ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:25

Ik heb de brochure ook binnen! Twijfel nog steeds... |o
Iemand toevallig van plan om de niv 2 met rijden (dressuur) te doen in Didam?

MarielleB

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:27

Ik heb me net opgegeven voor niveau 2 zonder eigen rijden voor locatie sneek:D nogmeer mensen voor sneek die ook 2 willen doen zonder eigen rijden???

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:44

moet trouwens zeggen dat ik me helemaal niet druk maak om die andere paarden. Ga dr toch van uit dat iedereen de zelfde hoeveelheid hersens heeft als alle bokkers hier: je neemt geen bommetje mee.
kzag iemand die zn paard van 20 niet mee wil nemen: mijn bijrijdpaard is ook 20 maar zo fit als een hoentje! voorheen zdressuur en ook nog iets in springen en sgw; maar nu niet zo lekker los en nageeflijk te rijden: ach: we hebben nog even om te oefenen toch?
heb 1 keer als lesruiter meegereden bij het examen 1efase maar was nou niet heel erg onder de indruk van wat we moesten doen. dat is niet bedoeld als afkraken maar juist als: ik schat het allemaal niet zo angstig in..
lekker rijden: veel leren en ons best doen toch?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:53

Ik wil me net inschrijven maar waar vind ik mijn persoonsnummer?
Hetgene wat mij met de KNHS verbind is het ruiterbewijs. Moet ik dan het ruiterbewijs nr invullen?

Edit... Ook struikel ik over lid van vereniging. (ben ik niet??)
en Hoogste klassen (en dan de discipline). Moet je hiervoor officiële wedstrijden gereden hebben en bezit zijn van een startkaart?

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:00

@chendo: voor zover ik weet moet je echt via een vereniging lid zijn van de knhs.
voor het persoonsnummer (6cijfers) ben ik zo lui geweest om gewoon even het secretariaat van 'mijn' vereniging te bellen :o (sorry voor het storen mevrouw van het secretariaat maar als je een rekening van het lidmaatschap hebt oid moet dat daar toch ook opstaan?

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:01

@ m_ss: denk dat je het over mij hebt, ik twijfel idd ivm met de leeftijd van mijn paard (hij is 20). Hij is eerlijk, superfit, loopt regelmatig wedstrijden en doet dit allemaal ijverig en met heel veel plezier. Dit paard heeft Z-dressuur gelopen, dat is het probleem ook niet.. Ik twijfel omdat je ook moet springen en hij dit nooit gedaan heeft. En aangezien hij 20 is wil ik 'm niet hier niet te veel mee belasten. Geloof dat ie het verder met 2 hoeven in z'n neus aankan :))

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:08

liefhelietje schreef:
Ok, nou we zullen zien. Weet iemand eigenlijk ook waarom ze een paard bijv. zullen afkeuren?

Kreupel, onbetrouwbaar, veel te klein, niet na te rijden.
Maar het is echt al snel goed hoor, als je paard gewoon fijn te rijden is en stap-draf-galop is geen probleem, dan komt het helemaal goed.
Wijken hoeft er niet eens fatsoenlijk op te zitten, leert ie wel tijdens de cursus.

alleen willen de meningen over wat "fijn te rijden" is nog wel eens verschillen

MJR84, dat springen stelt niet veel voor hoor, als je over een paar kruisjes komt dan is het voor de dressuurrichting goed zat. En als het echt niet gaat, dan spring je gewoon niet mee.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:09

MJR84 schreef:
@ m_ss: denk dat je het over mij hebt, ik twijfel idd ivm met de leeftijd van mijn paard (hij is 20). Hij is eerlijk, superfit, loopt regelmatig wedstrijden en doet dit allemaal ijverig en met heel veel plezier. Dit paard heeft Z-dressuur gelopen, dat is het probleem ook niet.. Ik twijfel omdat je ook moet springen en hij dit nooit gedaan heeft. En aangezien hij 20 is wil ik 'm niet hier niet te veel mee belasten. Geloof dat ie het verder met 2 hoeven in z'n neus aankan :))

Het is onzin om een paard van 20 niet mee te nemen. Sommige van 20 zijn fitter dan anderen van 13. Ik neem misschien ook wel een keer een paard mee van 22. Die loopt in de wedstrijden en doet het super! en als je niveau 2 doet hoeven ze ook niet heel veel moeilijk dingen te doen. Dan geef je toch op b/L niveau les. heb jij je ook opgegeven???

