Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:26

randie schreef:
Citaat:
Mag ik dan vragen hoe lang ze ongeveer zijn. Volgens mij kan ik namelijk zelfs met mijn kwpn knotjespaard een hengstenvlecht maken

Nee dat is niet waar, wil je echt een goede strakken hengstevlecht maken heb je toch minimaal 2 handbreedte nodig . Ik las hier iemand die het niet voorelkaar kreeg. Dan moet je meer op de "knollen"manier vlechten zodat hij bijna bovenop de manenkam ligt.
*tip* als je erop zit kun je daarmee goed oefenen. Die manen van jou paard zouden toch echt makkelijk gevlochten moeten kunnen worden in een hengstevlecht. Wat je ook nog extra kan doen is haarspray in zn manen. Doe ik ook altijd met vlechten;)

edit: onterecht vind ik het inderdaad ook dat mensen waaraan je kan zien die er veel aan gedaan hebben een 7 hebben. Terwijl een combinatie waar weinig aan gedaan is dat ook heeft .
Ik doe er altijd veel aan omdat ik goed voor de dag wil komen, maar als ik dat zo lees is dat verspilde moeite.
- beentjes wassen
- vlechten met naald en draad
- beentjes scheren
- laarzen zadel hoofdstel poetsen
- staart wassen uitpluizen.
Wanneer ik dit niet doe heb ik zeeen van tijd over en blijkbaar ook een 7

ik ben diegen waar t niet bij wil lukken. Ik heb inderdaad een keer een fries gezien die boven op de manekam was gevlochten dat is inderdaad erg mooi. Het "probleem"bij mijn paard is dat aan de schoft kant de manen dunner zijn en iets korter dan vooraan bij zijn hoofd terwijl je juist aan die knat voor t mooie wat meer lengte moet hebben. Ik gat nog een keer proberen om boven op de manen te gaan vlechten. En in t ergste geval moeten ze los blijven. Vind ik minder mooi, vind mooie knotjes toch nog altijd het mmoiste maar bij mijn paardje vind ik lang bang toch t mooiste staan. In t ergste geval dan maar een puntje minder bij verzorging omdat hij zijn manen los draagt.

Imago01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:27

oosterhoff schreef:
ranna schreef:

Ik geloof dat ik namens de meeste, dan niet, alle deelnemers spreek als ik zeg dat we beoordeelt willen worden op hoe het eruit ziet en niet komen voor een standaard cijfer. Met zelfoverschatting heeft dat niets te maken.

Hoezeeee

[/quote]

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:33

ranna schreef:
Sorry meid, was niet mijn idee om nieuwe dressuurproeven en jureermethodes te introduceren.
Mede omdat ik geloof dat het gros van de jury's het verschil niet ziet heb ik ook nooit geloofd dat er iets zou veranderen maar het is wel degelijk de opzet nu.

De dressuurproeven komen om de zoveel jaar in 'nieuwe' vorm. De opzet van deze versie is echt niet om de combinaties die meer hun best moeten doen anders (automatisch hoger...) te beoordelen dan bv voorbeenzwaaiers.

De opzet is het goed gereden paard te tonen en dit te laten beoordelen, in de hoop dat je zo minder makkelijk met alleen een goed aan elkaar gereden proef (met een minder voor elkaar paard) verder komt.
Dus deels heb je gelijk; het rijtechnische behoort nu voorrang te krijgen. Maar dit betekent dus niet dat je met een paard dat meer rijkunstige ingrepen nodig heeft om goed te tonen (omdat het een fjord is, kreupel by nature, geen 2e draf heeft etc), meer 'beloning verdient'.

Wat dat betreft kan dat hele verzorgingsaspect uit de proeven, m.i. Dat heeft met ’t rijtechnische namelijk niets van doen en kunnen daarom altijd al als bonuspunten worden beschouwd.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:45

ranna schreef:
Ik geloof dat ik namens de meeste, dan niet, alle deelnemers spreek als ik zeg dat we beoordeelt willen worden op hoe het eruit ziet en niet komen voor een standaard cijfer. Met zelfoverschatting heeft dat niets te maken.

Dán krijg je dus maximaal een 6......... jij je zin.
Die 8 of hoger bewaar ik voor Lisa Wilcox of wat daar maar mee vergelijkbaar is.........

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:55

Als er maar vórm inzit, of niet CGJ?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:10

Yokie schreef:
Als er maar vórm inzit, of niet CGJ?

Een skippy-bal heeft óók een vorm.............

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:28

Pas op, ik heb net gelezen dat je door jouw gebruikte smiley, een 18+ gebaar maakt! En dat in samewerking met jou en Lisa Wilcox...
Er lezen ook kinderen mee!

