Juryleden: vaak ruiters met te lange zweep in de ring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Juryleden: vaak ruiters met te lange zweep in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:46

vind het ook bizar, idd een pony heeft een minder lange zweep nodig als een paard. Als je op een shet rijdt, sleept de zweep bijna over de grond :S
Ik had altijd een vrij lange zweep op mijn verzorgpaard van 1.74, anders moet je of op de schouder tikken, of meteen de teugels loslaten, beide niet erg prettig. Vind het een vreemde regel.
Heeft er misschien iemand ooit de moeite genomen de KNHS hierover om opheldering te vragen? Ander sis dat wellicht een idee...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:59

Moet dit misschien niet zeggen, maar ik doe er eigenlijk helemaal niks mee. Persoonlijk vind ik dit een van stomzinnigste regels uit het reglement. Grote kastelen van paarden en kleine welshjes, allemaal met die zelfde zweep????!!!
Bij het kasteel heb je er weinig aan, bij het welshje is het onhandig lang. Dus, ik ben er niet mee bezig tijden het jureren., zoals eerder gezegd ZweepGebruik vind ik interessanter om eens te bekijken.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:24

Ik ben ook jury en let er ook niet echt op. Meer op het gebruik ervan. Heb ook geen meetlint bij me en schatten is niet mijn sterkste punt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:35

CharleyT schreef:
Moet dit misschien niet zeggen, maar ik doe er eigenlijk helemaal niks mee. Persoonlijk vind ik dit een van stomzinnigste regels uit het reglement. Grote kastelen van paarden en kleine welshjes, allemaal met die zelfde zweep????!!!
Bij het kasteel heb je er weinig aan, bij het welshje is het onhandig lang. Dus, ik ben er niet mee bezig tijden het jureren., zoals eerder gezegd ZweepGebruik vind ik interessanter om eens te bekijken.

Je moet de zweep gebruiken die past bij het paard of de pony. De reden van een maximale lengte is eenvoudig. Hoe langer de zweep des te groter de slag, hoe harder de tik dus. Helemaal geen onzinnige regel dus maar één die dierenmishandeling moet voorkomen. Misschien dat de Bokkers die jureren er met deze informatie nu wel op gaan letten. Overigens geeft het maar aan wat een eigen interpretaties juryleden aan regels geven. Je kunt het misschien wel een belachelijke regel vinden maar het is nu éénmaal het reglement. Als je het daar niet mee eens bent moet je dit aankaarten bij de juiste persoon en niet je eigen regels maken. Elders zit een jurylid die het niet toestaat en feitelijk bevooroordeel je de ruiter die een verkeerde zweep gebruikt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:41

Kom op zeg, alsof je met een zweep van 1.00 m een paard niet kan mishandelen en met een zweep van 1.30 standaard je paard mishandelt.
Zulke kul heb ik nog nooit gehoord.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:51

Fitzroy schreef:
Kom op zeg, alsof je met een zweep van 1.00 m een paard niet kan mishandelen en met een zweep van 1.30 standaard je paard mishandelt.
Zulke kul heb ik nog nooit gehoord.

Dat zegt meer over jou en je kennis van zwepen. In de dressuur is je bovenbeen de hefboom voor de zweep. Lees nu onderstaand stukje even:

Het natuurkundige principe dat aan de hefboomwerking ten grondslag ligt is de arbeid: kracht maal weg. De kleine kracht grijpt aan op het uiteinde van de lange arm van de hefboom. De verrichte arbeid is het product van de uitgeoefende kracht en de verplaatsing. De last bevindt zich aan het korte uiteinde van de korte arm van de hefboom en ondergaat een kleinere verplaatsing dan de uitgeoefende kracht. De last kan daarmee (veel) groter zijn dan de uitgeoefende kracht. Kracht en arm kunnen elkaar compenseren in hun product, maar de arbeid blijft gelijk. De katrol werkt volgens hetzelfde principe

Voor jou in Jip en Janneke taal: bij normaal gebruik zal een zweep van 1.30 die met dezelfde kracht wordt bediend als een zweep van 1.10 vele malen harder aankomen omdat hij langer is. Ik zou het moeten opmeten maar ik denk dat een zweep van 1.30 misschien wel een 40cm langere slag heeft dan een zweep van 1.10. Het kleine bijtikken met de zweep van 1.10 wordt dus een harde klap met een zweep van 1.30. En of het nu 1..10 is of 1.11 dat maakt niet zoveel uit maar je moet ergens een grens stellen.

