ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:10

OOh, zal binnenkort eens bellen met de KNHS. Heb 2 jaar terug begreppen dat ik of de vervolg opleiding ORUN moet doen of de vooropleidng van de FPG. Voor de vooropleiding FPG moest ik toen examen doen, eerst rijden op eigen paard en toen nog op 2 wild vreemde paarden. 1e vreemde paarden was echt zooooooo :wow: groot en kon ik niet goed bij elkaar rijden en 2e paard was een klein fjord. Was wel op eigen paard geslaagd, maar niet op die grote dus niet toegelaten. (Net als de rest van mijn groep)
En als ik deze vooropleiding had gedaan had ik ook iets van 26 weken, met om de week mee brengen eigen paard, helemaal naar de Harskamp moeten rijden. Wat inhoud dat ik als eigenpaard mee moest, ik om 3 uur s'nachts thuis zou zijn :Z

Denk zowieso dat het naar al die jaren wel eens goed is om weer een cursus te volgen en zo m'n les geven weer op te frissen.

Lielle

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:17

zie de info die ik er net bijgezet heb.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:48

Lielle schreef:
Toelatingseisen voor de Opleiding IPG
Om te worden toegelaten tot de Opleiding IPG moet men in
het bezit zijn van één van de volgende diploma’s:
- Commandantencursus FPG
- Vakopleiding paardensport NHB (niveau III)
- Middenkaderopleiding NHB (niveau IV)
- Kandidaat instructeur ORUN (Niveau 2 en hoger)

Klopt helemaal, alleen ORUN niveau 2 vragen ze wel met rijden erbij volgens mij. Ik heb in het verleden de ORUN basisopleiding gedaan. En om nu eerst de vooropleding helemaal in de Harskamp te doen of de de ORUN niveau 2 hier in de buurt ga ik daar toch liever voor.

Wel fijn +:)+ dat jullie met me meedenken, en mocht het anders zijn dan hoor ik het natuurlijk :D graag.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:46

kleinvosje schreef:
Jemig, Z ruiters die het rijden niet halen? Wat hebben ze gedaan dan, dat dat niet lukte?

Nou het wil helemaal niet zeggen dat als je Z dressuur bent dat je dan kunt rijden!!!! :+
daar ben ik nu ook totaal vanaf gestapt, dacht het vroeger naja eerst wel altijd.
maar zelfs me vaders (die niet paardrijdt) zou nog Z kunnen worden zolang je maar veel wedstrijden rijdt (en vaak vriendjes politiek bij jury) haal je wel zo af en toe winspunt.
maar of je een jong paard zou kunnen opleiden en de basis dat is immers waar ze naar kijken niet goed is zak je gewoon.
Het is immers geen proef wat je moet rijden, maar je moet een paard kunnen bewerken en functioneel opleidend kunnen rijden.
zonder een harde hand. dus echt duidelijk de paarden van achter naar voor rijden. (ook als het niet lukt gewoon proberen)
en als eentje vast houdt links of rechts gewoon laten zien dat je dat voelt en niet gaan trekken maar juist voltes sluiten openen tempo wisselingen, en gewoon gymnasticheren

die bij ons reden niet goed teveel met de hand en te weinig been.
(vaak ook mensen die niet tegen krietiek kunnen en altijd wel weer woord terug hadden tijdens de cursus)
en ze reden veel te braaf ze zaten niet aan het paard, en haalde niet eruit wat er in zat.
weinig voltes beetje recht uit sturen en dat was het.

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:06

Ben blij dat er bij ons tijdens de cursus daar flink op gehamerd is. Niet te afwachtend rijden en zeker niet met teveel hand... Ik rij zelf nog maar in het L1, dus dat bestaat alleen nog maar uit de basis (en niet uit kunstjes). Scheelt misschien ook wel wat haha! Zou niet eens weten hoe ik kunstjes zou moeten uitvoeren....:+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:26

Ik rij zelf een paard op M2 niveau en weet wel hoe een paard daar naartoe te rijden, maar rij mijn eigen dier gewoon lekker boomloos en bitloos volgens academische rijkunst. Niveau zegt mij niks.
Er zijn ook zat hele goede B-ruiters.
En wordt veel enthousiaster van het rijden van mijn eigen dier :)
In mijn lessen vind ik ontspanning erg belangrijk en een goede houding en zit. Daar staat en valt alles mee.
Mijn lessen begin ik meestal met ademhalingsoefeningen.

Heb wel moeite met het geven van lessen zoals het gevraagd wordt door de knhs. Ik kán het wel, maar moet mezelf constant weer over die drempel sleuren.
Ik zie ook genoeg paarden lopen waarbij k denk: Arrrrgh... laat die voorkant eerst s los.Niet aankomen!

