ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:18

NoireIdylle schreef:
Gefeliciteerd Nacho_lein, ik moet helaas het lesgeven her doen; Mirjam trouwens ook. Balen, maar is helaas niet anders. Zit zelf wel met dubbel gevoel; had ik de maandag ervoor toch maar doorgedrukt dat ik op de cursus nog een keer springles wilde geven, want daar zaten mijn grootste twijfels. (Was immers de 1e die zich aanbood, maar examinator vond het niet nodig voor mij... had ervoor pas 1x eerder springles mogen doen) Maar ja, dat is achteraf.

Hoeveel gaat her nou weer kosten dan?????

Ik las het van mirjam, echt balen joh! wat had je precies voor commentaar? Ben bang dat er bij ons best veel gezakt zijn :(
Rijden ben je wel geslaagd? springen ook?

LindavHilten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:41

Pfff dat is wel een hele snelle uitslag inderdaad... Wel fijn, want het is echt vervelend dat je na zo'n hele dag spanning nog niets te horen krijgt...

Gefeliciteerd!

NoireIdylle

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:56

@Nacho: Ja, dressuur en springen was allemaal goed. Maar lesgeven te weinig doelgericht en te weinig doortastend. Was zelf te onzeker, dikke stresshoofdpijn etc.. Wat eigenlijk helemaal niet nodig was, maar ja... Tijdens de her beter dan maar!

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:39

Nou even een berichtje van mij, erg laat maar oke!
Ik ben geslaagd voor alles in een keer. Omdat ik het theorie examen moest missen, moest ik deze ook doen op de examendag! Ik was echt kei zenuwachtig... Maar voor niets geweest, gelukkig!

Maar waren niet zo veel in een keer geslaagd begreep ik. Wel erg banketstaaf!

Groetjes Karin

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:49

Hallo!

gefeliciteerd voor alle geslaagde natuurlijk! En veel succes voor degene die een Her moeten doen!

ik mag deze week, heb ernstig over mijn lijntje zitten denken.

Ik doe Orun basis.. heb 2 compleet verschillende ruiters EN paarden.
Een gevorderde ruiter, kan gewoon 'fijn' rijden, en zit op een heethoofd die nog niet zo heel lang onder het zadel is en die heeft geen rust in zn reet. (op zich fijn, kun je wat knutselen tijdens de praktijk)

En een ruiter die altijd alleen manegelessen rijdt en die ja.. rijdt paard, maar verder is het niks om het even zo te noemen. Die zit op een paard wat ontzettend lam is, begint SUPER stijf ong. 20 minuten dan pas is hij losser. En met springen ook traag.

Op zich wel fijn, ze verschillen niet heel veel qua drafpassen met balken lopen en galopsprongen.

Maar goed;

ik ben ZO ontzettend zenuwachtig, ik moet gewoon bijna huilen, ben er helemaal misselijk van gewoon. Heel irritant.

Heeft iemand toevallig tips over hoe ik mijn 'dressuur' les in kan richten. Qua oefeningen enzo??

En ook wat voor lijntje ik het beste kan doen?

Wat vinden jullie, heb al wel iets op papier staan, maar iedere keer ben ik ineens niet meer zeker over hoe ik ze los kan laten rijden.. ik weet ook niet wat de examinators verwachten, want ik zie overal dat er 'weinig diepgang' inzit en nog meer commentaar... waar moet ik echt op letten qua de diepgang?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:53

Ik zou er sowieso voor gaan zorgen dat je 2e combi iig 20 minuten op het paard zit, om deze los te werken. ;)

Verder niet druk gaan maken om het één of het ander, op het examen gat het meestal toch anders. ;)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:32

Mijn tip, alles zeggen wat je ziet, uitleg geven en dan pas tips meegeven voor verbetering. Zo heb ik het aangepakt iig. Springen lekker simpel houden, maar wel snel doorbouwen.

Silvana: Sabina is helemaal geslaagd, antoinette alleen voor het rijden. Marlous ook alleen voor het rijden. zitten nu geloof ik op 50% wat in een keer geslaagd is ;)

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:36

Hallo, ik kom even binnenvallen hier. ZIt te twijfelen of ik de oruncursus ook zal gaan volgend. Kunnen jullie mij vertellen hoevaak jullie je paard ongeveer moesten meenemen van de 20 avonden? En hoelaat begon bij jullie de avond? ik zit namelijk een beetje met mijn werk in de knoop.

Alvast bedankt!

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:38

Half 8, en ik heb een keer of 6/7 een paard meegenomen :)

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:47

Bij ons begonnen we 7u, en kheb mn paard denk ik ook iets van 6 a 7 keer meegenomen. Volgensmij moet je je paard ten minste 4 of 5x mee hebben.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:57

OK, thanks!

En hoe vonden jullie het lesgeven. Ik heb er niet echt ervaring mee en het lijkt mij dan ook wel "spannend" om daar voor het eerst les te gaan geven, zeker als er erg goede ruiters meerijden. Hoe hebben jullie dit ervaren?

