onterechte onvoeldoendes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: onterechte onvoeldoendes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:11

Silence schreef:
Ik ga een aantal keer per maand met een vriend mee als hij gaat rijden en daaruit blijkt wel degelijk dat de voorkeur en humeur van de jury een belangrijke rol speelt. En dat zie ik niet zitten. Ze moeten je niet beoordelen op soort paard bijv. en dat zie ik ook maar al te vaak o.a bij die vriend van mij en mijn nichtje.

oke, dan kan ik niet gaan jureren als ik;
slecht geslapen heb
al 2 weken geen sex heb gehad
een zere rug heb
een hekel heb aan fjorden, friezen, shetlanders en tinkers
een beetje misselijk/ziek/zwak/naar ben

blijven dan weinig dagen over dat ik de juiste punten aan een combinatie geef.

Lieve Silence (en TS), juryleden zijn geen monsters die er zitten om jou de laagste cijfers te geven omdat het zo leuk is. Wij zitten er voor een stom klein bedrag te jureren op onze vrije dag. En dan is het zooo jammer dat er steeds mensen tussenzitten die werkelijk geloven dat wij ons uiterste best doen om jou de grond in te trappen. Nee hoor, als jij je wp verdient, dan krijg je hem echt wel.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:19

Katja schreef:
Geloof dat we nu langs elkaar heenpraten. Ik bedoel dat iemand eigenlijk een 3 verdient (en dus niet klaar is om B te starten) maar van de jury een 5 krijgt omdat een 3 zo sneu is. Die gaat vervolgens hard aan het trainen en verbetert zich goed. Om vervolgens weer een 5 te krijgen alleen is die dit keer ook echt een 5 waard.
Zulke mensen raken wel degelijk gedemotiveerd omdat ze niet inzien waarom de jury geen verbetering ziet.

Ik denk dat jij nu het aspect van dit topic kwijt bent en er een eigen intrepetatie aan gaat geven,lees nog even de opening terug zou ik zeggen het ging over de TS en niet over wat er in het algemeen wel allemaal niet voor kan komen in de ring.

Is het verkeert aanspringen maar meteen corrigeren zeer slecht of slecht of eerder onvoldoende of voldoende maar niet bevredigend?
2 goede passen middendraf laten zien is dat zeer slecht of slecht of zeg je nou het is voldoende maar niet bevredigend want ik had er liever 4 of 5 gezien?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:22

Storm76 schreef:
Silence schreef:
Ik ga een aantal keer per maand met een vriend mee als hij gaat rijden en daaruit blijkt wel degelijk dat de voorkeur en humeur van de jury een belangrijke rol speelt. En dat zie ik niet zitten. Ze moeten je niet beoordelen op soort paard bijv. en dat zie ik ook maar al te vaak o.a bij die vriend van mij en mijn nichtje.

oke, dan kan ik niet gaan jureren als ik;
slecht geslapen heb
al 2 weken geen sex heb gehad
een zere rug heb
een hekel heb aan fjorden, friezen, shetlanders en tinkers
een beetje misselijk/ziek/zwak/naar ben

blijven dan weinig dagen over dat ik de juiste punten aan een combinatie geef.

Lieve Silence (en TS), juryleden zijn geen monsters die er zitten om jou de laagste cijfers te geven omdat het zo leuk is. Wij zitten er voor een stom klein bedrag te jureren op onze vrije dag. En dan is het zooo jammer dat er steeds mensen tussenzitten die werkelijk geloven dat wij ons uiterste best doen om jou de grond in te trappen. Nee hoor, als jij je wp verdient, dan krijg je hem echt wel.

TS zegt dit niet!!
Ze vraagt of dit niet te streng beoordeeld is voor een B-proefje zoals zij de situatie beschrijft,iedereen wijkt weer te veel uit en voelt zich weer persoonlijk aangesproken geloof ik!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:30

PERENBOOMPIE schreef:
Ik denk dat jij nu het aspect van dit topic kwijt bent en er een eigen intrepetatie aan gaat geven,lees nog even de opening terug zou ik zeggen het ging over de TS en niet over wat er in het algemeen wel allemaal niet voor kan komen in de ring.

