Raarste ''Jury'' uitspraken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

Re: Raarste ''Jury'' uitspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:20

Was niet bij je proef, maar de eerste twee laten zich denk ik vrij makkelijk verklaren.
1. Hoeken rijden!
2. De impuls is de door de ruiter of amazone opgewekte en gecontroleerde drang naar voren. Als je paard super fris is, dan blijft het 'gecontroleerde' en 'door de ruiter opgewekte' nogal eens achterwege.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:34

mij is ooit verteld dat als je maar goed bent dan kan de jury niet om je heen, hoe verder ik kom, hoe beter ik merk dat dit ook zo is..
tegenwoordig heb ik veel minder vaak dat ik me niet in het commentaar kan vinden en dat jury's punten naar wat het waard is dat kan de ene proef 2 winst zijn en de andere proef geen winst.

Laatst had ik ook weer wedstrijd in het M1 met mijn haf ik kwam kaarsrecht binnen en stond keurig vierkant de jury zal wel gedacht hebben hm..haflinger ik kreeg een 4. Maar hoe verder de proef kwam hoe hoger de punten en mijn laatste punten waren allemaal 8 ten dus zo blijkt maar weer je moet gewoon je ding doen en dan is de kans het grootst om de jury te overtuigen!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:36

Een jury had laatst op mn zus dr coupon gezet dat ze dr paard eens wat peper moest voeren, dat hij wat frisser werd.
Beetje vreemd om zoiets op een coupon te zetten, de humor laat een jury maar lekker thuis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:40

Als een jury dát op een coupon zet, zal het paard wel héél traag zijn geweest Clown

Als ik voel dat m'n paard zo traag is (dus terecht meer impuls en vaart) zou ik om deze opmerking wel kunnen lachen. Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:45

En dat oordeel jij enkel eventjes vanuit die opmerking..? Gaaaap

Nee, haar paard is niet héél traag, haar paard heeft redelijk korte gangen, en hij tilt zijn benen niet zo hoog op al al die hoogbenige dressuurpaarden die je verder in het Z ziet.
Over impuls was op de hele coupon niets terug te vinden,
de jury bedoelde simpelweg dat hij wel wat meer pit mocht uitstralen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:06

Ik kan een jury met humor juist wel waarderen.
Ht is allemaal al serieus genoeg.
En geen winstpunt halen is opzich al jammer,nou laat mij dan na afloop tenminst nog om mn protocol lachen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:27

Meetje22 schreef:
En geen winstpunt halen is opzich al jammer,nou laat mij dan na afloop tenminst nog om mn protocol lachen.

ja inderdaad Tong uitsteken

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:03

Ik schrijf wel eens, en toen was er een keer een hengst in de ring, zo'n mooi beest. Toen zei de jury, ja het gaat helemaal niks, daarom geef ik extreem laag, want op de laatste dingen moet ze wel 8en en 9ens krijgen, omdat dit verder wel super loopt. Toen reed ze nog iets van 191 met 2en en 3en enzo.
Ik onthoud de meeste dingen niet, maar zondag was er een bekende voor mij (een jury waarbij ik vaak schrijf) en nog voordat ik binnenkwam hield hij zijn handen al heel hoog met het boekje erin. Onderaan de proef stond ook "Handen hoger"

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:11

Scum schreef:
Dan hebben die waarschijnlijk nog niet veel of geen wedstrijdervaring. Voor een buitenstaander kan ik me voorstellen dat het een rare opmerking is, maar niet voor iemand die in de sport zit.

Dit waren allemaal mensen met wedstrijd ervaring en veel mensen die m of z hebben gereden.
Dus die zitten wel degelijk in de sport.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:56

Scum schreef:
Dan hebben die waarschijnlijk nog niet veel of geen wedstrijdervaring. Voor een buitenstaander kan ik me voorstellen dat het een rare opmerking is, maar niet voor iemand die in de sport zit.

Nee, de mensen om Jepsica heen vonden het gewoon lollig omdat wij met zijn alleen van mening zijn dat het paard normaal is, maar Jepsica niet spoort. En we begrijpen met zijn allen ook heel goed dat het een gangbare opmerking is wanneer het dressuur betreft. Maar voor wie Jepsica kent is het een dubbelzinnige opmerking die meer op haar slaat Lachen

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:20

Ilja000 schreef:
Scum schreef:

Nee, de mensen om Jepsica heen vonden het gewoon lollig omdat wij met zijn alleen van mening zijn dat het paard normaal is, maar Jepsica niet spoort. En we begrijpen met zijn allen ook heel goed dat het een gangbare opmerking is wanneer het dressuur betreft. Maar voor wie Jepsica kent is het een dubbelzinnige opmerking die meer op haar slaat Lachen

En bedankt.
Je moet het maar hebben van je stalgenootje/instructrise.

gr jessica

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:10

hahaha

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:42

Nou ja, dat was de boodschap toch? :-p En duidelijker dan dit kon ik het niet zeggen. Volgende kopje thee is van mij Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:04

mn oppaskindje was net 6, en reed dr eerste bixie. Reed op een shetje dat na 3 rondjes geen zin meer had (lees: maakte niet uit wat ze deed, pony bleef stil staan).

Hadden ze op dr protocol gezet dat als ze niet kon rijden, ze beter thuis kon blijven... Vond het zo banketstaaf, onderling wedstrijdje en een klein meisje... Lekker motiverend

Zelf heeft ze het protocol niet gezien. Ik heb het meegenomen, toen ze dr om vroeg later die dag zei ik dt het bij mij thuis lag. Ik heb een ander geprint en door mn schoon moeder iets op laten zetten.