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:58

Dat verschilt erg per persoon denk ik...
Ik had al aardig wat ervaring in het lesgeven, dus had geen last van spanning oid.. Alleen voor het examen dan := :P

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:10

Topaas schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen hier. ZIt te twijfelen of ik de oruncursus ook zal gaan volgend. Kunnen jullie mij vertellen hoevaak jullie je paard ongeveer moesten meenemen van de 20 avonden? En hoelaat begon bij jullie de avond? ik zit namelijk een beetje met mijn werk in de knoop.

Alvast bedankt!

Wij moesten vanaf cursusdag 1 de paarden al meenemen, eerst nog in twee groepen verdeeld en zelf je eigen paard rijden en les krijgen van je mede cursisten, een les of 4 later werd er al gewisseld en moest iedereen elke week zijn/haar paard meenemen.

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:45

bij ons begon het om 7 uur,
en wij moesten onze paarden ook 6 a 7 keer meenemen..

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:50

Ik wil de uitslag van het examen!!!!!! :D

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:33

Ik heb maar 3 keer mn paard mee genomen. Wij zijn erg laat begonnen met wisselen ook. Ook wij begonnen om half 8. Maar moet zeggen dat de motivatie bij ons in de groep snel weg was helaas.

Rijkie, wanneer heb je examen gedaan dan?

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:34

Afgelopen donderdag pas :+

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:53

Topaas schreef:
OK, thanks!

En hoe vonden jullie het lesgeven. Ik heb er niet echt ervaring mee en het lijkt mij dan ook wel "spannend" om daar voor het eerst les te gaan geven, zeker als er erg goede ruiters meerijden. Hoe hebben jullie dit ervaren?

Ik had al aardig wat ervaring en dat scheelt heel veel, in die 20 weken kan je eigenlijk niet superveel ervaring opdoen. Dat kan je beter al een beetje hebben. Anders goed vooraan staan en vragen of je vaak mag lesgeven!! Bij ons gebeurde dit op het einde pas met diegene die nog wat te weinig zelfvertrouwen uitstraalden en dat was al wat te laat eigenlijk.

Met wisselen van paarden zijn we eigenlijk wat laat begonnen maar zijn onderling wat bij elkaar geweest te rijden. Dat was wel heel fijn.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:56

wij begonnen eigenlijk met les twee al met wisselen van de paarden dus echt vrij snel.
ik heb maar 3 keer een paard meegenomen want de mijne waren niet goed genoeg volgens de juf.
en enige ervaring is wel makkelijk er waren er twee bij ons in de groep die nog nooit les hadden gegeven en die zijn jammer genoeg gezakt voor het lesgeven.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:26

sibbe schreef:
wij begonnen eigenlijk met les twee al met wisselen van de paarden dus echt vrij snel.
ik heb maar 3 keer een paard meegenomen want de mijne waren niet goed genoeg volgens de juf.
en enige ervaring is wel makkelijk er waren er twee bij ons in de groep die nog nooit les hadden gegeven en die zijn jammer genoeg gezakt voor het lesgeven.

Dus het kan ook nog zijn dat je paard niet geschikt is? En heb je dan een probleem of is het dan gewoon zo van nou neem jij hem maar niet mee we hebben genoeg andere paarden?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:28

Als je de opleiding doet waarbij je zelf moet rijden, oftewel instructeur 2, dan moet je zorgen dat je een paard mee kan nemen die de cursusleider wel geschikt vindt. Idem dito bij de combinatie die je mee neemt naar je examen, de cursusleider moet denken dat het een geschikte combinatie is. Iig, zo werkte het bij ons! Zo hadden wij iemand die tot 2 keer toe een minder prettige combinatie mee had genomen, dus toen heb ik uiteindelijk 2 mensen meegenomen, om die van haar te vervangen, zodat iedereen op het examen redelijke combinaties had om les te geven.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:32

Topaas schreef:
Dus het kan ook nog zijn dat je paard niet geschikt is? En heb je dan een probleem of is het dan gewoon zo van nou neem jij hem maar niet mee we hebben genoeg andere paarden?

Die van mij werden tot 2 keer toe ook niet geschikt bevonden. Eentje is ook lastig te rijden, en daar moet je echt heel voorzichtig mee zijn anders gaat ie een spelletje met je spelen en de problemen die hij had waren niet voor iedereen op te lossen. De fries was sowieso niet geschikt, die ging compleet aan het rennen met een vreemde erop. En die van mij was in eerste instantie ook niet goed gekeurd, die is heel erg netjes gereden, maar het is een diva die accepteerd het niet als je anders (met teveel hand, teveel op de kop etc) gaat rijden, en was dus voor veel in de groep ook niet na te rijden. Uiteindelijk heb ik haar wel meegenomen naar het examen, puur omdat ik geen ander paard had. Gelukkig was ze braaf bij het examen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:36

Ook bij de basiscursus zal je paarden mee moeten nemen die geschikt zijn, in ieder geval als het om examenpaarden gaat.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:33

zo ik heb zojuist een mail de deur uit gedaan naar de knhs om te vragen naar een mondelinge toelichting

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:38

+:)+ Ik ben benieuwd of je er iets van hoort.