Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:09

Dan wil ik ook naar mijn kunnen gejureerd worden. Ik kan nou eenmaal niet goed een ronde volte rijden, dus als het een ei is wil ik ook een 8, want ik heb toch mijn best gedaan, en naar mijn kunnen gereden?? Haha!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:13

ik ken wel wat zury's die koud bloeden gewoon echt af lopen te zeiken Knipoog
maar ik ken ook en paar zury's en die vinden het wel leuk !
of alls je net geen winst heb dat ze wat tips bij je protekol(ofzo iets)
zetten ! Haha! Bloos gr

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:00

opzich kan ik er wel mee leven als ze me lagere punten geven omdat ik met een fries in de ring kom,
maar dan wil ik wel GOED en TERECHT commantaar,
anders vind ik het dus echt neeeeergens op slaan Scheve mond

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:40

tottaly schreef:
opzich kan ik er wel mee leven als ze me lagere punten geven omdat ik met een fries in de ring kom,
maar dan wil ik wel GOED en TERECHT commantaar,
anders vind ik het dus echt neeeeergens op slaan

Een beetje vage opmerking dit. Als jij met een fries in de ring verschijnt en gewoon een goede proef rijdt, dan krijg je ECHT je punten wel. Als jij minder punten krijgt is dat omdat je flut gereden hebt en niet omdat je met een fries rijdt. Dus het is dan een beetje sneu dat jij ervan uit gaat dat je met een fries bij voorbaat al minder punten krijgt.

Goed en terecht commentaar, dat willen we allemaal. Dus dat is echt niet gebonden aan het ras van je paard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:17

moniquelucky schreef:
Barcelano schreef:
Verkeerd neergezet...
Naar het kunnen van het Ras....

Ik vind idd. dat een jurylid een beetje moet in kunnen zien wat het kunnen van een bepaald ras is of een paard met duidelijke gbreken.

O, sorry zal niet meer veel quoten

Het kunnen van een ras? Wat kan een fries dan niet?? Oftewel waar zou de jury in jouw ogen dan rekening mee moeten houden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:27

Rijan_ schreef:
ik ken wel wat zury's

zury Verward Kruizing tussen een zuurpruim en een jury? Clown Haha!

Starbreeze schreef:
Oftewel waar zou de jury in jouw ogen dan rekening mee moeten houden?

Ik denk dat Tyrza daar al een goed antwoord op heeft gegeven...

Tyrza schreef:
Als ik nu een tinker het maximale aan zijn kunnen zie uitstrekken. En ik geef hiervoor een 9 of 10. Wat moet ik dan een KWPN'er (die fysiek meer mogelijkheden heeft tot uitstrekken) geven, die ook het maximale aan zijn kunnen laat zien? Ook een 9 of 10??

Zo komen we allemaal wel in het Z. Maar of het correct is?
Zo dacht ik vroeger ook. Nu niet meer.

Om het nog even aan te vullen: Het zou toch nooit zo kunnen zijn dat, bij even correct rijdende ruiters, de ruiter met het paard matige bewegingen even veel punten krijgt als de ruiter met een paard met super bewegingen? Je vormt een combinatie met je paard, dus de kwaliteit van je paard maakt uiteindelijk ook verschil. Als jij correct rijdt met een superbewegend paard benader je nu eenmaal meer het ideaalbeeld, dan wanneer je correct rijdt mer een kwalitatief minder paard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:29

Ik vroeg het niet aan Tyrza maar aan Moniquelucky.
Tyrza heeft er namelijk -net zoals ik- al een andere mening over.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:49