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:12

m_ss schreef:
@chendo: voor zover ik weet moet je echt via een vereniging lid zijn van de knhs.
voor het persoonsnummer (6cijfers) ben ik zo lui geweest om gewoon even het secretariaat van 'mijn' vereniging te bellen :o (sorry voor het storen mevrouw van het secretariaat maar als je een rekening van het lidmaatschap hebt oid moet dat daar toch ook opstaan?

Ja dat is al zo lang geleden... als het goed is moet het in september weer verlengd worden. Dan krijg ik weer een rekening :D
Bedoelen ze met vereniging niet vereniging van de KNHS? Bijv. recreatiesport?

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:21

@chendo: hmm ik sta gewoon ingeschreven bij de dichtstbijzijnde manege..meer weet ik dr ook eigenlijk niet van.
@mjr84: haha stel je voor dat je paard op zn 20e zn nieuwe hobby uitvindt! maar denk echt dat dat springen niet heel heftig gaat zijn. en zoals asjemenou schrijft: gaat het niet: dan gaat het niet.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:32

asjemenou schreef:
liefhelietje schreef:
Ok, nou we zullen zien. Weet iemand eigenlijk ook waarom ze een paard bijv. zullen afkeuren?

Kreupel, onbetrouwbaar, veel te klein, niet na te rijden.
Maar het is echt al snel goed hoor, als je paard gewoon fijn te rijden is en stap-draf-galop is geen probleem, dan komt het helemaal goed.
Wijken hoeft er niet eens fatsoenlijk op te zitten, leert ie wel tijdens de cursus.

alleen willen de meningen over wat "fijn te rijden" is nog wel eens verschillen

Ben inderdaad een beetje bang dat mijn paard het stempel 'niet fijn te rijden' krijgt. Ik kan hem zelf wel heel fijn rijden maar het is een wat lang paard (oud bloed) waarop je gewoon wel keihard moet werken (ze weet het allemaal wel maar als je niet duidelijk bent gaat ze het dus niet doen ;) ).

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:35

@ MarielleB: Ik heb me op het moment nog niet ingeschreven. Ga daar nog maar 's een nachtje over slapen...
Wel leuk dat de jouwe op z'n 22e nog zo fit is!
@ m_ss: het zal idd vast niet zo heftig zijn. Geloof ook zeker dat ie het leuk gaat vinden, hij is echt overal voor in! En wie weet ja, z'n nieuwe hobby... :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:36

MJR84 schreef:
Ik heb de brochure ook binnen! Twijfel nog steeds... |o
Iemand toevallig van plan om de niv 2 met rijden (dressuur) te doen in Didam?

Nee, ik heb hem vorig jaar in Didam gedaan en kan hem je absoluut aanraden. Carel is een van de beste instructeurs die er is! Absoluut de moeite waard.

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:40

@ Chaos: Bedankt voor je reactie! Maakt het voor mij weer iets makkelijker. Ik ben zo'n twijfelkont :o
Kun jij me dan ook nog iets vertellen over het springniveau daar? Heb gehoord dat Carel erg fanatiek is qua springen namelijk....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:42

Carel is fanatiek in ALLES wat hy doet, dus ook het springen. Wat is de eigenlijke vraag daarover? :)

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:45

Hoe hoog de sprongen zijn en wat er gebeurd als het springen echt niet gaat ...??

