Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockdiamant

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:07

nodig eens een jury uit voor een clinic. dat geeft misschien helderheid. halsstrekken staat beschreven als zakken tot kniehoogte.
en de manier waarop je paard strekt. zakt je paard met de hand mee of trekt hij de teugels uit je handen. of heb jij je teugels al los en zakt hij dan pas naar beneden. en hoe blijf je zelf zitten. doe je je handen netjes mee of je hele lijf erachter aan. of hou je je arm in je zij vast.
er zijn een heleboel dingen waar een jury op let bij een onderdeel.
nu het hals strekken, maar het geld natuurlijk voor alle onderdelen.
maar helaas zijn het ook mensen. af en toe krab ik ook weleens achter mijn oren. voor het feit dat ik geen winst rij, maar ook dat ik wel winst rij. snap ik soms net zo min. zelfs als ik het terug kijk op video. niet stilstaan? huh, staat mijn beeld zeker stil.
maar....ik hou maar vast aan de regel:
als je niet tegen het spelletje kan, speel het spelletje dan niet mee.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:45

Ja hoor ben eht met je eens maar het is alleen zo jammer dat je neit aan de jury om uitleg kunt vragen. Vaak heeft mn dochter n protocol waar dus allen cijfers op staan en nagenoeg geen commentaar, en helaas is dan de jury weg. Dus jammer want dan kun je niet gericht gaan trainen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:58

Bij mij komt er nooit iemand om wat vragen. Ik jureer inmiddels 10 jaar, maar in al die tijd is er maar 2 keer iemand bij me gekomen met een vraag.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:29

Als het schema het toelaat ga ik altijd na de prijsuitreiking zelf naar de mensen toe. Want zoals Karin zegt komen de mensen zelden uit zichzelf naar de jury toe.

Zirano, ik vind dit niet mogen. Er moet altijd zoveel mogelijk commentaar op het protocol gezet worden.
Ik kan me alleen voorstellen dat dit voorkomt als je als jury de pech hebt dat de schrijfster het niet bij kan benen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:41

Ik ben het eigenlijk nooit oneens met de jury en ik ben dan ook nog nooit naar een jury toegegaan. Mocht ik wel iets willen vragen, dan moet ik er eerst achter zien te komen wie mijn jury is en waar die persoon is. (Slecht met namen en gezichten en ik kijk nooit goed het hokje / de auto in. :+ )
Ik vind het wel heel fijn als de jury wat opmerkingen maakt bij de prijsuitreiking!

Te strenge jury's heb ik ook nog nooit meegemaakt. Wel jury's die de punten cadeau gaven. Dat vind ik veel erger. Ik neem mijn punten niet serieus als een jury hoog zit. (Hoe kunnen mensen toch blij zijn met hoge punten bij een slechte klassering?)

Mijn moeder heeft een keer op onze onderlinge clubwedstrijd een 1 -2, dus een -1 gekregen op een onderdeel. Paard was kijkerig in de hoek waar ze moest aanspringen, dus ze reed bewust een volte om vervolgens gewoon aan te springen. De -2 was correct, maar ze kreeg ook een 1 voor het aanspringen. Het aanspringen ging niet uitzonderlijk netjes, maar niemand kon daar een cijfer onder de 5 aan geven. En dat op een onderlinge wedstrijd in de L1... Ik had de jury graag gevraagd waarom hij/zij dat cijfer had gegeven. Het was echter niet mogelijk om dat later nog te vragen.

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:52

Ik vind het ook altijd wel opvallend dat als er niet veel winstpunten gereden zijn of niet zulke hoge punten dat de jury gelijk streng is. Tja wat is streng. Als je de onderdelen gewoon goed uitvoerd dan kan een "strenge" jury daar toch weinig aan veranderen en andersom. En tuurlijk de één zal er voor kiezen om voor een onderdeel een 7 tegen te geven en een ander kiest er dan net voor om er een 8 voor te geven. Het blijven mensen. ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:08

