Juryleden: Meer bergop in L1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Re: Juryleden: Meer bergop in L1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:19

Sammie schreef:
En dat vind jij raar? Het zijn allemaal dezelfde mannetjes Clown

En wat jij 'diezelfde mannetjes'noemt, zijn waarschijnlijk op hun ervaring uitgezocht om de cursussen te leiden. Berg op is een zeer gangbare term, wen er maar aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:56

Ik wen nergens aan, en erg gangbaar is het ook niet. De term is pas 3 jaar in gebruik Clown

Overigs klopt je andere veronderstelling ook niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:57

nee, die term is véél ouder.
Toen ik tig tijd terug leste ergens kreeg ik die term al te horen Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:59

Oh zo oud al Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken Knipoog

Weet je het zeker? Die term is veelvuldig in gebruik geraakt na DWR z'n boek over Het Dressuurpaard Exterieur, hart en ziel. Die dat boek is nog niet zo super oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:00

Hey!! Pas op jij! Boos!
Tong uitsteken Clown

Ken dat boek niet eens... en ik weet zeker die man ook niet... die ondertussen al zeker 7 jaar overleden is Lachen

edit
Ik heb 'm al eens op de coupon gehad... en nieuwe proeven ben ik niet meer gestart Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:14

Eigenlijk is bergop ook geen goede benaming want als een paard echt een berg op zou lopen dan stuwt hij juist en draagt hij niet.
Maar goed. Het gaat om het beeld wat je voor ogen hebt op dat moment.
Ik begrijp goed wat ze bedoelen met bergop maar Meer in balans, of meer zelfhouding kan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:24

En als je erop zit voel het ook wel een beetje als berg op Lachen
Dus heb de benaming altijd wel gesnapt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:17

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk is bergop ook geen goede benaming want als een paard echt een berg op zou lopen dan stuwt hij juist en draagt hij niet.
Ik begrijp goed wat ze bedoelen met bergop maar Meer in balans, of meer zelfhouding kan ook.

Ow dat verklaart geen hoop!! Laten ze die term gelijk maar verbieden, mischien dat het kwaliteit in rijden ook weer beter wordt Vork Wat ik tegenwoordig zie heeft meer met stuwen en in 2 delen te maken, dan een mooi dragend paard wat op zijn eigen benen loopt.

@ Kawa: Je mist niks met die nieuwe proeven hoor! Als je zelf rijdt heb er geen erg in, maar als je gaat groomen zijn de wedstrijden 1 grote ergenis. Dus Hup rijden, afzadelen, coupon halen en naar huus. Anders erger je groen en geel en het kwaliteit wat er rond loopt. En dan zeggen ze dat die een stuk hogre is dan een aantal jaar geleden Nagelbijten / Gniffelen Nou ben benieuwd welk nivo ze bedoelen, maar vast de breedte sport niet................ Wat een drama!!!!!

Als iemand niet tegen kan dat ik vertel wat de waarheid is, en wat ik wekelijks zou kunnen constateren als ik op concours ga. Sorry, dit is een conclusie die ik maak, Zullen echt wel goeie bij zitten, maar ik zie ze bar weinig. Of het moet alleen in het noorden zo'n drama zijn, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen Haha!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:50

Citaat:
ik kom gewoon over de hoefslag binnen en dan krijg je een 5. heb er op de video ook echt niks raars aan kunnen ontdekken.

het zou heel stoer zijn, als je het betreffende filmpje op youtube zou plaatsen en hier de link zou neerzetten.
Dan pas is discussie mogelijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:18

WinBinChes schreef:
Suzanne F. schreef:

Ow dat verklaart geen hoop!! Laten ze die term gelijk maar verbieden, mischien dat het kwaliteit in rijden ook weer beter wordt Vork Wat ik tegenwoordig zie heeft meer met stuwen en in 2 delen te maken, dan een mooi dragend paard wat op zijn eigen benen loopt.

@ Kawa: Je mist niks met die nieuwe proeven hoor! Als je zelf rijdt heb er geen erg in, maar als je gaat groomen zijn de wedstrijden 1 grote ergenis. Dus Hup rijden, afzadelen, coupon halen en naar huus. Anders erger je groen en geel en het kwaliteit wat er rond loopt. En dan zeggen ze dat die een stuk hogre is dan een aantal jaar geleden Nagelbijten / Gniffelen Nou ben benieuwd welk nivo ze bedoelen, maar vast de breedte sport niet................ Wat een drama!!!!!

Als iemand niet tegen kan dat ik vertel wat de waarheid is, en wat ik wekelijks zou kunnen constateren als ik op concours ga. Sorry, dit is een conclusie die ik maak, Zullen echt wel goeie bij zitten, maar ik zie ze bar weinig. Of het moet alleen in het noorden zo'n drama zijn, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen Haha!

