instructrice op je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Re: instructrice op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:16

Yep, mijn instructrice rijdt mijn paard ook wanneer ik bijvoorbeeld ziek ben o.i.d.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:23

In eerste instantie moet een instructeur vanaf de grond een combinatie verder weten te helpen. Soms is dat alleen erg moeilijk en kan de combinatie er baat bij hebben als de instructeur even op het paard gaat zitten om te voelen hoe het paard werkt en van daaruit de combinatie verder te helpen. Het moet alleen geen standaard riedeltje worden, de ruiter moet met zijn paard rijden en heeft er niets aan als de instructeur er iedere keer op gaat zitten.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:44

Ja ik zou het wel vragen maar als mijn instructrice op mijn pony gaat zitten is beetje raar want mijn pony is 1,35 en de instructrice wel veel groter.
maar ik zou het gewoon vragen als ik jou was dan kan ze je ook helpen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:12

Had hier laatst ook al een discussie over.
het schijnt schijnbaar heel raar te zijn als je instructrice eens op je paard zit? Clown

Ik vind het zelf erg fijn, mijn instructrice zit regelmatig even op mijn paard, om even te voelen, dingen te bevestigen oid.
Je leert dingen vaak toch het beste door ze eens een keer gevoeld te hebben.
en daar komt bij, dat ik liever heb dat mijn paard het gelijk goed aanleerd, dan dat ik bvb zelf wat verkeerd doe.
afleren is tenslotte moeilijker dan aanleren.

En het kan er soms ook veel anders uit zien dan dat het voelt, dus daarom vind ik het ook wel fijn als ze er af en toe eens opstapt Ja

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 21:18

goed om te lezen dat het dus niet vreemd is om de instructrice eens te vragen op mn paard te rijden. Ik ga dat zeker binnenkort eens vragen dus. Ik ben benieuwd

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:30

Mijn instructice heeft ook regelmatig op mijn paard gezeten. O.a. tijdens mijn vakantie. Haha!

Maar ook als ik op een moeilijk punt zit, dan rijdt hem daar doorheen. En als ik er daarna weer opzit, voel ik veel beter waar we naartoe moeten.
En kan ik later weer zelf proberen naar dat gevoel toe te rijden.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:54

ja mn instructrice heeft wel eens op mn vorige poownie gereden, meer om te bekijken wat de pony allemaal kan omdat ik er niet veel uit kreeg.
Blek dus dat ik nog heel wat te leren had Knipoog

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:57

Hier wel hoor. Mijn paarden staan aan huis en het paard van m'n instructrice bij ons in pension/met pensioen. Zowiezo wordt een van de paarden door haar gereden, maar ook de ander mag ze rijden als ze wil. Soms is het ook handig om even te laten zien wat ze bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 09-05-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:58

ja, mijn instructrice klimt er wel eens op als het mij niet lukt. Ik zie dan ook wat zij doet, dat werkt voor mij super. Maar dat zal voor ieder anders werken Lachen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:58

Gewoon vragen!

Mijn instructrice heeft ook wel eens op mijn paard gezeten. Zij is niet makkelijk en kan nogal in protest komen als ze het ergens niet mee eens is. Om mij beter aanwijzingen te kunnen geven is ze er zelf wel eens op gegaan. Als ze gevoelt heeft wat ik voel kan ze me veel beter tips geven. Vanaf de grond ziet iets er vaak anders uit dan het aanvoelt. En soms als mij iets echt niet lukt dan gaat zij er even op om het te doen, en daarna lukt het mij soms ook.

Ik heb sinds deze week ook 1x in de week les van een nieuwe instructeur en die is na een halfuurtje les ook op mijn paard gegaan om te voelen wat ik voel en is meteen heel anders les gaan geven.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:50

Voor ons heeft het erg geholpen. We waren al een tijdje aan het stuntelen en ze heeft van alles geprobeerd wat ik dan moest uitvoeren maar het lukte niet. Uiteindelijk moest ik een keer zó nodig naar de wc Bloos en zij zou mijn merrie dan wel even vasthouden. Toen ik terug kwam zat ze er op Clown
Maar toen ze dus eenmaal gevoeld had kon ze het veel beter begrijpen, ieder paard is tenslotte anders! En zo zijn we er, op een andere manier doordat zij wat beter doorhad hoe prom in elkaar stak, toch gekomen!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:21

Toch denk ik dat als je instructrice erop moet gaan zitten om vervolgens de juiste instructie te kunnen geven dat er iets niet goed is. Mij lijkt dat je instructrice aan je paard moet kunnen zien hoe ie waar op reageert. Misschien reageert Ditano nog wel even, ze zit namelijk ook op bokt Tong uitsteken

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:17

Wel als je paard stug doorloopt met problemen en je zelf als ruiter niet de ervaring hebt om sommige dingen te voelen. Bij ons was het probleem dat ze altijd als een giraffe door de bak liep. Jong paard dus laat maar lekker evenwicht ivnden maar als het na een jaar nog niet goed zit moet dat evenwicht wel in orde zijn! Ze heeft me toen aangeraden om eens naar haar tanden te laten kijken dus dat heb ik gedaan, gelukkig was alles goed, maar haar giraffe-gedraf bleef. Toen zij er op ging zitten voelde ze dat Prom haar rug vast zette. Iets wat ik niet door had, ik wist niet beter! We hebben het nog gefilmd en aan de DA laten zien maar ze wist het op een of andere manier zó te verdoezelen! Het is dan ook wel een harde die niet snel zal laten merken dat er iets is maar dit had ik niet verwacht. We hebben haar na die les laten behandelen door een osteopaat en zijn daarna op een andere manier begonnen met trainen wat haar dus wel heel erg geholpen heeft.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:56

het is als intructeur/trice niet de bedoeling steeds als het even niet lukt op het paard van je klant te gaan zitten . als aan de andere kant de combinatie een uur aan het prutsen is en dit voor paard en ruiter frustrerend is , ben ik ook diegene die er op gaat om het ''probleem'' tevoelen en
te corriceren. zodat daarna de ruiter met het ''goede'' gevoel de les af kan sluiten met ''huiswerk'' Cool