15carlijn15 schreef:
VEGASS schreef:
Ik heb achter elkaar mijn punten gereden. Paard zelf ingereden en in anderhalf jaar door naar het M2. Nu mist hij gewoon de kracht nog om te verzamelen en te gaan zitten, dus gaat het ff wat trager. Ik weet ook dat hij eigenlijk nog niet toe is aan het M2 maar ik vind het zo leuk om te starten. Daarom doen we het dus gewoon, we moeten dan mazzel hebben en er mag niets misgaan, dan hebben we een puntje binnen.
Lukt het niet dan is het niet de schuld van de jury. Er zijn inderdaad mensen en die hebben altijd wel een excuus waarom ze geen winst halen. Of een strenge jury, of een slechte bak,.....en vul zo maar wat anders in.
Kijk gewoon eens kritisch naar je zelf en je paard, en face gewoon dat het nog niet ging zoals het moest gaan. Geeft toch niets, dan ben je niets minder als een ander.
Gewoon nog ff lekker doortrainen en de dag komt vanzelf dat je er wel klaar voor bent.
Doe je best allemaal,

kun je misschien niet beter even terug gaan naar m1? En rij je lrv?

teruggaan naar het M1?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:28

Gister was ik mee schrijven tijdens de laatste selectie D/E L2. Waren er maar 3 met wp. De 1e zat 11 punten boven de rest.
Iedereen natuurlijk toen ook zeggen: Jeetje wat wordt er laag gejureerd. Maar nu ik geschreven heb en het eens door de ogen van de jury heb gezien vind ik echt niet dat er laag gejureerd werd.
Met volte halsstrekken en lichtrijden: lichtrijden op het verkeerde been. Ook kwam de neus vaak niet naar beneden en gooien ze de pony vaak los.
Met midden galop versnelde bijna iedereen i.p.v. verruimen, ook kwam vaak de binnenhand helemaal naar binnen. Bij de middendraf was dit vaak hetzelfde.
Met wijken ook, waren er maar 2 dacht ik die de pony recht hielden. Die kregen dan ook gelijk een 8. Maar was er ook 1 die kreeg een 3. Reed gewoon gebroken lijntje om het zo maar even te zeggen..

Ik vind het dan terecht hoe er gejureerd wordt en alles behalve laag. Ligt het hier niet aan de jury maar aan de ruiter. Helemaal bij een selectie...
Bij goede dingen werd je gelijk beloond met een 8 en bij slechte met een 3.
Ook zijn er paar 6- jes proeven langs gekomen. Maar ik heb nu echt met mijn eigen ogen gezien dat je er echt niet meer van kan maken...

Zou echt een keer mee gaan om te schrijven. Daar gaan je ogen echt van open. Zo denderend is het niveau niet. Een jury geeft ook liever winstpunten, maar als het niet winstpuntwaardig is kan de jury er ook niets aan doen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:35

Ik snap die frustraties niet zo goed. Je weet toch zelf wel of je een goede proef gereden hebt of niet? En je vergelijkt je coupons toch met elkaar? Ik weet bijv. prima van mezelf dat ik het ene onderdeel beter rij dan het andere. Over het algemeen komt dat redelijk overeen met het commentaar van de jury. Daarnaast snap ik alle ophef over menigen van jury's niet. Je kiest voor dressuur, dus kies je voor een jurysport. Jurysporten zijn nooit objectief.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:39

de jury zit daar niet voor niks, als ik komend jaar ga starten verwacht eerlijk commentaar of het nu goed of slecht is.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:57

Als je dressuurwedstrijden gaat rijden weet je dat je afhankelijk bent van de jury.
Te strenge jury vind ik geen reden, hooguit een excuus. Dan moet je de volgende keer gewoon nog beter rijden, zodat je zelfs bij een strenge jury goede punten kunt rijden.

wbt lage punten:
2 jaar terug reed ik twee M1 rondjes op de eerste buitenwedstrijd van het seizoen. Paard was lekker hoteldebotel... was dus puur knutselen en overleven ;)
De 1e proef ging echt waardeloos, kreeg 176 pnt :Z
2e proef ging iets beter voor het gevoel tov de 1e proef, maar echt niet wp waardig. daar kregen we 154 pnt :oo Maar de jury schreef bij ieder onderdeel haar commentaar, en je gelooft het mss niet, maar ze heeft echt alles gezien wat ik zelf voelde (zonder dat het van de kant af er zo slecht uitzag.) Van zo'n jury kan ik dan zeggen: die heeft er echt verstand van en een goede rijtechtnische kijk er op. En die jury van het 1e rondje, die heeft het nog niet echt begrepen... :Z maar is bijv.wel lekker handig als je nog een puntje nodig hebt :D
Laatst bijgewerkt door reeskees op 10-01-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:59