Maar ik ben voor de standaard 8, geen gefluts over naald en draad, wel of niet een anky dek met reclame etc. Gewoon een 8, bij de meeste jury's heb je hem zowiezo nog verdient ook oomdat ze al genoeg knijpen op de punten in de proef.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:29

Tadaaa, en zó ziet een 10 er uit (trui en beige broek waren clubtenue) :
Afbeelding

Best leuk voor een keer, en leuk meegenomen die bonuspunten maar dat was het dan ook wel. Bovendien werd ik met deze pony wel vaker overgewaardeerd.

Blijft gewoon echt een 'bonusonderdeel'.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:33

Oh wat een fijne jaren 80 foto......... (je had tenminste al een vierkant dekje)

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:46

1998, valt nog wel mee toch? Zo oud ben ik nou ook weer niet.

peninna

Re: Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:09

oosterhoff schreef:
Dus als jij een wat mager of dik paard ziet in de ring ga jij daar niets mee doen!!
Als een paard niet in wedstrijdconditie is wat heeft ie daar dan eigenlijk te zoeken? behalve dan voor het plezier van de ruiter?

Als een paard wat mager of dik is hoeft dat niet in te houden dat hij/zij geen wedstrijdconditie heeft. Ik heb jaren met mijn merries gereden en gefokt. Die merries waren twee maand nadat het veulen was geboren echt niet strak in het pak, maar wel in conditie. Leuk als men dan van mening is dat zo'n paard niets in een wedstrijdring heeft te zoeken. Op zo'n manier maak je de combinatie fokken/wedstrijdrijden nagenoeg onmogelijk.
Verder verbaas ik me erover dat men zich zo druk kan maken om het puntje verzorging. Zorg er gewoon voor dat je goed rijdt. Een winstpunt mag imo niet afhankelijk zijn van het punt voor verzorging. De keren dat ik heb gereden met een gepoetst en schoon maar
niet ingevlochten paard en geen gewassen benen en staart zijn niet te tellen. De enige opmerking die ik daarover kreeg was dat ingevlochten toch wel netter stond. Misschien waar, maar hij liep er niet anders om.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:13

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:45

Het gaat er in dit topic helemaal niet om dat wij ons druk maken om het punt verzorging. Het gaat om de achterliggende gedachte.
Dat er een schaalverdeling aanwezig is die naar mijn mening helemaal niet wordt gebruikt.

Even voor het idee wedstrijdconditie. Als je geen punten mag aftrekken voor te dunne of te dikke paarden krijgen deze paarden dus ook geen aftrek als ze een nette proef hebben afgelegd en netjes zijn ingevlochten:

Afbeelding

Afbeelding

Overigens krijgt die laatste van mij wel een extra puntje voor de mooie bespiering

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:47

overdrijven is ook een vak...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:54

Mooi he of niet?

Ik zal echt niet zomaar commentaar hebben op een wedstrijdconditie hoor. Het gaat me ook niet om het stilstaande paard het is een combinatie van het gelukkige paard en het volume.

Veel te dunne paarden lopen er niet vaak rond maar op pony concoursen zie je toch regelmatig dikkertjes lopen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:58

Oosterhoff, ik ben benieuwd wat je met mijn eerste paard zou doen. Heb ik gekocht uit een faillissement. Paard was van nature al rank gebouwd, ook een heet karakter en verbrandde zo al veel, en daarnaast door de slechte voeding als driejarige, niet rond te krijgen. Heb het paard 8 jaar gehad en hij bleef 's winters te schraal staan. 's Zomers was het doenbaar maar niet overdreven rond. Paard was wel in superconditie verder, glanzend en mooi bespierd, eerder in TE goede conditie . Moet je zo'n paard dan maar thuishouden?

Nu heb ik er weer een: paard zuigt lucht en is moeilijk rond te krijgen. Hij komt beetje bij beetje bij met heel veel moeite, maar wat die gaat doen als hij eenmaal in het werk staat? Je kunt het voer ook niet tegen heug en meug naar binnen duwen.

Ik vind een paard dat iets te mager of iets te rond is toch weer wat anders dan een verwaarloosd of uitgehongerd paard.

hananya

Re: Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:03

Mensen
Wat een ophef over een puntje verzorging.
Steek die energie dan in het rond maken van een volte, of het recht over de AC-lijn rijden...
Als je het dan hebt over het laten liggen van punten...

En wat maakt die ene punt op het einde nu uit!
Als je daar je winstpunt op binnen moet halen...
Gebruik de tijd die je kwijt bent aan boenen en poetsen dan maar om thuis het proefje nog eens te oefenen.