Ergste vond ik nog dat de jury iemand van de rijvereniging was, en die pony (van de ponyclub) nog kende ook....

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:28

Ow, dat is ook l.llig! Maar wel een goede oplossing!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:32

Mooie frontriem Tong uitsteken
(Ik rij met die felgekleurde frontriem van harry's horse Haha! Tong uitsteken )
(ja in het L1 bij de paarden Knipoog Al zou ik in het Z rijden, ik zou het nog steeds doen haha Tong uitsteken )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:44

Sammie schreef:
KarinvdM schreef:
Ik kijk daar ook vaak naar, ik zou ook niet weten waarom ik daar niet naar zou mogen kijken. Als ik een leuk paard zie dan vind ik het interessant om te weten wat de vader van het dier is. Als zo'n leuk dier vervolgens z'n proef verknalt heeft hij pech en lage punten.

Gaat erom dat het ras/afstamming vervolgens ook invloed heeft op de punten, leek mij trouwens ook wel duidelijk. Dus iemand die Jazzen haat geeft expres lagere punten aan een combinatie waar het paard Jazz als vader heeft. En een Fjord die kan geen dressuur dus die krijgt ook geen wp.
Overigs hoop ik dat je na afloop van de proef pas kijkt naar de afstamming, want onbewust neemt een jury (of een beoordeler) zijn voor- of afkeur toch mee bij de beoordeling. Dat is hetzelfde dat iemand voor dezelfde proef toch andere punten zou krijgen als hij eerste start of laatste start. (de laatste wordt vaak onbewust hoger gepunt en de eerste strenger omdat de jury nog niet weet wat er nog meer komt)
Is laatst een heel onderzoek over geweest dat in de Quest (?) stond.

Zoals ik al aangaf, maakt het bij mij niet uit. De interesse in afstamming is puur omdat ik dat interessant vind om te weten. Ik kan een paard nog zo mooi vinden, maar als het in de proef niet goed gaat dan krijgt het paard geen punten. Als een Haflinger of Fjord (met die rassen heb ik niets) oid wél een strakke proef laat zien, dan krijgt die de punten die hij verdient.
Dat onderzoek heb ik ook gelezen, maar zolang bij mij de eerste starter ook nog wel eens met de eerste prijs naar huis gaat, valt dat volgens mij wel mee.

vera_pino schreef:
Laatst had ik ook weer wedstrijd in het M1 met mijn haf ik kwam kaarsrecht binnen en stond keurig vierkant de jury zal wel gedacht hebben hm..haflinger ik kreeg een 4.

Van dit soort opmerkingen word ik dus helemaal niet goed.

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:57

je kunt juist werken aan commentaar.. teminste als je slim bent.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:58

Iedereen die de rol van beoordelaar opneemt zou moeten weten dat je brein je om de tuin leidt Knipoog Er bestaan ontzettend veel soorten bias op je perceptie... de eerste slechter beoordelen, een kleine negatieve opmerking de hele beoordeling laten overschaduwen of omgekeerd, een mooi paard dat je meteen wat opgewekter maakt, je stemming die dag, etc. Maar idd: wie gewoon goed rijdt, rijdt uiteindelijk zijn punten wel Knipoog

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:09

Meetje22 schreef:

Idd! Laatst een keer wilde het wijken niet zo goed en begon hij wat te springen en wijkten we dus in galop. Stond er bij. Galop niet gevraagd. Haha! Ow? Haha.

En Karin: Die opmerkingen vind ik ook erg kort door de bocht.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:36

Op het protocol vandaag stond: Jasje is verplicht en handschoenen ook
En inderdaad ik was mijn handschoenen vergeten(domdomdomdomdomdom). Maar mijn jasje had ik toch echt aan hoor! Rolleyes

Later ging ik even vragen wat er mee bedoelt werd. Toen ik er bij vertelde dat ik mijn handschoenen vergeten was was het antwoord: Er zijn tehuizen voor mensen die vanalles vergeten. Ik heb maar gedaan alsof het erg humoristisch was, maar dat vond ik helemaal niet. Wat moest ik hier nou toch weer van denken.....jurylid dat denkt dat ze humor heeft of zo??

Maar ik had wel een winstpunt. Mijn eerste eigen verdiende winstpunt Muziek!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:43

Jury heeft je flink gematst zo te horen, je mag helemaal niet starten zonder handschoen! Knipoog

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:49

eergisteren mijn tweede buitenconcour gehad met mijn jonge frisse paard. Zo'n beetje alle bordjes plat gereden, bij aanspringen iedere keer een bok van blijheid en alles ging net iets harder dan gewenst.. Vraag ik de jury om advies/commentaar waarop de man zeg.. Mooi om te zien zo'n groene combinatie.. gewoon doorgaan jullie komen er wel.. En op de protocol stonden alleen maar 5-en en 6-en en één 8 voor verzorging.. goed bedoeld maar daar leer ik niet zoveel van voor de volgende keer. Laat hem dan duidelijk zijn met 3-en en 7ens. Maar ik was weer tevreden met 174 punten..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:58

Tja Susy_Q, als je in de B redelijk de goede lijnen volgt, en ook nog de overgangen redelijk tussen de bordjes laat zien, dan zijn dat nu eenmaal 5en en 6en.

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:07

inderdaad, over die string vind ik ook heel raar, maar ergenis 3 over veel commetaar is altijd goed.
sommige jury's schrijven een 4 en dan zetten ze geen commetaar, dan weet je ook niet wat je nou fout hebt gedaan. veel commetaar is denk ik goed, dan weet je wat je kan verbeteren.

groetjes