KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Motje

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:32

Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om in het najaar te gaan beginnen aan de vooropleiding. Zelf heb ik met mijn vorige merrie L2 met 6 winstpunten gestart, en nu ben ik met mijn jonge paard net in de B begonnen. Met springen heb ik nauwelijks ervaring. Klopt het dat ik vrijstelling aan kan vragen voor de dressuur 1? En dat ik dan voor springen 1 wel een module volg? Of werkt het zo niet?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:00

dat klopt. En als je 1 winstpunt in het springen haalt kun je ook vrijstelling aanvragen voor springen 1

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:04

Gefeliciteerd allemaal!

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:42

hoorde gister dat op de KNHS besloten is om voor volgend jaar de vooropleiding op te heffen. er komt ook niks voor in de plaats. wie de vooropleiding heeft, mag door naar niveau 3 Instructeur Basissport (voor Wedstrijdsport moet wel aparte toelating gedaan worden, moet je zelf Z-niveau voor hebben). wie volgend jaar de ORUN zonder vooropleiding wil doen, kan ook direct toelating doen.

vind het nogal raar. weet niet hoe het met jullie zit, maar ik voel me een beetje genept hier. gelukkig heb ik voor Lesgeven een hele fijne instructeur en is het superleerzaam. maar ondertussen kiep je wel een hoop geld aan tafel voor een papiertje dat dus eigenlijk niet meer noodzakelijk is en straks ook niet meer geldig is.

oja, dit komt allemaal in de Paard&Sport van juli te staan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:57

Altijd al gezegd dat het geldklopperij was, BELACHELIJK!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:15

Pardon? Wat een rotstreek! Dus ons even dik veel geld laten betalen en dan opeens de vooropleiding schrappen? Dan heb ik dit dus voor niks gedaan?
Ik word hier zo moe van :(

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:42

hoorde het van iemand die gisteren bij het overleg had gezeten. ik vind het ook echt heel stom. geloof dat de KNHS nog werkt aan een strategie om dit allemaal uit te leggen. vind dat ze dan op z'n minst korting moeten geven op cursusgeld van aankomend jaar.

plus, ik heb zelf straks (als ik lesgeven haal) alles gedaan, behalve Longeren. moet ik dan nog een apart examen weer gaan doen? of mag ik dan toch wel door...?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:19

MissBay schreef:
hoorde het van iemand die gisteren bij het overleg had gezeten. ik vind het ook echt heel stom. geloof dat de KNHS nog werkt aan een strategie om dit allemaal uit te leggen. vind dat ze dan op z'n minst korting moeten geven op cursusgeld van aankomend jaar.

plus, ik heb zelf straks (als ik lesgeven haal) alles gedaan, behalve Longeren. moet ik dan nog een apart examen weer gaan doen? of mag ik dan toch wel door...?

als jullie allemaal een klacht insturen dan krijgen jullie vast wel korting, het is wel banketstaaf...

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:25

@MB ik zou gewoon doorgaan.. straks beslissen ze opeens dat vooropleiding wel weer door gaat.
Ik moet alleen lesgeven nog en dan nog rijvaardigheid maar probeer op wedstrijden vrijstellingen te rijden. Ik ga de vooropleiding gewoon afmaken

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:45

Lienie_F schreef:
MissBay schreef:

als jullie allemaal een klacht insturen dan krijgen jullie vast wel korting, het is wel banketstaaf...

okeeeee, ik bedoelde dus geen banketstaaf.....
vreemd, nou ja, ik wilde dus zeggen dat ik het oneerlijk vind tegenover jullie omdat jullie er zoveel tijd en geld in gestoken hebben, en jullie hebben met de slechte informatie al genoeg problemen gehad, en nu dit weer...

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:13

Wat is dit nou weer voor iets. Net een gat in de lucht gesprongen dressuur 1,2 en springen 1 gehaald te hebben.
Is dan straks alle moeite, reistijd etc voor niks geweest.
Dan nog maar niet over het geld spreken..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:45

Indd. Kijk je hebt er altijd wat van opgestoken van de modules dat is helemaal niet verkeerd, maar het kost ook flink geld dus dat vind ik wel een factor die ze mee moeten wegen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:03

De vooropleiding is toch niet verplicht?

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:46

@Lottie: afgelopen jaar werd de vooropleiding gepresenteerd als verplicht, voordat je aan niveau 3 zou kunnen beginnen. nu schaffen ze dat af. prima, maar vorm ORUN niveau 2 dan niet om naar vooropleiding, om 'm een jaar later weer af te schaffen...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:10

Ok dat is inderdaad een beetje onzinnig.. Niveau drie is voor mij nog niet weggelegd.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:39

MissBay schreef:

Wow ik hoop ook dat ze tenminste met kortingen of vrijstellingen gaan komen! Ik heb me het afgelopen jaar een slag in de rondte gewerkt om de opleiding te volgen en nu is het straks helemaal niet meer nodig?

Ik voel me net als jullie nu echt wel genept!

Ben heel erg benieuwd naar hun uitleg, ik heb gedurende mijn opleiding al zoveel vreemde dingen meegemaakt. Ik ben er nu bijna mee klaar, ik hoef nog maar 1 module.

Anders ga ik gewoon wéér een klachtenbrief schrijven, ze een beetje onder druk zetten en laten weten dat er onvrede heerst.