Ik zal niet zeggen dat het uiterlijk me niet interesseert en mijn paarden staan er ook altijd (redelijk ) schoon en ingevlochten voor.
Maar wat maakt het nu uit of ik een 6, 7 of een 8 krijg....?

Ik weet nu alleen dat ik zelfs die voorbereiding voortaan wel weg kan laten als CGJ achter de C zit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:05

Dan hoeven we zelfs een schimmel niet meer te wassen

Ik snap die ophef ook niet
Idd, stop die tijd maar in het oefenen van het rijden, ipv in het poetsen.
Of beide, dat kan ook

En ja ik zie wel eens paarden die aan de dikke kant zijn.
Maar ik kan me maar 1 keer herrineren een echt TE vette te hebben gezien, kon het niet eens dik meer noemen.

Voor de rest vind ik het allemaal wel meevallen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:13

Dat heeft toch niks te maken met ophef maken? Ik heb nog nooit problemen gehad met dat cijfer maar erover discussieren mag best. Als het zo'n zinloos cijfer is moet het helemaal maar geschrapt, ook in de B en L.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:14

Van mij zou het mogen.
Uiteindelijk gaat het toch om hoe je rijd.
Niet om je wp net te halen met die 7 of 8

Verder gewoon de regels van verzorging houden
niet aan de regels , doei

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:16

Urielle schreef:
Oosterhoff, ik ben benieuwd wat je met mijn eerste paard zou doen. Heb ik gekocht uit een faillissement. Paard was van nature al rank gebouwd, ook een heet karakter en verbrandde zo al veel, en daarnaast door de slechte voeding als driejarige, niet rond te krijgen. Heb het paard 8 jaar gehad en hij bleef 's winters te schraal staan. 's Zomers was het doenbaar maar niet overdreven rond. Paard was wel in superconditie verder, glanzend en mooi bespierd, eerder in TE goede conditie . Moet je zo'n paard dan maar thuishouden?

Nu heb ik er weer een: paard zuigt lucht en is moeilijk rond te krijgen. Hij komt beetje bij beetje bij met heel veel moeite, maar wat die gaat doen als hij eenmaal in het werk staat? Je kunt het voer ook niet tegen heug en meug naar binnen duwen.

Ik vind een paard dat iets te mager of iets te rond is toch weer wat anders dan een verwaarloosd of uitgehongerd paard.

Een iets te dun of iets te dik paard zou ik echt niet afstraffen. Een paard waar je de ribben echt van ziet zitten vind ik toch wel te mager. Daarbij zou ik dat niet afstraffen tot een 5. Een nog net niet totaal bevestigde middendraf krijgt toch ook geen 5 maar daar krijg je geen 10 voor.

Ik weet hoe erg het is als je paard maar niet dikker wil worden ondanks dat je er alles aan doet. Ik heb dat met mijn huidige paard ook jaren gehad. Ik heb even gezocht naar een foto. Dan weet ik bijna zeker dat jullie dat ook geen wedstrijdconditie vinden. Helaas kan ik hem niet vinden ik zal eens bij mijn ouders thuis kijken.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:17

En wat zouden jullie aan ons geven?
Afbeelding

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:18

Urielle schreef:
Dat heeft toch niks te maken met ophef maken? Ik heb nog nooit problemen gehad met dat cijfer maar erover discussieren mag best. Als het zo'n zinloos cijfer is moet het helemaal maar geschrapt, ook in de B en L.

Laten ze dat maar doen!!!
En ik wil niet vervelend doen, maar getuige de laatste 11!! bladzijden wordt er wel degelijk een hoop ophef over gemaakt...
Maar ik stop er nu ook mee...
Ik kon me alleen even niet beheersen.
En heb alleen deze bladzijde nog maar gelezen....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:21

hananya schreef:
Urielle schreef:

Laten ze dat maar doen!!!
En ik wil niet vervelend doen, maar getuige de laatste 11!! bladzijden wordt er wel degelijk een hoop ophef over gemaakt...
Maar ik stop er nu ook mee...
Ik kon me alleen even niet beheersen.
En heb alleen deze bladzijde nog maar gelezen....

Jij noemt het ophef. Wij noemen het een discussie. Ik maak ophef omdat dit punt wordt gebruikt ter compensatie en dat slaat nergens op.
Dus het gaat me niet om of ik met die vlechies net een winstpunt haal!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:23

Als jij denkt dat ze dat punt gebruiken om te compenseren, gaat het wel om dat wp

scoor je nu 190 punten, kan de jury comenseren wat hij wil, maar die wp heb je
Laat hem een 6 of 5 oid geven voor verzorging, dan heb je nog 187 punte of zo