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:48

voor de mensen die met rijden kiezen. Ik heb toevallig gehoord dat veel mensen vorig jaar niet geslaagd zijn. Ik wil niemand verontrusten hoor! Maar ik wou eerst ook met rijden doen, maar iemand die ik ken deed dit ook en zei je kunt beter zonder eigen rijden doen. Zij moest op een paard van een ander rijden die enorm lastig was en beide mensen die op dit paard moesten zijn gezakt destijds. Het kan ook aan diegene liggen die het beoordeeld of wat anders, maar daarom heb ik ervoor gekozen om zonder eigen rijden te doen. Maar hier hoor ik wer hele positieve ervaringen ook met eigen rijden.... grrrr verwarrend

Maar goed, het formulier is al op de post dus ga eerst maar zonder eigen rijden doen:D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:58

Hij springt met de verschillende ruiters in groepen. Ik had van de winter de groepen; dressuur, allround en zonder rijden. Ik deed dressuur en we sprongen dan met zijn 3en. Ik sprong met paarden van Carel, die van de andere dressuurruiters en mijn eigen paard. Hoogtes zijn voor Carel absoluut niet belangrijk, het gaat puur om techniek en leren rijden. Bovendien begeleidt hij je zo fijn dat je niet eens bang bent. Ik was normaliter een giga angsthaas met springen, en door Carel rij ik nu zelfs weer springlessen (Bij hem, maar ik rij ook met mijn dressuurpaarden bij hem, ook voor de cursus al) en dat gaat super! Dus daar zou ik geen moment over inzitten. Als ik het me goed herinner is er ook een meisje geweest die zo enorm bang was dat ze het ook niet hoefde uiteindelijk. Maar je moet het wél proberen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:00

Marielle B. Dat ligt puur aan de ruiters, dat ze gezakt zijn. Althans, bij mijn examen is alles echt super eerlijk beoordeelt en alles klopte. Ik had ook een moeilijk paard, mijn paard viel uit en daarna mijn reservepaard ook. Toen ben ik 3maanden voor het examen ong. een paard van een klant gaan trainen. Ze liep absoluut niet perfect en je moest er veel aan rijden maar dan had je ook echt wat aan haar. Op het examen zijn ik en een ander meisje geslaagd op haar. De derde is gezakt omdat ze niet doortastend genoeg reed.

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:22

Aan deze info heb ik wat, dank je! Dan moet dat eigenlijk geen probleem zijn. Ik heb springen zelf altijd wel leuk gevonden...
Denk dat ik me toch maar ga opgeven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:34

Hoe erg op L-niveau moeten ze zijn trouwens? Echt winstwaardig L-proef kunnen lopen of 'er moet een pasje mee te wijken en wat te schakelen zijn'?

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:08

@marielle B. voordeel van met eigen rijden is dat als je zakt voor het rij gedeelt je automatiisch je zonder eigen rijden-diploma krijgt, dus: niet geschoten is altijd mis :D sorry voor het warrige verhaal maar je snapt het wel toch?
@urielle: voor zover ik weet moet je eigenlijk met dat paard een winstpunt in het l1 hebben. nou moet ik eerlijk zeggen dat ik dat ook niet heb met het mijne: maar dat zegt wel wat over het niveau van zowel paard als ruiter: allebei winstwaardig L

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:10

@m_ss: dan kan je toch niet meedoen als je die winstpunt niet hebt??

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:12

Ik noem het niet eens B niveau wat veel paarden lopen. :o

Ik had halverwege mijn jonkie meegenomen, die was een half jaartje onder het zadel dus kon gewoon netjes stap draf en galop. Dat was meer dan sommige L/M paarden van andere.
Als ze fijn nageeflijk zijn, nette overgangen maken en goed voor het been zijn dan mag in je handjes knijpen. :j

En over dat er zoveel gezakt zijn: Met alleen een beetje leuk rondrijden en wat figuurtjes rijden slaag je niet, ookal zit je er netjes op. Ze zien het examen als een training, en je hoort het paard te verbeteren. Dus veel schakelen, draaien, wenden, overgangen rijden, en vooral niet te braaf willen doen. Als de paarden het nodig hebben, dan gewoon een keer aanpakken, als het paard er maar wat van leert en daarna er beter van wordt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:13

Hoe ik het lees hoeft alleen de ruiter de klassering te hebben en moet het paard geschikt bevonden worden door de instructeur!