Hoe komt dat toch? Niveau verschil regio's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Hoe komt dat toch? Niveau verschil regio's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:08

aerdenhout1 schreef:
erg hoog niveau...wat wil je ook in zo'n dure gemeente!

Die vind ik niet helemaal opgaan. Ik start wel in gebieden waar ik denk: tjemig, geef eens wat minder uit aan je setjes, je rijbroeken en je perfecte uiterlijk en wat meer aan lessen Bloos
(wat natuurlijk niet opgaat voor iedereen in die regio maar waarvan het gemiddelde niveau tearjerking is)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 12:17

die vindt ik ook niet helemaal opgaan. Een eigenaar van een ruitersportzaak zei ooit eens. Mensen in het westen hebben de mooist setjes, mensen in Twente hebben de mooiste paarden ROFL Hoezo sjovinistisch (of hoe je het dan ook spelt Tong uitsteken )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:20

Het gaat niet zozeer om de setjes. maar hier starten paarden van een ton af en toe.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 12:33

Dure paarden worden niet altijd goed gereden Knipoog. Maar ik snap je gevoel wel hoor Ach gut

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:46

marquez1 schreef:
die vindt ik ook niet helemaal opgaan. Een eigenaar van een ruitersportzaak zei ooit eens. Mensen in het westen hebben de mooist setjes, mensen in Twente hebben de mooiste paarden ROFL Hoezo sjovinistisch (of hoe je het dan ook spelt Tong uitsteken )

Die vind ik echt goed!
Maar dan zijn het vooral de springpaarden hier hoor die duur zijn Huilen van het lachen
En de meeste paarden en pony's hier in twente zijn ook springgefokt, als je een dressuurpaard wilt hebben moet je elders heen Tong uitsteken

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 15:00

ja dat klopt, 9 van de 10 zijn springgefokt.

Even ontzettend of topic; het mooiste van die top springpaarden is, dat je ze hier in de omgeving nog gewoon tegen komt op de meest simpele (boeren) stallen, maar dat ze kwa kwaliteit zich kunnen meten aan de paarden die bij de grote namen op stal staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:06

Overigens is het absoluut niet zo dat in Aerdenhout op hoger niveau gereden wordt.
Ik heb er vaak genoeg gestart en gejureerd en kan niet zeggen dat het niveau daar hoger ligt dan bv. hier in Gelderland, eerder lager Knipoog
Het ligt misschien wel hoger dan op 'zomaar' een manege in ZH of NH, dat wel. Maar er komen nog steeds dezelfde juryleden die daar echt niet anders punten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:54

aerdenhout1 schreef:
Het gaat niet zozeer om de setjes. maar hier starten paarden van een ton af en toe.

Ik zie daar ook wel mooie (en dure) paarden, maar die zie ik eigenlijk tegenwoordig overal wel.
En ach, niemand is onder de indruk van een paard van een ton wat als een giraffe door de baan gestuurd wordt, toch? Een goed gereden paard maakt zich vanzelf mooi in het werk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:58

marquez1 schreef:

Ik kan niet vergelijken met Twente omdat ik daar nooit kom, maar in Brabant, Limburg en Zuid-Holland lopen heel wat ECHT gave bokken rond (dressuur). In zijn algemeenheid vind ik wel de mentaliteit in Brabant en Limburg wat meer 'doe maar gewoon' is dan in Zuid-Holland. Sommige mensen zijn zo oververzorgd in ZH dat je zou zweren dat ze naar een missverkiezing gaan ipv naar een wedstrijd, echt een beetje over de top soms.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:12

Ik snap die niveauverschillen wel. Net als wat Urielle al een post (of meer) terug zei: de provincies verschillen gewoon met aantallen paarden en aantallen 'top'ruiters. Als er in een provincie meerdere goede ruiters / instructeurs rondlopen wordt het niveau daardoor ook hoger.

Juryleden jureren, kan ik me zo voorstellen, aan de hand van een referentiekader en hoe meer goede combinaties hoe meer een minder goede ruiter / paard opvalt.

Daarnaast heb je nog concourverschil. Vaak zie je op bepaalde concouren dat daar de betere combinaties komen (bijvoorbeeld door hoger prijzengeld). Doordat die combinaties daar rijden, blijven de mindere goede combinaties wel weg.. die vinden het daar niet leuk om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:41

Die paarden van een ton en meer starten hier ook Lachen
Met dressuur en met springen is het al helemaal niet raar.
Maar hier statrten de stalruiters van diverse bekende en goede stallen, die hebben geen paarden onder 50.000 op stal staan verwacht ik zo...en altijd goede begeleiding

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:00

Urielle schreef:
marquez1 schreef:

Ik kan niet vergelijken met Twente omdat ik daar nooit kom, maar in Brabant, Limburg en Zuid-Holland lopen heel wat ECHT gave bokken rond (dressuur). In zijn algemeenheid vind ik wel de mentaliteit in Brabant en Limburg wat meer 'doe maar gewoon' is dan in Zuid-Holland. Sommige mensen zijn zo oververzorgd in ZH dat je zou zweren dat ze naar een missverkiezing gaan ipv naar een wedstrijd, echt een beetje over de top soms.

