Ik moest maar naar huis gaan ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik moest maar naar huis gaan ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:22

In de B is dat flauw...in de L2 niet meer Lachen
Tegen de hand komen is dan echt niet meer goed.
En omdat ze nog wel ontspanning heeft voor de rest is het ook een 5...anders zit je al snel op een 3

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:23

In de B zou dat onterecht zijn, in de L2 niet. In de M1 wordt al een stuk meer verzameling en oprichting verwacht. Geeft een jury in de L2 je een 6 voor de oefening houdt in dat ze er vertrouwen in heeft dat je ook een klasse hoger zou kunnen. Als een pony niet nageeflijk loopt lijkt het me niet vreemd dat ze je voor die onderdelen een 5 geeft. Bij een goede kadans in de gangen en goed ruggebruik, komt de nageeflijkheid vanzelf, dus dan is er iets nog niet goed.

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:23

welke jury wat dat dan? Of mag je geen namen noemen???

beetje flauw van haar hor !

Kan ook een jury die zei al, bij mij rij jij geen punten die persoon zat toen nog niet eens op zijn paard.. resultaat een mooie proef en geen punten !

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:25

sjanetje schreef:

Kan ook een jury die zei al, bij mij rij jij geen punten die persoon zat toen nog niet eens op zijn paard.. resultaat een mooie proef en geen punten !

Haha laat me niet lachen! Geef me 1 goede reden waarom een jury dat zou doen, haha! Wat een excusen hebben mensen toch af en toe om slechte punten te verklaren! Haha zelfkennis is belangrijk Tong uitsteken

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:26

Ik kan je verzekeren dat dat paard niks mankeert ...

Het is gewoon een moeilijk/complex/slim/angstig paard met een achtergrond (verkeerd (in)gereden)

Jullie kunnen inderdaad niet weten of zien hoe de proef is gegaan, maar ik ben zelf niet achterlijk ... Ik weet heus wel hoe een paard een nette proef moet lopen niet heel relevant maar doe een paardenopleiding en orun (geslaagd) dus dat moet ook wel ergens voor staan

Ook niet iedereen hoeft dus te zeggen (mag wel) dat het dus waarschijnlijk niet zo goed is gegaan. Want bij de 2e proef kreeg ik van iedereen complimenten (Zeggen ze ook niet voor niks want bij anderen zeiden ze het niet, en concurrentie gaat dat zeker niet op zo'n manier zeggen)

Het enige wat ik hiermee duidelijk wilde maken is dat ik het heel kinderachtig vind van de jury (en dan moet je me niet bekijken of over me denken dat ik gewoon heel boos ben, want ik geef terecht mijn wel extreem laag gejureerde 1e proef maar die 2e proef had gewoon veel meer punten krijgen, en zoals ik al zei: ik ben niet de enige die er zo over denkt)

En by the way: voor stukken die echt heel goed gingen in de 2e proef kreeg ik (bv halsstrekken was heel netjes (neus bij knieen, neusje er nog uit (niet helemaal natuurlijk)), galop echt heel netjes (beheerst, aanspringen goed, mooie sprong) kreeg ik gewoon 3en of 4en voor.

Ik kan er nu niks meer aan doen, vind ik ook niet erg maar ik vind het gewoon totaal niet terecht!!

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:29

nikki160287 schreef:
sjanetje schreef:

Haha laat me niet lachen! Geef me 1 goede reden waarom een jury dat zou doen, haha! Wat een excusen hebben mensen toch af en toe om slechte punten te verklaren! Haha zelfkennis is belangrijk Tong uitsteken

Sorry hor, maar het is echt waar ! Was niet mijn eigen proef..
Jury en de persoon die de proef rijd hebben eerder ruzie gehad....
maar ja, Cool

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:34

Ik heb begrepen dat je dus niet meer uitgesloten kunt worden wanneer een jury van mening is dat een paard lichamelijk niet in staat is een proef te lopen. Ze heeft je gezegd dat ze het verstandiger vond dat je geen tweede proef zou gaan starten, omdat het paard iets zou mankeren. Dat ze dit niet zo netjes heeft gezegd is een tweede, maar daar kunnen wij niet over oordelen.
Wanneer de jury je niet kan uitsluiten, blijf alleen nog extreem lage punten over. Ik snap de jury dus wel.

