Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Re: Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:35

BCS schreef:
Laat het overigens duidelijk zijn dat ik geen jury, nog schrijver ben.
Maar de ervaringen van mensen die wel de jury curcus gevolgt hebben, zijn er niet al tevreden over, en dat duid maar dat iedere leek maar Jury kan worden.

Iedere 'leek' die zich op zijn minst al zelf heeft moeten bewijzen in de sport Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:38

En dat is ook niet zo moeilijk met de jury's tegenwoordig..... Het verbaasd me soms uberhaubt dat sommige combinaties een punt scoren, als je ziet hoe ze de baan doorgaan.. en wat moet je voor de B en L zijn? M-niveau? Ga gewoon eens een dagje M-combinaties kijken..,

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:44

talented schreef:
Wat een rare vraag zeg. Natuurlijk sta je als jury niet open voor het commentaar van je schrijver. Jij zit daar om proeven te beoordelen, en je schrijver/schrijfster hoeft alleen te noteren wat jij zegt. Dat hij/ zij er anders over denkt is prima, maar daar moet je als jury toch echt geen boodschap aan hebben.

Ik bemoei mij inhoudelijk nooit met het oordeel van de jury maar ik hoop dat ik nooit voor jou hoef te schrijven. Ik wil er ook een beetje lol in hebben en iets kunnen zeggen. Gelukkig ben ik iemands vaste schrijfster waar ik heel veel plezier mee heb.

Als je ooit een punt hebt weten te regelen in de M1 kom je al een heel eind voor de IL.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:47

talented schreef:
Anoeska schreef:

Waarvoor sta je daar dan niet voor open?

Wat een rare vraag zeg. Natuurlijk sta je als jury niet open voor het commentaar van je schrijver. Jij zit daar om proeven te beoordelen, en je schrijver/schrijfster hoeft alleen te noteren wat jij zegt. Dat hij/ zij er anders over denkt is prima, maar daar moet je als jury toch echt geen boodschap aan hebben.

er is al aangegeven dat het om feedback achteraf gaat. en natuurlijk hangt het van de toon af. maar als de schrijfster vraagt. waarom heb je het zo en zo gedaan.. dan kun je dat toch uitleggen?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:34

daniella74 schreef:
talented schreef:

Ik bemoei mij inhoudelijk nooit met het oordeel van de jury maar ik hoop dat ik nooit voor jou hoef te schrijven. Ik wil er ook een beetje lol in hebben en iets kunnen zeggen. Gelukkig ben ik iemands vaste schrijfster waar ik heel veel plezier mee heb.

Als je ooit een punt hebt weten te regelen in de M1 kom je al een heel eind voor de IL.

Haha! Zo erg is dat niet hoor!

Misschien een beetje onhandig verwoord, maar ik denk dat Talented bedoelt dat het niet gepast is dat je je als schrijfster tijdens het jureren met het commentaar van de jury gaat 'bemoeien' (hoe goed bedoelt dat misschien ook is!). Dan had je zelf maar achter het stuur moeten gaan zitten!

Er is niks mis met het naderhand uitleggen waarom je als jury bepaalde onderdelen op die manier hebt beoordeeld (aan ruiter of schrijfster), denk je dat je daar alleen maar van kan leren Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:39

Keesje, dan moet je wel aan de cursus mee mogen doen om zelf achter het stuur te gaan zitten Knipoog.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:51

Dat klopt, en als je dat nog niet mag betekend dat dat je nog niet oud genoeg bent of nog niet het gevraagde niveau hebt behaald, dus ben je niet bevoegd en wordt je niet kundig genoeg bevonden om te jureren in die klasse.
Wat dus betekend dat je je er niet mee dient te 'bemoeien' Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:02

Dit is dus precies een reactie waarom ik niet meer wil schrijven. Je rijdt niet "hoog" dus je weet er geen reet van dus moet je je bek houden. Bovendien is het toewijzen van cursusplaatsen een grote vriendjespolitiek en ik ben geen vriendje.