Starbreeze:
De meeste friezen hebben wat meer knieactie en sommige kunnen hierdoor minder strekken, maar ik heb het niet echt over een fries,ik rijdt een fjord en door de korte beentjes kunnen ze meestal minder ruime passen nemen dan grotere paarden, maar ik neem genoegen mee dat ik meestal 6 jes (soms 7)rijdt omdat ik zelf heb gekozen om met een pony bij de paarden te rijden,daarbij is mijn fjord wet stijf maar daar trainen we aan, vaak loopt hij ook heel netjes en dan heb ik ook mooie punten, en of je nou op een koud of warmbloed rijdt, ik denk dat iedereen het weleens niet eens is met de jury.
Alleen ik vind gewoon dat je wel een beetje naar het kunnen van het paard moet kijken, maar als een paard, wat voor soort of ras het ook is, corect loopt, hoor je je punten te verdienen.dus ik vind dat ze een beetje rekening moeten houden met: gangen van het paard en de bouw van het paard.
Ik ben nml. op een cursus bij de KnHS geweest en daar werd verteld, dat ze daar dus ook een beetje rekening mee moeten houden.
Maar....ik vind de plezier in de sport het belangrijkste, ik vind dressuur leuk en ik vind fjorden helemaal het einde....en als ik tevreden ben, en mijn instructrice, zeggen de punten me niet altijd wat,ik lees wel altijd goed het commentaar!!!En elk gezond paard kan Z lopen, alleen soms duurt het wat langer, en dat vind ik helemaal niet erg.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:52

Anoeska schreef:
Dan wil ik ook naar mijn kunnen gejureerd worden. Ik kan nou eenmaal niet goed een ronde volte rijden, dus als het een ei is wil ik ook een 8, want ik heb toch mijn best gedaan, en naar mijn kunnen gereden?? Haha!

Dat is wat anders naar mijn mening maar zo hebben we allemaal onze mening, en gelukkig maar, zou zo saai zijn als iedereen hetzelfde denkt.
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 05-01-07 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:55

Daar ben ik het mee eens, een goed bewegend paard met goede ruiter verdient natuurlijk meer punten.
Maar Er zijn ook kwpn-ers die niet correct lopen in het Z (of de ruiter)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:23

Moderatoropmerking:
moniquelucky, zou je in het vervolg je posts samen willen voegen tot één post? Dat is net zo duidelijk voor de lezers en veel minder storend dan een hele serie met antwoorden achter elkaar.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:30

Karl66: ik had dit al per Pb ontvangen en gereageerd,waarom nu hier? maar ik zal me er aan houden,Ik zal hier niet meer reageren maar bedankt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 08:02

moniquelucky schreef:
Anoeska schreef:

Dat is wat anders naar mijn mening maar zo hebben we allemaal onze mening, en gelukkig maar, zou zo saai zijn als iedereen hetzelfde denkt.

ik ben het met die eerste opmerking eigenlijk wél eens.

waarom moet een koudbloed beoordeeld worden op zijn kunnen en een KWPN die moeite heeft met een ronde volte niet?

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:06

ik start met een tinker, geen bont geval maar een zwarte.
Ik ben nu 3 keer gestart en heb 4 winstpunten (2proeven per keer)
Ik zie het als een uitdaging om mijn punten te halen tussen de KWPNers. niet dat ik wat tegen kwpners heb maar dit is echt een uitdaging vind ik.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:09

Snoevie: Tuurlijk moet het niet uitmaken of een koud of warm bloed een slechte volte maakt, slecht is slecht, wat voor een paard er ook loopt, en een ronde volte is wat anders dan bv. de gangen van een paard.maar ik dacht dat Anouska bedoelde op haar eigen kunnen, dus niet dat van het paard, maar dan heb ik het verkeerd begrepen, vond het al zo raar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:20

moniquelucky schreef:
Daar ben ik het mee eens, een goed bewegend paard met goede ruiter verdient natuurlijk meer punten.

Nou, dan zijn we er toch?.

moniquelucky schreef:
Maar Er zijn ook kwpn-ers die niet correct lopen in het Z (of de ruiter)

En dat laatste is dan weer een beetje een dooddoener. Er zijn ook koudbloeden die lopen als een natte krant.