Hoop echt dat ik mijn diploma haal, maar vind t wel erg spannend.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:32

vandaag examen gehad!!!!!! _/-\o_
moest de theorie mondeling doen, ik dacht dat als ik die niet haalde ik verders ook niks mocht doen. niks was minder waar: eerst lesgeven, pvb en daarna heb ik mondeling theorie gedaan.
lesgeven was een dikke plus ( erg happy) theorie was helaas nog steeds niet genoeg, en pvb blijkbaar ook niet, al had ik daar wel een redelijk goed gevoel over......

aangezien ik meer opzag tegen de theorie dan tegen het lesgeven, was ik erg blij dat ik wel heb mogen lesgeven en daar dan ook goed mee ben geslaagd
al met al wel tevreden :(:)

toch erg jammer voor sommige andere cursisten, want het waren soms foutjes waar ze zelf eigenlijk geen weet van hadden of die we niet goed konden begrijpen, dat ze daarom waren gezakt. gelukkig schijnen we in september in Ermelo nog een kans te hebben.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:42

ReadTheRulez, Gefeliciteerd!! Super hoor en de rest komt wel toch? Nog ff flink er tegen aan.
Waar heb je examen gedaan?

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:45

Vragen ze trouwens op het pvb ook of het paard bij de beengebreken kreupel loopt of niet?! Want bij sommige staat dat er niet bij in het boek..

ReadTheRulez wat vroegen ze bij jou bij het pvb?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:52

in sneek. de rest komt zeker! ik vind het ergens wel goed dat ik niet ben geslaagd voor de theorie, want ik ken duidelijk de stof nog niet goed genoeg, en daar deed ik de cursus nou juist voor.

pvb: stukje lopen, vastzetten (veiligheidsknoop) benen optillen, opzadelen, moest ik alle onderdelen van het zadel en hoofdstel opnoemen, vervolgens zoveel mogelijk van het exterieur benoemen, en toen de beenstanden (mocht je ook gewoon in het algemeen vertellen) wat beengebreken en toen mocht ik weer afzadelen.

maar die examinator vroeg niet aan iedere cursist hetzelfde hoor, want wij liepen er gewoon bij langs enzo

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:54

Ah oke, en waar denk je dan dat je op gezakt bent bij de pvb, of weet je dat niet?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:56

ik weet t niet, want ik moest als laatste. ik dacht dat ik t helemaal niet goed had gedaan, maar toen ik er met andere cursisten over sprak kreeg ik toch wel weer hoop. maar dan denk ik op de beenstanden, daar ben ik absoluut niet goed in

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:12

ReadTheRulez schreef:
pvb: stukje lopen, vastzetten (veiligheidsknoop) benen optillen, opzadelen, moest ik alle onderdelen van het zadel en hoofdstel opnoemen, vervolgens zoveel mogelijk van het exterieur benoemen, en toen de beenstanden (mocht je ook gewoon in het algemeen vertellen) wat beengebreken en toen mocht ik weer afzadelen.

Moet je dat met je eigen paard doen? :=
Ik neem waarschijnlijk mijn jonkie mee, maar voor dit soort dingen moet je dan echt nog met z'n 2en zijn, en gaat het waarschijnlijk al helemaal niet zoals ze willen zien :o

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:04

Bettine schreef:
ReadTheRulez schreef:

Moet je dat met je eigen paard doen? :=
Ik neem waarschijnlijk mijn jonkie mee, maar voor dit soort dingen moet je dan echt nog met z'n 2en zijn, en gaat het waarschijnlijk al helemaal niet zoals ze willen zien :o

Nee hoor, dat hoeft niet perse met je eigen paard. Zoek maar een lief dier uit. Ik had onze eigen pony mee, lekker handzaam en vertrouwd.
Ik had vandaag ook praktijkexamen in Sneek net als ReadTheRulez. Had de halve nacht wakker gelegen van de zenuwen, maar het is gelukkig goed gegaan. Moest rond tien uur eerst PVB doen, als tweede, met daarin vragen om een stukje te lopen, op te stellen, met paardenknoop vastzetten, opzadelen, hoofdstel, onderdelen zadel en hoofdstel benoemen. Daarna weer afzadelen en het complete exterieur van de pony benoemen. Toen nog een paar beengebreken: legger (inc. gevolgen), bolspat, spat. Beenstanden: bodemwijd,-nauw, onderstandig etc.

Oh ja, bij ons werd ook gevraagd naar het dwarstukje op de teugel: de knevel, waar die voor dient. En waar de spoor van het paard zit.

Toen om twee uur het praktijkexamen en mede dankzij onze fijne pony-combinaties die alles vlot uitvoerden wat we vroegen zijn we er doorheen gerold.

Van de 12 zijn er in Sneek 5 gezakt: 4 op lesgeven (m.n. de springles) en 1 op pvb. We hebben ons keurig gehouden aan de landelijke 40%. Erg jammer dat het voor de betreffende kandidaten niet helemaal duidelijk was waarom ze nou precies gezakt waren. Tuurlijk: verbeterpunten blijven er altijd....

Ik mag gelukkig de boeken in de kast gooien en gaan zo nu en dan een lesje gaan geven. Eindelijk.....
Over twee weken zullen we de officiele resultaten wel te horen krijgen. Voor diegenen die nog een keer ervoor moeten: succes en maak het jezelf niet te moeilijk. Het is maar een kwartier (al moest ik ruim 25 minuten dressuurles geven en ruim 20 minuten springen).