Precies, en dat is nou het hele eiereten. Als je hoge cijfers krijgt bij een voor je gevoel slechte proef, hoor je niemand klagen. Dan denk ik bij mezelf: hou dan bij een slechtere beoordeling ook je mond. Je mag best om commentaar vragen, maar ga dan niet steigeren als dat niet in jouw denkwereldje past.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:58

ilse86 schreef:
Precies, en dat is nou het hele eiereten. Als je hoge cijfers krijgt bij een voor je gevoel slechte proef, hoor je niemand klagen.

klagen niet, maar je hoort het wel...
ik zeg het ook altijd hoor bij m'n punten: "terecht of niet terecht"
en ik ben niet de enige die dat zegt. ;)

strenge jury zeg ik ook maar niet om te klagen, meer om een indruk te geven hoe er was "gepunt".

Ik ben het er ook mee eens dat het een jury-sport is en je dus niet moet meedoen als je daar niet tegen kan....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:04

Sannnn schreef:
Ook zijn er paar 6- jes proeven langs gekomen. Maar ik heb nu echt met mijn eigen ogen gezien dat je er echt niet meer van kan maken...

Met name dit is interessant om als klagende ruiter ook eens te zien. Want sommige proeven zijn gewoon geen 8en waard, maar het gaat ook niet zo slecht dat je een 3 moet geven.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:05

@ superwoman
Ja, maar dat is juist hetgene dat sommige mensen vaak uit het oog verliezen. Ik kan me er echt over verbazen hoe sommige mensen door het lint gaan door het jurycommentaar.

Tuurlijk weet ik ook wel of de punten in mijn ogen terecht zijn of niet. Ik heb ooit een eerste plaats behaald voor mijn eerste proef in de L2, terwijl het imo echt een slechte, nietzeggende, vlakke proef was. Toch twee winstpunten. Tja, dan ben ik gewoon blij met het resultaat, maar weet ik voor mezelf dat deze jury mij waarschijnlijk uiterst sympathiek vond die dag...

Maar over hoe er gepunt wordt... Zegt dat dan altijd wat over de jury of over de combinaties. Ik vind namelijk niet dat je als jury zijnde, bij in verhouding slechte combinaties, maar direct je norm moet aanpassen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:10

Helemaal met je eens. Mijn instructeur zit al meer dan 40 jaar in de sport, hij zegt ook dat de dressuur kapot is.
Al moet ik wel toegeven dat er ook écht strenge jury's bestaan.
Een vriendin had een geweldige kür gereden, kwam goed uit, mooie overgangen.
Alleen bij één oefening 'viel hij weg' volgens één van de jury's (was totaal niet het geval)
Van andere jury's kreeg ze bij bijna alles een welverdiende 8 of 9.
Van die ene jury kreeg ze bij alles een 6, omdat het zogezegd 'slordig' was..
Hierdoor belandde ze op de 3de ipv op de 1ste plaats. Wel zonde..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:15

ilse86 schreef:
@ superwoman
Ja, maar dat is juist hetgene dat sommige mensen vaak uit het oog verliezen. Ik kan me er echt over verbazen hoe sommige mensen door het lint gaan door het jurycommentaar.

ach zo zijn er ook die het paard nog steeds de schuld geven... triest volk en die probeer ik echt te vermijden.. Moet zeggen dat dat ik op wedstrijden echt weinig mensen tegen kom die door het lint gaan bij het ontvangen van de coupons... Ik moet er alleen maar om lachen, want wat een zielige mensen zijn dat ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:19

Ja, er zijn altijd uitzonderingen. Maar ik rij dus sinds april wedstrijden en ik kan me echt verbazen over het mutsengedrag van sommige deelneemsters. Beetje kritiek op jezelf hebben kan geen kwaad voor die dames denk ik.

