Wie gaat er dit jaar ORUN 1e fase doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:21

Venetia schreef:
Bibi: S. had de theorie en het lesgeven niet gehaald. Het rijden en springen weer wel.
Was wel te verwachten dat theorie en lesgeven bij haar niet gingen lukken eigenlijk...

Alleen het springen, dressuur ook niet.
Als je me je mailadres pb't dan stuur ik je de foto's toe welke ik van jou gemaakt heb.

Groetjes,
Gaby

Dominque

Re: Wie gaat er dit jaar ORUN 1e fase doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:57

Ben gisteren ook geslaagd voor de 1e fase Allround. Niets onder de 7, dus ik was tevreden , kreeg de punten die ik verwacht had.

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:20

Proficiat meid!!

mag je starten in Eindhoven?

Dominque

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:29

Sta reserve voor 't zz-zwaar en ik had bij de young riders geen 63% gehaald. Maar misschien dat er geen 18 YR zijn opgegeven of dat er uitvallen in ' t zz-zwaar. En anders ga ik dat weekend lekker springen met mn jonge beest haha!

Jij succes alvast hé!

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:35

dank je!
Er staan 17 YR op de lijst dus ik zou maar snel bellen als ik jou was!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:34

Goh je hoort echt overal dat er veel meer gezakt zijn dan andere jaren zeg, bij ons waren er ook 8 gezakt voor het rijden!!! Echt enrom veel is dat. Ik had de pech dat mijn paard een ontsteking op zijn rug had, mijn 3jarige was echt nog te fris in zijn koppie om mee te kunnen nemen en voor de rest van onze paarden gold precies hetzelfde of er kwamen kopers voor!! Ik baalde dus enorm. Toen kon ik gelukkig de dag van tevoren een paard van iemand lenen, echt een gigantische reus, maar de jury vond dat ze in een hanentred liep in stap en in draf wat onregelmatig was en daardoor hebben ze me laten zakken!! Vond het echt belachelijk, want bij die 2e en 3e had ik goede kritiek gehad en was ik ook gewoon mee geslaagd en omdat ik op het laatst een ander paard moest regelen die niet goed liep volgens hun (kan het zelf nog niet begrijpen, want zelfs mijn cursusleidster had het niet gezien) laten ze me zakken. Ik vond het echt heel erg banketstaaf! Maar goed je kunt er niks aan doen en gelukkig vond iedereen het raar dat ik was gezakt op het rijden en heeft de cursusleidster er alles aan gedaan om de jury te overtuigen dat ik zou moeten slagen, dus dat geeft je dan toch weer een wat fijner gevoel, want op dat moment begon ik echt even gigantisch aan mezelf te twijfelen!
Er waren nog 3 andere meiden ook onterecht gezakt en 1 had de pech dat ze eraf viel omdat ze op een knettergek paard zat en daar kon ze echt niks aan doen. Toen ze terug kwam uit het ziekenhuis om met pijn en moeite nog even les te gaan geven, toen maakte Frits Nijkens haar ook heel leuk ff helemaal belachelijk Wie anders!!! Ze was wel mooi gezakt door die val!!!

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:30

Wow, 8 gezakt? Da's veel! Is iedereen die op jouw paard (dat onregelmatig liep) gezakt? Of slaagden de anderen er wel op?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:35