Feit is gewoon dat als je paard matige bewegingen of andere fysieke beperkingen heeft, ongeacht wat zijn ras is, je gewoon in het nadeel bent. Natuurlijk kun je dan winnen als je dan als ruiter heel correct rijdt. Maar alleen als de ruiters met wel goed bewegende paarden veel slechter rijden.

Dat is geen benadeling, geen vooroordeel maar gewoon realiteit. En realiteit is ook dat de gemiddelde (lees: gemiddelde) koudbloed matigere bewegingen en meer fysieke beperkingen heeft qua dressuur als de gemiddelde (lees: gemiddelde) warmbloed.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:25

Charos schreef:
naresha schreef:
Hier zijn vast veel meningen over verdeeld, ik denk dat het heel leuk is voor B/L misschien M maar daarna zou je toch meer aan sportpaarden gaan denken, tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..

Ken je Fjord Taco? die loopt in het Z en doet het daar ook nog erg netjes.

Ik heb Taco gezien in de brabanthallen Lachen met paard&koets! samen met Quint.. ik weet niet hoe die fjord in het echt heet maar t is een hengst Haha! ze deden daar pas de deux, die toen op quint reed, dat is een college(?) van iemand die ik ken Lachen mooi paardje! Cool

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:41

Jasmijn:Natuurlijk is het waar dat een koudbloed meestal mindere gangen heeft dan een warmbloed, maar als een goede ruiter toch veel uit een koudbloed kan halen is dat toch best knap,en natuurlijk is het ook knap als een warmbloed met mindere gangen ook goed gereden wordt, dressuur is dressuur en dat is voor elk paard goed, en natuurlijk hoort een paard met goede gangen en een goede ruiterhogere punten te halen, en er zijn warm en koudbloeden die correct of niet correct lopen, maar naar mijn mening ligt dit ook meestal aan de ruiter.Ik rijdt zelf niet om eerste te worden of in de prijzen te vallen, gebeurt wel en is wel leuk, maar ik rijdt voor mn punten, of ik nou op een koudbloed of warmbloed rijd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:13

moniquelucky schreef:
maar als een goede ruiter toch veel uit een koudbloed kan halen is dat toch best knap,en natuurlijk is het ook knap als een warmbloed met mindere gangen ook goed gereden wordt,

Het gaat er bij dressuurwedstrijden niet om of het knap is of niet, of wie het hardst ze best doet. Het gaat er om wie de beste is. En bij even correct rijdende ruiters is degene met het beste paard uiteindelijk de beste.

moniquelucky schreef:
dressuur is dressuur en dat is voor elk paard goed

Natuurlijk. Maar we hebben het hier over WEDSTRIJDEN. En bij wedstrijden gaan het er niet alleen om dat de ruiter kan testen of hij op de juiste weg is, maar het is ook een STRIJD. Een strijd om wie de beste is.

moniquelucky schreef:
Ik rijdt zelf niet om eerste te worden of in de prijzen te vallen

Ik wel hoor!!! Het is niet dat ik het een ander niet gun. Maar ik ben liever zelf de beste. En als ik het idee heb dat ik (nog) niet bij de beste kan zitten, dan blijf ik liever nog even thuis om door te trainen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:58

moniquelucky schreef:
Starbreeze:
De meeste friezen hebben wat meer knieactie en sommige kunnen hierdoor minder strekken,

Dit is een kwestie van een bepaalde hoofd/halshouding en basistempo. De meeste friezen kunnen uitstekend strekken hoor, wel of geen knieactie, dat ligt aan de rijkunsten van de ruiter.

Ik heb overigens al 8en gescoord op mn uitgestrekte draf en middengalop en uitgestrekte stap, gaat prima met een fries Lachen

Hopelijk ben ik niet op ons kunnen gejureerd maar op het plaatje Haha! Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:08

Als de paarden goed gereden worden en goed presteren, is het volgens mij een kwestie van smaak!.