Misschien lig ik al 17 jaar lichamelijk dusdanig in de prak dat ik geen wedstrijden meer kan rijden maar wel degelijk enig benul van dressuur heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:05

Daniella, ik ben ook geen vriendjes met de KNHS en mocht afgelopen jaar ook de cursus doen.. Vind die opmerking dus een beetje kort door de bocht..

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:09

Zo'n reactie verwachtte ik al, maar zo bedoel ik het dus niet.
Natuurlijk is het niet zo dat wanneer je 'maar' schrijfster bent, je niks van de sport afweet!
En 'hoog' rijden staat niet synoniem voor de wijsheid in pacht hebben. En je hoeft je 'bek' niet te houden als je niet 'hoog' rijdt. Dat is wel heel kort door de bocht.

Vervelend voor jou situatie maar dat is iets persoonlijk wat imo hier los van staat.
Ik heb nooit gezegd dat jij geen benul van dressuur hebt Knipoog

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:16

goh, goed dat jullie dit topic begonnen zijn, ik wist ook niet dat je niet mocht schrijven bij een andere jury, mits hoger natuurlijk. NU wel Bedankt!!..

moet zeggen dat ik het opzich wel interressant zou vinden, denk alleen dat je te gouw gaat discussieren over onderwerpen omdat je dan misschein van mening verschilt, of dat je wil weten waarom zij of hij kiest voor een 7 ipv een 6 .. tenminste ik krijg dit soort discussie alvaak met gewone schrijverster die meer dan geinteresseerd zijn...haha..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:28

Keesje schreef:
Zo'n reactie verwachtte ik al, maar zo bedoel ik het dus niet.
Natuurlijk is het niet zo dat wanneer je 'maar' schrijfster bent, je niks van de sport afweet!
En 'hoog' rijden staat niet synoniem voor de wijsheid in pacht hebben. En je hoeft je 'bek' niet te houden als je niet 'hoog' rijdt. Dat is wel heel kort door de bocht.

Vervelend voor jou situatie maar dat is iets persoonlijk wat imo hier los van staat.
Ik heb nooit gezegd dat jij geen benul van dressuur hebt Knipoog

Nee, maar je oordeelt wel klakkeloos dat ik wel te weinig niveau heb om te mogen jureren.
Mijn gammele staat is mijn probleem maar soms is er een aanwijsbare reden waarom mensen iets niet bereiken en ik wilde je er even op wijzen dat er soms persoonlijke omstandigheden spelen voor je kort boor de bocht je conclusie trekt.
Verder brengt deze discussie weinig zinvols dus is verder zonde van de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:28

Eigenlijk zou dat toch niet moeten? Ik bedoel.. ze hebben toch allemaal ezelfde curcus en lessen gevolgd? Dus je zou zeggen dat er maar 1 visie is kwa beoordeling.

Maar goed, jureren is en blijft als autorijden, je leert het op een goede manier, maar zodra je het hebt, ga je het op je eigen manier doen.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:39

Daniella, jammer dat je het zo persoonlijk opvat! Het zijn toch gewoon feiten dat je niet mag jureren wanneer je hiervoor niet bevoegt bent om welke reden dan ook?

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:46

Ik vind het raar dat een jury niet mag schrijven bij dezelfde en een lagere klasse, ik ga er namelijk van uit dat wanneer een jury besluit als schrijver te gaan volwassen en integer genoeg is om daar dan ook de rol van schrijver op zich te nemen en niet die van jury. Daarnaast denk ik dat het inderdaad leerzaam kan zijn om te horen hoe andere juryleden bepaalde punten beoordelen en hoe zij dit onderbouwen, ook een (ervaren) jurylid is nooit uitgeleerd lijkt mij!
Verder vind ik het enigszins onzinnig dat je een bepaald niveau gereden moet hebben voordat je mag jureren, dat iemand bepaalde oefeningen niet kan uitvoeren te paard (hetzij door gebrek aan aanleg of door iets lichamelijks) wil niet zeggen dat diegene ook niet kan zien hoe het eruit hoort te zien. Ik ben ervan overtuigd dat menig 'b-ruiter' beter ziet hoe een paard loopt dan bijvoorbeeld een 'z-ruiter' (en nee, dat is niet altijd zo maar er zit ook veel verschil tussen verschillende z-ruiters) en daarvoor moeten juryleden immers een cursus volgen?