Let wel; ik zeg niet dat je paard iets mankeerd. De jury was van mening dat je paard iets lichamelijks mankeerde en heeft daarom deze stappen ondernomen. Ik probeer je alleen maar duidelijk te maken wat de beweegreden van de jury waarschijnlijk zijn geweest. Ook daar kunnen we niet 100% zeker van zijn omdat wij er niet bij zijn geweest.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:38

@ marquez1

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar de manier hoe ze het zei was meer van je paard spoort gewoon niet ...

Wat k ook stom vind, je kan toch gewoon zeggen ik heb me vergist als een 2e proef dan zo goed gaat ?? Maar ga niet arrogant wegkijken van ik je paard is gewoon gestoord en ik heb gelijk (dat zij dus meer van mijn paard weet)

Fouten maken is menselijk ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:39

riekSter schreef:
Jullie kunnen inderdaad niet weten of zien hoe de proef is gegaan, maar ik ben zelf niet achterlijk ... Ik weet heus wel hoe een paard een nette proef moet lopen

Denk dat de jury ook wel denkt dat ze niet achterlijk is Nagelbijten / Gniffelen
deze heeft een opleiding gedaan voor jureren

riekSter schreef:
(dat zij dus meer van mijn paard weet)

soms kan het voor een buitenstaander beter te zien zijn, wat een paard mankeerd of duidelijk probeerd te maken Rolleyes
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-04-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:41

Ja, of jij zit fout als je denkt dat de 2e proef prima ging... fouten maken is menselijk.

Je had de 2e proef al een stuk meer punten dan de eerst, dus de jury was het wel met je eens dat het al beter ging. Maar gewoon niet goed genoeg. Ik zou thuis lekker doortrainen tot je paard wel winstpuntwaardig een proef kan neerzetten. Dan hoef je ook niet meer boos / teleurgesteld naar huis te gaan.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:44

Ik ga ook even reageren, ik ken diosa, (heb daar op stal gestaan met me paard (Ever, zwart paard)) net voor dat jij kwam ben ik weg gegaan)

Even over het paard, ik heb je zaterdag los zien rijden op het wedstrijd terrein. En vind het al knap dat je zover bent met dit paard, ik weet hoe dit dier gereden werdt, en nee daar wordt je niet vrolijk van.

Wat ik tijdens je losrijden wel merkte dat er af en toe miscomunicatie was, en ja diosa gooit dan dr kop in de lucht en gaat rennen, dat is haar uitweg, en dit was bij de vorrige ruiter heel erg. De hele rit was dan rennen. Maar ik heb ook hele nette stukken gezien, dat ik echt dacht van zo die heeft diosa lekker aan het lopen.

Het nadeel van een jury is, is dat ze alleen die 5min proef zien, en ze dus niet goed kunnen in schatten of je een moeilijk, of een wat makkelijker paard hebt. Hun zien die 5 min, en weten hoe het er ongeveer uit moet zien, je jij moet dat er uit proberen te rijden. Hun kunnen niet zien dat het jou bloed, zweet en tranen heeft gekost.

Ik liep met mijn wedstrijden daar ook iedere keer tegen aan, zoveel energie er in, en zo trots me proeven rijden, beest liep beter dan thuis, en ja hoor weer net geen winst. Het is niet leuk maar het blijft een moment opnamen.

Ik vind het jammer dat ik niet ben blijven kijken naar je proeven, had er wel nog over na zitten denken, maar moest ook nog weg. Had het graag willen zien, en dan had ik het hier van uit mijn kant kunnen omschrijven.

Vervelend dat de jury zo gereageerd heeft, maar ik denk dat je het gewoon moet vergeten, en volgende keer weer moet proberen, probeer de dingen op te lossen, en uit te sluiten, dus geen pijn meer van uit het paard of wat dan ook. Ik moet wel zeggen dat er een groot deel tussen de oren zit bij dat paard, met het verleden.

heel veel suc6 en de volgende wedstrijd als ik er dan ben zal ik blijven kijken!

groetjes sofie

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:48

Dat zeg ik ook totaal niet, maar ga niet zo kinderachtig doen dat je bij een proef die heel netjes is (zonder verzet) zulke lage punten geven (heb ik niks over te zeggen, weet ik wel) en commentaar geven wat niet klopt ...

@ anoeska

In maart heb ik daar ook wedstrijd gereden (toen ze dus zo'n last van haar tanden had). Die proeven gingen echt rampzalig. Ik bleef heel de proef rustig en heb alles netjes opgelost. 2e proef ging wel een stuk netter (hele goeie stukken ertussen) maar wel vaak dat hoofd in de lucht.

