L1 appuyeren ipv wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: L1 appuyeren ipv wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:59

Als de combinatie appuyeert dan is er sprake van een compleet verkeerde stelling. Aangezien ze wel het figuur over de grond gereden heeft zou ik een 1 of een 2 wel genoeg vinden voor de moeite.
Lijkt me trouwens vreemd om te gaan appuyeren in het L1...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:05

Geen idee wat ik er destijds voor gekregen heb maar het is mij ook een keer overkomen.

Ik reed een Z2 merrie in het L. Bij het volgende onderdeel na het wijken bleek dat ik op de verkeerde hand reed. Ik snapte er niets van. Pas op video zag ik terug dat ik per ongeluk het appuyement had ingezet in plaats van wijken. Dus absoluut niet bewust. Heb er wel om gelachen, vooral omdat ik tot voor die proef nog nooit een appuyement had gereden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:38

Ik vind een 1 of 2 wel laag, als het paard verder recht in het lijf blijft en bv. wel mooi schaart maar alleen verkeerde stelling heeft.
Dan zou ik toch wel naar de 3, misschien zelfs 4 gaan.
Het scharen telt voor mij dan meer dan de verkeerde stelling.
Als het echt een appuyement is met de daarbij behorende buiging is het natuurlijk wel fout. Maar als ik het zo lees is alleen de stelling verkeerd en dan hebben we het niet over een appuyement maar wijken met verkeerde stelling.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:54

Fitzroy schreef:
Ik vind een 1 of 2 wel laag, als het paard verder recht in het lijf blijft en bv. wel mooi schaart maar alleen verkeerde stelling heeft.
Als het echt een appuyement is met de daarbij behorende buiging is het natuurlijk wel fout. Maar als ik het zo lees is alleen de stelling verkeerd en dan hebben we het niet over een appuyement maar wijken met verkeerde stelling.

Ja de meeste mensen denken dat appuyeren wijken is met het hoofd de andere kant op... Clown
Maar goed, als het dus wijken is met verkeerde stelling dan is dat een 3 bij mij. Als het echt bewust een correct appuyement is, dan is het een 1 voor de moeite.

En ik zie ook nog weleens bewegingen die een appuyement moeten voorstellen maar die meer op wijken lijken, dus geen buiging, geen stelling, geen correcte aanleuning... echt heel erg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:58

Ik zou voor een 1 of 2 gaan, bij een mooi appeyement wel met leuk commentaar.

En juist dat commentaar doet vaak meer dan een cijfer. Net als bv verkeerd aanspringen en wisselen, dat word voor mij ook een laag cijfer met leuk commentaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:11

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:

Ja de meeste mensen denken dat appuyeren wijken is met het hoofd de andere kant op... Clown
Maar goed, als het dus wijken is met verkeerde stelling dan is dat een 3 bij mij. Als het echt bewust een correct appuyement is, dan is het een 1 voor de moeite.

En ik zie ook nog weleens bewegingen die een appuyement moeten voorstellen maar die meer op wijken lijken, dus geen buiging, geen stelling, geen correcte aanleuning... echt heel erg.

kan ik me echt 100% in vinden: verschil zoeken tussen een verkeerd gereden wijken of een goed (en dus bewust?) gereden appuyement is volgens mij erg belangrijk. Een slecht gereden wijken zou ik beter beoordelen als een goed gereden appuyement.
Overigens ben ik geen jurylid

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:17

Ik zou een onvoldoende geven, maar wel bijzetten: Mooi appuyement

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:09

Rhodos schreef:
Geen idee wat ik er destijds voor gekregen heb maar het is mij ook een keer overkomen.

Ik reed een Z2 merrie in het L. Bij het volgende onderdeel na het wijken bleek dat ik op de verkeerde hand reed. Ik snapte er niets van. Pas op video zag ik terug dat ik per ongeluk het appuyement had ingezet in plaats van wijken. Dus absoluut niet bewust. Heb er wel om gelachen, vooral omdat ik tot voor die proef nog nooit een appuyement had gereden.

Ik dus ook, maar mijn merrie zette automatisch een appuyement als je over de A-C lijn ging, thuis ging het goed, maar op wedstrijd bij het wijken had ik veel moeite om haar tegen te houden, nét als een volte 15 meter in galop, dan wachtte de merrie al op de eenvoudige wissel.

En dan kreeg ik inderdaad een 3, en terecht!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:14

Ik ben geen jurylid, maar ik zou het volgende doen.

