Vraagje aan de Juryleden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

versace

Re: Vraagje aan de Juryleden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 08:44

yvonnepuntnl schreef:
Wat bedoel je met "afbreken" en "ook nog beloond"worden?

Nou paarden die afbreken in de zijgangen worden dus zeer onregelmatig in de zijgangen. En voor deze zijgangen dan ook nog voldoendes krijgen dat wil ik er mee zeggen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:53

Een paard dat zeer onregelmatig is, hoort een 4 voor dat onderdeel te krijgen. Kan me niet voorstellen dat een "zeer onregelmatig" paard met ook nog eens onvoldoende lengtebuiging een voldoende krijgt.
Ik neem aan dat alle juryleden dat met mij eens zijn.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:24

yvonnepuntnl schreef:
Een paard dat zeer onregelmatig is, hoort een 4 voor dat onderdeel te krijgen. Kan me niet voorstellen dat een "zeer onregelmatig" paard met ook nog eens onvoldoende lengtebuiging een voldoende krijgt.

Daar ben ik het meeeens dat het een 4 zou moeten zijn, maar het gebeurt echt nog regelmatig dat een paard wat geen lengtebuiging heeft en wat dan ook nog onregelmatig word in de zijgangen toch met winst naar hius gaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:29

Ik ben ook geen jurylid, maar het valt me wel op.

Het leukste commentaar dat ik ooit heb gekregen van een jury is dat wij een mooie combinatie waren, dat ik supernetjes zat, maar vooral: dat mijn paard er vrolijk uitzag en dat je echt zag dat hij zijn werk met plezier deed.

En ik denk dat je dat niet krijgt als je loopt te plukken en te trekken... Vooral ook letten op de gezichten van die ruiters. Die lachen nooit, blaffen mensen ook vaak af en rijden die proef zo ontzettend nors... dat zijn die mensen die nooit 'sorry' zeggen op het losrijterrein Haha!.
nee joh, helemaaaaaal geen generalisatie

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:31

Timmie2000 schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Daar ben ik het meeeens dat het een 4 zou moeten zijn, maar het gebeurt echt nog regelmatig dat een paard wat geen lengtebuiging heeft en wat dan ook nog onregelmatig word in de zijgangen toch met winst naar huis gaat.

Wij hadden vanochtend in het Z2 ook nog een paard met een 1, toch nog een winstpunt.
Zelfde gebeurt vaak in het L2; twee 4-en voor het wijken en toch een winstpunt.
Dat is een fout die veel gemaakt wordt: mensen zien iets in een proef dat helemaal fout gaat en hebben meteen een oordeel klaar. Naast dingen die niet goed gaan, gaan er ook veel onderdelen wel goed en worden de mindere punten gecompenseerd door betere.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:15

yvonnepuntnl schreef:
Wij hadden vanochtend in het Z2 ook nog een paard met een 1, toch nog een winstpunt.
Zelfde gebeurt vaak in het L2; twee 4-en voor het wijken en toch een winstpunt.
Dat is een fout die veel gemaakt wordt: mensen zien iets in een proef dat helemaal fout gaat en hebben meteen een oordeel klaar. Naast dingen die niet goed gaan, gaan er ook veel onderdelen wel goed en worden de mindere punten gecompenseerd door betere.

Eeehm ja gedeeltelijk mee eens. Ik weet niet wat er misging in die Z2 proef maar als er iets zodanig misging dat het een 1 werd dan moet dat onderin het protocol ook tot uiting komen bij harmonie/gehoorzaamheid en bij rijvaardigheid/effect van de hulpen.
Het is niet onmogelijk dat het dan nog net winstwaardig is maar dan moet het wel een apart soort proef geweest zijn.

In het geval van de 4-en voor het wijken in het L2... tja als je voor 4-en wijkt dan is er in het skala van africhting echt iets structureels mis. Effect van hulpen is sowieso dan onvoldoende en gehoorzaamheid ook.
Dan nog winst rijden? Hmmm ja het zou kunnen maar het lijkt me dat deze problemen zich ook in andere onderdelen uitten.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:05

In het Z2 versprong het paard vlak voor de eenvoudige wissel van contra naar contra, dus kon ook geen wissel meer laten zien. Vandaar de 1 en ook een 4 voor de slangevolte. In de rest van de proef waren verder geen storingen, inderdaad wel een 5 voor het laatste punt(rijvaardigheid en effect vd hulpen). Het onderdeel harmonie/gehoorzaamheid komt niet voor in de Z2 proeven. Als je verder een goede proef rijdt kun je zo'n storing nog makkelijk compenseren.
In het L maak ik weleens mee dat een paard wijkt voor een 4 en toch winst haalt. Die maakt dan op de rest van de onderdelen veel goed. Maar omgekeerd gebeurt inderdaad vaker, dan is de rest ook gewoon niet voor elkaar.
Maar waar ik vooral over val is dat mensen vaak wel erg snel een oordeel klaar hebben als ze even naar een proef gekeken hebben. Ik vind dat je pas écht wat kan zeggen als je de hele proef onderdeel voor onderdeel goed hebt gezien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:14

Klopt hoor maar het onderdeel harmonie/gehoorzaamheid zit wel degelijk in de Z2 proeven toch? Het omschrijft de aanleuning, rechtgerichtheid, ontspannenheid en gehoorzaamheid toch? (jeetje heb ik er net tig voor mn neus gehad....*schaam*)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:16

Citaat:
28 Stap
29 Draf
30 Galop
31 De impuls en verzameling
32 Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard
33 De houding en zit van de ruiter/amazone
34 Rijvaardigheid en het effect van de hulpen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:11

yvonnepuntnl schreef:
Citaat:
28 Stap
29 Draf
30 Galop
31 De impuls en verzameling
32 Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard
33 De houding en zit van de ruiter/amazone
34 Rijvaardigheid en het effect van de hulpen

Nou ja de gehoorzaamheid trek je bij onderdeel 32 en 34 uiteraard.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:24

Interressante discussie vind hier plaats. Ik blijf dit even volgen.

Maar ik had ook nog een vraagje/opmerking... dit weekend heb ik kringkampioenschap gereden en waren er twee jury's om de proef te beoordelen... Van de een kreeg ik 176 punten (compleet terecht overigens want het was niet zo'n geweldige proef) maar van de ander kreeg ik 192 punten voor dezelfde proef en stond ik ex-equo 3e... :S
16 punten verschil voor 1 en dezelfde proef! Nors opkijken dan heb ik wel is gehoord van mensen met nog meer verschil maar in deze rubriek was ik de enige met zo'n belachelijk verschil...

Ik heb de coupons naast elkaar gelegd en van de een kreeg ik voor een onderdeel een 7 en van de ander een 4 (????) en visa versa bij andere onderdelen... heel apart vind ik dit...
(het gaat om een L1 proef maar ik denk niet dat dat van belang is?)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:33

Heel vervelend zo'n verschillende beoordeling.
Een 4 en een 7 moet niet kunnen. 5-en en 6-en wel; als daar constant een puntje tussenzit, kun je ook al een verschil van 30 punten krijgen. Wel leuk om eens te horen dat iemand de punten van de "laagste" jury het beste vindt; meestal vindt men dat de lagere jury het fout heeft gedaan.
Maar eigelijk is dit wel erg off topic Pling