Desire schreef:
Goh je hoort echt overal dat er veel meer gezakt zijn dan andere jaren zeg, bij ons waren er ook 8 gezakt voor het rijden!!! Echt enrom veel is dat. Ik had de pech dat mijn paard een ontsteking op zijn rug had, mijn 3jarige was echt nog te fris in zijn koppie om mee te kunnen nemen en voor de rest van onze paarden gold precies hetzelfde of er kwamen kopers voor!! Ik baalde dus enorm. Toen kon ik gelukkig de dag van tevoren een paard van iemand lenen, echt een gigantische reus, maar de jury vond dat ze in een hanentred liep in stap en in draf wat onregelmatig was en daardoor hebben ze me laten zakken!! Vond het echt belachelijk, want bij die 2e en 3e had ik goede kritiek gehad en was ik ook gewoon mee geslaagd en omdat ik op het laatst een ander paard moest regelen die niet goed liep volgens hun (kan het zelf nog niet begrijpen, want zelfs mijn cursusleidster had het niet gezien) laten ze me zakken. Ik vond het echt heel erg banketstaaf! Maar goed je kunt er niks aan doen en gelukkig vond iedereen het raar dat ik was gezakt op het rijden en heeft de cursusleidster er alles aan gedaan om de jury te overtuigen dat ik zou moeten slagen, dus dat geeft je dan toch weer een wat fijner gevoel, want op dat moment begon ik echt even gigantisch aan mezelf te twijfelen!
Er waren nog 3 andere meiden ook onterecht gezakt en 1 had de pech dat ze eraf viel omdat ze op een knettergek paard zat en daar kon ze echt niks aan doen. Toen ze terug kwam uit het ziekenhuis om met pijn en moeite nog even les te gaan geven, toen maakte Frits Nijkens haar ook heel leuk ff helemaal belachelijk Wie anders!!! Ze was wel mooi gezakt door die val!!!

Ik ben ook gezakt op mijn leenpaard. Ik moet zeggen dat ik er nu wel vrede mee heb. Ik ga volgend jaar lekker her doen met een aantal van mijn groep.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:10

Frits Nijskens? Die is toch juist aardig, dacht ik!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:30

Haha, ja zolang je hem de hemel in prijst en zorgt dat hij je echt aardig gaat vinden is hij heeeeeeeeeeeeeel aardig, maar verder is het gewoon een echte ..., wij zaten ook allemaal boven in de bar te wachten tot het begon en toen vroeg hij aan mijn cursusleidster wat wij allemaal hierboven deden, hij vond dat we maar in de auto moesten blijven wachten, dat had met respect voor de jury te maken!!! Nou sorry hoor! Maar sowieso heeft hij onenigheid met een amazone die paarden van ons rijdt en hij herkende mij dus ook meteen, maar buiten dat was inderdaad iedereen op mijn paard gezakt, heel banketstaaf, maar goed hij liep echt niet kreupel dat zei de cursusleidster ook, ik zou een kreupel paard nooit meegenomen hebben, dan had ik net zo goed mijn eigen paard mee kunnen nemen want daar zie je niks aan als ik er op rij alleen moest hij gewoon rust houden, maar ik rij gewoon niet met paarden die niet lekker lopen! Achja, niks aan te doen, volgend jaar gewoon lekker herkansen. Voor mij maakt dat gelukkig niks uit want ik kon niet gelijk de 2e fase gaan doen, i.v.m mijn studie, maar 2 andere meiden wilden wel dit jaar al met de 2e fase starten en die moeten dus een jaar wachten.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:42

Hmmmmmm, klinkt erg gezellig!

Zijn het eigenlijk dezelfde juryleden die overal (dus door het hele land) de examens beoordelen? Of is er in iedere regio een eigen examencommissie?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:01

aangezien het niet de bedoeling is om mensen hier met naam en toenaam te bespreken en bovendien de cursussen voorbij zijn, een slotje.

/edit
er blijken nog examens te zijn, dus topic wordt heropend.

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:27

Hier meld zich nog een slachtoffer wat gezakt is op het rijden. Ach was toch al niet van plan door te gaan voor 2e fase, maar tis toch jammer. Eigen paard ging wel redelijk fijn. Alleen pech met dat "loten" van ze. Wist het vantevoren hoor dat het zo zou zijn ingedeeld en moest eigenlijk net op de 2 paarden waar ik het minst mee kon rijden. Was na het 2e paard volledig afgebrand,'s ochtends van de spanning niks gereden en bij het 3e paard zag ik zwarte vlekjes voor mijn ogen. Zag er ookal tegenop. Vind het jammer aan de cursus dat je erg afhankelijk bent van waarmee je mee moet rijden, net een andere indeling was ik misschien geslaagd en andere juist gezakt. Vond de punten in het algemeen tegenvallen en met weinig verschíl. Echt mensen die toch wel heel netjes reden hadden een 6 net als twijfelgevalletjes.
Lesgeven werd bij heel veel mensen commentaar gegeven op te bewegelijk, te veel lopen, te druk. Terwijl ik dat persoonlijk wel lekker enthousiast vond. Ik moest aan 2 ponycombinaties lesgeven, was wel echt leuk om te doen.
Ach iig die basisintructeur binnen, het zal druk worden met de her-examens!
Al weet ik niet als dat over 9 maanden eens n keer kan ik er nog zoveel zin in heb helemaal naar Ermelo te gaan.

