Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Meile schreef:Ik wil dit topic toch weer even nieuw leven in blazen. Ik geef sinds kort onder begeleiding les omdat ik in november ga beginnen met m’n Orun.
Ik merk vooral dat ik het lastig vind om afwisseling te houden in mijn lessen en hoop dan ook af en toe hier wat inspiratie op te doen.
Daarbij ook mijn eerste vraag - ik ben op zoek naar een leuk spelletje wat je ook met twee ruiters kunt doen. Letters sturen van voornamen, vanaf x zo snel mogelijk bij een letter komen etc ken ik, vinden ze leuk. Ben dus op zoek naar iets voor de afwisseling. Alvast bedankt voor jullie hulp!
yarkayunda schreef:Leuk topic! Ik geef ook al een tijdje les aan huis met mijn paarden. Ik vind de tip van het indelen heel leuk! Ga ik toepassen! Wat zijn bijvoorbeeld leuke oefeningen voor een kind om het paard aan het been te krijgen en stuuroefeningen?
Kelly_ann schreef:Draf verruimen bijvoorbeeld heeft zoveel aspecten. Hoe je voorbereid, hoe je je hulpen geeft, hoelang of hoeveel je verruimt, hoe je terugrijd. En bedenk dat de meeste mensen/kinderen al genoeg werk hebben om op 1 onderdeel te concentreren. Bijvoorbeeld hoe je met langzamer lichtrijden kan terugrijden. Dat kost een paar keer bewust oefenen voordat ze het onbewust kunnen toepassen.
Dan zou ik op dat moment dus niet teveel onderbreken met opmerking over de handhouding (tenzij het het paard echt stoort) .
Veulen84 schreef:Kelly_ann schreef:Draf verruimen bijvoorbeeld heeft zoveel aspecten. Hoe je voorbereid, hoe je je hulpen geeft, hoelang of hoeveel je verruimt, hoe je terugrijd. En bedenk dat de meeste mensen/kinderen al genoeg werk hebben om op 1 onderdeel te concentreren. Bijvoorbeeld hoe je met langzamer lichtrijden kan terugrijden. Dat kost een paar keer bewust oefenen voordat ze het onbewust kunnen toepassen.
Dan zou ik op dat moment dus niet teveel onderbreken met opmerking over de handhouding (tenzij het het paard echt stoort) .
Dit hangt bij mij nogal van het niveau af. Maar als ze echt het niveau draf verruimen hebben. Ja dan verbeter ik ook houding. Dan wil ik rustig zeggen, hou je handen rechtop of ontspan je schouders. Als er in het moment geen ruimte voor is dan meteen erna.
Ben je meer van het niveau verruimen is versnellen om meer aan het been te komen. Ja, dan laat ik wel eens iets waaien.
Nieuwe oefeningen hak ik meestal in kleine stukjes en zo'n stukje is ook altijd houding.
lailapri schreef:Ik wil me ook graag melden.
… knip…
Een perfect programma om kinderen speels enthousiast te maken voor het dier en niet voor het rijden alleen en om alles veiliger en verantwoorder te krijgen.
lailapri schreef:Tja als ze letterlijk zeggen handenlaag en aan de teugel rijden? Als de theorie gewoon achterhaald is en trainers uit de praktijk en de dierenarts niet de juiste antwoorden vinden. Als het gaat om perfectie en allemaal hetzelfde en niet meer om oplossingen ben je mij kwijt. Ze hebben 2x aan mij verdient, 2x mezelf aan de kantgezet en extra les genomen etc om de manier te gaan begrijpen en vanuit de opleiding op stal van de orun huilende meiden, gefrustreerde ouders etc gezien te hebben doen ze het imo toch echt niet goed. En nee niet iedereen hoeft te slagen.maar prima ik ben weg en ontstip
Veulen84 schreef:Dit hangt bij mij nogal van het niveau af. Maar als ze echt het niveau draf verruimen hebben. Ja dan verbeter ik ook houding. Dan wil ik rustig zeggen, hou je handen rechtop of ontspan je schouders. Als er in het moment geen ruimte voor is dan meteen erna.
Ben je meer van het niveau verruimen is versnellen om meer aan het been te komen. Ja, dan laat ik wel eens iets waaien.
Nieuwe oefeningen hak ik meestal in kleine stukjes en zo'n stukje is ook altijd houding.
Kelly_ann schreef:Veulen84 schreef:Dit hangt bij mij nogal van het niveau af. Maar als ze echt het niveau draf verruimen hebben. Ja dan verbeter ik ook houding. Dan wil ik rustig zeggen, hou je handen rechtop of ontspan je schouders. Als er in het moment geen ruimte voor is dan meteen erna.
Ja, weet je.... Het enige correcte woord is 'verruimen' daarom zeg ik dat. Zeker op bokt krijg je al snel het commentaar dat versnellen geen verruimen is enzoEn als goede juf moet je dat ook kunnen uitleggen, waarom verruiming niet een versnelling is. Wat mij betreft meer iets voor de tieners dan de 'kinderen' als je het hebt over het cognitieve niveau. Maar dan dwalen we misschien alweer af.....
lailapri schreef:Tja als ze letterlijk zeggen handenlaag en aan de teugel rijden? Als de theorie gewoon achterhaald is en trainers uit de praktijk en de dierenarts niet de juiste antwoorden vinden. Als het gaat om perfectie en allemaal hetzelfde en niet meer om oplossingen ben je mij kwijt. Ze hebben 2x aan mij verdient, 2x mezelf aan de kantgezet en extra les genomen etc om de manier te gaan begrijpen en vanuit de opleiding op stal van de orun huilende meiden, gefrustreerde ouders etc gezien te hebben doen ze het imo toch echt niet goed. En nee niet iedereen hoeft te slagen.maar prima ik ben weg en ontstip