Wat jij vertelt is JOUW waarheid hoor, en zeker niet de enige waarheid.
En zoooo ontzettend NEGATIEF, wat is jouw probleem zou ik bijna denken. De sport gaat zeker vooruit, of jij het nu gelooft of niet. Wat is er trouwens zo erg aan groomen met de nieuwe dressuurproeven? Snap eerlijk gezegd weinig van.
Simpel gezegd: 20 jaar geleden kregen we de A kaders amper gevuld met goede combinaties. Tegenwoordig is het knokken om een plek in het A of B kader. Zowel bij de volwassenen als young riders, junioren en de ponykaders. En of je het leuk vindt of niet, die komen allemaal voort uit het systeem van de promotie-wedstrijden van de basiswedstrijdsport. Dus zo slecht zal er wel niet gereden worden he!
Of ben je blijven steken in een vorig leven toen alles natuurlijk veeeeeel beter was, maar we amper fatsoenlijk meededen internationaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:22

Het is jammer sommige juryleden wel de term berg op gebruiken,maar dan alleen kijken of de kont niet teveel omhoog komt.Want daar heb je niet zoveel aan met een overbouwd paard die wel gedragen loopt!

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:31

Het is allereerst moeilijk reageren op de 1e vraag omdat er geen beeld/film van is.
Ik probeer bij het jureren in lagere klassen meer uitleg te geven ipv kreten neer te zetten.
Dus wel bergop in de hogere klassen en in de lagere dan gebruik ik meer naar hand toe rijden, actiever ed.
Daarnaast is het moeilijk om bij meerdere onderdelen dat te doen, dus geef ik aan het einde altijd een opbouwende opmerking waar de ruiters wat mee kunnen.
Bijv. paard in galop meer achter activeren vanuit been naar de hand toe, zodat hij achter sterker wordt. Succes!

Dat succes zet ik er altijd bij, om duidelijk te maken dat ik er niet zit om af te kraken, maar om de ruiters echt iets mee naar huis te geven na de wedstrijd. Ik vind het zelf ook vervelend als ik wedstrijd heb gereden en er staat weinig op de coupon waar ik iets mee kan. Zeker als het puntenoverzicht niet overeenkomt met mijn gevoel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:47

CharleyT schreef:
WinBinChes schreef:

Wat jij vertelt is JOUW waarheid hoor, en zeker niet de enige waarheid.
En zoooo ontzettend NEGATIEF, wat is jouw probleem zou ik bijna denken. De sport gaat zeker vooruit, of jij het nu gelooft of niet. Wat is er trouwens zo erg aan groomen met de nieuwe dressuurproeven? Snap eerlijk gezegd weinig van.
Simpel gezegd: 20 jaar geleden kregen we de A kaders amper gevuld met goede combinaties. Tegenwoordig is het knokken om een plek in het A of B kader. Zowel bij de volwassenen als young riders, junioren en de ponykaders. En of je het leuk vindt of niet, die komen allemaal voort uit het systeem van de promotie-wedstrijden van de basiswedstrijdsport. Dus zo slecht zal er wel niet gereden worden he!
Of ben je blijven steken in een vorig leven toen alles natuurlijk veeeeeel beter was, maar we amper fatsoenlijk meededen internationaal.

Zo ga even de aanval in ofzo! Misschien dat je eerst beter moet lezen. Ik zeg duidelijk dat het een conclusie is die ik maak! Niet dat het ook zo is. Daarbij kom jij met A kadar aanzetten. ik heb het over de breedte sport.

Ik ben niet blijven steken, maar als het rijden wat ik doorgaans zie als goed wordt beschouwd vindt ik dat slechte zaak. Ik zie maar weinig ruiters die daadwerkelijk goed rondrijden en de paarden los in het lijf hebben vanuit achter in oprichting komen. Het meredeel lost het aan de voorkant op. ik zie meer koeienmelkerij dan dat er gereden. Gelukkig uitzonderingen daargelaten, maar die steken er dan ook met kop en schouders er boven uit.

Ik heb recht op mijn mening. Heb daar respect voor. Ik ben tevens van mening dat ik de hogere dressuur ook niet heel indrukwekkend vindt, maar dan zal ik ook wel weer iemand tegen het been schoppen. Het is MIJN mening. En zolang er niet meer op de basis terug wordt gevallen zal ik die blijven vertellen.

Daarbij heb ik geen ambitie in hoge paardensport, dus kom ook niet met het *** excuus dat ik ze het niet na doe.