Ik denk dat er hier meer kwaliteit zit in de springpaarden dan de dressuur. Echte dressuurpaarden lopen er hier ook niet zoveel rond. De dressuurruiters op basisniveau rijden hier vaak met springpaarden die het per ongeluk beter doen in de dressuur dan in het springen Haha! Wat ik ook wel mooi vindt is dat er hier (gelukkig) nog ruiters zijn die en dressuur rijden en springen, en die dus ook vrolijk met hun springzadel een L proefje draaien Pling

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:24

Ik reed vroegah... in Twente en nu sinds een jaar of 15 in Brabant. Maar daar zit echt wel een niveauverschil tussen hoor! Ben een jaar of wat terug nog eens met Jumper gestart in Denekamp omdat we met de pinksteren bij mijn schoonouders waren en aangezien die stallen hebben had ik hem mee en ben nog eens voor de fun bij mijn oude club gestart. Nou, een baggerproef gereden omdat ik stikte van de kiespijn (later nog met paard in de trailer meteen door naar de tandarts gereden om die kies te laten trekken Clown ) en al 10 pijnstillers of zo op had. Had ik toch een dikke wp en nog bijna prijs ook... Nou, zo'n proef rijd je hier in kring Cuijk echt wel een verliespunt mee.
En dat paard dat vorig jaar wereldkampioen werd in Verden... Nou tegen hun reed ik gewoon hier hoor met mijn Jumperke van 2500 eurootjes Haha! . Heb zelfs welis van d'r gewonnen (maar niet met dat paard Clown ) Er rijden hier gewoon heel veel grote stallen met hun jonge paarden, zeker vanaf de M en die mensen kunnen nou eenmaal zich iets betere paarden veroorloven en iets betere begeleiding.
Maakt me ook niet veel uit, als je dan bovenaan staat weet je ook dat het iets waard is...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:34

marquez1 schreef:
ja dat klopt, 9 van de 10 zijn springgefokt.

Even ontzettend of topic; het mooiste van die top springpaarden is, dat je ze hier in de omgeving nog gewoon tegen komt op de meest simpele (boeren) stallen, maar dat ze kwa kwaliteit zich kunnen meten aan de paarden die bij de grote namen op stal staan.

Ja klopt! Dat vind ik ook echt het mooie eraan Ja
Alleen wel jammer dat je hier dus niet echte dressuurpaarden tegen komt....

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:57

Juventus schreef:
hmmm,... hoe is het springen in Haaksbergen dan? Weet iemand dat? (ga 5 juli)

Toevallig dat ik jouw vraag tegenkwam. In Haaksbergen staat het meestal flink aan de maat. Hoog & breed. In Gelderland kun je over het algemeen beter terecht voor lagere parcoursen en ik Twente voor de hoge, technische parcoursen.

Trouwens, ik las dat je voor Maarsbergen een voorlezer zocht. Nu kan ik as zondag niet, maar mocht je op een andere datum iemand nodig hebben wil ik best een keer mee om te groomen Haha!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:00

oh leuk!!!!!!!!!,.. ja groom altijd van harte welkom Haha! GEZELLIG
alleen is ook maar alleen en zeker met de crossen niet fijn

hmm dan denk ik dat ik maar in Zutphen meedoe met springen dat weekend, vind de L sowieso nog pittig (schijtluis he hahahaha) en kon kiezen tussen H. bergen of Zutphen

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:59

Bij ons hier in utrecht is het niveau echt zooo slecht bij springen En bij dressuur.. meestal gaan wij ook ver weg van huis springen anders is er en geen concurrentie en geen uitdagend parcour..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:08

Heb het toevallig gisteren nog van een jurylid gehoord, welke normaal gesproken in Gelderland jureert, en dit weekeinde eens in Utrecht. (Ik moet zeggen dat dit gebaseerd is op één wedstrijd) Hij liet weten dat het dressuurniveau van de L1 & L2 ruiters beduidend lager lag dan in Gld. Hij vond veel combinaties die hij gezien heeft (beoordeelde) in Utrecht (selectie) niet winstpuntwaardig in zijn normale regio klasse B.... klinkt als een groot verschil....

Zelf ken ik alleen de regio Gelderland goed genoeg, en tevens enkele delen van Brabant. Denk idd. dat dit niveau redelijk overeenkomt.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:27

Vandaag was ons jaarlijkse ponyconcours. We hadden dit jaar een brabantse parcoursbouwer. Het stond uiterst vriendelijk gebouwd in onze ogen. Gevolg; heel veel foutlose combinaties in de barage en een uitloop in het programma van 1,5 uur. Gelukkig was het goed weer, zat de stemming er goed in en stroomde het bier rijkelijk dus hoorden we, als organisatie, er niemand over zeuren Haha!

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:23

Watch_Me schreef:
Ik woon in Brabant, zo´n 20 km vanaf Eindhoven.
Als ik hier bijvoorbeeld in Reusel start is het niveau 10x anders dan als ik in Eindhoven start.
Als ik in de provincie Zeeland ga kijken dan kan je dat ook echt niet vergelijken met het niveau in Brabant!

Ja dat klopt, ik rijd mijn selecties ook altijd in Reusel en omstreken. Toen ik nog M1 reed ging ik op wedstrijd in Vught. Ik werd er echt meteen uitgereden door ruiters die eigenlijk net zo goed M2/Z1 met hun pony zouden kunnen starten, terwijl ik in mijn kring wel meestal bij de eerste 3 reed. In onze kring (de Kempen) is het nu zo dat we ongeveer 8 M2-combinaties hebben, en in Eindhoven maar 2 of 3 (maar dit zijn dan wel echte kanshebbers om Brabants kampioen te worden, dat kan ik bij ons niet echt zeggen).

Trouwens, op de Brabantse Kampioenschappen wordt je helemaal geintimideerd (in mijn klasse dan) door echt supergave pony's. Je wordt er gewoonweg bang van.