Ik vond het niet verdiend maar ik had wel winst. De jury had ook tegen me gezegd dat het heel raar was wat ze deed (ik ook gezegd ze gaat naar de tandarts) maar dat ik het heel netjes oploste en dat er echt hele goeie stukken tussen zaten (Waar anderen een 6 voor krijgen, kreeg ik een 7 of 8) En dat ze het een bloedmooi paardje vinden die super kan bewegen.

Ik weet ook wel dat een jury iets niet zomaar zegt, en ik geef ook toe (meerdere keren al) dat het van de 1e proef verdiend, maar van de 2e proef totaal niet, en dat vind ik zo kinderachtig

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:48

Tja ik denk maar zo een jury doet het voor de hobby, en heeft er ook een certificaatje voor op zak.
Ik denk dus niet dat ze je onnodig gaan afstraffen.
en je 2de proef had je toch betere punten? en toen ging het toch beter ? dus de jury zal wel reeel geweest zijn Ja anders had ze je daar ook lager gegeven. Bloos

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:50

riekSter schreef:
Krijg ik als antwoord terug jouw paard mankeert iets. Ik zeg: nou ik rijd zo gewoon nog een keer.

Maar ben je er intussen nog achter gekomen wat je paard dan volgens de jury mankeert? Dat zou ik zelf toch wel interessant vinden om te weten. Of staat dat nog ergens op het protocol? Persoonlijk zou ik me rot schrikken als ik zo'n opmerking zou krijgen, om een uitgebreide toelichting vragen en die tweede proef niet starten als er iets aan de hand is.

Verder vind ik het lastig te beoordelen. Bij mij blijft de gedachte dat een jurylid dit niet voor niets doet, toch een beetje hangen. Ik kan het me voorstellen dat het voor jou een teleurstelling is, omdat ze in de proef beter liep dan vele malen eerder thuis, maar het blijft jammer dat er uit dit verhaal in elk geval lastig op te maken is wat de jury heeft gezien, of meent te hebben gezien. Dan had je daar in elk geval van kunnen leren.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:51

@ ifever

Dan heb je zeker wel het linkergalop-aanspring-probleem gezien Tong uitsteken

Met losrijden was aanspringen in linkergalop echt het probleem en in draf liep ze veel te veel te pushen en te drammen (heb je denk ook wel gezien dat ze te rond en te hard liep) Binnen was ze in de 1e proef redelijk gespannen maar in de 2e heel relaxed

1e proef ging niet zo, maar in de 2e proef liep ze echt onwijs goed

@sientje

Ze wilde niet met me praten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:52

ifever schreef:
Het nadeel van een jury is, is dat ze alleen die 5min proef zien, en ze dus niet goed kunnen in schatten of je een moeilijk, of een wat makkelijker paard hebt. Hun zien die 5 min, en weten hoe het er ongeveer uit moet zien, je jij moet dat er uit proberen te rijden. Hun kunnen niet zien dat het jou bloed, zweet en tranen heeft gekost.

gefeliciteerd ifever Knipoog

Ookal rij je op een moeilijk paard, dat moet niks uitmaken.
Ook ruiters met een braaf paard kunnen soms veel moeite hebben met hun paard Nagelbijten / Gniffelen
Wanneer je de proef in gaat, moet je er klaar voor zijn en anders accepteren dat je punten laag zullen zijn.

Er wordt (vaak) zoveel bij gehaald, terwijl het echt alleen gaat om wat je laat zien.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:55

Misschien liep ze inderdaad de tweede proef meer ontspannen, maar had ze daardoor veel te weinig impuls?

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:56

Het ging er bij de 2e proef gewoon echt niet om wat ik liet zien ...

En we waren er zeker klaar voor, alleen linkergalop deed ze heel vervelend. In de 2e proef ging dit heel goed.