Een laag cijfer (want het gevraagde is niet getoond), maar als commentaar: Het gevraagde is niet getoond, maar wel een prima Appuyement.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:23

Ten eerste lijkt het mij wel heel erg sterk dat je een 'keurig' appuyement rijdt met een L1 paard. Een paard dat tot zodanig niveau is opgeleid dat er een L1 proef mee gereden wordt, heeft niet voldoende kracht en buiging om een keurig appuyement te rijden. Waarschijnlijk krijg je dan gewoon wijken met de stelling de verkeerde kant op. Maar dat maakt t nog geen appuyeren.

Ten tweede: ik zou zeker een onvoldoende geven, omdat er gewoon niet getoond is wat er gevraagd is.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:38

@JessicaD88, dat zegt dus niets, er zijn 1000-den paarden die allang Z zijn geweest en met een andere ruiter opnieuw worden gestart Knipoog

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:47

Ik bn geen jury, maar ik zou absoluut een onvoldoende geven.
Voorbeeld: Mijn paard is erg rechtsgebogen, kon een tijdje terug prima een appuyement naar rechts, maar wijken voor het linkerbeen bleef moeilijk. Ik denk dat het er alles mee te maken zou kunnen hebben dat het paard dan niet goed rechtgericht is.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:53

Ik zou hooguit een 3 geven voor de moeite en het scharen. Appuyeren is totaal wat anders dan wijken en lijkt in principe niet eens op de oefeningen. Je gaat zoals eerder gezegd ook geen 8 of 9 geven voor een nette verzamelde galop als er middengalop gevraagd wordt o.i.d.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:58

Muisbal schreef:
Stel, je jureert een L1 proef, het wijken wordt ingezet, althans, dat verwacht je. Echter vertoont de combinatie een keurig appuyement. Hoe oordeel je?

Geef je een 1 of 2 met commentaar 'onderdeel niet getoond' of krijgt deze combinatie een dikke 8 of zelfs 9?

Laat je dan commentaar op het protocol schrijven, of druk je het alleen uit in een cijfer?

Ben benieuwd Lachen

dan kun je voor verkeerd aanspringen/verkeerde galop ook een hoog cijfer krijgen, dat is contra-galop en wat dacht je van overspringen naar de andere galop-mooie wissel Clown

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:05

Volgens mij moet de jury bellen, aan de ruiter uitleggen dat het verkeerd is gegaan en vertellen waar de ruiter de proef weer moet hervatten. Vervolgens rijd je het onderdeel overnieuw en wijk je nu dus wel. De tweede keer wordt beoordeeld en er wordt dan -2 bij gezet. Sigaar

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:11

Iwandy schreef:
Volgens mij moet de jury bellen, aan de ruiter uitleggen dat het verkeerd is gegaan en vertellen waar de ruiter de proef weer moet hervatten. Vervolgens rijd je het onderdeel overnieuw en wijk je nu dus wel. De tweede keer wordt beoordeeld en er wordt dan -2 bij gezet. Sigaar

Ik zou hier de proef niet voor stilleggen hoor
Stel dat het paard écht niet op de correcte manier kan wijken (en dus appuyeert), dan mag ze hem dus 2x overnieuw doen en de 3e keer is ze uitgesloten...
Kom ook zat paarden tegen die geen centimeter opzij gaan voor het been, gewoon rechtuit gaan en uiteindelijk uit frustratie gewoon schuin naar de hoefslag worden gereden.
Moet een jury de proef dan ook stilleggen en het wijken nog eens over laten doen??
(met grote kans op uitsluiting)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:43

Iwandy schreef:

Grapje zeker??!
Onderdelen overnieuw rijden heeft nooit zin, je mag altijd alleen de eerste keer beoordelen, nooit de tweede keer.
En je mag pas bellen voor programmafout als het het verloop van de proef belemmert, dus als er lijnen gekruist worden.

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:59

Suzanne F. schreef:
Iwandy schreef:

Grapje zeker??!
Onderdelen overnieuw rijden heeft nooit zin, je mag altijd alleen de eerste keer beoordelen, nooit de tweede keer.
En je mag pas bellen voor programmafout als het het verloop van de proef belemmert, dus als er lijnen gekruist worden.