Het is nu al bijna anderhalf jaar gezeik, ze hadden het misschien beter kunnen laten zoals het vroeger was.... (tot ze echt een goed werkend nieuw systeem hadden waar ze consequent in konden blijven)

_Noor schreef:
Indd. Kijk je hebt er altijd wat van opgestoken van de modules dat is helemaal niet verkeerd, maar het kost ook flink geld dus dat vind ik wel een factor die ze mee moeten wegen.

Ja en vooral de vervoerskosten, het regelen van ruiters en paarden. Niet voor iedereen is het zo makkelijk om een paard in de trailer te laden en bv naar Ermelo te rijden.

De kennis is natuurlijk mooi mee genomen. Maar de theorie module was vrijwel hetzelfde als de Paard en Welzijn cursus van de KNHS die ik in mijn eigen tijd al had gevolgd en het rijden, lesgeven en longeren had ik ook thuis van mijn eigen instructeurs kunnen leren, dat had makkelijker en goedkoper geweest.

Ik ben wel blij met de kennis enzo, maar het heeft toch veel geld en moeite gekost, ik had dezelfde kennis op een makkelijkere manier kunnen verkrijgen. Ik was juist heel blij met mijn papiertjes, zal het erg jammer vinden als ze straks weinig waarde meer zullen hebben.

Wel jammer hoor :( Nu even afwachten welke informatie ze in juli allemaal op de site gaan zetten.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 01-06-13 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:53

Hier heb ik trouwens nog een filmpje van het examen van vorige week in Ede

Ik had het helaas niet gehaald.
Wel dressuur 1 maar nog niet voor dressuur 2 (en dressuur 2 is de laatste die ik nog nodig heb)

Helaas, ik dacht het gewoon te proberen om direct examen te doen zonder cursus. Ik kan het wel begrijpen hoor, maar niet geschoten was altijd mis.

Ik wilde het filmpje met jullie delen zodat jullie een idee hebben hoe zo'n examen gaat. Zolang de vooropleiding nog bestaat hihi.

We kregen de opdracht om 20 minuten voor ons zelf te rijden en daarna gingen de examinatoren die in de hoek zitten met ons evalueren en kregen we direct de uitslag te horen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:46

Ok, op zich wel fijn om te zien wat wel en niet geschikt is voor niveau 2. Zijn er eisen voor niveau twee wat je bijvoorbeeld moet kunnen?

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:48

Ja dat schijnt
Je balans behouden in alle gangen en in het doorzirten niet je paard belemmeren in zijn beweging
Goede tempowisselingen en een contstante aanleuning

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:20

MissBay, pff wat belachelijk!!! Ik ben zeker 500 euro kwijtgeraakt aan de benzine en examens. dat ze het afschaffen oke, maar het lijkt mij gelijk heel onlogisch om de ORUN 3 te gaan doen. Ze zouden de vooropleiding dan moeten veranderen in instructeur basissport.

Via wie weet je dat?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:33

Geachte heer/mevrouw,

Ik hoop dat u de tijd neemt om mijn mail te lezen, en onder de aandacht te brengen bij uw collega's.
Via via heb ik vernomen dat jullie per volgend jaar de vooropleiding willen afschaffen.

Vorig jaar meldde de KNHS dat ze de vooropleiding hadden doorgevoerd voor verbetering van het instructeursniveau in Nederland. Ik ben het er mee eens dan de vooropleiding geen handige zet is geweest. Maar nu blijkt mijn papier dan helemaal geen waarde meer te hebben, omdat er niks voor in de plaats komt.
Ik heb dit jaar ruim 500 euro uitgegeven aan vervoer, benzine kosten, veel vrijgevraagd van werk en de examenkosten.

Is het een idee om als je de vooropleiding hebt afgerond, de diploma te vervangen voor instructeur basissport. Of de oude ORUN 2. Dat ik in iedergeval nog wel een geldige licentie heb om les te mogen geven op stal.
Het heeft mij ontzettend veel tijd en geld gekost, en ik hoop dat het nog wel enige waarde blijft hebben.
Ik vind het belachelijk als ik hiervoor en medecursisten van het zelfde jaargang zoveel geld moeten hebben bijleggen, en mensen na ons gelijk kunnen instromen vanaf de instructeur basissport.
De reden dat ik u nu alvast een mail stuur is omdat ik nu het een en ander al moet in gaan plannen voor komend jaar ivm werk en school.

Tevens was het eerst mogelijk om na de vooropleiding in te stromen naar de ORUN 3, instructeur springen/dressuur wedstrijdsport.
En nu moet je blijkbaar eerst instructeur basisport hebben gehaald. Terwijl ik helemaal niet manege gericht ben.
Graag hoor ik spoeding van u.

In afwachting van uw antwoord,

Met vriendelijke groeten,
Noor *******

Gelijk maar een mailtje gestuurd, wil het graag nu weten, voordat ik een factuur ga betalen. grrrrr

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:11

Netjes geschreven Noor!

Ik ben al bijna 1000 euro kwijt. Ik ga binnenkort ook even een e-mailtje sturen. Met elkaar staan we toch sterker.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:22

Mocht je alles in 1x halen en je hebt alle lessen van de modules gevolg bwn je incl examens rond de 1100euro kwijt.
Dan hebben we het nog niet over benzinekosten en tijd, plus mensen die je hebt lastiggevallen omdat ze ook steeds tijd vrij hebben moeten maken omfat je vaak niet zonder eigen combinatie kunt..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 05:24

Ik ga ook een email sturen, zal alleen wel weer geen antwoord komen.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 06:57

Ik ben zeker wel 1000 euro kwijt ja...