Overigens heb ik totaal geen ambitie om officieel te gaan jureren, heb ik 2x geschreven bij een onderlinge wedstrijd en 1x de echte beginnertjes gejureerd. Als jury zei ik wat ik vond en dat had de schrijfster maar op te schrijven (vanzelfsprekend op een normale manier en vragen konden best gesteld worden op een moment dat dit uitkwam), als schrijfster (wat ik best vaker zou willen doen) schreef ik op wat de jury wilde dat ik opschreef en als ik vragen had stelde ik deze op een moment dat dat uitkwam maar puur uit nieuwschierigheid en zeker niet om in discussie te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:48

BCS schreef:
Eigenlijk zou dat toch niet moeten? Ik bedoel.. ze hebben toch allemaal ezelfde curcus en lessen gevolgd? Dus je zou zeggen dat er maar 1 visie is kwa beoordeling.

Maar goed, jureren is en blijft als autorijden, je leert het op een goede manier, maar zodra je het hebt, ga je het op je eigen manier doen.

Ook tijdens de cursus hadden wij al erg vaak discussie over verschillende onderdelen en oefeningen. Jureren is nou eenmaal zo subjectief als maar kan.. Iedereen heeft er zijn eigen kijk op en ik denk dat je dat nooit kan veranderen, hoeveel cursussen je ook geeft en volgt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:52

Keesje schreef:
Daniella, jammer dat je het zo persoonlijk opvat! Het zijn toch gewoon feiten dat je niet mag jureren wanneer je hiervoor niet bevoegt bent om welke reden dan ook?

Ik vat niets persoonlijk op.
Waar haal je vandaan dat ik jureer afgezien van Bixie? Ik geloof dat ik echt een aantal keren heb aangegeven dat ik als ik schrijf mij niet inhoudelijk bemoei met het jureren.
Persoonlijk ga ik anders om met mijn schrijfsters dan sommigen in dit topic, ik zie ze namelijk niet uitsluitend als schrijfgeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:06

Daniella, ik denk niet dat Talented die opmerking echt zo bedoelde.. Natuurlijk is er ruimte voor het bespreken van punten, maar als jij een schrijfster hebt waarbij je het gevoel krijgt dat je ieder punt wat je zegt moet verdedigen, dan zou ik er ook wel flauw van worden.. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:29

daniella74 schreef:
Dit is dus precies een reactie waarom ik niet meer wil schrijven. Je rijdt niet "hoog" dus je weet er geen reet van dus moet je je bek houden.

Wat wil je dan, dat de jury zijn/haar mening gaat bijstellen omdat de schijfster dat wil? Ik sta er altijd voor open om uitleg te geven bij een bepaald punt als daarom gevraagd wordt. Mits dat op een normale manier gaat. Maar ik ga niet anders jureren omdat een schrijfster een andere mening toegedaan is dan ik.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:42

Kunnen jullie niet lezen ofzo?
IK BEMOEI MIJ NIET MET HET JUREREN ALS IK SCHRIJF!!!!!
Ik zeg niet eens wat tegen "vreemde" juryleden aangezien de meeste er gewoon vanuit gaan dat je aangezien je niet start er geen bal van weet. Ik zeg hooguit het aantal punten als ik heb geteld of voor welk punt het cijfer is.

Ook met de vriendin met wie ik meega zeg ik weinig tijdens het jureren, kletsen doen we erna wel op de terugweg maar bij haar kan ik wel zeggen leuk paard, goede draf ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:50

Maar zulke opmerkingen zijn ook helemaal geen probleem..

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:28

daniella74 schreef:
Dit is dus precies een reactie waarom ik niet meer wil schrijven. Je rijdt niet "hoog" dus je weet er geen reet van dus moet je je bek houden. Bovendien is het toewijzen van cursusplaatsen een grote vriendjespolitiek en ik ben geen vriendje.