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:05

Precies Ditano, ik denk wel dat je de ruiter eerst zelf moet laten proberen maar zoals je zegt, als je al zó veel weken aan het prutsen bent en het wil echt niet kan het best goed zijn om er even op te zitten Lachen Het is bij mij overigens nog maar 1 keer gebeurd in de 4 jaar dat ik inmiddels rij met deze merrie. Niet omdat we zo goed rijden maar we hebben maar 1 keer écht vast gezeten.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:56

Mijn instructrice klimt regelmatig even op mijn paard en ik vind het heerlijk.

Door ziekte ben ik een tijdje uit de running geweest en toen is zij hem gaan rijden om hem weer in wedstrijd conditie te krijgen.
Dit is zo goed bevallen van beide kanten dat ze nu 1 a 2x in de week hem zelf nog even rijd om hem lekker door te trainen en mij wat te ontlasten.

In de lessen wil ze wel dat ik graag zelf oplos puur omdat ze ook wel zoiets heeft dat ik het zelf moet kunnen doen maar als het echt niet wil dan stapt ze er wel op want soms dan loopt die voor het oog super maar dan voelt die gewoon niet fijn.

Ik vind er in ieder geval niks raars aan maar het moet wel zo zijn dat ze je daarna ook weer kunnen verder helpen anders heeft het geen nut.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:11

Mijn instructrice stapt ook geregeld op jasmijn. Dan heb ik bijv eerst half uur gereden met privé les en zegt ze van kom hier maar even stap er zelf nog wel even op Clown
Ik ben zelf nog nooit zo hoog geweest als nu (m1) en mijn pony ook niet, en ik zou zelf in god niet weten hoe ik sommige oefeningen ik dr op de juiste manier moet aanleren. En daar helpt mijn instructrice mij dus zo mooi mee Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 19:16

ik loop al anderhalf jaar te modderen in de B, dat is erg frustrerend. Ik denk er ook over om maar helemaal te stoppen met dressuren, (iig de wedstrijden) en lekker buiten te gaan hobbelen... maar ja, dat is ook wel een beetje weglopen voor de problemen hè.
Deze week heb ik geen les, maar volgende week zal ik het eens aankaarten (zul je zien dat mijn paardje dan juist supergoed meewerkt Lachen )

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:30

Ja hoor!
Om even te voelen of als het even niet lekker gaat. Vind het ook wel fijn om vanaf de grond te zien hoe mn paard beweegt.
Maar als het goed gaat, vind ik het niet nodig. Liever even als iets niet lukt, als ze lastig is of als ik iets niet bevestigd krijg Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:31

juval schreef:
laat jij je instructrice wel eens op je paard?

Ik heb een vrij moeilijk paard (vind ik zelf) en ik zou het best eens prettig vinden om eens iemand anders (die er meer van kan dan ik) er op te zien, of het aan mij ligt of aan mijn paard.
Het is natuurlijk de combinatie van mij en mijn paard die moeten gaan werken uiteindelijk, dat snap ik wel.
Ik heb het nog niet direct aan mijn instructrice durven vragen of ze het op mijn paard dan even voor wil doen in de les... op de hints gaat ze nog niet in Bloos .

is het raar om je instructrice te vragen om je paard te proberen? om ze te laten voelen wat jij als ruiter voelt? of is dat wel gebruikelijk?

Raar? Lijkt me juist een eerste voorwaarde om goed les te kunnen geven!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:31

mij intructeur rijd op mn paard Ja min. 1 keer per week, hij brengt mijn paard ook uit Ja
hij weet nl beter wat hij moet doen als ik Lachen
eind van het jaar zal ik er wss zelf mee gaan starten!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:14

Mijn vorige instructeur reed heel vaak op mijn paard, mij lukte het dan niet, en dan ging hij er wel ff op.. Niet de oplossing omdat ik thuis dus niks kon oplossen...

Nu mijn nieuwe instructrische.. Ze is één keer op mijn vorige paard geweest, en zei gewoon ik heb nog nooit op zo'n moeilijk paard gezeten... Tong uitsteken Helaas kwamen we vrij snel hierna erachter dat mijn merrie het lichamelijk gewoon niet aan kon...

Mijn nieuwe paard, een 3 jarige, daar heeft ze nog niet opgezeten. Ook niet nodig, want deze loopt als een tierelier, en ik heb van mijn vorige paard zoveel leren voelen en leren oplossen, dat ik op mijn 3 jarige een heleboel dingen voor ben.

Whisper79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:46

Je kunt het best vragen. Mijn instructeur heeft dat ook weleens gedaan bij mijn (verzorg) paard en dat was heel verhelderend.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:47

Corellaa schreef:
mij intructeur rijd op mn paard Ja min. 1 keer per week, hij brengt mijn paard ook uit Ja
hij weet nl beter wat hij moet doen als ik Lachen
eind van het jaar zal ik er wss zelf mee gaan starten!

hij moet het jou leren, dat hij het kan lijkt me logisch anders gaf ie geen les

SnippergroenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:48

Ikzelf vind het wel goed als je instructrice tenminste 1x op je paard gezeten heeft. Dan kan ze voelen hoe jou paard reageerd op dingen en je daarmee helpen Lachen