Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
CharleyT schreef:Moet dit misschien niet zeggen, maar ik doe er eigenlijk helemaal niks mee. Persoonlijk vind ik dit een van stomzinnigste regels uit het reglement. Grote kastelen van paarden en kleine welshjes, allemaal met die zelfde zweep????!!!
Bij het kasteel heb je er weinig aan, bij het welshje is het onhandig lang. Dus, ik ben er niet mee bezig tijden het jureren., zoals eerder gezegd ZweepGebruik vind ik interessanter om eens te bekijken.
Fitzroy schreef:Kom op zeg, alsof je met een zweep van 1.00 m een paard niet kan mishandelen en met een zweep van 1.30 standaard je paard mishandelt.
Zulke kul heb ik nog nooit gehoord.
Fitzroy schreef:Met een zweep van 1.10 raak je een paard van 1.80 niet eens.
Als het werkelijk zo erg gesteld is, zoals jij het stelt zouden ze die lange zwepen niet verkopen. Ik vind je stelling erg overtrokken. Het is maar net hoe je de zweep gebruikt, ik praat niet eens over 'kracht', ik heb het over tikjes.
Voor sporen geldt precies hetzelfde. Je kan een paard licht raken of vol erin prikken.
Kortom, zweepgebruik blijft veel belangrijker dan de lengte.
Fitzroy schreef:Ben jij zelf jurylid, Jan? Lijkt me goed als je de cursus gaat volgen, als jij zo goed weet hoe juryleden het horen te doen en waar ze op moeten letten.
Ik ken nog een heel mooi spreekwoord daarover.
janderegelaa schreef:Overigens moet iedereen die klaagt dat hij of zij met een zweep van 1.10 zichzelf eens afvragen of de houding van hun handen wel goed is. Als je je handen met de duimen omhoog houdt en de zweep met de knop bovenop je wijsvinger en duim laat rusten kun je een paard van 1.80 makkelijk bijtikken.
Handhouding is sowieso een punt waar de jury van mij ook wel eens beter op mag letten.

Fitzroy schreef:Pfff ... ik neem geen meetlint mee de auto in, dus ik vind het prima.
Ik vind dat echt iets voor een federatievertegenwoordiger. Het zweepgebruik zelf lijkt mij belangrijker dan de lengte.
Valt voor mij onder de noemer 'lekker belangrijk'
asjemenou schreef:Ik hou gewoon mijn handen zowiezo verkeerd
Maar ik kan dan wel altijd netjes bijtikken.
Als ik probeer mijn handen netjes fatsoenlijk te houden, dan zit mijn zweep dus niet meer goed.
Marije_jiplover schreef:Als je je zweep naar achteren laat wijzen, dan heb je je handen toch voorover gekanteld?
Ik heb mijn zweep altijd redelijk los in mijn hand liggen, zodat ik mijn hand wel netjes rechtop kan houden.
Als ik mijn zweep stevig in mijn hand heb, en mijn hand rechtop, wijst de zweep bij mijn weten ook naar beneden.
janderegelaa schreef:Grappig hoe mensen op de man gaan spelen als ze met hun mond vol tanden staan en geen goed onderbouwd weerwoord meer kunnen geven.