Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:48

ik zie liever een "simpel" paard dat netjes door de proef gereden wordt, dan een super mooi dier met geweldige gangen dat slordig gereden wordt. Dan komt dat "simpele" paard bij mij wel daarboven.

Ik heb vroeger een paard gehad met heel kort gangwerk (net iets meer dan een shetlander...). Dat wist ik, dus als ik punten wilde hebben, moest ik nette proeven rijden, dus netjes op de bordjes, goede overgangen, hoeken doorrijden. Ik had er wel lol in om met dat paard een goede proef te laten zien.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:51

vorige week zondag had ik toevallig een strenge jury :D
maar ze was wel eerlijk en vind; beter een goede strenge jury dan
een softe jury die iedereen wel 3 wp per proef geeft, natuurlijk is dat ook]
wel eens fijn..Maar ach..sommigen leggen de lage punten idd vaak bij de
'strenge jury' neer

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:52

Setteli schreef:
ik zie liever een "simpel" paard dat netjes door de proef gereden wordt, dan een super mooi dier met geweldige gangen dat slordig gereden wordt. Dan komt dat "simpele" paard bij mij wel daarboven.

.

helemaal mee eens, en die laatste combinatie zie ik tegen woordig een beetje TE vaak :n

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:13

Setteli schreef:
ik zie liever een "simpel" paard dat netjes door de proef [b]gereden wordt, dan een super mooi dier met geweldige gangen dat slordig gereden wordt. Dan komt dat "simpele" paard bij mij wel daarboven.[/b]
Ik heb vroeger een paard gehad met heel kort gangwerk (net iets meer dan een shetlander...). Dat wist ik, dus als ik punten wilde hebben, moest ik nette proeven rijden, dus netjes op de bordjes, goede overgangen, hoeken doorrijden. Ik had er wel lol in om met dat paard een goede proef te laten zien.

+:)+ +:)+

Gulpje

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:54

Ik heb met mijn eigen paard ook altijd het 'nadeel'
gehad dat ze geen spectaculaire gangen had. Toch eindigden
we vaak bovenin,gewoon omdat ik mijnstinkende
best deed om keurige
proeven te rijden. En san kan je idd een voordeel
hebben tov de wel spectaculaire paarden.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:29

Achja vroeger gaf ik ook vaak de jury de schuld, maar toen wist ik gewoon niet beter.. :+
Maar inmiddels na een aantal jaartjes meer ervaring weet ik wel beter, door alleen gewoon al kritisch naar jezelf te kijken.
Zorgen dat je paard thuis goed voor mekaar is, en het liefst heb ik ze persoonlijk al 1 of 2 niveau's verder in training dan op concours.
Dat het op wedstrijd dan nog niet altijd uit de verf komt, tja dat kan gebeuren.
Daar heb ik met die van mij ook wel eens last van omdat hij het allemaal nog wel eens heel erg spannend kan vinden op concours.
Maar om hem nou daarvoor thuis te houden, daar wordt het idd ook niet beter van... juist om onder/tussen de andere paarden en de hele wedstrijdambiance te komen is gewoon super leerzaam voor hem.

Met hem heb ik ook genoeg keren gehad dat het gewoon echt slecht ging doordat hij het allemaal zo spannend vond en dan snel strak wordt in zijn lichaam en zich dan compleet afsluit voor mij en ik dan gewoon niks meer kon beginnen etc..
Maar dan bvb wel een winstpunt cadeau kreeg, dat heb je ook vaak genoeg, dan vind ik ze persoonlijk nog erg mild.. :o
Daar tegenover stond dan wel als ik dan ook eens een keer fijn kon rijden dat ik dan ook echt wel de punten ervoor kreeg.
En ach zal d'r eens een keer wel een iets strengere jury tussen zitten, nouja so be it, volgende keer weer beter, ook daar leer je weer van. ;)
Geef mij maar een jury die 3en maar ook bvb 8en geeft, daar kun je teminste wat mee!
Ik vind het heerlijk wedstrijden, idd als motivatie maar ook om te controleren hoe jij je paard voor mekaar hebt :)

Maargoed idd mensen die altijd maar over alle jury's klagen kan ik soms ook wel heel moe van worden hoor, dan denk ik kijk toch gewoon eens kritisch naar jezelf, dat geeft vaak al enorm opheldering..
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 06-12-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:36

Ik heb afgelopen jaar ook wedstrijden gereden, en ik wist van de voren dat ik slechte punten zou rijden, omdat we gewoon nog niet (op wedstrijd) konden laten zien wat ze in de B verwachten.
Maar toch heb ik een jaar wedstrijden gereden, omdat ik het graag wilde mee maken en m'n paard redelijk oud is en artrose heeft, dus ik moest het wel dit jaar gaan doen, voordat het niet meer zou kunnen.

