hoe een pony moet lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: hoe een pony moet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:17

Je schrijft in je beginpost ook at het bekend is bij Haflingers dat ze niet zo makkelijk aan de teugel lopen.

Helaas denk je daar verkeerd. Een jurylid maakt geen verschil tussen een haflinger en een KWPNer, een deelnemer met een prachtig goed bewegend paard heeft dus altijd een voordeel, en dat is ook logisch, anders zou Anky ook op een fjord kunnen rijden omdat de jury 'er toch rekening mee houd dat die minder kunnen bewegen dan een KWPNer'.

Je paardje hoeft in de proef niet helemaal aan de teugel te lopen, maar moet wel nageeflijk zijn en de jury moet kunnen zien dat je een goed begin hebt gemaakt met aan de teugel rijden, dat je paardje zijn neus af en toe even er iets uitdrukt, is niet erg.

Vraag aan je rij-instructrice of ze er met je mee aan het werk wil, en als dat niet lukt kun je misschien een rij-instructrice zoeken met wat meer ervaring. Of vraag op je rijvereniging of iemand die M of Z rijd, je ht nog eens goed kan uitleggen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:52

Ik vraag me ook af hoe je een L-proef wilt rijden als je in de B nog niet eens verdiend een winstpunt kunt halen zeg! Heb je soms foto's van je pony in training of op wedstrijd? Ik ben wel benieuwd hoe hij nou precies loopt dan..
En doe alsjeblieft iets aan je taalgebruik!!

Fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:30

In de B hoef je pony niet aan de teugel te lopen!
En anders, het komt vanzelf wel hoor Knipoog

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:37

AmaraLover schreef:

Nou volgends mij wel hoor!
Anders zal ik als ik nu in de B zou starten gelijk alle wedstrijden eerste worden, omdat mijn pony dan de enige is die aan de teugel loopt? Laat me niet lachen!
In de B moet je pony gewoon aan de teugel lopen.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:48

ja bij mij moet je in de B ook al aan de teugel.
nou is dat bij mij wel het geval dat ik hem naar beneden rijd.. maar toen ik in een dipje zat zeg maar.. en hem even niet helemaal naar beneden reed.. stond het wel gelijk op mijn coupon.
misschien moet je hem/ haar gewoon even de tijd geven en niet de hele tijd aan de L1 denken.en anders even stoppen met wedstrijden rijden en eerst even rijden tot dat je er echt klaar voor bent.
vergeet niet dat je rijdt voor de lol & dat jij en je Haflinger er plezier in moeten hebben. Succes in ieder geval! Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:09

Ik snap je topic niet. Je paard kan niet nageven want"dat is moeilijk voor een haflinger"?? Nog nooit van gehoord, ik zie haflingers regelmatig in de M of Z lopen en het enige wat ze soms tegen houdt is de beperking in de bewegingen.

Vervolgens vraag je of dat dan moet in een dressuurwedstrijd en je meldt( en passant) dat je maar liefst 5 keer in de week instructie hebt.....

Mijn grote vraag is dan ook meteen, waarom vraag je het niet aan die instructeurs?? Het is toch de droom van iedere ruiter om zo vaak er week instructie te krijgen....mits het natuurlijk echt instructie is en niet gewoon een bakrandhulpje.

Als ik Arwin6 haar post leest heeft ze helemaal gelijk, focus je niet zo op wedstrijden, de springjury kan best bedoelen dat je thuis meer aan de slag moet met de dressuur omdat je alleen maar over de balken heenkomt terwijl je stijl slecht is.

Wat had je in de B eigenlijk voor stijlpunten?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:21

AmaraLover schreef:

Jawel, dat moet wél. Ik ken iemand die reed prachtige proeven, maar omdat d'r paard niet nageeflijk was gedurende de proef, kreeg ze gewoon bijna standaard een punt minder, alleen toen ze haar paard op wedstrijd eindelijk nageeflijk kreeg, kwamen de punten. En ik zag het ook zo vaak op m'n protocollen staan in de B: paard moet nageeflijker.

En als tips voor de TS. Als jouw paard in de training het wel doet, alleen op wedstrijd niet, is er geen probleem. Het enige dat je daar aan kunt doen is vaker op vreemd terrein starten en op wedstrijd net zo rijden als je thuis rijdt. Dat is heel moeilijk, ik merk zelf ook dat ik op wedstrijd net even meer wil en te veel van m'n paard wil vragen waardoor het allemaal niet gaat, of ik vergeet gewoon "te rijden" en ik lift een hele proef gewoon lekker mee. Als je vaker op vreemd terrein start, dan komt dat vanzelf wel ,je paard leert zich vanzelf wel ontspannen. En dat een haflinger meer moeite heeft met nageeflijkheid, volgens jou, daar houdt een jury geen rekening mee. De KWPN-er die voor jou start moet het ook ( bij wijze van ), dus dan zou het vrij oneerlijk zijn om voor jou uitzonderingen te gaan maken, omdat jij het wat moeilijker hebt. Ik zou zeggen, gewoon vaker op vreemd terrein starten, komt vanzelf wel.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:29

bij welke vereniging rij je want dan meld ik me ook aan daar
want even een punt erbij doen van 179 naar 180 dat lijkt me wel appart Knipoog Haha!

even zonder gekheid het blijft en jury sport dus neem het commentaar mee naar de les en werk eraan Pling