En net niet winst rijden is wel wat anders dan als je proef echt ondergewaardeerd wordt, met commentaar (verzet) wat echt niet zo was, en een jury die niet met je wilt praten (zegt toch ook wel weer wat over de jury)

En paard heeft impuls zat Tong uitsteken

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:56

Over de tweede proef schreef je eerder dat deze beter ging, maar niet foutloos, en dat ze ook hier protesteerde (om welke reden dan ook). Dat kan voor de jury aanleiding zijn om dit als bevestiging te zien dat het paard dus wel een lichamelijk probleem heeft. De mate van protest van een paard hoeft niet altijd een goede graadmeter te zijn van de ernst van het lichamelijk ongemak.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:00

Ik vind een proef met alleen op het laatst een foutje (hoofd omhoog bij overgang draf naar stap) maar de rest heel netjes toch niet iets waar je voor je hele proef op moet worden afgerekend

Stel, hoe zouden jullie reageren op dit

1e proef is niet zo heel goed (ook niet bar slecht) er wordt gezegd ga naar huis, je paard mankeert iets (komt over als je paard spoort niet) 2e proef gaat super, op 1 klein foutje na aan het eind. Jury kijkt je niet aan die proef en wil na afloop niet met je praten

Trek je conclusie dan ook maar eens over de jury ... vind ik namelijk heel kinderachtig

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:01

Maar heb je na die eerste proef ook geprobeerd het gesprek aan te gaan of heb je alleen maar gezegd dat je die tweede proef sowieso zou gaan rijden?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:02

ja klopt dat stuk heb ik gezien Knipoog nee heb zo tussen door ook zitten kijken (was met die zwarte shetlander mee) maar vond het er voor wat ik kon zien netjes uit, vind nu wel jammer dat ik je proeven niet gezien heb.

IK denk dat je gewoon moet kijken of je dingen uit kan sluiten. Ze is ooit een keer na gekeken en toen had ze dacht ik in haar rug kissing spins (geloof dat je het zo schrijft) weet niet of je dat al wist? misschien heeft ze hier nog last van? weet niet wat het inhoud dus kan je daar niet mee helpen. Ik zou gewoon een check uit laten voeren. Zodat je dat soort dingen uit kan sluiten.

@ superwoman dankjewel Haha!
en klopt dat die mensen het ook moeilijk hebben, maar heb een hoop mensen gezien, die wedstrijden rijden met paarden met alle knopjes er op en ze vliegen er door heen tot de Z en dan kregen ze een moeilijk paard en dan komen ze niet eens de L uit. Dat wilde ik er een beetje mee zeggen. En dat klopt je moet thuis een perfecte proef neer kunnen zetten, en dat je goed bent moet je kunnen bevestigen met je wedstrijden en dus je punten.

Ik heb ook jaren gereden op wedstrijden dat ik dacht ja wat doe ik eigenlijk, (Heb echt een onwijs moeilijk paard) altijd ziek en onderweg, ben tot L1 met 6 winst gekomen, 3 jaar geleden, en in die 3 jaar nog willen starten maar iedere keer als ik me inschrijf heeft ze weer wat, tot erge dingen aan toe. Heb het nu opgegeven, blijft gewoon trainen maar zeg me startkaart op. Aan ene kant jammer, aan de andere kant moet ik dan teleurgesteld dat terrein af gaan?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:03

Meid, hoe sneu het misschien ook mogen zijn, vergeet dit, en ga trainen voor de volgende wedstrijd.
Iedereen heeft wel eens een nare ervaring met een jurylid, of vindt zijn/haar punten niet reeel. Maar besteed daar niet teveel tijd aan, neem het ter kennisgeving aan, train door, en hopelijk volgende keer beter.
En anders de keer erop! Toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:04

riekSter schreef:
Het ging er bij de 2e proef gewoon echt niet om wat ik liet zien ...

En we waren er zeker klaar voor, alleen linkergalop deed ze heel vervelend. In de 2e proef ging dit heel goed.

En net niet winst rijden is wel wat anders dan als je proef echt ondergewaardeerd wordt, met commentaar (verzet) wat echt niet zo was, en een jury die niet met je wilt praten (zegt toch ook wel weer wat over de jury)

En paard heeft impuls zat Tong uitsteken

ik weet niet hoor, maar verzet is ook (licht) tegen de hand, zwiepen van de staart, wegdrukken van de rug. En nog veel meer kleine dingen die het paard kan aangeven dat het paard niet happy is. Dat in combinatie met het eerdere heftige verzet van het hoofd omhoog gooien,dan is 1 + 1 gewoon 2.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:06

Wat ik uit jou verhaal kan opmaken had de jury misschien wat tactvoller en duidelijker kunnen zijn, maar zoals ik al eerder zij snap ik haar beweegreden.

Als jij zeker weet dat jou paard lichamelijk niets mankeerd en ze na is gekeken door verschillende deskundigen, zou je eens kunnen proberen wat vaker naar vreemde terrreinen te gaan. Zonder de druk van een concours kun je je paard dan laten wennen aan spannende indrukkken. Misschien dat dit voor je werkt?