Net zo goed als je hele lelijke KPWN-ers hebt, heb je ook hele mooie Haflingers of Fjorden. Bloos
Zelfs in de Internationale Grand Prix, waar over het algemeen toch hele goede paarden en ruiters in rijden, spreekt het ene paard je meer aan dan het andere paard.

@ een klein beetje off topic
Een Haflinger is trouwens een warmbloed en geen koudbloed, als je definitie van koudbloed hanteert: dat een koudbloedpaard een paard is zonder veredeling met arabisch volbloed. Het Haflingerstamboek is in 1874 ontstaan uit een kruising van een klein Oostenrijks bergpaard met een arabisch volbloed de Arabische hengst El Bedavi XXII. Dat maakt een Haflinger een warmbloedpaard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:42

Moniquelady, kan je nu uitleggen wat je krom vind aan het huidige jureren? Naar mijn idee spreek je jezelf namelijk gigantisch tegen zo af en toe. Ik krijg niet echt hoogte van jouw mening, behalve dat je liever punten krijgt op basis van 'het is knap dat de ruiter dit zo kan' dan op basis van een objectieve blik; 'Is dit goed ja/nee'.
Ikzelf kan namelijk vanaf de buitenkant niet zien hoe een ruiter eraan moet werken, dus hoe knap hij is, dat hij het paard zo laat lopen. Er zijn ook dressuurgefokte paarden die van zichzelf een mindere draf hebben dan jouw fjord, maar in de ring toch een betere laten zien. Dan zouden die dus een hoger cijfer moeten hebben, maar hoe kan een jury dan zien dat dat paard van zichzelf zo een slechte draf heeft? Niet.

En dan komen we dus toch weer op het punt; Neem genoegen met het maximale kunnen van een paard. Een gemiddelde fjord kan nu eenmaal niet zo strekken als een Salinero, en hij behoort (naar mijn inziens) daarom dus ook absoluut geen 8 voor te krijgen. Hoe goed hij het voor zijn kunnen ook doet. Matige middendraf = matige middendraf = 6je. En niet matige middendraf = goede middendraf voor een fjord = 8.

De discussie over haflinger warm/koudbloed is hier al een aantal keer gevoerd en niet echt van toepassing. Daarnaast heeft 90% van de paardenrassen wel arabisch bloed erin zitten.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:28

Sjonnie: ik vind er niet veel mis met het huidige jureren, ik vind, wat ik al geschreven had, dat een paard met goede gangen en goede ruiter hoger hoort te scoren dan een minder goed paard, als een paard niet echt super strekt verdien je ook geen hoge punten, maar het lijkt me dat een jury wel kan zien, als er een paard met echt mooie gangen bv. een mooiere middendraf kan laten zien, en die verdient natuurlijk hoge punten, maar ik vind dat bv een fjord die een mooie middendraf loopt wel een 7 mag krijgen en dat gebeurt niet altijd.Ik vind het heel leuk om een koudbloed in de ring te zien, maar een kwpn-er die een hele mooie proef loopt vind ik ook super.En...ik vind idd. dat je zelf genoegen moet nemen met het maximale kunnen van het paard, ik wil graag winstpunten, en die haal ik, maar ik vind persoonlijk plezier het belangrijkste en niet het winnen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:33

Dan snap ik nu waar de botsing zit en ik ben het er absoluut niet meer eens Lachen Ik vind dat een jury objectief moet kijken en niet cijfers moet geven naar het kunnen van een paard, want ik blijf erbij dat dit onmogelijk is.
Plezier vind ik ook het belangrijkste Ja Dat is ook de grootste reden dat ik nog nooit een dressurwedstrijd gestart hebt, maar alleen samengestelde menwedstrijden rijdt Lachen

Marlo_es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:54

Ik zit zelf niet in een Jury maar zou het geweldig vinden!Een keer wat afwisseling.