Juryleden: te diep lopen niet erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: Juryleden: te diep lopen niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 03:33

Ik rij mijn pony altijd net iets te diep (wel laag, niet opgericht), ze is wat ouder en ik merk dat ze dan net dat extra's heeft om de rug compleet los te laten en dan net dat beetje meer schwung heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:52

Iets achter de loodlijn rijden kan wel,maar alleen als het neusje eruit is,anders heb je geen verbinding meer.Bij sommige paarden werkt het goed in het losrijden en daar is niets mis mee.Allleen jammer dat de juryleden het verschil vaak niet zien met neusje eruit ofniet.En de juiste plek van het afbuigen in de nek,want als ze achter de loodlijn lopen,is de nek niet het hoogte punt.En dat hoort wel,ja het blijft een jurysport he.Maar frustrerend is het wel.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:56

Elisa2 schreef:
Iets achter de loodlijn rijden kan wel,maar alleen als het neusje eruit is,anders heb je geen verbinding meer.Bij sommige paarden werkt het goed in het losrijden en daar is niets mis mee.Allleen jammer dat de juryleden het verschil vaak niet zien met neusje eruit ofniet.En de juiste plek van het afbuigen in de nek,want als ze achter de loodlijn lopen,is de nek niet het hoogte punt.En dat hoort wel,ja het blijft een jurysport he.Maar frustrerend is het wel.

Misschien kan je daar een voorbeeld van laten zien, want óf wij hebben een andere mening van wat 'neusje eruit rijden' betekend óf je zegt iets wat in mijn ogen niet kan Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:07

Idd, 10, dat kan volgens mij ook niet.
Ik vind iets achter de LL niet zo erg bij mijn paard, vooral als hij daarbij de hals iets laat 'vallen' en dus eigenlijk zijn hele bovenlijn fijn gebruikt. Maar dat is een houding om in los te rijden en niet voor de wedstrijdring. Maar in de B zal een dergelijke aanleuning nog wel gewaardeerd worden, ook al is de neus er niet uit. Hoe hoger je komt, dan zou dat eigenlijk niet meer moeten kunnen. Maar helaas zie je veel ruiters met een bij elkaar getrokken paard, neus achter de LL en nog strak in de rug ook. Goede juryleden straffen dat af, en dat gebeurt ook regelmatig, maar niet altijd helaas.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:11

Ik denk dat het aan het niveau ligt, als het B+L is dat de jury liever heeft dat het paard wat dieper loopt, maja achter de teugel is eigenlijk nog erger dan tegen de hand..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:13

Maar achter de LL hoeft niet altijd hetzelfde te zijn als achter de teugel.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:17

erleyne schreef:
Maar achter de LL hoeft niet altijd hetzelfde te zijn als achter de teugel.

Sterker nog, is een groot verschil Lachen
Maar vaak gaat achter de teugel samen met achter de LL.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:21

Kan een paard ook achter de teugel zijn, en niet achter de LL dan ( omdat je het woord vaak gebruikt?)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:22

wat is dan het verschil?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:27

erleyne schreef:
Kan een paard ook achter de teugel zijn, en niet achter de LL dan ( omdat je het woord vaak gebruikt?)

Nou achter de teugel zoekt hij de hand natuurlijk niet op maar kruipt er achter.
Ik krijg weleens paarden in de ring die keurig in de houding lopen, maar er is 0,0 verbinding (waslijntjes) en zodra de ruiter de teugels iets probeert aan te nemen schieten ze achter de LL.

Dus eigenlijk blijft het paard mooi in de houding omdat ze eraf blijven, maar het paard blijft dan achter de teugel lopen...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:31

Ikkie snappie, aan die manier had ik er nog niet aan gedacht Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:32

Ben alleen nu wel benieuwd naar het antwoord van Elisa2 Lachen

_10_ schreef:
Elisa2 schreef:

Misschien kan je daar een voorbeeld van laten zien, want óf wij hebben een andere mening van wat 'neusje eruit rijden' betekend óf je zegt iets wat in mijn ogen niet kan Clown

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:37

erleyne schreef:
Idd, 10, dat kan volgens mij ook niet.
Ik vind iets achter de LL niet zo erg bij mijn paard, vooral als hij daarbij de hals iets laat 'vallen' en dus eigenlijk zijn hele bovenlijn fijn gebruikt.

Nou als je dus verbinding hebt,dan heb je altijd het neusje eruit.Dan kun je als goede ruiter het paard wel iets achter de loodlijn instellen zonder dat je verbinding verdwijnt.Om de rug losser te maken,of sommige doen het voor een piaffe etc. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:42

Elisa2 schreef:
Nou als je dus verbinding hebt,dan heb je altijd het neusje eruit.Dan kun je als goede ruiter het paard wel iets achter de loodlijn instellen zonder dat je verbinding verdwijnt.Om de rug losser te maken,of sommige doen het voor een piaffe etc. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb.

Dan hebben wij dus een héél andere mening over de termen 'het neusje eruit' en 'aanleuning' Knipoog

Ben ook niet van mening dan men direct een goede ruiter te noemen is wanneer er nogsteeds verbinding aanwezig is zodra het paard achter de LL loopt Nagelbijten / Gniffelen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:24

Volgens mij kan het neusje eruit en achter de LL echt niet samen, of ben ik nu helemaal blonT??
Als je paard achter de LL loopt, loopt ie dus niet met het neusje eruit want dan zou ie wel iets voor de LL lopen Clown

En verder sta ik volgens mij wel bekend als jurylid dat te diep en achter de loodlijn wel degelijk afstraft. Clown In de training moet iedereen doen wat ie zelf wil maar op wedstrijd zie ik ze dus wel het liefst met het neusje eruit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:06

Elisa, ik denk dat je je vergist, je schrijft later ook dat bij een aanleuning altijd het neusje eruit is, maar dat is niet zo.

