Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:30

En de jurycursussen zijn ook niet allemaal hetzelfde als het over kreupelheid gaat. Op de cursus die ik kreeg, was de cususleider er erg fel op dat een paard dat niet goed liep altijd uitgesloten moest worden. Terwijl ik ook gehoord heb van cususleiders die zeiden dat je een paard pas mag uitsluiten als hij 3 benen loopt.

Ikzelf gebruik mijn gezonde verstand, als ik vind dat het niet door de beugel kan, roep ik de deelnemer bij me en laat hem dus een paar rondjes draven, daarna roep ik hem weer bij me en zeg ik hem dat het paard écht niet goed loopt en (op een voorzichtige manier) hij beter het paard na kan laten kijken voordat hij weer start.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:17

daffodil schreef:
Anneliesdj, je bent zelf geen jury? Je krijgt richtlijnen mee met de jurycursus en daar moet je het mee doen. Zoals Miep zegt, komt het regelmatig voor dat je niet al te netjes behandeld wordt, en ik kan me voorstellen dat je dan wat terughoudend wordt in je besluiten. En eerlijk is eerlijk, het is niet altijd zwart of wit......

Waar jureren jullie dan? In de afgelopen 8 jaar, met gemiddeld 30-35 wedstrijden per jaar, heb ik het pas 1x meegemaakt dat iemand het zo bont maakte dat ik die een officiele waarschuwing moest geven en rapporteren aan de KNHS. Dus regelmatig niet netjes behandeld worden lijkt dan regio gebonden. Zo in de regio Zuid holland hebben we gelukkig fatsoenlijke deelnemers.
Daarbij komt dat het paardenwelzijn bij officials hoog in het vaandel moet staan, en men niet te angstig moet worden om een paard/pony uit te sluiten ivm kreupelheid/zwaar onregelmatig. Daar hoef ik geen dierenarts voor te zijn. Daar wordt ook niet over gesproken in het wedstrijdreglement.
Ik proef uit sommige reacties zoiets van: eigenlijk moet ik uitsluiten, maaaaaaar, dat geeft misschien een hoop gedoe, dus laat maar. Dat is toch op zijn minst een slappe houding t.o.v. het betreffende paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:12

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Sommige ruiters denken te snel het kan nog wel en het paard is daar de dupe van.

Ik hoop voor jou dat ze in ZH echt zo netjes zijn maar hier in OV/DR zie ik toch geregeld mensen die gewoon lomp zijn tegenover het paard en lomp tegenover andere ruiters. Ze gedragen zich hier erg suprieur.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:51

Daar ben ik het ook mee eens.
De begeleider was ook niet blij met me (zachtjes gezegd). Moet zeggen dat ik me daar niets van aantrek. Ik constateer iets en handel ernaar.

@charleyT Sluit je dan alleen een paard uit als hij zwaar onregelmatig/kreupel is of ook als dit wisselt qua beeld?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:56

Ik heb een paard weleens geweigerd om te starten. Hij reed een rondje in de baan en ik heb de combi bij me geroepen en gezegd dat ik het paard niet regelmatig vond lopen en dat ze niet mocht starten bij mij.
Het stomme is dat je heel wat over je heen krijgt want bij de andere jury mocht het wel....

Als ik twijfel laat ik ook aan een lange teugel links en rechtsom draven. Vaak is er dan niks meer te zien en mogen ze starten. Hoge punten worden het al niet want het paard is dan gewoon teugelkreupel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:56

wat een drama beslissing zeg!! je zit daar omdat je het wezen paard zo leuk vind en alles erop en eraan je vrije zondag op te offeren....... om zo iets door de baan te zien gaan.......

persoonlijk zou ik koken, maargoed......... als jury mag je niet op de stoel van een va gaan zitten, maar je zit wel met het welbevinden van dat brave dier in de baan die toch nog zijn beste beentje voor probeert te zetten......

zucht, ik zou er niet tegen kunnen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:24

Ik vind trouwens dat de meegenomen ouders, instructeurs/trices of begeleiders vaak véél heftiger reageren op het feit dat ze niet mogen starten omdat het paard kreupel is, dan de deelnemer zelf... Proberen in discussie met je te gaan en ik heb zelfs wel eens horen zeggen dat 'het paard altíjd zo loopt' en het dus normaal is dat hij halfkreupel door de baan heen draaft... yeah sure...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:49

Voor mij is het heel simpel, als een paard niet goed genoeg loopt (dus om de paar passen bij wijze van uitzondering een goede pas) mag de deelnemer niet starten.
Zal de deelnemer mededelen dat dit is omdat het paard op dát moment niet zuiver loopt en adviseren er eventueel eens door een VA naar te laten kijken.
Tuurlijk kan je boze reacties verwachten, maar denk dat je daar boven moet staan als jury.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:50

Storm76 schreef:
Ik vind trouwens dat de meegenomen ouders, instructeurs/trices of begeleiders vaak véél heftiger reageren op het feit dat ze niet mogen starten omdat het paard kreupel is, dan de deelnemer zelf... Proberen in discussie met je te gaan en ik heb zelfs wel eens horen zeggen dat 'het paard altíjd zo loopt' en het dus normaal is dat hij halfkreupel door de baan heen draaft... yeah sure...

