Wie gaat er dit jaar ORUN 1e fase doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:12

Sandraaaaaaaaa Kelllllllllyyyy

wat zijn we weer top haha, ik zat dus nie bij kelly en sandra in t groepje maar met anderen, en gelukkig ben ik geslaagd met 8 voor theorie, 7 voor lesgeven en 7 voor t rijden
mn weekend word vast blauw haha!!

@sandra, was ze echt 10 min te laat? ze kwam gelijk met mij aan, dus ze was er al weg voglens mij?

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:56

Proficiat!!
Mooie cijfers hoor!!
Waar hebben jullie de cursus gevolgd?

amukela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:05

Nistria schreef:
de meningen zullen verschillen maar ik heb er achteraf spijt van dat ik het heb gedaan.
Echt zonde van mn tijd!
Had beide examens ook wel gehaald zonder alle cursus avonden..

Misschien is het wel handig om zo'n papiertje te hebben al je wilt lesgeven? En wat dacht je van verzekeringen ed. Steeds meer maneges en verenigingen willen alleen nog maar werken met een gediplomeerde instructeur, al is het alleen maar om allerlei risico's op het gebied van schadeclaims ed uit te sluiten!

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:14

klopt, daarom deed ik hem ook.

Dominque

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:15

jup... daarom hebben de meesten ook de cursus gevolgd

(je was me voor bibi, haha!)

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:26

Punten hier zijn hoog in vergelijking bij ons. Goed hoor, en gefeliciteerd! Geloof dat ze bij ons niet verder zijn gekomen dan 5-6-7, met maar heeel weinig 7-ens. Cursusleider had er een aantal wel wat hoger ingeschat vooral op lesgeven.
Ik vind dat problemen oplossen ook het meest logisch voor zo'n examen. Maar daar is bij ons op de cursus juist niet op gehamerd.
We hebben zo'n proef examen gedaan waarbij mijn eigen paard een paar keer wat bokte op een beenhulp waarop ik hem een paar keer flink naar voren heb geschopt. Daarna was er niks meer aan de hand en liep hij netjes. Toen was het commentaar dat hij in het begin niet aan de hulpen stond en pas op het einde voldoende was. En dat ik moest voorkomen dat zoiets met het examen gebeurde. Had dus nu voor de zekerheid maar even buiten losgereden maar hij was gewoon braaf. Ik vind ook die punten waarop ze je beoordelen wel goed. Maar als een paard en niet naar voren wil én scheef wil lopen én moeilijk nageeft, is dat lastig allemaal op een nette manier op te lossen in 20 minuten. Meisje waarvan het 2e paard was had eigenlijk ook het rijden niet gehaald maar de cursusleider had haar zelf op een hoog punt staan en na overleg is er toen toch een 6 ontstaan.

sandra26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:45

@ jow ze moest om 10 uur rijden in het eerste groepje en wij zaten nog in de kantine en toen kwam ze om 10.10 voorbij lopen zat ze er nog niet eens op. Duurde ook nog al even voor ze er op zat zeiden die andere meiden.
Cursus leider was ook niet blij je zorgt toch dat je op tijd bent.
De andere 2 meiden uit haar groepje gingen al naar de rijbaan en toen was zij nog bandages aan het aan doen.

Groetjes Sandra

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:32

Nistria schreef:
de meningen zullen verschillen maar ik heb er achteraf spijt van dat ik het heb gedaan.
Echt zonde van mn tijd!

Ben ik het absoluut mee-eens!

beb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:39

het ligt er denk ik ook aan waar je de cursus hebt gevolgd en welke cursusleider je hebt gehad. maar er is wel een heel groot verschil tussen de 1e fase en de 2e en 3e op ermelo dat is veel professioneler en daar leer je wel veel van al is het alleen maar door het kijken en ook dan scheelt het nog van wie je de cursus krijgt!!!!!!!!!!!

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:00

Barbara_m schreef:
Nistria schreef:
Echt zonde van mn tijd!

Ben ik het absoluut mee-eens!

Aldus twee mensen die internationaal hebben gereden

Van de cursus wordt verwacht dat je op een leuk L niveau kan rijden. Zodat je ruiters tot ongeveer datzelfde niveau kan helpen. Het is de 1e fase van een drie jarige opleiding. Ik als basisruiter heb er zeker wat aan gehad. Ook ik denk dat ik zonder 20 cursusavonden wel een redelijke kans van slagen had. Maar in de cursus heb ik weer eens goed leren kijken, analyseren en formuleren. En ik vind het bekijken en bespreken van een aantal combinaties op een objectieve manier behoorlijk nuttig. in het dagelijks leven doe je dat niet zo snel.

