Rekening houden met externe invloeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Rekening houden met externe invloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:52

die KLIKO Haha! Haha! Haha! Haha! Bizar Lachen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:00

Geweldige foto Haha!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:20

mja, toch iets wat vaak voorkomt en lang niet altijd vermeden kan worden.
Heb zelf ooit in een bak gestart waar er onder de proef mensen naar het toilet gingne. toilet was echter buiten de kantine, naast de bak gebouwd. Als je doorspoelde echo'de dat door de hele bak en de paarden gingen er stuk voor stuk van aan de ren. Hetzelfde met de schuifdeur die vlak naast de bak zat en HERRIE maakte.
Hebben toen 3 man van onze stal voor de toiletdeur en binnen en buiten bij de schuifdeur gezet en deze geblokkeerd tot de proef was afgelopen. Dit is iets wat je zelf gelukkig op kan lossen.
Vind ide foto van jou wel geweldig Lielle.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:24

ankem schreef:
Ik heb een wedstrijd deze winter binnen gereden. Aan de binnenbak grensde gelijk de buitenbak, alleen een dunne wand ertussen. Twee penny's gingen rommelen met hun pony's in de zwaar drassige buitenbak. Ze gingen vrijspringen. Pony's gingen flink aan de kletter. Paard hoort dat, maar kan het niet zien, dus is helemaal gestresst en wil er ook vandoor. Met veel moeite dr kunnen houden. De jury zat in een apart hokje, dus die heeft nooit gehoord wat er gebeurde, dus er kon ook niets gecompenseerd worden.
Ik heb toen een klacht neergelegd bij de organisatie. De jury kwam mij later nog vragen wat er aan de hand was, want de start en het einde was heel goed en hij begreep de verstoring niet.
Was echt balen hoor!

Dat kom je heel veel tegen op concours, dat vind ik eigenlijk onder normale omstandigheden vallen Bloos Paarden die losgezet worden, paarden die op- en afgeladen worden net naast je ring, voertijd (paarden die ineens tegen de boxdeur trommelen net als je langs komt), ererondes met muziek, paarden die los door je ring komen gekletterd in het buitenseizoen... dat kom je gewoon wel eens tegen. Ik heb nu zelfs al twee keer gehad dat er bij een groot buitenconcours een ambulance met sirene en zwaailicht het terrein opkwam en ja, die moest natuurlijk in de ring naast me zijn Clown Maar alle ringen gingen gewoon door hoor.
Soms is ook de omgeving niet fijn: de wedstrijdringen net naast het spoor, of naast een voetbalbeld waar op dat moment tegelijk wedstrijd is... kan gebeuren.

Dan vind ik een tent die wegwaait of een vliegtuig met reclamestaart toch van een andere orde.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:25

ankem schreef:
Ik heb een wedstrijd deze winter binnen gereden. Aan de binnenbak grensde gelijk de buitenbak, alleen een dunne wand ertussen. Twee penny's gingen rommelen met hun pony's in de zwaar drassige buitenbak. Ze gingen vrijspringen. Pony's gingen flink aan de kletter. Paard hoort dat, maar kan het niet zien, dus is helemaal gestresst en wil er ook vandoor. Met veel moeite dr kunnen houden. De jury zat in een apart hokje, dus die heeft nooit gehoord wat er gebeurde, dus er kon ook niets gecompenseerd worden.
Ik heb toen een klacht neergelegd bij de organisatie. De jury kwam mij later nog vragen wat er aan de hand was, want de start en het einde was heel goed en hij begreep de verstoring niet.
Was echt balen hoor!

Haha! zo iets heb ik ook eens gehad, mijn reus heeft nog nooit zo gesteigert en zulke sprongen gemaakt.
De modder van de buitenbaan kletterde lekker op de golfplaten van de binnenbaan.
Ik draaide een volte en ging verder alleen toen gebeurde t weer Clown
Na mijn proef vroeg de jury wat er gebeurde , dus ik uitleggen.
Zegt ie: Ja maar waarom draai je dan twee x een volte?? Dat zijn 6- punten.
Ik: Tja dat is dan jammer, ik wilde m voorwaarts houden zodat ik mijn nek niet brak....