En natuurlijk kun je met een zweep van 1 meter ook een paard afrossen maar we hebben het nu niet over excessief gedrag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:59

Met een zweep van 1.10 raak je een paard van 1.80 niet eens.
Als het werkelijk zo erg gesteld is, zoals jij het stelt zouden ze die lange zwepen niet verkopen. Ik vind je stelling erg overtrokken. Het is maar net hoe je de zweep gebruikt, ik praat niet eens over 'kracht', ik heb het over tikjes.
Voor sporen geldt precies hetzelfde. Je kan een paard licht raken of vol erin prikken.
Kortom, zweepgebruik blijft veel belangrijker dan de lengte.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:08

Fitzroy schreef:
Met een zweep van 1.10 raak je een paard van 1.80 niet eens.
Als het werkelijk zo erg gesteld is, zoals jij het stelt zouden ze die lange zwepen niet verkopen. Ik vind je stelling erg overtrokken. Het is maar net hoe je de zweep gebruikt, ik praat niet eens over 'kracht', ik heb het over tikjes.
Voor sporen geldt precies hetzelfde. Je kan een paard licht raken of vol erin prikken.
Kortom, zweepgebruik blijft veel belangrijker dan de lengte.

En ook voor sporen gelden er regels en zeggen ze ook niet "het maakt me niet uit als het gebruik maar goed is".
En jij kan misschien wel doseren met een zweep maar je moet niet vergeten dat het de lagere klasses zijn die met een zweep in de ring rijden. In de regel moeten deze ruiters nog leren en daarom is het goed dat er regels zijn. Ze moeten alleen wel toegepast worden, op de juiste wijze en door iedereen!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:26

Overigens moet iedereen die klaagt dat hij of zij met een zweep van 1.10 zichzelf eens afvragen of de houding van hun handen wel goed is. Als je je handen met de duimen omhoog houdt en de zweep met de knop bovenop je wijsvinger en duim laat rusten kun je een paard van 1.80 makkelijk bijtikken.
Handhouding is sowieso een punt waar de jury van mij ook wel eens beter op mag letten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 05:45

Ben jij zelf jurylid, Jan? Lijkt me goed als je de cursus gaat volgen, als jij zo goed weet hoe juryleden het horen te doen en waar ze op moeten letten.

Ik ken nog een heel mooi spreekwoord daarover.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 06:03

hoezo mag dat dan weer niet?
een zweep is een zweep of zie ik dat verkeerd?
ik heb t liefst ook een zo lang mogelijke zweep want dat gaat makkelijker.. zo'n kort ding is maar lastig
ik vind het eigenijk maar gezever. dat ze maar letten op andere dingen..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:14

Fitzroy schreef:
Ben jij zelf jurylid, Jan? Lijkt me goed als je de cursus gaat volgen, als jij zo goed weet hoe juryleden het horen te doen en waar ze op moeten letten.

Ik ken nog een heel mooi spreekwoord daarover.

Grappig hoe mensen op de man gaan spelen als ze met hun mond vol tanden staan en geen goed onderbouwd weerwoord meer kunnen geven.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:46

Met een langere zweep kan mijn handhouding juist veel stiller blijven.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:58

Ik had afgelopen zondag wedstrijd en de jury daar trok 2 punten van de verzorging af bij een te lange zweep. Die van mij was overigens netjes 1,10m, nooit op gelet eigenlijk.

Verder nog nooit wat over mijn zweep gehoord of gecontroleerd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:05

janderegelaa schreef:
Overigens moet iedereen die klaagt dat hij of zij met een zweep van 1.10 zichzelf eens afvragen of de houding van hun handen wel goed is. Als je je handen met de duimen omhoog houdt en de zweep met de knop bovenop je wijsvinger en duim laat rusten kun je een paard van 1.80 makkelijk bijtikken.
Handhouding is sowieso een punt waar de jury van mij ook wel eens beter op mag letten.