Demini

Re: Wie gaat er dit jaar ORUN 1e fase doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:10

Ik rij niet internationaal en ik vond de lessen ook echt zonde van mijn tijd als ik eerlijk mag zijn, maar ben wel iedere les gegaan! Die lessen hebben mij echt niks bijgebracht en die theorie was al bekend en had ik ook zelf wel door kunnen nemen voor het theorieexamen. Wat ik wel fijn gevonden zou hebben is dat je van te voren kon wisselen, dat gebeurde op de meeste cursussen ook regelmatig, maar wij hebben geen enkele keer gewisseld en dus is nooit gemerkt dat sommige ruiters echt gigantisch scheve paarden bij zich hadden, natuurlijk was daar wel iets van te zien van de kant maar die eigen ruiters die hebben dat zelf zo in de hand gewerkt dat hun er gewoon mee kunnen sturen, maar met een andere ruiter die nietsvermoedend gewoon gaat rijden zoals het hoort kan dat dan wel eens heel erg botsen! En dat gebeurde bij ons dus ook bij heel veel wissels helaas!

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:22

Wist jij dan alle 6 de hulpen voor het aanspringen in galop, zo op te noemen?
En vond je b.v de stof van de didactiek niet nuttig?

Ja het is allemaal misschien simpel, maar volgens mij heel belangrijk.....

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:04

ja die hulpen kon ik zo opnoemen ja, niet dat ik daar dagelijks mee in me hoofd zit voordat ik aangaloppeer maar ze zijn heel logisch en ik hamer er ook vaak op bij mijn leerlingenen en dan vertel ik er ook bij wat het effect is van de individuele hulpen en dat werkt heel verhelderend bij de meesten, dan snappen ze hoe ze een goede overgang naar de galop moeten rijden en ze begrijpen gelijk waarom je het op die manier doet. Veel mensen kunnen die hulpen inderdaad niet 1,2,3 opnoemen en dat wil niet zeggen dat ze slecht rijden ofzo, maar je denkt er zelf gewoon niet zo bij na, maar al dat soort dingetjes had ik toch geen 20 lessen voor hoeven te hebben. Die didactiek was inderdaad erg interessant en laten we dat nou net niet behandelt hebben in onze cursus, dat zijn gewoon dingen die jammer zijn en daarom vond ik de cursus gewoon op zich niet echt nuttig, alleen voor het papiertje. Ik kijk wel weer uit naar de 2e en 3e fase want ik verwacht daar wel veel van te leren en daar lopen gewoon ook betere paarden rond dan in zo een 1e fase.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:10

Ik ga ook de 2e fase doen hoor! En het rijden heeft niets met het lesgeven te maken hoor. Ik gaf gewoon al veel langer les dan de meeste mensen op cursus. Kijk, ik doe het voor mijn werk, de meesten voor de fun!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:30

Kelly_ann schreef:
Wist jij dan alle 6 de hulpen voor het aanspringen in galop, zo op te noemen?

Hou op........ 6...........

Heup indraaien, aan galop denken en.......... hup......... galop!
Daar ben je er echt geen 6 voor nodig. Ja........ misschien als je L rijdt............

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:40

Maar als ze niet alle 6 op papier staan heb je geen 10 voor de theorie.....
En de L ruiter heeft w.s. wel die 6 hulpen nodig... en als je bezig bent met africhten net zo goed. Waar jij over praat is verfijning.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 25-05-06 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:42

Barbara_m schreef:
Ik ga ook de 2e fase doen hoor! En het rijden heeft niets met het lesgeven te maken hoor. Ik gaf gewoon al veel langer les dan de meeste mensen op cursus. Kijk, ik doe het voor mijn werk, de meesten voor de fun!

Dan had je vast een voorbeeldfunctie bij de rest van je cursusgenoten, wie weet hebben zij nog wel een hoop van jou op kunnen steken.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:46

Persoonlijk vind ik trouwens iedereen die GEEN 10 haalde op de theorie een grote ezel.
Zélfs "loser" CGJ haalde consequent een 10,0

(als iemand na jaren nog stééds die theorie uit het hoofd kent is het een nóg grotere ezel trouwens.......)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 06:01

Ik had idd ook een 10 voor de theorie
Volgens mij haal je daar zelfs voldoende voor als je het niet geleerd hebt, het is allemaal zo logisch.