Dus zal me niks verbazen als juryleden ook over mij hebben lopen klagen dat het 'niet leuk' was om mij te jureren. Maar ik betaal er toch ook gewoon voor?!
Jureren zou meer als 'werk' gezien moeten worden, denk ik..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:10

SadyLady schreef:
Jureren zou meer als 'werk' gezien moeten worden, denk ik..

Wel zeer ernstig onderbetaald werk dan.

Nee, het lijkt me beter dat we jureren uit liefde voor de sport en niet om er rijk van te worden.

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:14

Gulpje schreef:
Ik heb met mijn eigen paard ook altijd het 'nadeel'
gehad dat ze geen spectaculaire gangen had. Toch eindigden
we vaak bovenin,gewoon omdat ik mijnstinkende
best deed om keurige
proeven te rijden. En san kan je idd een voordeel
hebben tov de wel spectaculaire paarden.

Precies, met mijn d-pony zou ik qua gangwerk het beste tussen de shet's kunnen rijden.
maar door de netjes op de letters te rijden, de oefeningen goed uit te voeren, en gewoon goed je best te doen
had ik toch wel bijna altijd een wp, en een beetje bovenaan.

Mijn paard heeft juist wel de gangen mee, maar laat ik daar nou wel slordig mee rijden (dom van me, maar ze is jong en groot en oef is nog zo lastig haha) en tja, dan haal je geen wp's hoor.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:20

Ik heb nu een paard wat allemaal een beetje vanzelf loopt.
Ik heb echt serieus het gevoel gehad dat we de punten op onze sloffen en met de vingers in onze neus naar binnen haalde.

Nu had ik de 2de keer L1 196 punten, (ik had zelf een 184 gevoel)
dan word je een beetje verwend.
De week erop had ik een "strenge" jury, MAAR WEL RECHTVAARDIG.
Ik had 185 punten en kon met het commentaar op mijn coupons niet meer dan 100% eens zijn.
Teven deed de jury ZELF de prijs uitrijking en vertelde hij bij elke winnaar even een verhaaltje.
Ik vond het wel leuk om dat te horen.

Ik heb dus meestal het tegenovergestelde van Anoouk.
Mijn paard heeft geen enorme gangen maar wel lekker ruim en soepel en mijn paard heeft enorm veel front.
Vaak als ik bijvoorbeeld een slinger maak heb ik nog een 7.
Terwijl al ik met mijn merrie die gewoon wat mindere gangen heeft, minder front een slinger maak ik dan direct een 5 heb!

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:40

Ik had dus met mijn pony met mindere hangen, met een slinger ook meteen een 5. Deze had trouwens ook wel front hoor, maar gewoon geen gangen hihi.

Met mijn jonge paard met dus wel spetterende gangen, die slingert dus nogal vaak uit jongigheid, maar dan krijg je ook gewoon een 5 hoor, tenminste mijn jury's wel. Heeft ze die slinger niet, word het dus een 7 of 8, terwijl met de pony het dus een 6 of misschien 7 werd.

Ligt vast aan de jury :+ :+ :+ :+

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:24

mijn paard haalt het ook echt niet in de M1 met haar gangen, springgefokt dat merk ik toch wel.
Maar als ik ontspannen rij, met een iets "langere" hals en netjes alles goed afrond haal ik ook mooi 2 winstpunten! :)
Dus het kan wel, was ook nog een Z jury afgelopen week die me 2 winstpunten gaf op een ontspannen proefje,
Dus was er heel blij mee! :)

