ben ik te streng als jury, help bit wordt door mond getrokke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: ben ik te streng als jury, help bit wordt door mond getrokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:52

@jury: mijn inziens heb je het netjes opgelost!

corinne2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:42

Het wordt ons toch geleerd op de bijscholing: Het paard als happy athlete!!!

Hier wordt je niet vrolijk van dus straffen..

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:46

Vraagje, was het paarden of pony's L1??

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 02:03

Flink af straffen dat geflos. Ik zou haar naar het einde van de proef zelfs even naar me toe roepen en uitleggen dat dit geen manier van rijden is. Of zelfs de proef niet af laten maken, dan gaat er hopelijk een lampje branden. Maar ik vind jury leden ook wel een beetje verandwoordelijk voor dit acties. Als een paard/pony's tijdens een proef maar even iets tegen de hand komt word dit gelijk afgestraft met een 4 of 5. Waardoor veel wedstrijd ruiters tijdens het rijden alleen maar aan die kop ( hoofd) zitten te denken. Soms hebben paarden een beetje balans verlies en komen ze even tegen de hand in de wat lagere klasse zoals B, L1 en L2 moeten ze daar niet zo zwaar aan tillen dan raken de amazone's ook niet zo snel gestrest als een paard even wat omhoog komt en word er misschien wat minder geflost.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 12:09

paarden

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:52

inderdaad... in navolging op het hele regeringsdrama met normen en waarden, gaat nu ook de knhs op de publieksvriendelijke tour.. dus is het 'fair play' wat de klok slaat en wordt ons nu maar weer eens uitgelegd wat een normaal jurylid altijd al zou doen. Wat zal de federatievertegenwoordiger het ineens druk krijgen (als je die uberhaubt op het wedstrijdterrein kunt vinden).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:11

Ik zie veel koeienmelken op wedstrijden. Dat mag van mij goed afgestraft worden. Soms vindt ik de jury nog mild. Toch een winstpuntje. Is dan misschien net 180 punten, maar nog.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:59

Ik zou het ook afstraffen maar helaas zijn er nog jury's die hier geen aftrek voor geven.
Daardoor komen dit soort combinaties toch steeds een stapje hoger.
Je moet dit net zolang afstraffen tot het voor een combinatie alleen nog maar mogelijk is om winstpunten te halen als de rijstijl wordt aangepast.
Of dat haalbaar is, vraag ik me af omdat je toch met mensen te maken hebt die jureren en dat maakt het moeilijk om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:05

Ik zou echt willen dat ik alleen maar Bokkers in mijn ring krijg. Die schijnen allemaal voorbeeldig te rijden, stille hand, nooit spoorgebruik, pietepeuterig klein tikje met de zweep, en ga zo maar door. Niet alleen hier maar ook bij andere topics zie ik alleen maar brave, gevoelige rijdende mensen. Heerlijk moet dat zijn om daar een startlijst vol mee te krijgen. Ja ja, was het maar waar.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:29

Als ruiter kan ik zeggen, ik hoop dat de juryleden dit gedrag flink afstraffen. Ik verwijs even naar de reglementen:
"Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door
een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel,
ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen
elkaar volledig; er is harmonie."
En: "Wanneer de reglementaire bepalingen geen uitkomst bieden, moet worden gehandeld in de geest van de sport, waarbij het welzijn van mens en dier altijd voorop staat!"

Dus in dit geval zou uitsluiting toch een goede keuze geweest zijn, vind ik. Geef een heel duidelijk signaal dat deze manier van rijden absoluut niet de juiste manier is.

Maar ook minder zichtbaar slechte rijstijlen zouden meer 'afgestraft' mogen worden middels aftrek van punten. Want niet alleen zagen, rukken en trekken aan het bit valt mijns inziens onder slecht rijden en trainen. Ook zouden wat mij betreft juryleden meer mogen letten op paarden die niet goed over de rug gereden worden, vastzetten van rug en kaak, ruiters die alleen aan de voorkant prutsen zonder achterhand goed bij te drijven enz. Ik ben geen jury, maar persoonlijk heb ik liever dat mijn paard (ook in de proef) net iets te diep loopt en goed ontspannen, los, gehoorzaam en vrolijk is, dan dat hij super in de houding loopt met veel spanning in rug en kaken bijvoorbeeld. Helaas merk ik dat niet alle jury's er zo over denken. Vaak hele hoge punten in een proef waar de houding mooi is, maar de ontspanning ver te zoeken en proeven waarbij men paard iets liet zakken voor de ontspanning worden minder gewaardeerd door velen. Overigens niet door alle juryleden gelukkig. Haha!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:43

