ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:53

Die paardenknoop zorgt voor heel veel discussies hihi! Wat wij geleerd hebben is dat het niet eens zozeer uitmaakt hoe je em maakt, als ie maar in 1 ruk los komt, en niet strak trekt als het paard eraan gaat hangen.
Opzadelen gaat denk ik wel lukken als ik dat zo lees. Singel laten vallen kan ik niet, heb een dressuursingel die ik altijd helemaal los heb liggen over mijn zadel heen! Voorlangs lopen doe ik eigenlijk ook altijd!

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:12

LiVetime schreef:
Sjonge... ben wel blij dat hier zo uitgebreid verhaal wordt gedaan van het examen. Dacht dat het PVB niks voorstelde, maar blijkbaar moet k toch nog maar s eventjes echt alles in mn hoofd gaan stampen..
Maar zie nog steeds meer op tegen het lesgeven dan de PVB hoor :P

Wij hadden er zelfs iemand bij die de vraag kreeg wat de symptomen van droes waren (plus de gevolgen van droes). Die informatie had ik na het behalen van het theorie-examen toch heel ver weggestopt. Er wordt toch echt gekeken naar je algemene kennis van het paard. Dingen als sporen staan volgens mij ook niet eens in ons theorieboek, net zoals de knevel (ik had persoonlijk nog nooit van die benaming gehoord)

@kleinvosje: ik geloof dat ze het daar uiteindelijk ook over eens zijn geworden: de knoop moet je in 1 keer los kunnen trekken (het paard uiteraard niet).
Ik loop eigenlijk altijd achterlangs. Bij pony's moet je toch vaak behoorlijk krom en die van ons zijn zo braaf......

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:16

O die ziektes zitten er bij mij nog wel in. Scheelt dat k veel ziektes al s heb mee gemaakt, dus daaraan terug kan denken. Aftekeningen weet ik ook wel, beenstanden zijn ook geen probleem, maar op sommige beengebreken moet k nog wel even hard leren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:48

Ik heb net eens door het EHBO - paard boek van de KNHS gebladerd, dat is wel erg handig voor de PVB. Overzichtelijk en veel info.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:11

LiVetime schreef:
Sjonge... ben wel blij dat hier zo uitgebreid verhaal wordt gedaan van het examen. Dacht dat het PVB niks voorstelde, maar blijkbaar moet k toch nog maar s eventjes echt alles in mn hoofd gaan stampen..

Ik ook, ik hoor hier op de cursus eigenlijk niks over het PVB, alleen dat we 'even de beengebreken' moesten leren..

Kleinvosje; Gefeliciteerd trouwens :*

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:23

@ kleinvosje: Gefeliciteerd!

@Joscaa: er is een formulier waarop deze PVB beschreven wordt, wat je allemaal moet kunnen en kennen. Onze examinator heeft nog een paar extra dingen gevraagd, ik denk om te kijken wat je persoonlijke basiskennis is. Ik heb geen idee of ze je op die extra dingen mogen laten zakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:23

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:03

tip voor de pvb, ga je paard eens opzadelen, van begin tot eind, en let er goed op wat je doet. is het veilig, waarom doe je het zo?

als je het halster niet om de hals doet, met het omdoen van het hoofdstel, zorg dan dat je het goed aan de kant weghangt. (ik laat het af, in verband met het kunnen gaan hangen/schrikken)

ze willen dat je voorlangs loopt, dus onder het touw waar je paard/pony aan vaststaat door. wil je graag achterlangs lopen, geef dan aan waarom je dat wilt en vraag of dat goed is?

voor het lesgeven: overschat jezelf niet door ineens heel moeilijke dingen te gaan doen, en zorg dat wat je wel doet goed is. door al die kleine dingetjes goed te doen ben je al heel wat tijd kwijt. als je springparcour wordt opgebouwd is het niet de bedoeling dat je gaat helpen, maar kun je mooi even je ruiters aan de lange teugel laten stappen, stijgbeugels veranderen en alvast uitleggen hoe je het springen voor je ziet. houd ze wel bezig!!

Itrichta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:13

Wat fijn dat degene die al geweest zo'n uitgebreid verslag doen.
Ik ben benieuwd wat jullie hebben gebouwd met springen. Hadden veel mensen ongeveer hetzelfde of had iedereen echt hele andere dingen.
Hoe ver kwamen jullie met uitbouwen van het de hindernissen.
Als je gezakt ben, krijg je dan te horen, waarop precies.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:33

sommigen hindernissen verschilden niet veel, anderen juist heel veel.
qua opbouwen moet je niet te lang balkjes blijven ,2x en opbouwen.

mijn ruiters hebben welgeteld 2 x echt gesprongen, en toen mocht ik alweer stoppen. al met al heb ik volgens mij 7 minuten gekregen voor t springen.

ik denk dat we over een week of 2 de papieren thuis krijgen, en onze cursusleidster wist ons niet goed te vertellen hoe de beoordeling is.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:55

Als examencombinatie, en oud-ORUN-cursist kan ik me aansluiten bij ReadTheRulez. Blijf niet te lang in oefeningen hangen, je tijd is om voordat je er erg in hebt.