Ik ben er inderdaad niet 100% zeker van. Ik ben eens verkeerd gereden bij het voorrijden op een jurycursus. Ik reed namelijk doodleuk een travers in i.p.v. schouderbinnenwaarts Sigaar . De cursusleidster legde toen aan de cursisten uit dat er in dit geval gebeld moet worden, uitgelegd moet worden wat er verkeerd is gegaan en aangegeven moet worden waar er verder moet worden gegaan. De tweede poging moest worden beoordeeld en daar kreeg je dan -2 bij. Ik moest vervolgens het onderdeel dus overnieuw rijden (dit keer deed ik wel gewoon schouderbinnenwaarts) kreeg van iedereen een cijfer voor mijn 2e poging met -2 erachter. Het ging hier gewoon om een stukje langs de hoefslag, dus volgens mij werd het verloop van de proef hierdoor niet belemmert. Ik heb alleen geen idee of dit in het geval van wijken/appuyeren ook zo is...?... Als je naar mijn voorbeeld kijkt, zou je het er wel uit op kunnen maken

_10_ schreef:
Iwandy schreef:

Ik zou hier de proef niet voor stilleggen hoor
Stel dat het paard écht niet op de correcte manier kan wijken (en dus appuyeert), dan mag ze hem dus 2x overnieuw doen en de 3e keer is ze uitgesloten...
Kom ook zat paarden tegen die geen centimeter opzij gaan voor het been, gewoon rechtuit gaan en uiteindelijk uit frustratie gewoon schuin naar de hoefslag worden gereden.
Moet een jury de proef dan ook stilleggen en het wijken nog eens over laten doen??
(met grote kans op uitsluiting)

Ik ben er inderdaad ook niet zeker van, maar als er overduidelijk een verkeerd onderdeel gereden wordt moet er volgens mij gebeld worden en als een onderdeel gewoon slecht uitgevoerd wordt, zoals jij beschrijft, moet er gewoon een laag cijfer gegeven worden.

edit: tiepvaud

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:25

Suzanne F. schreef:
Iwandy schreef:

Grapje zeker??!

Klopt wel wat Iwandy zegt betreft het overnieuw rijden Ja

Als ruiters zelf kiezen een onderdeel overnieuw te rijden behoort de eerste poging beoordeeld te worden.
Échter; leg de jury de proef stil en laat een onderdeel overnieuw rijden dán wordt de tweede poging beoordeeld Knipoog

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:30

Ik zou een laag cijfer geven omdat diegene niet heeft gedaan wat ze moest doen en dat zou ik erbij zetten zodat ze het goed weet en dat het niet nog eens gebeurd, 1 of 2 zou wel terecht zijn, maar ik zou het persoonlijk nooit geven als ik jury zou zijn, dan kunnen ze bijna de proef niet meer ophalen door 1 fout..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:32

mandy13 schreef:
Ik zou een laag cijfer geven omdat diegene niet heeft gedaan wat ze moest doen en dat zou ik erbij zetten zodat ze het goed weet en dat het niet nog eens gebeurd, 1 of 2 zou wel terecht zijn, maar ik zou het persoonlijk nooit geven als ik jury zou zijn, dan kunnen ze bijna de proef niet meer ophalen door 1 fout..

Dus omdat je het zielig vind zou je niet de punten geven die ze verdienen???

Maar goed dat jij geen jury bent Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen
Clown

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:36

_10_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Grapje zeker??!

Klopt wel wat Iwandy zegt betreft het overnieuw rijden Ja

Als ruiters zelf kiezen een onderdeel overnieuw te rijden behoort de eerste poging beoordeeld te worden.
Échter; leg de jury de proef stil en laat een onderdeel overnieuw rijden dán wordt de tweede poging beoordeeld Knipoog

Dressuur reglement, pagina 34, punt 9 Knipoog

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:38

_10_ schreef:
mandy13 schreef:

Dus omdat je het zielig vind zou je niet de punten geven die ze verdienen???

Maar goed dat jij geen jury bent Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen
Clown

Ik zeg niet dat ik het zielig vind, maar goed, ik zeg dat ik vind dat als mensen een HELE proef eigenlijk niet kunnen hervatten (ik bedoel hiermee dat ze geen winst meer kunnen rijden) omdat ze één fout hebben gemaakt, dat ik dat wel een beetje zwaar vind. Ik zou gewoon een laag cijfers met commentaar geven nogmaals, oke, ze rijden dan wel een hele andere oefening, maar toch, een 1 voor L1 klasse vind ik vrij zwaar, geef dan een 3/4.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:39

Ik geef zelfs 1-en en 2-en in de B!!
(indien nodig, uiteraard liever niet Knipoog )

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:41

Suzanne F. schreef:
Grapje zeker??!

Dit is ook niet waar, zie dressuur reglement, pagina 34, punt 10 c