onkunde jurylid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uffie

Re: onkunde jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:21

KarinvdM schreef:
Al die mannetjes van 50+ die al 25 jaar alleen B en L jureren en al jaren zelf niet meer rijden mogen ze er van mij ook uit wippen.

En de vrouwtjes van mij ook Knipoog

Maar idd mensen die al jaren zelf niet meer rijden huppa eruit.

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:35

Als we alle niet rijdende jury's eruit gooien wordt het wel erg lastig om nog een jury te vinden...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:38

Ze hoeven er van mij niet allemaal uit hoor, ik ken ook juryleden die niet meer rijden en die prima juryleden zijn.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:40

Daarom schreef ze ook 50+ die al jaaaaren niet meer rijden.. Knipoog

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:41

Oh, okay! Er zijn er inderdaad wel een aantal die nog uit de prehistorie komen! Die zie ik ook liever niet aan de ring als jury...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:55

KarinvdM schreef:
Ze hoeven er van mij niet allemaal uit hoor, ik ken ook juryleden die niet meer rijden en die prima juryleden zijn.

Als die ouwe jury's eruit moeten, wordt het daarnaast nog knap lastig om je wintpunten te rijden.
Dat jonge grut is namelijk zwaar gefrustreerd eeuwig Z1 amazone en peinst er niet over om af en toe even een oogje dicht te knijpen onder het motto "bij mij deden de jury's dat ook niet"........ Nagelbijten / Gniffelen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:04

Ik zeg ook niet dat ze er allemaal uitmoeten CGJ, jij mag ook nog wel even blijven zitten. Haha!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:04

Onzin dat de 'ouwe' jury's eruit moeten.
Ik ken genoeg 'jonge' jury's die er veel meer naast zitten.

De jury's moeten beter en gelijker geschoold en bijgeschoold worden.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:13

CGJ12 schreef:
KarinvdM schreef:

Als die ouwe jury's eruit moeten, wordt het daarnaast nog knap lastig om je wintpunten te rijden.
Dat jonge grut is namelijk zwaar gefrustreerd eeuwig Z1 amazone en peinst er niet over om af en toe even een oogje dicht te knijpen onder het motto "bij mij deden de jury's dat ook niet"........ Nagelbijten / Gniffelen

Afgod

Moeders die altijd voorleest heeft regelmatig al voor de proef de tong moeten afbijten bij dergelijke types, verschrikkelijk.
Waarschijnlijk hele week niks te vertellen, bij zowel kind, paard of baas en dat moet op zaterdag weer goed gemaakt worden denk ik dan maar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:27

CGJ12 schreef:
KarinvdM schreef:

Ik zit nog even te overwegen of ik me nu aangesproken moet voelen
- jonge grut, ben ik nog jong...... niet 50+ dus antwoord JA
- zwaar gefrustreerd...........................................NEE, alleen maar tijdens het jureren Haha!
- eeuwig Z1 amazone ............ NEE, nog maar 1 x gehaald rij, nu weer in het M.
- peinst er niet over om oogje dicht te knijpen..........NEEEEEEEE, dat doe ik inderdaad niet, in de ene topic moeten we een bril kopen en bij de anderen moet ik blind jureren Haha!

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 15:27

Heel herkenbaar allemaal. Haha! Haha!

Ik snap ook wel dat jury's mensen zijn, en vandaar dat er ook zoveel frustatie bij een hoop mensen zit.

Ik rij voor mijn plezier, en laat me niet door een jury een K gevoel geven, ik weet bij welke auto ik beter thuis had kunnen blijven en niet zoveel tijd en energie in een wedstrijd had hoeven steken. Gelukkig is dat tot nu toe maar 1tje, alleen wel 1 die je overal tegenkomt Nagelbijten / Gniffelen

En ik ben helemaal geen zeikstraal, sommige hier zullen dat wel vinden, omdat ik hier het topic ben gestart, maar deze situatie van dit weekend kan in mijn ogen echt niet. Tuurlijk een foutje maken oké, maar dan nog doe je niet zo, echt ongelofelijk.

Wat je gewoon erg veel ziet zijn van die 6jes jury's, vroeger toen ik nog een tiener was Tong uitsteken schreef ik vaak de Z2 bij de paarden bij een imo goed gerespecteerd jurylid, hij zei altijd, als je een zes geeft geef je eigenlijk aan dat je het niet goed gezien hebt. Dit is bij mij wel erg blijven hangen moet is zeggen, ik rij liever 8en en 9ens als iets correct wordt uitgevoerd, en 2en en 3en als het bagger gaat. ipv 5jes en 6jes.
Tja een eindeloos iets, waar een ieder zijn eigen mening over heeft. En dat is natuurlijk ook alleen maar goed hé.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:08

1978 schreef:
Als we alle niet rijdende jury's eruit gooien wordt het wel erg lastig om nog een jury te vinden...