ik ben het met Angel99 en Mananeh eens dat jury leden toch vaak naar het plaatje kijken. Paard loopt laag, hup winst. Hoe de ruiter het paard laaggekregen heeft doet er voor de meeste juryleden niet toe. Zoals Angel99 zegt hebben zommige paarden, zeker in het B en L1 soms wat last van balans oid waardoor er in de overgang het neusje er wat uitkomt. Ik zelf ging thuis ook gefrustreert rijden omdat ik altijd een 4 of 5 had, verzet. Nu heb ik me erover heen gezet omdat dit geen verzet is in mijn ogen. Het is een jong dier, ik probeer van achter naar voren aan te draven en zijn natuurlijke reactie is neusje er iets uit. Lijkt me voor het L1 toch geen 4 waard als ie netjes van achter vertrekt, maar helaas dus meestal wel.
Dan begeleid ik een jong meisje op een b-pony'tje op wedstrijd. Laatst reed ze een constant proefje, wel wat te braaf, maar goed op de letters, ver onder de winst. In dezelfde klasse reed een meisje op een pony'tje wat aan de teugel werd getrokken (hulp/moeder zei letterlijk zet je hand maar even vast dan zakt ie vanzelf), handjes op schoot, pony liep letterlijk in de krul 190 en 195 punten. Ik gun dat meisje alle winst, daar gaat het me niet om, maar ik vind dit echt niet kunnen, de meeste jury's helaas wel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:23

CharleyT schreef:
Ik zou echt willen dat ik alleen maar Bokkers in mijn ring krijg. Die schijnen allemaal voorbeeldig te rijden, stille hand, nooit spoorgebruik, pietepeuterig klein tikje met de zweep, en ga zo maar door. Niet alleen hier maar ook bij andere topics zie ik alleen maar brave, gevoelige rijdende mensen. Heerlijk moet dat zijn om daar een startlijst vol mee te krijgen. Ja ja, was het maar waar.

Daarom kan je er wel naar streven! Niet gelijk met vingers gaan wijzen! Dat er goed bedoeld wat verteld wordt, betekent niet dat wij allemaal het perfecte voorbeeld zijn, maar als er niet streeft zal dat inderdaad niet gebeuren.

Ik ga niet met oogkleppen op zitten ik zie wat er gebeurt. Vaak juist omdat ik hetzelf doe of gedaan heb, maar ik probeer er voor te waken, maar er zijn ook ruiters dat ze denken dat ze goed bezig zijn, omdat zezo les krijgen. Dat ligt niet aan de ruiter, maar aan de instructie. Zulke ruiters mag je best proberen, helemaal als jury, om de ogen te openen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:25

Netjes opgelost jury!

Rijsdijk20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:26

De jury heeft het recht om de ogen te openen van de Ruiters.. Waar is ze anders jury voor.. Waar ligt dan de maatstaf, als Jury het al goed vind..

Flink afstraffen..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:27

ik weet niet wat mogelijk is, maar ik zou ze disqwalifiseren. het gaat om rijden, dan moet dat wel goed gebeuren... maar dat zal wel nit mogen...

misschien bij je roepen. zeggen dat ze het nog een keer mag proberen maar dan zonder aan het bit te trekken. als dat niet lukt flink afstraffen ind e ergste maat wat mogelijk is voor eenjury?

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:37

Ik vind dit een geweldige discussie, ik geloof ook dat geen enkele faire ruiter hiertegen is.
Ik ben zelf geen jury, maar rij al wel heel wat jaartjes mee.

Nu geef ik les aan een wat oudere man, met 2 bijna 3jarige springpaarden. Paardjes moeten perse voor hun derde een zadel op dus ik na veel commentaar besloten om toch maar te helpen, zodat hij iniedergeval goede begeleiding krijgt.

Als deze beste meneer rijd dan slingert ie constant in de mond onder het motto van; een soepele hand. Echter komen de jonge paarden dus in verzet. Nu heb ik hem laten zien dat zijn ene merrie zelfs met waslijntjes LOS rond te sturen is, en nog zit ie te sjorren in de mond.

Ik heb hem hier honderden keren op aangesproken en weet niet meer wat ik hiermee moet,

ik denk dat ik de beste man over enkele maanden maar eens uitnodig voor een dressuurwedstrijdje zodat hij daar flink op zn smoel kan gaan.

Jury's lekker blijven straffen die prutsers, en vooral niet vergeten om de goede en eerlijke ruiter te prijzen!

Groetjes, Shelly

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:37

WinBinChes schreef:
CharleyT schreef:

Daarom kan je er wel naar streven! Niet gelijk met vingers gaan wijzen! Dat er goed bedoeld wat verteld wordt, betekent niet dat wij allemaal het perfecte voorbeeld zijn, maar als er niet streeft zal dat inderdaad niet gebeuren.

Ik ga niet met oogkleppen op zitten ik zie wat er gebeurt. Vaak juist omdat ik hetzelf doe of gedaan heb, maar ik probeer er voor te waken, maar er zijn ook ruiters dat ze denken dat ze goed bezig zijn, omdat zezo les krijgen. Dat ligt niet aan de ruiter, maar aan de instructie. Zulke ruiters mag je best proberen, helemaal als jury, om de ogen te openen.