Misschien lig ik al 17 jaar lichamelijk dusdanig in de prak dat ik geen wedstrijden meer kan rijden maar wel degelijk enig benul van dressuur heb.

Ze moeten toch ergens een lijn trekken? Ik snap dat het voor iemand frustrerend kan zijn wanneer hij/zij denkt wel de wijsheid in pacht te hebben maar dit nooit in praktijk heeft kunnen brengen en daardoor door de KNHS als niet "geschikt" wordt bevonden. Ik vind het overigens wel een terecht regel dat L2+ winst als minimale eis wordt gsteld, al zou dat van mij wel naar Z1+ winst bijvoorbeeld mogen gaan (maar dat is weer een heel ander discussiepunt Haha!)

Wat je zegt over "vriendjespolitiek" is ook grote onzin. Wanneer jij goed aangeschreven staat bij de kring (zij selecteren immers uit de aanmeldingen diegene die naar de cursus toe mogen) zal jij worden toegelaten. Dit alles wordt gebaseerd op prestaties en ervaringen van derde.

Wat betreft het "gebruiken van schrijvers als schrijfgeit" trek je ook echt mijn woorden uit het verband. Als je besluit om je aan te bieden als schrijfster, dan neem je die taak op je en ga je niet daar zitten om jouw visie over te brengen ( of zelfs OP te dringen) aan de jury. Natuurlijk kan er achteraf worden overlegd maar de mening van de schrijver laat mij in ieder geval koud. Je staat achter je eigen standpunt en er mag niemand zijn die jou daar vanaf probeert te brengen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:48

wat ik denk wat wel een probleem is, is dat er clubs zijn die mensen verplichten te schrijven.. en dan wordt het weer wat anders.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:07

talented schreef:
daniella74 schreef:

Ze moeten toch ergens een lijn trekken? Ik snap dat het voor iemand frustrerend kan zijn wanneer hij/zij denkt wel de wijsheid in pacht te hebben maar dit nooit in praktijk heeft kunnen brengen en daardoor door de KNHS als niet "geschikt" wordt bevonden. Ik vind het overigens wel een terecht regel dat L2+ winst als minimale eis wordt gsteld, al zou dat van mij wel naar Z1+ winst bijvoorbeeld mogen gaan (maar dat is weer een heel ander discussiepunt Haha!)

Wat je zegt over "vriendjespolitiek" is ook grote onzin. Wanneer jij goed aangeschreven staat bij de kring (zij selecteren immers uit de aanmeldingen diegene die naar de cursus toe mogen) zal jij worden toegelaten. Dit alles wordt gebaseerd op prestaties en ervaringen van derde.

Wat betreft het "gebruiken van schrijvers als schrijfgeit" trek je ook echt mijn woorden uit het verband. Als je besluit om je aan te bieden als schrijfster, dan neem je die taak op je en ga je niet daar zitten om jouw visie over te brengen ( of zelfs OP te dringen) aan de jury. Natuurlijk kan er achteraf worden overlegd maar de mening van de schrijver laat mij in ieder geval koud. Je staat achter je eigen standpunt en er mag niemand zijn die jou daar vanaf probeert te brengen.

Nog eentje die blijkbaar niet kan lezen. Heeft de KNHS tegenwoordig ook het cursusmateriaal in stripboekvorm aangezien jullie blijkbaar wel geslaagd zijn?
Ik ben niet gefrustreerd omdat ik niet mag jureren aangezien ik andere leuke dingen doe en ik denk al helemaal niet de wijsheid in pacht te hebben, dat maken jullie ervan. Jullie gaan er klakkeloos vanuit dat ik mijn visie opdring aan juryleden, wat mij redelijk onmogelijk lijkt gezien het feit dat ik vrijwel niets zeg tegen een jurylid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:21

Ik vind het altijd leuk, om te zien dat als ze zo'n papiertje gehaald hebben, ze gelijk ALLES denken te weten... terwijl ze het zelf nog niet eens correct kunnen uitvoeren. Voor hetzelfde geldt zit diegene al 10 jaar in het L, haalt het laatste puntje, en meld zich gelijk aan...

Mooi verhaal, dat jury worden..