Hooguit 2 keer je combinaties over de balkjes laten gaan. Twee keer over een kruisje om los te springen en dan je lijntje uitbouwen. Nog een tip, let goed op dat je afstanden goed zijn.

W.b. de dressuur, laat ze wel minimaal een rondje links- en rechtsom losstappen. Op beide zijden wat oefeningen doen... volte, gebroken lijntje, pasje naar voren, de galop meepakken... Dan is de tijd zomaar om.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:29

Toch zoo fijn he, al die tips, ben er erg blij mee. Moet wel eerlijk zeggen dat ik nu wel een goed/beter gevoel begin te krijgen dan eerst. Heb vanmorgen mijn paard nog even bekeken en de beengebreken opgenoemd, ik denk dat dat wel gaat lukken. Op en af zadelen denk ik ook wel, dressuurles geven ook, alleen dat springen he... Ik ga de afstanden die ik nodig heb in mijn lijntje vanavond even goed uit mijn hoofd leren!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:35

Allemaal druk in de examenstress zo te lezen?

Ik was 2 keer meegeweest naar de ORUN met mijn moeder, maar eigenlijk zou ze een andere combinatie meenemen voor het examen, helaas is dat paard verkocht dus ik mag aanstaande dinsdag in mijn apenpakkie komen opdraven in Hazerswoude :Y) .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:37

Met dit weer en het binnen examen moeten rijden zullen onze examenruiters het niet erg vinden dat ze niet in tenue hoeven... Wij helaas wel, ik ga wel vragen of het jasje misschien uit mag als het niet te harden is...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:45

Hoeven jullie combinaties niet (meer) in wedstrijdtenue, KV? Ik moest dinsdag wel gewoon in wedstrijdtenue, paard in de knotten... was best warm. :=

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:47

Nee, bij ons hoeft dat niet nee. Onze instructeur vindt het de grootst mogelijke onzin, en ik eerlijk gezegd ook hoor. Je gaat toch ook niet elke keer compleet ingevlochten en pakkie deftig naar de les? De combinaties moeten in net trainingstenue komen, met cap natuurlijk, en laarzen. Cursusleider verwacht wel dat de heren examinatoren zullen gaan mopperen, maar hij heeft daar schijt aan zegt ie!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:50

Da's top van jullie cursusleider! In principe is 't ook kul... op het examen als combinatie in compleet wedstrijdtenue. Als je schone kleren aan doet, laarzen wat poetsen, paard net erbij... moet toch ook kunnen. Hopelijk voert de KNHS dat ook eens door.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:51

Ja, zijn onze combinaties ook erg blij mee! Nu de examenkandidaten nog hihi!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:53

:)) Wie weet... ooit...

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:03

moet je bij de pvb ook heel het exterieur kunnen opnoemen?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:13

Ik ben geslaagd!! Helaas het eigen rijden niet gehaald (waarom weet ik niet) maar ik ben tevreden want alles ging soepeltjes. Ons examen was afgelopen dinsdag 19 april.
We waren met 14 mensen, 9 eigen rijden, 5 zonder eigen rijden. 6 mensen eigen rijden gehaald, 3 niet maar die hadden wel alle andere onderdelen gehaald. Van de 5 zonder eigen rijden had 1 persoon het gehaald. De rest was gezakt op het les geven. Dus 10 nieuwe instructeurs op B-L niveau op Terschelling!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:30

Daar kan Terschelling weer een end mee vooruit, gefeliciteerd hoor! Ga je het eigen rijden nog in de her gooien? Vind van de 5 zonder er maar 1 geslaagd wel erg weinig, jeetje, weer een schrikmomentje...

Ben net klaar met alle tuig en laarzen poetsen, daar kunnen ze me in ieder geval niet op laten zakken. Ga zo eerst even een traktatie maken, paasmuffins, zal ik bij die voor de jury advokaat erin stoppen? Wie weet helpt het :P :):)

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:50

Gefeliciteerd Femskie! Dat is een heleboel voor Terschelling!
@kleinvosje: heel veel succes morgen. Dat het maar een "goede vrijdag'' voor jullie mag worden! Enne, niet teveel drank erin stoppen, dan zien ze allemaal dubbele hindernissen en dan klopt de afstand natuurlijk nooit! (op onze locatie werden ze trouwens behoorlijk volgestouwd door de eigenaar van de manege. )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:07

Ik stop natuurlijk alleen alcohol in die van de examinatoren en de mensen die ik wil laten zakken hihi! Nee zonder gekheid, er gaat natuurlijk echt geen alcohol in, we werken met levende wezens waar je gewoon je volle nuchtere aandacht bij nodig hebt!
Denk trouwens niet dat wij moeten rekenen op fourage gedurende de dag. Heb mijn eigen eten in ieder geval wel mee!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:20

kleinvosje schreef:
Vind van de 5 zonder er maar 1 geslaagd wel erg weinig, jeetje, weer een schrikmomentje...

Inderdaad. Kreeg ik door de berichten waar tips in stonden net weer een beetje hoop & dan krijg je er zo een bericht bij. := Ik had al zo lekker veel zelfvertrouwen (niet dus. :') )