Ik probeer je het uit te leggen, neusje eruit, dat is dat een paard zijn neus voorbij de loodlijn bengt, de LL is de lijn die recht op de grond wijst (een flatgebouw staat dus altijd loodrecht op de grond, scheve toren van pisa uitgezonderd Knipoog ).

Aanleuning is de elastische verbinding tussen de paardenmond en de hand. Als je teveel aanleuning neemt, dan kan je je paard dus achter de loodlijn trekken, maar als je te weinig aanleuning neemt, dan schiet hij ervoor (en drukt hij dus de neus eruit).

Je kunt dus wel aanleuning hebben, maar het neusje achter de loodlijn hebben, óf ervoor.

Snap je het een beetje?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:35

Alleen als je het neusje eruit hebt kun je een echt goede verbinding hebben,verder is het dan nog per paard verschillend in welke mate.

Ik weet welke fouten er allemaal mogelijk zijn in de aanleuning {een heleboel} Achter de loodlijn is mischien niet helemaal de juiste woordkeuze van wat ik bedoel.Ik bedoel meer dat je het paard wel ronder en iets lager dan gewoonlijk kan instellen,met het behoud van de goede verbinding.Om dan de rug wat losser te krijgen etc.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:53

Elisa2 schreef:
Ik weet welke fouten er allemaal mogelijk zijn in de aanleuning {een heleboel} Achter de loodlijn is mischien niet helemaal de juiste woordkeuze van wat ik bedoel.Ik bedoel meer dat je het paard wel ronder en iets lager dan gewoonlijk kan instellen,met het behoud van de goede verbinding.Om dan de rug wat losser te krijgen etc.

Je kan hem wel ronder instellen en nog altijd een prima verbinding hebben, maar dan loopt je paard nog altijd achter de ll (want neus minder ver naar voren dan de rest van zijn hoofd) én niet met het neusje eruit, want juist met de neus dichter naar jou (en de boeg van het paard) toe. het is in de training helemaal niet kwalijk en als goed uitgevoerd juist een hele goede manier om je paard lekker te laten rekken in de bovenlijn, maar een proefje is iets anders dan in de training, en in het proefje wordt een paard dat lekker in balans is op prijs gesteld, goed door de nek en bij voorkeur met het neusje er iets uit (dus het neusje iets vóór de ll).

Terug on topic: mijn paardje is heel jong en wil daarom nog wel eens te diep komen (inmiddels door het opbouwen van kracht in de achterhand gelukkig al veel minder, maar dat terzijde), maar ik ben daar eigenlijk nog nooit op afgestraft, sterker: ik rij ongeveer de helft van mijn proeven dubbele winstpunten. Nu reed ik laatst mijn eerste M1-proef en voelde dat ze iets te diep kwam, ik corrigeerde dat en toen kreeg ik dáár juist commentaar op. Ik ben dat later aan de jury gaan vragen en die zei: ik zie liever een constant beeld met iets achter de LL dan een wisselend beeld. Omdat ik het daar niet mee eens ben, hou ik mijn meisje nu even thuis om haar constant en vóór de ll te houden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:59

Soms zie ik het als een compliment. Ligt er net aan hoe mijn paard loopt. Als hij actief is en los door zijn lijf voelt, vind ik het niet erg dat hij soms te diep is. Hij heeft inderdaad moeite om bergop te lopen maar door hem bovenin vast te houden verbeterd dat ook niet. Dat moet echt van achteruit komen en kan dus niet van het ene om het andere moment. Wel moet ik erop letten dat ik de teugels niet te lang laat want dan maakt hij zich lang en gaat helemaal op de voorhand.
Mijn andere paard loopt uit zichzelf graag met de hals erop. Die probeer ik dus alleen maar diep te rijden zodat ze de bovenlijn oprekt.
Maar er moet wel contact zijn, handen naar voor en ze moeten meerekken.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:40

mijn paard loopt heel vaak te diep. en daardoor ook nog wat op de voorhand ik ben daar in de b vaak op afgestraft.
ik heb 2 wedstrijden gereden waarbij mijn paard niet te diep liep en toen had ik 4 winstpunten en 2 winstpunten.

Ik ga nu L1 starten en ik ben benieuwd hoe het dan wordt afgestraft.
Maar mijn paard gaat steeds minder te diep lopen dus het wordt beter.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:49

Ook mijn paard neigt naar te diep lopen. In de training thuis lukt het mij prima om haar er uit te rijden maar in de proef nog niet voldoende. Er staat wel degelijk commentaar over op mijn protocol en terecht! Ik rijd overigens L1.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:55

In de L1 letten ze er meer op dan in de B,

Een paard mag voor mijn gevoel best watt achter de loodlijn lopen maar moet voldoende nagevelijk zijn en niet vasthouden in de rug. Jonge paarden lopen vaak iets achter de LL omdat ze nog niet voldoende in evenwicht zijn. Mijn paard zakt in de proef vaak nog wat in en gaat dan vaak diep lopen. krijg ik weinig commentaar op. Als de achterhand er niet genoeg onder zit word ik daar eerder erg op afgestraft!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:36

Ik zie liever een paard voor dan achte de teugel lopen. Af en toe heel even erachter is in de B/L niet zo'n drama, maar als hij er echt heel vaak of zelfs continu achter loopt, dan zie je dat wel in de punten en opmerkingen die ik geef!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:55

Maar is te diep en achter de loodlijn hetzelfde? Ik zie het als twee verschillende dingen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:07

Dat zijn twee verschillende dingen, Ja