En inderdaad! Die mensen die het paard de schuld gaan geven! Dat vind ik pas triest. Heb ooit meegemaakt dat een amazone op een onderlinge (!) wedstrijd gediskwalificeerd is wegens ongepast gedrag tegen het paard. Hoe erg kun je jezelf voor schut zetten vraag ik me dan af!
Paard de schuld geven vind ik not done. De ene keer heb jij je dag niet, de andere keer heeft het paard de dag niet en de volgende keer voelt de combinatie zich top en wordt er een superproef neergezet. Dan kan het paardje ineens niet meer stuk. Vreemd...
Ik weet ook wel dat sommige paarden wedstrijden leuker vinden dan andere paarden. Mijn wedstrijdpaard leeft al op als ze van de trailer afstapt, terwijl haar dochter liever nu nog naar huis gaat dan een halfuur later. Dat heeft ook wel z'n uitwerking op de wedstrijd, maar het is aan de ruiter hoe je ermee dealt..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:28

Ik heb liever een jury die streng maar rechtvaardig is dan een jury die punten bij een pakje boter geven. Zo had ik bij mijn kampioenschappen vorig jaar dat ik van de ene jury een 7 kreeg voor mijn middenstap en van de andere een 5. Hier vind ik een erg groot verschil tussen zitten. Uiteindelijk ook van de een 178 en van de andere 186 punten gekregen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:33

Haha dat is verrot ja! Heb ik ook gehad. eerste proef 199 en tweede proef 175, terwijl er voor mijn gevoel niet zoveel verschil in zat! Ach ja...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:41

wat een leuk topic, ga vrijdag weer voor het eerst officieel starten, ben benieuwd hoe het gaat en hoe streng/rechtvaardig de jury is?? iedereen heeft natuurlijk liever een te hoog beoordeelde proef dan een te laag beoordeelde proef!
ach we zien wel hoe het gaat, als het voor mijn doen maar goed gaat, de eerste paar keren kun je toch niet echt veel verwachten vind ik! wat het is voor paard en ruiter (zenuwen) allebei nog heel erg wennen!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:44

ilse86 schreef:
Haha dat is verrot ja! Heb ik ook gehad. eerste proef 199 en tweede proef 175, terwijl er voor mijn gevoel niet zoveel verschil in zat! Ach ja...

Het was dezelfde proef, op hetzelfde moment. 2 jury's bij een kampioenschap.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:46

vibabu schreef:
ilse86 schreef:

Het was dezelfde proef, op hetzelfde moment. 2 jury's bij een kampioenschap.

zo blijkt maar weer wat de ene jury niet mooi vind, vind de andere denk ik wel weer mooi!

het is wel vreemd als je dan 2 totaal verschillende coupons zou zien! :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:50

ilse86 schreef:

Het was dezelfde proef, op hetzelfde moment. 2 jury's bij een kampioenschap.[/quote]

zo blijkt maar weer wat de ene jury niet mooi vind, vind de andere denk ik wel weer mooi!

het is wel vreemd als je dan 2 totaal verschillende coupons zou zien! :+[/quote]

Het was zelf zo dat de ene jury het lateraal vond en de andere mooi :+ Ik vind dat je dan weer niks aan het commentaar want is het nou goed geweest of niet? (ik zal niet ontkennen dat hij idd wel eens lateraal wil gaan lopen)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:53

Ze mogen van mij best streng zijn, maar zet er dan aub commetaar bij! Wat moet ik met een 5/6 voor halsstrekken terwijl ik pony tot kniehoogte met contact laat zakken, daar kan ik niets mee. En ik kan ook niets met een 6 voor aangalloperen terwijl mijn paard op dat moment gewoon niet reageerde op mijn been. Moet zeggen dat ik bij mijn Fnrs proeven altijd meer tips heb gehad, en ik niet kan zeggen dat ik iets heb geleerd van mijn protecollen van mijn knhs wedstrijden.. Inmiddels alweer een hele tijd thuis gebleven en getraint, dus ben benieuwd waar ik binnenkort mee thuis kom.