Bedoel je hiermee Niet Wedstrijdrijdende juryleden, of niet meer rijdend. Lastig te controleren denk ik dan. Wie weet welke juryleden er thuis nog regelmatig op het paard zitten, en wat rijden ze dan, dressuur, of buitenrit o.i.d.?

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:15

Het maakt mij niet uit of ze wel of niet rijden. Als de jury maar goed opgeleid is/wordt en vooral met een positieve blik aan het jureren begint... En met niet rijden doelde ik inderdaad op wedstrijden, ik neem aan dat ook een jury wel eens een weekend vrij wil! Dus dan wordt het steeds lastiger om een jury te vinden...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:42

Het niet rijden kan ook een lichamelijke oorzaak hebben en hoeft imo niet gelijk afgestraft te worden.
Je zult maar een spierziekte o.i.d. hebben en je mag ineens niet meer jureren omdat je zelf niet meer kunt rijden? Als je verder niets aan je ogen mankeert mag dat wat mij betreft echt geen reden zijn om iemand de bevoegdheid te ontnemen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:45

Hmm, klinkt erg bekend eerlijk gezegt, mag ik vragen in welke omgeving je rijd?

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:00

Topic gaat er eigenlijk over het begin stukje, over het vreselijke autoritaire gedrag.

Het stuk over dat juryleden die niet meer rijden niet meer laten jureren, is natuurlijk erg lastig.
Waar leg de grens dan hé.
Maar er zijn imo ogen genoeg die wel dagelijks op paard zitten en in de klasse waar ze zelf in jureren, ook zelf rijden en altijd onderin eindigen.

Tja dat blijft lastig allemaal, en dat maakt ook niet zoveel uit, dan moeten we maar een sport kiezen zonder jury Knipoog

DresslOver- was dat een vraag aan mij? Dit is iig in het noorden geweest Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:33

Het was een vraag aan jouw ja Knipoog als het in het noorden was dan kan het niet. Maar hier in de kring loopt er precies zo een rond! Knipoog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:43

een probleem met het vinden van goeie plek in het boekje, is dan nog wel dat er echt tientallen verschillende paspoorten zijn, waarbij in iedere de entingen etc op een andere plek staan. Dat je dan als jury afentoe een beetje de weg kwijt bent... vind ik niet zo heel raar Ach gut zeker niet als je al een uur in z'n hokje in de brandende zon zit. Dat ze je alsnog laat starten terwijl ze denkt datje je inentingen niet goed hebt, vind ik dan al erg aardig, want dat zou dus absollut niet mogen, dat is het hele idee van de entingen.
Maargoed, een sorry moet er dan toch wel afkunnen vind ik, dat is gewoon normale omgang tussen mensen imo.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:04

jury schreef:
Als ik denk dat er iets niet klopt aan de papieren vraag ik altijd aan de ruiter/voorleester waar dat onderdeel volgens hen staat in het paspoort. Als zij het dan wel kunnen vinden, sta ik wat minder voor paal.

Het arrogante gedrag van deze jury is wat mij het ergst stoort. Wie denken dit soort juryleden wel dat ze zijn.

Ik had er laatst ook 1.
Je kon niet om de ring rijden dus mag je in de ring (M) voordat je proef begint. Ik was de 2e combinatie en hoorde via de ringmeester dat je van de jury niet in de ring mocht.
Ik had dus even de tijd om mijn acties te overdenken, had mijn winstpunt niet echt nodig dus..... ik ben gewoon de ring in gegaan.
Komt mevrouw het hokje uitstormen, "mevrouw wilt u niet de ring betreden voordat ik het zeg". Hokje weer in boem deur dicht.
Ben ik voor het hokje gaan staan. Al balend kwam ze op hoge poten weer het hokje uit en gaf duidelijk te kennen dat de ring niet verkend mocht worden. Ik kon nog net aangeven dat dit volgens de reglementen knhs wel mocht en dat ik op jong paard zit en het toch nooit de bedoeling mocht zijn om hierdoor met veel spanning de ring door te moeten sturen. Ging ze me toch tekeer en het kwam er haast op neer dat ik mocht vertrekken.
Ik had me eigenlijk voorgenomen niet te zeggen dat ik ook jury was maar dit was op een gegeven moment echt nodig om toch nog mijn proefje te kunnen starten. Daarna dimde ze een beetje in (wat een ruggengraat heb je dan).
Al lachend begon ik aan mijn proef wetende dat als deze niet super zou zijn ik zeker geen winst zou hebben.

Toch vond ik dat ik een statement moest maken en dat zal ik ook blijven doen. Ze moeten tenslotte niet denken dat ze God zijn.

Ik roep dan ook iederen op om de betreffende jury op een correcte manier op dit soort gedrag aan te spreken. Wij, ruiters en amazones hoeven dit soort arrogant gedrag gewoon niet te pikken.