Leg me nu eens rustig en begrijpelijk uit wat je bedoeld. Verbied ik iemand om te streven naar het goede? Nee. Wijs ik naar iemand of noem ik namen? Nee.
Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat we eigenlijk allemaal best wel weten hoe het moet, maar dat het lijkt, uit de meeste reacties, dat altijd die onbekende andere ruiter het fout doet.
Probeer het ook eens met wat gevoel voor humor te lezen. Het is meer satirisch dan al te serieus hoor.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:36

Nou zo komt het totaal niet op mij over. Met dat soort posts kan ik niks en komt de discussie ook niet ten goede. Maar je hebt zeker gelijk. We denken het altijd beter te weten en het is altijd een ander.

Kambell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:47

Ik heb ook een vraagje om even er verder op in te gaan over het 'zagen'. Ik zelf probeer zo min mogelijk te zagen en mijn handen dus stil te houden, maar soms zie je andere verschrikkelijk veel 'zagen'. Let de jury dan ook op diegene die niet 'zagen'? Of word er dan niet naar gekeken? Ik vind het inderdaad logisch om het af te straffen, maar degene die het niet doen krijgen die er, laat ik maar zeggen, er ook iets voor? Bijvoorbeeld door een compliment e.d. op te schrijven?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:52

Vind je het een compliment waard als je iets doet zoals het hoort??
Dus verwacht je ook een compliment als je óp je paard kan blijven zitten of hoort dat gewoon? Knipoog

Wat ik dus probeer te zeggen is dat je gewoon níet hoort te zagen, diegene die dat wel doen horen bestraft te worden.
Maar één en één is twee, jij zaagt niet, paard is rustiger en stiller in de aanleuning en geeft daardoor een prettiger beeld wat dus weer een betere beoordeling zal opleveren!

Kambell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:58

_10_ schreef:
Vind je het een compliment waard als je iets doet zoals het hoort??
Dus verwacht je ook een compliment als je óp je paard kan blijven zitten of hoort dat gewoon? Knipoog

Wat ik dus probeer te zeggen is dat je gewoon níet hoort te zagen, diegene die dat wel doen horen bestraft te worden.
Maar één en één is twee, jij zaagt niet, paard is rustiger en stiller in de aanleuning en geeft daardoor een prettiger beeld wat dus weer een betere beoordeling zal opleveren!

Oké ik begrijp het! Zal wel veel moeten oefenen in het nageeflijk rijden, omdat je haar absoluut niet kan dwingen en als je te veel druk op de teugel legt, ze kreupel gaat lopen(verleden) en haar hoofd in de lucht gooit, maar met veel oefenen gaat het vast wel een keer lukken Haha! Probeer gewoon stil te zitten op haar en lekker ontspannen de proef te rijden.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:57

IK zou lage punten geven en na de proef het er even met de ruiter over hebben ...

Wel grappig dit topic, ik had pas ook wedstrijd, en degene voor mij en 1 een paar na mij zaten ook vreselijk te zagen (paarden liepen al met kin op hun borst) en flink de sporen erin. Ik en vele anderen waren benieuwd naar hun punten. Waren ze 1e en 2e met in elke proef 4 winst. Sommige jury's vinden zagen dus goed Lachen

Het ligt er maar aan hoe jij vind dat een paard gereden moet worden ...

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:37

ik ben geen jury, maar ik vind wel dat dit gestraft moet worden ofzo. Punten aftrek en commentaar erbij. Maar soms vind ik wel dat jurys fout zitten, in mijn geval, mijn paard zat in middendraf toen we dat moesten doen, en bijna galop, maar net niet, dus geen galop, alleen middendraf, dus geén galop, en stond ero p de protocol dat ik in galop zat. Vet oneerlijk, maarja, dat doet er eigenlijk niet toe bij dit topic, maar dat moest er even uit.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:08

X_orville_X schreef:
ik ben geen jury, maar ik vind wel dat dit gestraft moet worden ofzo. Punten aftrek en commentaar erbij. Maar soms vind ik wel dat jurys fout zitten, in mijn geval, mijn paard zat in middendraf toen we dat moesten doen, en bijna galop, maar net niet, dus geen galop, alleen middendraf, dus geén galop, en stond ero p de protocol dat ik in galop zat. Vet oneerlijk, maarja, dat doet er eigenlijk niet toe bij dit topic, maar dat moest er even uit.

Als je zelf al zegt dat je paard bijna in galop gaat is het toch ook 'bijna galop', dus terecht dat je commentaar kreeg!
Alleen het woordje 'bijna' ontbrak dus op je protocol Verward

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:24

dit is niet de juiste manier om te rijden. het is ook niet fijn als er aan jou mond word getrokken, en k zou het daarom ook zeker melden