Maar sommige paarden lopen ook echt altijd zo, geloof me je moet ze de kost geven mensen die een licht kreupel paard rijden en het niet eens doorhebben. Die gaan dan ook eens een B proefje rijden en horen ze dat het paard niet goed loopt. tja... zucht mensen met paarden............

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 06:55

Ik laat een paard dat ik niet zuiver vind ook altijd aan een lange teugel op de rechte lijn draven.
Als het paard dan nog niet rad is, geef ik de ruiter zelf de keus met de dringende mededeling erbij dat betrokkene als deze toch start hele lage punten zal scoren.
Meestal is dat voldoende dreigement en wordt er van starten afgezien. Ik heb zelf nog nooit iemand uitgesloten, op cursus is ons expliciet gezegd dat je niet op de stoel van de DA mag gaan zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:13

Fitzroy schreef:
Ik laat een paard dat ik niet zuiver vind ook altijd aan een lange teugel op de rechte lijn draven.
Als het paard dan nog niet rad is, geef ik de ruiter zelf de keus met de dringende mededeling erbij dat betrokkene als deze toch start hele lage punten zal scoren.
Meestal is dat voldoende dreigement en wordt er van starten afgezien. Ik heb zelf nog nooit iemand uitgesloten, op cursus is ons expliciet gezegd dat je niet op de stoel van de DA mag gaan zitten.

Dat werd mij door het wedstrijdsecretariaat ook verteld. Maar op mijn jurycursus werd gewoon gezegd dat als het paard onregelmatig loopt, je de combi gewoon mag uitsluiten. Die bevoegdheid heb je. (wel de kans geven aan de lange teugel links en rechtsom, kijken of het een rijtechnisch iets is)

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:57

Fitzroy schreef:

Dit heeft ze ook gedaan, het antwoord was dat het paard sinds 1 1/2 week op deze manier liep , dat de ruiter wedstrijdervaring op moest doen , tja ze hadden zich al langere tijd geleden ingeschreven voor deze wedstrijd en ze zouden de lagere punten voor het draf gedeelte voor lief nemen, maar lieten doorschemeren dat ze het eigenlijk onzin vonden ( de lagere punten)

@ Suzanne er kwam nog een "collega"jury ( was daar in zijn vrije tijd) bij en die melde dus gelijk dat ze niet op de stoel van de DA mocht gaan zitten en hij vondt het grote onzin dat ze haar auto uit was gekomen omdat het paard teugelkreupel liep, hij had het paard gewoon laten beginnen met de proef want er was niets aan de hand. Wat de relatie was tussen de collegajury en deze combinatie weet ik niet maar ze kenden elkaar wel.

Ik was mee als schrijfster van ts en had een lam handje na deze combinatie. Wat mij het meest stoorde was dat deze mensen wisten dat het paard niet rad was toch gewoon op concours gingen en dat de normaalste zaak van de wereld vonden.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:10

Fitzroy schreef:
Ik heb zelf nog nooit iemand uitgesloten, op cursus is ons expliciet gezegd dat je niet op de stoel van de DA mag gaan zitten.

Klopt is mij ook verteld, maar er is mij ook verteld (tijdens de laatste bijscholing nog) dat je gewoon moet uitsluiten en erbij zeggen dat het paard op dit moment onregelmatig loopt.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:18

Ik heb deze combinatie ook gejureerd, alleen dan in de tweede proef. Ik had toevallig niemand in de ring ten tijde van de eerste proef van deze persoon, dus heb toen meegekeken vanuit mijn juryauto. Paard liep echt niet zuiver en ts heeft de combi flink kansen gegeven om verbetering te tonen linksom / rechtsom en gevraagd of de ruiter het zelf ook voelde. Probleem was idd dat er in stap en galop geen enkele onzuiverheid te zien was. In de draf was hij echter onregelmatig, tot af en toe sterk onregelmatig in de wendingen. Tijdens het halsstrekken werd de onregelmatigheid ook sterk minder. Uiteindelijk gewoon gestart en omlaag gepunt op het gangencijfer en veel (heel veel) opmerkingen over de tactmatigheid van het paard. Ruiter zal niet heel tevreden geweest zijn met de punten voor beide proeven.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:22

@Sansje, heb jij de combinatie ook nog bij je geroepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:23

Zoals iedereen ondertussen wel weet is dat ik een keer kon vetrekken doordat kawa zeer gespannen was. ohnee kreupel...volgens mevrouw doos
(was al 3x opzij gesprongen voor "enge" dingen)
Zie dan een rechte plank die zijn rug wegdrukt maar eens een traver in te krijgen zonder taktverlies...
Middendraf was wel een voldoende...