En misschien was het het 20 jaar geleden wel beter, maaar toen draaide ik nog niet mee, dus kan daar geen mening over geven. Maar ben wel benieuwd wat voor drama het toen was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:06

De sport is wel beter geworden in de loop der jaren,maar natuurlijk gewoon nog niet helemaal zoals het hoort.Maar ik denk dat dat ook onmogelijk is in de dressuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:37

De sport is zeker wel beter geworden. Waar ik vroeger in het M dikke winst reed zou ik nu in het B met 165 naar huis gestuurd worden Bloos De paarden zijn beter, de materialen zijn beter, de begeleiding is beter en dankzij internet is de kennis ook veel toegankelijker en beter overdraagbaar. Of ik moet vroeger echt een totale onbenul zijn geweest en de rest van paardenland niet Haha!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:18

nogmaals:

Citaat:
Citaat:
ik kom gewoon over de hoefslag binnen en dan krijg je een 5. heb er op de video ook echt niks raars aan kunnen ontdekken.

het zou heel stoer zijn, als je het betreffende filmpje op youtube zou plaatsen en hier de link zou neerzetten.
Dan pas is discussie mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:49

Stond de filmer ook precies op de middellijn?
Wellicht kwam je daar een stuk langs binnen.
Dat zie je niet makkelijk vanuit de hoek Lachen
Net als dat een paard wat slingerd bij het binnenkomen.
Ook veel moeilijker te zien vanuit de hoek.
Vandaar dat 2 jury's soms verschillend kunnen punten Lachen

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:36

een jury ziet het bij een ander punt altijd anders. Maar een reactie van: paard moet meer bergopwaarts (al of niet een foute uitdrukking) zou over de gehele proef tezien moeten zijn, waar je ook staat.....

veel paarden worden "de grond ingereden". Misschien zeg ik het wat overdreven, maar het verschil tussen halsstrekken en het gewone rijden is amper te zien.

Dat wordt in het kader van de nieuwe jurylichting (gelukkig) flink afgestraft.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:20

Met over de hoefslag bedoel ik ook echt over de hoefslag, bij het binnenkomen hoef je in de nieuwe proeven niet op de AC lijn binnen te komen Haha! Maar al ging ik scheef als kweetnie wat, het gaat niet om mij. Ga er maar van uit dat ik nog geen deuk in een pakje boter rijd en je mij vooral niet serieus moet nemen, dan gaat de discussie tenminste naar wat ik bedoelde: het algemene niveau van wedstrijden en of de jurering strenger is geworden. Zo streng dat je bergop wil zien in de L1, bij correct lopende paarden dus niet als opmerkingen tegen een paard dat duikt en op de voorhand loopt.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:06

WinBinChes schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik ben het met je eens, ook ik vind het niveau tegenwoordig schrikbarend, de één rijd nog beroerder dan de ander en inderdaad zie je af en toe een goede combi rijden en die steekt er met kop en schouders bovenuit.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:01

Man Man, wat generaliseren we weer lekker hier. Ik weiger mee te gaan met het verhaal dat het tegenwoordig allemaal zo beroerd is. Men vergeet snel wat geweest is, en dat was echt niet zo geweldig hoor. Bovendien waren de proeven zo'n 20 jaar geleden ook minder zwaar. Ik ben van mening dat over de hele linie genomen de sport zeker wel vooruit is gegaan.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:27

CharleyT schreef:
Man Man, wat generaliseren we weer lekker hier. Ik weiger mee te gaan met het verhaal dat het tegenwoordig allemaal zo beroerd is. Men vergeet snel wat geweest is, en dat was echt niet zo geweldig hoor. Bovendien waren de proeven zo'n 20 jaar geleden ook minder zwaar. Ik ben van mening dat over de hele linie genomen de sport zeker wel vooruit is gegaan.

Ik generaliseer niet Knipoog Ik spreek uit ervaring aan de hand van wat ik wekelijks in de ring voorbij zie komen, tuurlijk zijn er betere combinaties, maar over het geheel genomen vind ik het niveau niet opperbest.
Jij hebt het over de A en B kaders, ik heb het over de basis.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:27

En waar komen de A en B kaders uit voort, juist ja, uit die volgens sommigen hier zo beroerd rijdende basis. En ik heb het niet over de A en B kaders in mjin reactie:):).

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:50

CharleyT schreef:
En waar komen de A en B kaders uit voort, juist ja, uit die volgens sommigen hier zo beroerd rijdende basis. En ik heb het niet over de A en B kaders in mjin reactie:):).

dat zijn dan die "enkele" die met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:06

CharleyT schreef:

Wat fijn dat er nog een jury op Bokt zit die wel waardeert dat er van die dertig ruiters in je ring zo'n vijfentwintig zich de hele week ondersteboven trainen om zich in het weekend op hun best te laten zien Ja