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 07:52

Tja streng is niet erg maar rechtvaardig een vereisten. Ik was zondag op wedstrijd en geweldig mijn jury had heel bijzonder commentaar. Normaal heb ik voor de gangen een 6 a7. Houding etc 7 a8. Nu alleen maar 4en en 5en. En voor het aanspringen waar mijn paard 2x een bok gaf werd niks over geschreven. Wel dat het paard niet zuiver was enz enz. Dat is dan toch een beetje jammer. Ik had die proeven geen wp verwacht maar 166 met zulk commentaar en de fouten niet afstraffen? Ik krijg daar een beetje nare smaak van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:07

Ik heb eigenlijk nooit echt de jury de schuld gegeven, natuurlijk mopperde ik ook wel eens en soms heb je er echt mierenne*kers bij, maar dat is jurysport.. Als je daar niet tegen kan moet je gaan springen ;) Lekker dooddoener :P
Ik probeerde bij mezelf ook altijd echt naar mijn eigen rijden te kijken.. Nu ik zelf jureer snap ik de 6jes jury's ook beter. Ik voel mezelf ook vaak een 6jes jury, maar vaak worden er gewoon ook maar 6jes proeven gereden..

Tip voor iedereen is toch ook wel om gewoon eens mee te gaan schrijven! Heb het vroeger zelf ook vaak gedaan en je leert er enorm veel van! Dan pas zie je hoe de jury de boel gepresenteerd krijgt en dat kun je ook meteen op jezelf terugvoeren.. :j

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:23

vickers schreef:
Tja streng is niet erg maar rechtvaardig een vereisten. Ik was zondag op wedstrijd en geweldig mijn jury had heel bijzonder commentaar. Normaal heb ik voor de gangen een 6 a7. Houding etc 7 a8. Nu alleen maar 4en en 5en. En voor het aanspringen waar mijn paard 2x een bok gaf werd niks over geschreven. [b]Wel dat het paard niet zuiver was enz enz.[/b] Dat is dan toch een beetje jammer. Ik had die proeven geen wp verwacht maar 166 met zulk commentaar en de fouten niet afstraffen? Ik krijg daar een beetje nare smaak van.

|(

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:00

Sommige mensen.. Werkelijk waar :n Wees blij dat de jury zo lief was om je niet de punten te geven die je misschien wel verdiende..

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:17

Dan had het een stuk beter geweest die punten daisies. Het is altijd mijn werk geweest dus als een paard niet zuiver zou zijn ga ik er niet mee op pad.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:44

Ik heb achter elkaar mijn punten gereden. Paard zelf ingereden en in anderhalf jaar door naar het M2. Nu mist hij gewoon de kracht nog om te verzamelen en te gaan zitten, dus gaat het ff wat trager. Ik weet ook dat hij eigenlijk nog niet toe is aan het M2 maar ik vind het zo leuk om te starten. Daarom doen we het dus gewoon, we moeten dan mazzel hebben en er mag niets misgaan, dan hebben we een puntje binnen.
Lukt het niet dan is het niet de schuld van de jury. Er zijn inderdaad mensen en die hebben altijd wel een excuus waarom ze geen winst halen. Of een strenge jury, of een slechte bak,.....en vul zo maar wat anders in.
Kijk gewoon eens kritisch naar je zelf en je paard, en face gewoon dat het nog niet ging zoals het moest gaan. Geeft toch niets, dan ben je niets minder als een ander.
Gewoon nog ff lekker doortrainen en de dag komt vanzelf dat je er wel klaar voor bent.
Doe je best allemaal,

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:55

Vreselijk! Ik ken er ook een paar...jury dit jury dat. Ik zeg maar; als je een proef écht goed gereden hebt zullen je punten daar ook naar zijn, ookal zal dat bij de ene jury 180 zijn en de ander 215.

Bah :r een kennis van mij had een proef gereden bij een andere jury dan ik (L1, ik B). Ik had 4 winst, zij niets. Hoor ik dr zeggen "Als ik chrissy dr jury gehad had, had ik ook 4 winst". Ongelofelijk wat voor bord mensen voor de kop hebben.

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:01

Ja jammer is dat dat de jury het vaak moet ontgelden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 07:52

Als jury heb ik enkele weken geleden ook een hele strenge jury meegemaakt.