Lange teugel draven enz mocht ik niet, gewoon gaan.

Sindsdien heb ik van; nee de jury mag dit niet beslissen.
Simpelweg omdat ik bemerkt heb dat er jury's zijn die er niet kundig genoeg voor zijn.

Uiteraard mogen ze wel elk onderdeel laag punten waar het paard slecht loopt, of dat nu spanning is of kreupel, want niet goed gereden is niet goed gereden.
Laat dan de eigenaar maar beslissen wat er loos is

Ik kwam overigens niet eens in de buurt van een verlies punt met de punten die ik gereden had...zo kreupel was het dan

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:28

En als je nou een paard hebt die van zichzelf zo loopt.
Door bijvoorbeeld in het ene been een langer hoef been te hebben dan in het andere been?

En als het dan ook op het paspoort van het paard staat aangegeven dat het paard 1 langer hoefbeen heeft.

Door verschillende dierenartsen is het paard nagekeken.
En die hebben geconstateerd dat het paard geen pijn heeft.

Mag je dan die combinatie als nog diskwalificeren?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:41

Jepsica,
Als het aangegeven zou staan in het paspoort dat dit zo is, dan zou het paard van mij wel mogen starten, maar dan nog zou ik géén voldoendes geven voor de gedeeltes dat het paard niet goed loopt. Onregelmatigheid is gewoon niet goed en kan nooit met een hoog punt beloont worden (regelmatigheid is zelfs nog veel belangrijker dan bijv nageeflijkheid, ook al vergeten een hoop ruiters dit wel eens), zelfs niet als er aangetoont is dat het paard geen pijn heeft.

En dikwalificeren mag sowieso nooit bij een kreupelheid, hoogstens uitsluiten (of er moet sprake zijn van een heftige kreupelheid en je het op 'wreedheid van de ruiter' mag gooien omdat hij bijv. door blijft rijden op een paard met 3 benen.)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:42

Ik zou niet uitsluiten, maar idd hoge punten worden het dan nooit.

Misschien moet je dan gewoon niet willen starten jepsica... klinkt hard, maar er wordt nu eenmaal als een van de belangrijkste basisvoorwaarde gevraagd om tactmatigheid. Als je een paard hebt dat daar niet aan kan voldoen, dan zou ik de ring niet ingaan met mijn paard.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:44

Juist sansje, dan kan je beter met zo'n paardje lekker recreatief gaan rijden. Dan zit er ook geen jury op je te letten en kan je net zo veel plezier van je paard hebben.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:45

Jepsica, ik zou met zo'n paard al nieteens gaan starten!
Je paard voldoet dan gewoon niet aan de normen die verwacht worden bij de dressuur.
Zelfde als dat je wilt gaan springen met een paard maar eigenlijk snapt hij er niets, moet de jury dan ook maar een oogje dichtknijpen als hij er bij elke hindernis een balk af gooit??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:46

Ik zou daar ook niet mee gaan starten.
Is niet te beoordelen voor een jury vindt ik.

Gaat je paard er op den duur met fanatiek rijden ook geen last van krijgen?
Ik bedoel mensen met echt ongelijke benen krijgen toch speciale schoenen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:54

remi schreef:
Ik was mee als schrijfster van ts en had een lam handje na deze combinatie. Wat mij het meest stoorde was dat deze mensen wisten dat het paard niet rad was toch gewoon op concours gingen en dat de normaalste zaak van de wereld vonden.

Juistem, en tegen dat soort mensen moet het paard dus beschermd worden. En daar is de jury dan weer wel voor -> dierwelzijn, wreedheden ed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:18

Maar die mensen rijden thuis ook gewoon door
Daar kun je als jury wel de "moraalridder" uit gaan hangen, maar wat heeft dat voor nut?
Gewoon overal slechte punten als er onregelmatigheid is te zien....dan valt het kwartje misschien ook

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:21

Dus omdat we bij die mensen thuis niets kunnen doen moeten we ze op wedstrijden ook maar hun gang laten gaan? Volgens mij is dat juist het moment om aan te geven dat ze niet goed bezig zijn. Er zijn denk ik ook tegenwoordig zat mensen die gewoon niet eens in de gaten hebben dat hun paard niet goed loopt.
En je kunt ze dan natuurlijk gewoon zwaar het verlies in punten, maar als de onregelmatigheid/kreupelheid ernstig genoeg is vind ik dat je als jury daar iets mee moet. Dan maar uitsluiten, dan voelen ze het ook Knipoog
Ik denk nl dat met laag punten er mensen zijn die gewoon denken dat ze niet goed beoordeeld zijn tijdens hun proef want 'hij liep nl best lekker'...

Wel denk ik dat de manier van hóe het gebracht wordt bepalend is. Dat er eerst aan de ruiter gevraagd wordt of hij of zij inderdaad zelf niet door heeft dat het paard niet heel lekker loopt. En dan de keuze geven, zelf niet starten of uitsluiting.