Was idd een hele goede oefening en aan de ene kant is t dan jammer dat de jury niet meekrijgt wat er gebeurt maar ja daar doe je niets aan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:20

wow.. die tent foto is wel heftig zeg!

ikzelf heb meerdere malen met factoren van buitenaf problemen gehad, en tot nu toe altijd netjes opgelost.

vorig jaar moest ik op een stralende dag rijden ( buitenconcours) wat denk je? op het moment dat ik moet beginnen komt er toch een wolkbreuk uit de lucht Nagelbijten / Gniffelen
alle paarden op het terrein helemaal van slag, zelfs mijn brave tinker denderde alle kanten op toen de wind ineens aanwakkerde.
heb heel braaf mogen schuilen ipv verplicht verder starten van de jury Ja maar mensen kinderen, wat was ik NAT toen zeg Nagelbijten / Gniffelen

Ook meegemaakt, maar gewoon asociaal:

verschillende ringen direct naast elkaar met alleen net ruimte voor een voorlezer.
In de ring direct naast mij had de voorlezer een mega grote hond naast zit liggen, tussen de ringen in!
naaahh ik zag Lowara er al naar kijken en voelde haar al groter worden. daar zou ik dus niet zonder spanning langs komen. ben expres even op afstand gebleven,maar moest toch beginnen officieel.
en omdat hij werkelijk precies op de grens van mijn bak lag grote kans dat als ik in galop erlangs zou gaan, dat beest zou kunnen bewegen waardoor de mijne de benen zou nemen.
( na een beet in haar achterbenen ooit heeft Lowara het niet meer zo op honden)
na 2 keer roepen of die hond weg mocht omdat ik anders mijn proef niet kon rijden, kreeg ik nog geen respons. Koe
ben echt pisheet geworden, dit vind ik dus niet kunnen, een hond tussen de ringen meenemen. en al helemaal niet mensen negeren die vragen of dat beest wegmag ivm een angstig paard.

Jury was heel coulant en snapte het probleem, na 2x vragen of ik kon starten gaf ze een paar tips en ben ik stappend langs de hond gekomen.
gelukkig eindigde die proef ernaast toen, zodat ik alsnog kon starten zonder flippend paard

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:40

In Waspik heb ik een keer gehad dat er kinderen in grote strobalen pal naast de ring aan het spelen waren, en elke keer tevoorschijn schoten, er af sprongen, elkaar achterna zaten... Na een paar x storing op die lange zijde ging het belletje van de jury, is ze naar de kinderen gegaan om ze weg te sturen en mocht ik een paar onderdelen overnieuw rijden. Niet voor 'nieuwe' punten, maar om even weer in het ritme te komen en de spanning af te laten vloeien. Vond ik heel erg schappelijk, zo kon ik in ieder geval de rest van de proef fijn afmaken Ja. Had geen winst, maar vond het wel fijn dat de jury ingegrepen had!

Toch blijft het moeilijk om de grens te trekken, want het ene paard schrikt al van een madeliefje in het gras terwijl de ander nog niet opkijkt van een opvliegende partytent ROFL (heftige foto trouwens zeg Nagelbijten / Gniffelen ). Denk dus inderdaad dat het per situatie en per jury anders is, je kunt niet verwachten dat een jury bij élke storing de proef stillegt/onderdeel overnieuw laat rijden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:52

Heb vroeger wel eens gehad dat het tijdens mijn proef keihard begon te regenen. Paar meter voor de neus van mijn pony deed een toeschouwer die naast de ring stond plotseling een ernome knalgele paraplu op. Dat vond de pony niet zo leuk.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:09

Lot, die situatie heb ik ook daar gehad. Ik kan het mijn paard niet kwalijk nemen dat hij 'uit concentratie' is als er enkele sulkys langsdenderen. Dat was wel mijn diepterecord w.b. punten Haha! Sindsdien start ik daar niet meer.

De tent van Lielle blijft indrukwekkend.

Het is echt afhankelijk van de situatie hoe ik dit zelf als jury meeneem in de beoordeling.