Overigens, Kelly, ook ik heb weinig van de 1e fase geleerd en ik ben maar een simpele basisruiter. Achteraf gezien had ik dat geld beter in privelessen kunnen stoppen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:15

Fitzroy schreef:
Ik had idd ook een 10 voor de theorie
Volgens mij haal je daar zelfs voldoende voor als je het niet geleerd hebt, het is allemaal zo logisch.

Overigens, Kelly, ook ik heb weinig van de 1e fase geleerd en ik ben maar een simpele basisruiter. Achteraf gezien had ik dat geld beter in privelessen kunnen stoppen.

Bij ons hebben toch 3 meiden het voor elkaar gekregen om diep te zakken voor de theorie...

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:23

Wie gaan er hier allemaal de tweede fase doen eigenlijk?

Ik wil wel, maar heb niet echt een geschikt paard dus het wordt volgend jaar maar denk ik.
Het lijkt me echt leuk en leerzaam. Zodra ik twee paarden in de M of hoger heb ben ik van de partij!

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:52

Die theorie vond ik maar vaag. Ga dat stuk didactiek toch maar eens doorlezen als het zo interessant was.. Bij ons was het zo ja dat is heel veel stof en daar komt toch maar een vraag over, ga het niet uit je hoofd stampen. De vraag over sandwich feedback was met een beetje logisch verstand ook wel te beantwoorden. Dat gold trouwens voor de meeste vragen wel. Bij de gewrichten weet je de helft toch al wel, gaat gewoon een beetje je eigen arm af hoe alles heet.
Ik had echt slecht geleerd en had nog een 8. Met 6 hulpen voor het in galop aanspringen, opbouw wijken etc. heb ik allemaal maar wat ingevuld naar eigen idee wat dus wel goed zal zijn geweest. Het klopt trouwens wel dat je tijdens de cursus het meeste leert van medecursisten die op hoog nivo rijden. En natuurlijk ik had nog nooit lesgegeven. Tuurlijk heb ik daar iets over geleerd maar ik heb het misschien 3-4 keer gedaan in de hele cursus. Als je volgens mij constant luid en duidelijk aan het praten bent, en geen héle gekke dingen zegt haal je dat wel. (gekke dingen: als de opdracht is werken aan SB na 5 min tegen een B-combi zeggen: rij maar een schouderbinnenwaarts!).

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:04

Ik had een 9 voor de theorie, 8 voor rijden en 9 voor lesgeven . Ik ga de 2e fase doen! Hoop dat het niveau daar wel hoger is .

beb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:16

ja 2e en 3e fase is echt leerzaam en leuk vooral als je hamminga als cursusleider is daar kan iedereen wat van leren zelfs de meiden die op de eerste dag met heel veel bladdyhoera binnen kwamen kwamen er na een paar lessen toch wel achter dat ook zij nog lang niet alles wisten en dat het allemaal nog veel beter kon!!!!!!!!

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:13

sandra26 schreef:
@ jow ze moest om 10 uur rijden in het eerste groepje en wij zaten nog in de kantine en toen kwam ze om 10.10 voorbij lopen zat ze er nog niet eens op. Duurde ook nog al even voor ze er op zat zeiden die andere meiden.
Cursus leider was ook niet blij je zorgt toch dat je op tijd bent.
De andere 2 meiden uit haar groepje gingen al naar de rijbaan en toen was zij nog bandages aan het aan doen.

Groetjes Sandra

echt weer iets voor haar.. heb nog ff gekeken, maar ene paard ging ook staken.. toen stapte ze weer af voor een zweepje... vaag hoor..
Evelien heeft gister gewonnen he in Axel hoorde ik van mn pa en angelique, met een fries was ze. Ze kwam meteen van eeeeeyyy hoe is t?? haha, leuk is dat.

Wel wennen dat we nou maandag niet meer moeten, op zich wel veel gelachen he, maja op wedstrijd komen we iedereen wel tegen..

Mn pa zei nog, de kleintjes hadden de hoogste cijfers haha, toch die lange benen niet nodig

ontopic: bij ons moesten er 3 een mondeling theorie doen, waar er 2 voor geslaagd zijn en voor het rijden waren er 3 gezakt.