ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ARhythmical

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:13

Vandaag examen gehad in Luttenberg (zonder eigen rijden), met vlag en wimpel geslaagd, voor het lesgeven en de pvb!!!!
Bij ons van de 11, 1 helemaal gezakt, 2 op alleen lesgeven en 1 ( die juist heel goed lesgaf) op alleen de PVB...
De Pvb was voor velen een enorm struikelblok, een erg ontoegankelijke examinator, die alleen fouten aan het kijken was, de cursisten eigenlijk uitlachte wanneer ze een verkeerd antwoord gaven.
Bij ons moest je het paard monsteren en opstellen, zoals je op een stamboekkeuring doet, maar niet iedereen kent dat.
Hij vroeg gemiddeld een half uur pp door, over werkelijk alles :( En hoe zenuwachtiger de cursist , hoe vervelender de man... _-:(
Maar maakte je geen fout en kwam je zelfverzekerd over, dan was het appeltje eitje.
Nee, was beslist niet aangenaam, voor de meesten. Hij leek er lol in te hebben , om een zenuwachtig iemand nog verder van de kaart te brengen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:15

Jemig, een half uur per pvb? Volgens mij ben ik niet langer dan 10 minuten bezig geweest, inclusief het inladen hihi! Maar goed, gefeliciteerd hoor, heel goed!

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:23

Dat hadden wij idd ook verwacht, maar zoals ik al schreef, werd de man steeds fanatieker in doorvragen wanneer iemand iets niet wist en dan beslist niet op helpende manier, maar het steeds moeilijker maken en maar vragend kijken ook al zeiden ze het dan wel goed, zodat degene helemaal aan zich zelf ging twijfelen.
Ook allerlei dingen die niet in het boek stonden...
Maar had hij door dat hij geen vat op je kreeg, was je zo weer weg _-:(
Wij hadden zelfs een combinatie die huilend bij hem vandaan kwam, bleek hij haar gewoon uitgelachen te hebben toen zei als antwoord gaf, dat je overhoef kunt zien. Hij had gevraagd of ze rontgen kon zien :(
Waarop ze uiteindelijk met de cursusleidster en boek teruggegaan ids en uiteindelijk als laatste opnieuw mocht, met een tweede examinator erbij....en geslaagd :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:34

Dat vind ik dan wel weer een goeie, die man is dus gewoon fout bezig geweest. Zou je eigenlijk een klacht over in moeten kunnen dienen...

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:51

Tja, bij het lesgeven waren ze wel coulant bezig, ik hield door omstandigheden maar 1 cmbinatie over voor het springen. nadat deze een aantal keer gesprongen had en lekker door het lijntje liep, mocht ik al stoppen :)
De vaste combinatie van mijn medecursist had gisteravond zijn boeg opengehaald en gehecht, dus kwam er een vervanger , deze was ver uit conditie. vandaar!

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:22

Ik ben geslaag voor alles *\o/* *\o/* !

Van mijn groep zijn er 3 gezakt op het lesgeven en 1 op de pvb.

Mijn lesgeven ging heel erg goed, dressuur liep lekker en bij mijn springles had ik pas 2 mini kruisjes gesprongen en toen mocht ik al stoppen :D

De pvb ging voor mijn gevoel slecht, maar toch gehaald.
De eerste paar deden er een half uur/drie kwartier over, daarna had de cursusleider er iets van gezegd en duurde het een kwartiertje.
We moesten wel alles doen, rondje lopen, opzadelen, hele exterieur benoemen, alle beengebreken aanwijzen en iets over vertellen en alle beenstanden uitleggen.

Was een lange dag, dus ik ga nu lekker lang uit op de bank :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:26

Gefeliciteerd hoor, heel goed!Grappig om te lezen dat alle examinatoren weer andere dingen vragen. Ik hoefde bijvoorbeeld alleen maar het hoofdstel uit te doen, wel een beentje voor en achter optillen, onderdelen zadel en hoofdstel en een paar beengebreken noemen...

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:29

Oja, dat moesten wij ook nog doen.
Voor en achterbeen optillen en alle onderdelen van de hoef benoemen.
Wij kregen echt alles en alles heel uitgebreid.

Itrichta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:47

Laura gefeliciteerd.
Dat is echt uitgebreid die pvb. Ik ben hier druk aan het oefenen met alles.
Volgens mij heeft onze cursusleidster ook stress. Wat gister erg pittig, de lat lag opeens een eind hoger, dit had ze beter een tijd terug kunnen doen. .
Ik zie er nu nog meer tegen op. Ben bang dat het niet gaat lukken.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 00:08

Itrichta: zelf heel duidelijk zijn, onze cursus leidster baalde gister ook enorm toen ze zag wat er opeens gevraagd werd :( Bij iedereen die uhuh als antwoord gaf werd het heel moeilijk...
Bij mij was het ook voorbrengen, zoals op een keuring ( buitenom draaien opstellen voor de examinator, zelf recht voor ipv naast het paard opstellen) paardenknoop, hoofdstel plus vertellen waarom jij het goed vond zitten, plus benoemen onderdelen, zadel waarom jij dit zadel zou adviseren, paard benoemen ( ik ben zeer uitgebreid begonnen van oren profiellijn neus, neusvleugels etc, zodat ik halverwege de hals al groen licht kreeg :D ) daarna signalement en voetoptillen.
Ik gaf heel duidelijk antwoord, zo van kom maar op, wat wil je nog meer weten :P
Dus ik stond met een paar minuten weer buiten.
Maar...bij ons was de man echt vervelend naar de cursisten die zenuwachtig of onzeker waren, die boorde hij gewoon de grond in _-:(

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:59

Dat is mijn ervaring ook, gewoon direct een duidelijk antwoord geven. Ik was ook vrij snel klaar met de PVB vond ik. Bij anderen waren ze soms iets langer bezig. Alhoewel er bij ons iedereen voor de PVB geslaagd is!