En nu ben ik best wel een beetje (erg veel) moe. Een lange dag: acht uur vertrokken en tegen zeven uur weer thuis. Zo maar even lekker bankhangen denk ik....

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:22

Wat en waar is de knevel dan voor? Daar heb ik nog nooit van gehoord :o En de sporen van het paard? Bedoel je onder de kogel zeg maar, in dat vetlokje?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-11 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd en lettertype aangepast

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:26

knevel is om te voorkomen dat de martingaal vast raakt aan de gesp van de teugel bij het bit. Spoor is idd het harde stukje op de kogel.

geslaagden gefeliciteerd en :(:) voor ReadTheRulez ! Ik schrik wel dat er dus mensen zakken op de PVB, dat had ik niet verwacht.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:09

Jeetje wat is de ORUN veranderd sinds ik t gedaan heb (2008). Het klinkt allemaal wel veel moeilijker, als er ook zoveel zakken.
Al is het misschien wel een goede zet, ze proberen wel betere instructrices af te leveren denk ik.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:23

Ik ben echt bang voor de pvb :')

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:33

Sjonge... ben wel blij dat hier zo uitgebreid verhaal wordt gedaan van het examen. Dacht dat het PVB niks voorstelde, maar blijkbaar moet k toch nog maar s eventjes echt alles in mn hoofd gaan stampen..
Maar zie nog steeds meer op tegen het lesgeven dan de PVB hoor :P

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:36

Maar, gaan ze dan vragen bij die beenstanden wat voor beenstand dat paard heeft? Volgens mij is dat echt lastig te zien...

En, heel stom, maar hoe willen ze dat je een paard op- en afzadeld. Natuurlijk kan ik een paard opzadelen, maar misschien wel net even anders dan dat zij het precies willen zien. Moet je het halster om z'n nek laten bij het omdoen van hoofdstel of mag je 'm gewoon losklikken en dan snel z'n hoofdstel in?!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:37

Als ik dat pvb zo hoor, wordt dat voor mij wel een makkie. Zie meer op tegen de beengebreken en botten van de benen. Moest iemand nou het hele exterieur opnoemen? Hmm, dan ga ik die nog even doornemen morgen...

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:39

Haha ja zo van achter mijn computertje kan ik alles zo opnoemen, ik ben alleen bang dat ik het dan daar niet meer weet als er zo'n meneertje naast me staat! Ga ik alles door elkaar gooien :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:42

Vroeger, en dan heb ik het over zeker 27 jaar geleden, was er nog geen KNHS als overkoepelend sportorgaan, maar KNF, NBVR en NPC. Ik reed met de pony's bij de NPC en daar moest je diploma rijden voordat je aan wedstrijden mee mocht doen. Bij dat diploma hoorde ook een stukje theorie, bij de B alle onderdelen van het zadel en hoofdstel, bij de L het exterieur. Aangezien ik meerdere pony's de B ingereden heb op die manier, moest ik ook elke keer weer dat theorie examen doen, die onderdelen zitten er dus wel ingeramd! Exterieur ook wel, maar wat minder, ga ik nog even lezen!
Heeft iemand ook nog de aftekeningen moeten benoemen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:43

Ik heb een paar jaar geleden het ruiterbewijs opnieuw gedaan, dus dat soort dingen zitten er nog wel in :D Ik denk dat idd het op- en afzadelen nog de meeste problemen kan opleveren, ik zal nog eens kijken wat er in de map staat.

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:50

Myrthe92 schreef:
Maar, gaan ze dan vragen bij die beenstanden wat voor beenstand dat paard heeft? Volgens mij is dat echt lastig te zien...

En, heel stom, maar hoe willen ze dat je een paard op- en afzadeld. Natuurlijk kan ik een paard opzadelen, maar misschien wel net even anders dan dat zij het precies willen zien. Moet je het halster om z'n nek laten bij het omdoen van hoofdstel of mag je 'm gewoon losklikken en dan snel z'n hoofdstel in?!

Eerste vraag: onze examinator vroeg gewoon welke beenstanden ik kende en hoe dat er dan uitzag. Heb het voorgedaan met mijn eigen benen/voeten. Ook vroeg hij waar je ze kon zien: voorkant, achterkant, van opzij.

Hoofdstel heb ik omgedaan door eerst de teugels over de hals te doen, daarna halster af en verder hoofdstel aandoen. Bij het opzadelen moesten we er volgens onze instructrice op letten dat we voor het paard/pony langs liepen ipv achterlangs. Singel niet laten vallen met het risico dat ie tegen de benen aanvalt. En natuurlijk het zadel van voor naar achter schuiven totdat het goed ligt.

Maar natuurlijk is het niet zeker dat jullie dezelfde vragen krijgen. Wij hadden vandaag een examinator die het voor het eerst deed, terwijl er al meer examens zijn afgenomen. Vantevoren hadden de drie heren nog een discussie over hoe de ideale paardenknoop er nu eigenlijk uit moest zien....

@kleinvosje: er is bij verschillende mensen inderdaad wel gevraagd naar de aftekeningen. Ik had daar gelukkig geen vragen over.