Klein beetje off topic, maar wil het toch wel even aanhalen

Dat ik het belachelijk vind dat je als je zegt dat je zelf ook jury bent het zulke dingen wel voor elkaar krijgt. Absoluut niet persoonlijk bedoelt hoor, maar het mag in mijn ogen gewoon geen verschil uitmaken! Bloos

Ik was volgens mij de eerste starter op die wedstrijd in dezelfde ring en ook ik heb netjes gevraagd aan jury ofdat ik in de ring mocht, wat niet mocht. Ook heb ik op een nette manier medegedeeld dat dit wel volgens de regels toegstaan zou moeten zijn, omdat we niet om de ring heen konden, maar ik kreeg zonder pardon het antwoord: Nee.
In dit geval had ook ik een jong paard bij en had ik het ontzettend fijn gevonden om hem alvast de ring te mogen laten zien, maar dat mocht helaas niet.
Vervolgens zie ik na mijn start dat nummer 2 dit wel mag. Ook dit vind ik absolute onkunde of iig niet professioneel van een jury!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:14

[quote="g0otje]
Klein beetje off topic, maar wil het toch wel even aanhalen

Dat ik het belachelijk vind dat je als je zegt dat je zelf ook jury bent het zulke dingen wel voor elkaar krijgt. Absoluut niet persoonlijk bedoelt hoor, maar het mag in mijn ogen gewoon geen verschil uitmaken! Bloos

Ik was volgens mij de eerste starter op die wedstrijd in dezelfde ring en ook ik heb netjes gevraagd aan jury ofdat ik in de ring mocht, wat niet mocht. Ook heb ik op een nette manier medegedeeld dat dit wel volgens de regels toegstaan zou moeten zijn, omdat we niet om de ring heen konden, maar ik kreeg zonder pardon het antwoord: Nee.
In dit geval had ook ik een jong paard bij en had ik het ontzettend fijn gevonden om hem alvast de ring te mogen laten zien, maar dat mocht helaas niet.
Vervolgens zie ik na mijn start dat nummer 2 dit wel mag. Ook dit vind ik absolute onkunde of iig niet professioneel van een jury![/quote]

Ik ben het helemaal met je eens. Het mag helemaal niets uitmaken of je jury bent of niet als je die dag op je paard zit. Hieruit blijkt maar weer dat sommige juryleden dus vinden dat ze het wel kunnen maken om een deelnemer uit te mogen schelden maar zich inhouden bij een jurerende deelnemer. Te gek voor woorden eigenlijk.

Als jij inderdaad de 1e deelnemer was, we hebben het nog voor het starten erover gehad en was in Westmaas.
Ik zag dat je met een ander paard net zoveel of punten had als ik. Was je toen ook de ring ingegaan.
Ik heb mezelf gewoon voorgenomen dit soort zaken niet meer te accepteren en dan maar niet starten en formeel bezwaar aantekenen.
En met dit soort zaken bedoel ik een deelnemer onjuist benaderen. Een fout kan en mag een jurylid uiteraard maken.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:18

Ja klopt was in Westmaas, mijn vijfjarige was ook nogal schrikachtig in de ring en toen ik dus zag dat jij wel alvast de ring in mocht was ik het er niet helemaal mee eens. Bloos

Op dat moment heb ik even gedacht, ik ga ook een jurycursus volgen Bloos
Laatst bijgewerkt door g0otje op 13-06-08 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:37

*heeft alleen deeltje van pagina 1 gelezen*

Okay, een jury mag een ruiter best wat respectvoller aanspreken vind ik. Vooralsnog zijn we gewoon mensen die een leuk proefje pogen te sturen en niets minder dan een jurylid die de mazzel heeft gehad geselecteerd te zijn door de KNHS en een opleiding ertoe heeft gehad…
Normaal iemand te woord staan vind ik dan niet meer dan logisch. Begin een jury te blaffen, kan hij of zij een snauw terug krijgen.

Wat ik daarentegen óók wel weer vind is dat als er eens iets gebeurt met zo n wedstrijdruiter, dus zoals in geschetst voorbeeld door TS, dat je zelf zo nuchter en wellicht ‘professioneel’ moet zijn om zo n gebeuren naast je neer te kwakken, je teugeltjes op maat te maken en weer doodleuk je proefje te sturen. Ik snap niet zo dat mederuiters meteen van slag af zijn als er eventjes iets gebeurt.
En niet in geval van TS hoor, maar vaak dan de schuld geven aan de jury dat ze dan bevooroordeeld zouden zijn of aan de omgeving omdat er iets omheen gebeurt. Pech hebben mensen…volgende keer beter en je leven hangt er nog steeds niet van af hoor!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:27

ik word vandaag "op de vingers getikt" door een jury die het al 35 jaar doet, alleen heeft ze zelf een conclusie getrokken die nergens op gebaseerd was Clown
op een hele denigerende toon werd ik aangesproken, en ik kan dan pas me "diploma " hebben om te mogen jureren maar ik vond het niet gepast Bloos

maar dat heb ik ook wel duidelijk gemaakt Nagelbijten / Gniffelen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:15

Ben nu toch wel benieuwd wat er aan de hand was Nagelbijten / Gniffelen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:27

abcde, waar gaat dit over, ik brand nu wel van nieuwsgierigheid.