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:17

Zo jeetje, wat een verhalen.....ik had nog geen zenuwen maar die beginnen nu wel te komen.....
Wij hebben a.s. maadag examen. Ik doe incl. rijden. Ben opzich niet heel zenuwachtig voor het lesgeven, beetje voor het rijden maar wat ik allemaal lees over de PVB!! jeetje.....

Vraagje, als je opstapt bij het rijden mag je dan een krukje gebruiken?? en is je pvb gelijk achter het rijden aan of later?
doe je dit met je eigen paard of met het paard wat je toevallig vast hebt?
En er was iets met de volgorde van op en afzadelen...eerst het zadel dan het hoofdstel?

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:29

Komt goed! Ik weet niet of je een krukje mag gebruiken, is bij ons niet gedaan! Wij hadden de PVB gelijk achter het rijden aan met ons eigen paard. Bij het afzadelen heb ik eerst het zadel afgedaan, daarna het hoofdstel en ik ben geslaagd!

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:32

haha, oke.
Ik neem het krukje wel mee, kom er ook wel op zonder alleen hebben wij 1 paard bij ons in de cursuc van gem. 1.78 dus dat wordt klimmen....hahaha
misschien mag een trap mee???

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:49

Pien, wij zijn allemaal gewoon opgestegen zonder krukje, is misschien even lastig maar wel te doen. Het PvB deden wij gelijk achter het rijden aan, wel met je eigen paard.
Volgorde van opzadelen bij een vaststaand paard: eerst zadel dan hoofdstel, bij een osstaand paard eerst hoofdstel dan zadel. Afzadelen in omgekeerde volgorde!

Itrichta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:55

Met welk paard doe je de pvb als je de cursus zonder eigen rijden doet. Doe je hem dan met paard van je examen combi

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:58

Kan, bij ons werden de paarden van medecursisten gebruikt. Als het op een manege is of zo, wordt er ook wel vaak een stalpaard van stal geplukt....

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:38

Bij ons werd de pvb niet direct na het lesgeven gedaan, gewoon om de beurt er naar toe.
Het paard wat gebruikt werd was gewoon het paard water dan toevallig weer over was, al examen gelopen, of juist nog moeten, niet je vaste paard of zo.
Bij ons zei de examinator of je een hoofdstel moest pakken of juist het zadel of allebei.
Denk even aan het leiden dat je links naast het paard loopt en dan rechtom draait ( dus jij om het paard heen) en dan opstellen zoals bij een stamboekkeuring, zelf voor het paard gaan staan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:41

Echt super fijn die tips die hier al gegeven worden! :j

Wij weten wel al hoe laat en met welk paard we ons PVB hebben.(ongeveer, helemaal precies volgens schema zal het niet lopen)

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:49

Wanneer je al weet welk paard, zou ik van te voren even de aftekeningen even doornemen, om ze tijdens het examen zo op te kunnen ratelen :D
Ik had zo'n vosje met heel veel aftekeningen, gezoomd ingesnoerd blesje etc
Dan is het handig bij voorbaad even te kijken ( en eventuele afwijkende been/hoefstand?)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:04

Ja ga ik komende zondag doen. :)) Dat gaat zoveel stress schelen, haha. Anders vergeet ik alle beenstanden uit ellende weer. Ik klap altijd dicht op zulke momenten namelijk, écht niet tof.

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:10

Ik ben ook voor alles geslaagd!!! (inclusief eigen rijden). Van de 11 is er 1 gezakt voor lesgeven (afstanden springen niet goed), iedereen geslaagd voor PVB, 1 gezakt voor dressuur eigen rijden en 3 v.d. 5 voor springen.

bij ons was het 3 paarden rijden en gelijk erna PVB. Bij mij viel het reuze mee. Alleen hoofdstel af doen, veiligheidsknoop, onderdelen zadel benoemen, exterieur vertellen en enkele beengebreken. toen wist hij genoeg... Lesgeven ging ook goed. Mn afstanden klopten allemaal en ik had een pluspunt door mn 2 grondbalken op 19 meter. In galop op 5 en 6 galopsprongen laten rijden. Een paard wat ik les gaf 'galopeerde' ineens in mijn les vond de cursusleider, dat bleek hij in de eerste les niet te doen. Dus daar had ik een goede zet mee gedaan! Verder ging het ook allemaal lekker...

succes voor degenen die nog moeten!

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:06

Gefeliciteerd! Goed gedaan Dailonka.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:21

Mag ik eens vragen wat het PVB is?
Ik heb vorig jaar de ORUN gedaan, maar kan me niet herinneren dat ik dat heb gehad :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:28

Klopt is ook nieuw.