Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jasmijn78 schreef:fransje23 schreef:Maar dat neemt niet weg dat er gerust een paar juryleden (en volgens mij staan sommige mensen daar in de wandelgangen ook gewoon om bekend) bestaan met vooroordelen die zullen sommige combinaties best iets kritischer jureren.
Dan hebben niet alleen draverruiters daar last van; ook ruiters met vossen, schimmels, bruinen, kleine paarden, grote paarden, moderne paarden, ouderwetse paarden, paarden met veel wit, bonte paarden, friezen, tinkers, appaloosa's etc. hebben daar dan last van. Iedere jury heeft zo zijn eigen voorkeur. En wellicht zal je daar een enkele keer hinder van ondervinden. Maar dat blijft meestal altijd gissen.
Dat geld voor heel wat combinaties. Ik denk wel dat mensen die qua paard iets meer boven het maaiveld uit steken er sneller mee te maken zullen hebben. jasmijn78 schreef:fransje23 schreef:Het lijkt mij trouwens wel geweldig als iemand het voor elkaar krijgt met een draver ZZ-licht te starten
Dat lijkt mij niet meer of minder geweldig dan iemand die met een gewoon paard ZZ-licht start. Met wat voor paard je ook start, je moet gewoon het gevraagde correct uitkunnen voeren. Qua uitvoering of totaalbeeld zal dat dus voor elk paard hetzelfde zijn, of het nu een draver, kwpn-er of fries is.
Lusitana schreef:.
Zodra jij een paard, welk paard dan ook, voor dressuurwedstrijden gaat gebruiken, mag je het dressuurpaard noemen.
Lusitana schreef:
"maar het mooie van dressuur is juist dat er geen specifiek talent voor nodig is!
De dressuurpaarden die uitblinken hebben wellicht iets mee, maar dat is niet absoluut noodzakelijk om deel te nemen in de sport.
Fitzroy schreef:Lusitana schreef:.
Zodra jij een paard, welk paard dan ook, voor dressuurwedstrijden gaat gebruiken, mag je het dressuurpaard noemen.
Dat ben ik echt absoluut niet met je eens. Volgens jou is mijn Westfaler dus een draver op het moment dat ik hem voor een sulky zet? Het feit dat ik hem voor een sulky zet maakt het nog geen draver, daar heeft hij immers de bouw en de capaciteiten niet voor.
Nee dus, dat heeft wel degelijk met bouw, aanleg en afstamming te maken.
Je kunt toch met de grootste wil van de wereld een Fjord of Haflinger geen dressuurpaard noemen alleen omdat hij een B-proef loopt.
.Fitzroy schreef:Lusitana schreef:.
Dat ben ik echt absoluut niet met je eens. Volgens jou is mijn Westfaler dus een draver op het moment dat ik hem voor een sulky zet? Het feit dat ik hem voor een sulky zet maakt het nog geen draver, daar heeft hij immers de bouw en de capaciteiten niet voor.
Nee dus, dat heeft wel degelijk met bouw, aanleg en afstamming te maken.
Je kunt toch met de grootste wil van de wereld een Fjord of Haflinger geen dressuurpaard noemen alleen omdat hij een B-proef loopt.
Citaat:Steph Croxford and the twelve year old Gelderlander x Hackney, Mr President also had a fabulous outing after winning the CDI Intermediare II with a super score of 68.455% and coming third in the CDI Grand Prix Freestyle on Saturday after also being placed third in the CDI Grand Prix on Friday.
ruitje schreef:Ik denk dat er een verschil zit tussen dressuurpaard en dressuur rijden met je paard. Een springpaard waar je dressuur mee rijd noem je ook nog een springpaard....
Ik vind het trouwens apart hoe de discussie hier hele andere kanten opgaat, en dan vooral door de mensen die nog nooit een wedstrijd hebben gereden met een draver.

Lusitana schreef:Haha, het wordt nog leuker. Ik heb het paard opgezocht, en het is een Gelderlander x HACKNEY.
Lusitana schreef:1 ik heb al een paar maal herhaald dat je een snelheidsproef niet kunt vergelijken met een vaardigheidsproef die elk paard kan doen.
jasmijn78 schreef:Laten we vooropstellen dat je ieder paard dressuurmatig kan trainen. Maar of die dressuurmatige training het gewenste resultaat oplevert is afhankelijk van de kwaliteiten van de ruiter EN de aanleg van het paard.
Elk paard kan je dressuurmatig trainen, maar niet ieder paard slaat een goed figuur in de WEDSTRIJDring
pol013 schreef:Ik denk ook dat je het beter in deze trant kunt zetten:
-is dressuur goed voor een draver?............. JA
-is een gemiddeld draver bij uitstek geschikt om boven de M2 nog mooie punten te scoren?......... NEE
Fitzroy schreef:Nee dus, dat heeft wel degelijk met bouw, aanleg en afstamming te maken
Fitzroy schreef:Waarom staan er dan zoveel warmbloeden bovenaan als jij meent dat er geen specifiek talent voor nodig is? De koudbloeden en dravers vind je echt niet bovenaan vanaf de M-proeven.
Om deel te nemen heb je voor B-proeven idd alleen maar iets op 4 benen nodig, dat ben ik met je eens. Maar of je ooit verder komt is dan maar zeer de vraag
Ik ga met Polo mee, je kunt met ieder paard dressuur beoefenen maar zijn ze specifiek geschikt als dressuurpaard, dan is het antwoord: nee.
fransje23 schreef:Maar als je een springpaard wat dressuur rijd nog steeds een springpaard noemt wat is Kigali van Marlies van Baalen dan??
Lusitana schreef:Dat hebben lang niet alle dravers. Lees dit eens voor de aardigeheid: http://www.dravers.nl/dravers.htm
Het paard wat jij beschrijft is geen typische draver en het soort komt voor binnen alle rassen. Sterker nog ook binnen de dressuurring in hoge klassen.
Citaat:Der Orlov Traber stammt aus Russland, wo Graf Alexej Orlow-Tschesmenskij im Jahre 1775 beschloß ein perfektes Wagen- und Zugpferd zu züchten. Es wird behauptet, er tat dies nur, weil er zum Reiten zu dick geworden war.
maar ook de Orlov-Rostopchin Horse, ontstaan ergens in 1800 bij het samenvoegen van 2 stoeterijen door de staat.... (ik zou aan het spitten moeten voor jaartallen ed)
) Lusitana schreef:Het KWPN heeft in feite niets te maken met dit topic, dus waarom zou ik me daarin gaan verdiepen? Het is geen "KWPN versus draver".
Lusitana schreef:Het lijkt me juist handiger om de KWPN uit de discussie te houden en naar een veel groter plaatje te kijken.
Lusitana schreef:De vraag is of een draver geschikt is voor dressuursport en of er vooroordelen zijn bij de jury.
Alane schreef:bij mij weten is alleen de draf te beïnvloeden, en zijn stap en galop aanwezig of niet (maar pin me daar niet op vast, = een vanhoren zeggen verhaal)
Alane schreef:bij mij weten is alleen de draf te beïnvloeden, en zijn stap en galop aanwezig of niet