Deze jury had het goed gezien qua commentaar maar wist de 1 erg snel te vinden en de 9 of 9 niet. En dan kom je al gauw tegen verlies aan wat uiteindelijk ook 2 ruiters hadden en er was er maar 1 met winst (op een selectie groep van zo''n 15 combi's).
Dit jureren staat in het geheel niet in verhouding met de andere jury's en dat is dan wel jamer.
Andere jury's mogen van mij wel strenger maar deze betreffende jury was wel erg demotiverend.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:54

doom schreef:
Tegenwoordig wordt bijna ieder jurylid bestempeld als een strenge jury.
Toevallig vandaag een korte discussie gehad met iemand die vroeger goed heeft gereden en zich aardig heeft bewezen, maar ook jury is geweest.
Deze gaf aan dat er tegenwoordig vreselijk slecht paard gereden wordt en dat het vaak voor jury's gewoon niet meer leuk is om te "beoordelen" (Deze persoon is ook gestopt met jureren omdat hij het niet meer leuk vond om aldoor zo laag te cijferen) mensen denken vaak al klaar te zijn voor een klasse, terwijl er gewoon vele malen beter getraind moet worden.

Dit zien ze dan ook terug op hun protecol en dan wordt er vaak gezegt MAAR ik had een strenge jury, dus ja jammer maar helaas....

Ben wel benieuwd hoe jullie bokkers het zien :j

dit klopt ook. Ik heb een jong paard en wilde hem eens teste en bracht hem ineens in klasse 3uit. Natuurlijk slechte punten. Maar in klasses zakken had ik geen zin in dus heb ik elke dag geoefend en uiteindelijk een mooie 6e plaats. De jury was toevallig dezelfde als m'n 1e wedstrijd en hij kwam me nadien feliciteren omdat ik, niet heb opgegeven maar ben blijven oefenen (:)

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:58

VEGASS schreef:
Ik heb achter elkaar mijn punten gereden. Paard zelf ingereden en in anderhalf jaar door naar het M2. Nu mist hij gewoon de kracht nog om te verzamelen en te gaan zitten, dus gaat het ff wat trager. Ik weet ook dat hij eigenlijk nog niet toe is aan het M2 maar ik vind het zo leuk om te starten. Daarom doen we het dus gewoon, we moeten dan mazzel hebben en er mag niets misgaan, dan hebben we een puntje binnen.
Lukt het niet dan is het niet de schuld van de jury. Er zijn inderdaad mensen en die hebben altijd wel een excuus waarom ze geen winst halen. Of een strenge jury, of een slechte bak,.....en vul zo maar wat anders in.
Kijk gewoon eens kritisch naar je zelf en je paard, en face gewoon dat het nog niet ging zoals het moest gaan. Geeft toch niets, dan ben je niets minder als een ander.
Gewoon nog ff lekker doortrainen en de dag komt vanzelf dat je er wel klaar voor bent.
Doe je best allemaal,

kun je misschien niet beter even terug gaan naar m1? En rij je lrv?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:29

Over het algemeen vind ik de jury best wel rechtvaardig maar soms worden er toch wel rare dingen gedaan.
Als je als eerst moet starten in een reeks van 8 en bij het tweede proefje wordt ineens je protocol eruitgehaald en punten veranderd zonder commentaar. Eerst n winstpunt nu na verandering geen winstpunt. Das toch raar. Jury was al weg en gaf nadat secretariaat gebeld hadden naar haar als antwoord dit is mijn mening en verder basta.
Andere jury waar ineens voor verzorging een 4 gegeven wordt en voor hulpen een 4 want die waren niet zichtbaar getoont. Das toch ook raar.
Het is toch de bedoeling om zo weinig mogelijk hulp te laten zien en je paard het dan toch doet. Hals laten strekken een 4 terwijl de bodembedekking op zn snoet zat. Hoeveel lager moet je dan. En de hals was constant laag hoor.

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:48

het is en blijft toch een jurysport,
de een kijkt er op een andere manier tegenaan dan de ander.
ook ik heb wel eens gehad dat ik de jury te streng vond,
echt ook dat de jury de punten te makkelijk weg geeft,
soms heb je die pech of mazzel gewoon

natuurlijk zijn de meeste (vind ik) oprecht en vaak schat ik mijn punten en komen die ook ongeveer overeen (schat ik rond de 190 en heb ik 192, of net wel/niet wp en heb ik 183, en dan niet 165 of 195 ofzo)