Dan wijst bij mij de zweep naar beneden, wat doe ik dan fout?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:35

Je houdt je handen verkeerd want hij moet over je been liggen. Als je eerst je zweep helemaal naar achteren moet bewegen om je paard attent te maken dan ben je altijd te laat.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:39

Ik hou gewoon mijn handen zowiezo verkeerd Haha!
Maar ik kan dan wel altijd netjes bijtikken.
Als ik probeer mijn handen netjes fatsoenlijk te houden, dan zit mijn zweep dus niet meer goed.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:43

Fitzroy schreef:
Pfff ... ik neem geen meetlint mee de auto in, dus ik vind het prima.
Ik vind dat echt iets voor een federatievertegenwoordiger. Het zweepgebruik zelf lijkt mij belangrijker dan de lengte.
Valt voor mij onder de noemer 'lekker belangrijk' Clown

Bij mij ook...

Tenzij ze echt te lang zijn, maar ik ga niet zitten miepen op een paar centimeters

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:49

asjemenou schreef:
Ik hou gewoon mijn handen zowiezo verkeerd Haha!
Maar ik kan dan wel altijd netjes bijtikken.
Als ik probeer mijn handen netjes fatsoenlijk te houden, dan zit mijn zweep dus niet meer goed.

Aand andere kant, als je je zweep wel goed houdt zitten je handen automatisch ook goed.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:58

Als je je zweep naar achteren laat wijzen, dan heb je je handen toch voorover gekanteld?
Ik heb mijn zweep altijd redelijk los in mijn hand liggen, zodat ik mijn hand wel netjes rechtop kan houden.
Als ik mijn zweep stevig in mijn hand heb, en mijn hand rechtop, wijst de zweep bij mijn weten ook naar beneden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:00

Ik sluit me bij Marije aan wat dit betreft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:34

Marije_jiplover schreef:
Als je je zweep naar achteren laat wijzen, dan heb je je handen toch voorover gekanteld?
Ik heb mijn zweep altijd redelijk los in mijn hand liggen, zodat ik mijn hand wel netjes rechtop kan houden.
Als ik mijn zweep stevig in mijn hand heb, en mijn hand rechtop, wijst de zweep bij mijn weten ook naar beneden.

Ik heb niet gezegd dat je je handen rechtop moet houden. Dat zou een oncomfortabele houding zijn. Ik heb gezegd dat je je duimen omhoog ( dus aan de bovenkant ) moet hebben. Als jouw onderarm dan in dezelfde lijn als de teugel loopt heb je je handen, mits je de duimen omhoog hebt, mooi dragend,iets naar voren gekanteld waardoor de zweep langs je bovenbeen ligt. Wil je je paard nu iets bijtikken dan tik je het begin van de zweep met een minimale handbeweging tegen je bovenbeen waarna hij doorzwiept op het paard. En dit is nu de reden waarom die lange zwepen niet mogen, de minimale tik op het bovenbeen wordt met een ( te ) lange zweep een harde klap. En dat is onnodig, de zweep is attentiemiddel en geen dwangmiddel.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:00

volgens mij tik ik met een 1.10 zweep dan op mijn dekje. Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:54

Dus als je een klein tikje wilt geven, en je raakt je bovenbeen, dan buigt je zweep zo ver door dat het uiteinde daarna de kont van je paard raakt?
Mijn zweep is helaas niet zo flexibel dat hij met een minimale beweging zo ver doorbuigt.
Ik raak of mijn bovenbeen, of mijn paard, niet beide.
Of ik snap de uitleg niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:07

janderegelaa schreef:
Grappig hoe mensen op de man gaan spelen als ze met hun mond vol tanden staan en geen goed onderbouwd weerwoord meer kunnen geven.

Mijn weerwoord lijkt me meer dan voldoende. Het zweepgebruik is belangrijker dan de lengte. Met een korte zweep raak je je paard niet en de handhouding zoals jij hem voorstelt lijkt me al helemaal verkeerd, een kantelende hand naar voren.(of ik moet me ook een verkeerde voorstelling maken van hoe jij het uitlegt)
Je handen hoor je rechtop te houden en je hebt zelf gezegd dat juryleden meer op de handhouding moeten letten Clown
Ik vind het altijd maar makkelijk om veel commentaar te hebben op juryleden als je zelf niet in de auto plaats neemt. Dit was dus geen persoonlijke aanval maar dit geldt voor alle 101 topics over juryleden.