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:44

Ik had vorig jaar ook onwijs pech met loten. Zat op van rotbeesten. 1 liep altijd met de tong naar buiten en de ander was zoooooo stug, en de ander was bijna ataktisch.
Met springen was het ook al niet veel beter. Zat op een beest van 1.83 waar de beugels niet kort genoeg bij konden. En ik ben zelf 1,57.
Ben wel geslaagd gelukkig, maar i kwas er niet blij mee. Kreeg ik commentaar van ********, amazone heeft paard niet volledig onder controle.
Laatst bijgewerkt door Justy op 25-05-06 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd, is niet toegestaan

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:35

topic is gesloten geweest omdat de naam van FN vaak geoemd werd dus laten we dat nu niet wee doen!

wat mij een beetje tegenviel van het examen is dat er uitgegaan is van het ideale beeld en niet vanuit het paard.
(wat je tijdens het lesgeven wél moet doen!!!)

Ik reed met 3 meiden in mijn examen, alle 3 zijn ze gezakt.
waarvan 1 zeer onterecht!
1 paard was onregelmatig en zat geen stelling en buiging in
2e paard was een hackney x tuiger,
3e paard was een kwpnner, leuk paard maar moeilijk te rijden

dit zijn dus niet de ideale paarden, maar ik vind dat de juri naar de verbetering moet kijken want het ideale beeld krijg je niet in 20min!

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:39

dat stomme loten slaat trouwens ook nergens op, bij ons was het wisselen gewoon op alfabetische volgorde!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:43

Nistria schreef:
topic is gesloten geweest omdat de naam van FN vaak geoemd werd dus laten we dat nu niet wee doen!

wat mij een beetje tegenviel van het examen is dat er uitgegaan is van het ideale beeld en niet vanuit het paard.
(wat je tijdens het lesgeven wél moet doen!!!)

Ik reed met 3 meiden in mijn examen, alle 3 zijn ze gezakt.
waarvan 1 zeer onterecht!
1 paard was onregelmatig en zat geen stelling en buiging in
2e paard was een hackney x tuiger,
3e paard was een kwpnner, leuk paard maar moeilijk te rijden

dit zijn dus niet de ideale paarden, maar ik vind dat de juri naar de verbetering moet kijken want het ideale beeld krijg je niet in 20min!

Met een hackney x tuiger creeer je volgens mij in hun ogen nooit het ideaalbeeld !

nathalie1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:02

da waar bij ons waren er ook 6 gezakt op het rijden

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:25

Ik zit erover te denken om de volgende lichting mee te doen. Eerst even goed op een rijtje zetten wat ik er de meerwaarde van zou vinden en of ik het de tijd en moeite waard vind. Paard dat ik uitbreng mag hoogstwaarschijnlijk wel mee, dus dat is geen probleem. Tegen die tijd hoop ik ook zelf mijn E te hebben, ben dan dus ook niet afhankelijk van de eigenaresse. Ik denk er rustig verder over na

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:09

de meningen zullen verschillen maar ik heb er achteraf spijt van dat ik het heb gedaan.
Echt zonde van mn tijd!
Had beide examens ook wel gehaald zonder alle cursus avonden..

Scubadoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:15

Ik wil ook komende winter ORUN fase 1 gaan doen, hopelijk loop ik niet tegen vervelende lotingen aan. Eigelijk zouden ze een soort toelatingsexamen moeten doen voor de ruiters en voor de paarden. Dat lijkt me wel zo eerlijk als ik de verhalen hier lees.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:53

Dat ideaalbeeld willen zien is inderdaad jammer. Ik zat er echt doorheen na het 2e paard. Kwam constant tegen mijn been in en was hangerig, voor het eerst in mijn leven blaren op mn hand van het rijden. Als er geen jury zou zijn zou je zo'n paard wel een keer flink rondschoppen, maarja nu probeer je toch zo netjes mogelijk rond te sturen. Derde paard was leuk maar niet de makkelijkste had er amper nog energie voor (ga toch maar eens conditietraining doen). Het zou misschien ook wel een idee zijn als er een jury bij zit die ook even op de paarden gaat zitten.
Ik blijf vreemd vinden aan de cursus is dat ik (zonder ervaring vooraf) na 3-4 keer tijdens de cursus les te hebben gegeven het lesgeven wel haal, en het rijden dan weer niet. Bij ons wilde er ook maar 1 iemand door voor de 2e fase, die het ook niet heeft gered.
Ik denk dat je inderdaad beter die 500€ kan besteden aan gewoon dressuurprivelessen als je puur voor het beter leren rijden gaat.
Toelatingsexamen zou ook een idee zijn, meisje is bij ons in het begin al gestopt omdat haar paard niet goed genoeg was. Ze wilde het perse doen op haar zelfgefokte paard. Toch zonde van haar geld.

Dominque

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:56

De punten van het rijden waren voor mij juist de hoogste van m'n examen. Maar veel mensen gingen op die paarden zitten en dan een beetje "mooi weer" spelen. Proberen om ze mooi voor te stellen, ook al is het waardeloos. Terwijl het juist de bedoeling is om de problemen op te lossen, ook al ziet dat er dan niet mooi uit. Ik denk dat als je die beesten echt aan t werk zette, je wel een goed cijfer kon halen. En het maakt ook zeker uit hoe je je eigen paard voor elkaar hebt... Als je daar al geen mooi rondje mee kan rijden, wordt het moeilijk om te slagen.

Bij de paarden die ik had geloot was het tuig totaal niet in orde.. Heb (na een rondje rijden) het bit van dat paard 4(!) gaten omhoog getrokken. Dat vond de jury wel positief. De paarden waren beide tegen het been, de laatste had ook geen energie meer, dus ik vond het niet écht goed gaan, maar ik was wel bezig om de problemen op te zoeken en op te lossen. Dat willen ze graag zien.... Natuurlijk is het leuk als je de laatste minuut nog even in wedstrijdhouding een rondje kan rijden. Maar de beoordeling is vooral op oplossend rijden.

Denk ik

Ik denk ook niet dat ik veel geleerd heb (dat had ik ook niet verwacht omdat ik al lessen gaf enzo), ik vond de cursus wel érg leuk en ging er graag naartoe. Ik heb zeker wel ervaring opgedaan en bevestiging gehad.

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:40

Hoi hoi

Ben vandaag geslaagd voor mijn Orun een 9 voor de theorie een 7 voor het lesgeven en een 8 voor het rijden.
Dus was erg tevreden moest 2 paarden rijden waar ik nog nooit op gezeten had en 1 was niet erg makkelijk.

Bij ons waren er 3 gezakt op het rijden en 1 voor de theorie.
Er was er bij ons ook 1 die moest om 10 uur rijden en was er ook op tijd maar presteerde het toch om pas om 10 over 10 in de baan te verschijnen die was dus gezakt.

Groetjes Sandra

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:51

Nou, ik heb het ook gehaald vandaag. 8 voor de theorie, 6 rijden en 6 lesgeven.
Heb op het paard van Sandra26 gereden, fijn dier , en op een paard wat moeilijker was.
Ik vond het redelijk gaan, maar de beoordeling is toch op serieus niveau. Ik heb niet heel ruime ervaring maar die kan je beter wel hebben.
Zowel bij rijden als het lesgeven de nodige opmerkingen gekregen, toen ik het las vroeg ik me af waarom ik uberhaupt was geslaagd, maar het is wel een motivatie om mezelf te verbeteren.