Is het verkeert aanspringen maar meteen corrigeren zeer slecht of slecht of eerder onvoldoende of voldoende maar niet bevredigend?
2 goede passen middendraf laten zien is dat zeer slecht of slecht of zeg je nou het is voldoende maar niet bevredigend want ik had er liever 4 of 5 gezien?
Zoals ik al eerder zei, je baseert dit alleen op de omschrijving van de ts. Aangezien zij geen uitleg aan de jury heeft gevraagd en de betreffende jury hier nog niet langsgekomen is blijft het speculeren of deze cijfers terrecht zijn.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:35

Ja inderdaad maar het gaat hier ook om de Ts en haar omschrijving en ga er van uit dat dat de waarheid is zoals zij het omschrijft,anders weet ze ook wel dat ze zichzelf voor de gek houdt neem ik aan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:37

Ik ga ervanuit dat dit is wat zij gevoeld heeft maar of dat ook is zoals de jury het gezien heeft blijft natuurlijk een gok.
Denk dat iedereen wel eens het gevoel heeft dat dingen fijner gaan dan de buitenwereld ze ziet en andersom gebeurt het natuurlijk ook.

Als ts meer wedstrijdervaring had was het voor mij een ander verhaal dan kun je zeggen normaal heb ik voor die middendraf wel een 6 en nu opeens een 3 maar aangezien ze nu nog geen referentiekader heeft is het moeilijk inschatten waar de fout zit.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:56

Katja schreef:
Ik ga ervanuit dat dit is wat zij gevoeld heeft maar of dat ook is zoals de jury het gezien heeft blijft natuurlijk een gok.
Denk dat iedereen wel eens het gevoel heeft dat dingen fijner gaan dan de buitenwereld ze ziet en andersom gebeurt het natuurlijk ook.

Als ts meer wedstrijdervaring had was het voor mij een ander verhaal dan kun je zeggen normaal heb ik voor die middendraf wel een 6 en nu opeens een 3 maar aangezien ze nu nog geen referentiekader heeft is het moeilijk inschatten waar de fout zit.

Hoezo kunnen zeggen normaal heb ik daar een 6 voor??
Heb jij op ieder startcoupon voor dezelfde onderdelen het zelfde cijfer standaard dan??
Is je paard iedere dag hetzelfde en jijzelf dan?
Heb je dan ook altijd dezelfde jury?
Is de situatie in en om de bak altijd iedere wedstrijd hetzelfde?

Nou ik heb dat niet dat ik kan zeggen ik heb altijd een 6 voor die middendraf,zou het ook niet willen want dat wil zeggen dat je geen vooruitgang boekt en altijd dezelfde punten rijd?

Maarja even serieus ontopic,ik wil maar zeggen,de situatie zoals TS hem omschrijft vind ik dat de jury te zwaar beoordeeld heeft.
Ik zou zeggen Cadootje,werk lekker samen met je instructeur aan je aandachtspuntjes en zet dit maar van je af,veel succes op je volgende wedstrijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:06

PERENBOOMPIE schreef:
Heb jij op ieder startcoupon voor dezelfde onderdelen het zelfde cijfer standaard dan??

Nou ik heb dat niet dat ik kan zeggen ik heb altijd een 6 voor die middendraf,zou het ook niet willen want dat wil zeggen dat je geen vooruitgang boekt en altijd dezelfde punten rijd?
Ik zal wel een hele wonderlijke gave waardoor ik op een gegeven moment wel redelijk weet wat voor punten een bepaald onderdeel waard is.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:16

Katja schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Ik zal wel een hele wonderlijke gave waardoor ik op een gegeven moment wel redelijk weet wat voor punten een bepaald onderdeel waard is.

ja ik denk het ook,komt denk ik omdat je een heel hoog IQ hebt waarschijnlijk en goed bent in begrijpend lezen en helemaal niet achterdochtig bent of een TS wel of niet kan inschatten hoe ze gereden heeft,alleen jij kan dat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:22

Verward

Katja schreef:
Maar je baseert je beoordeling nu op de omschrijving van de ts. Wie zegt dat het er zo uitzag als zij omschijft? Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het er noodzakelijk anders uitzag maar het zou wel kunnen.

Daarmee probeer ik aan te geven dat het goed is om alle opties open te houden.
Ik kan niet zeggen hoe ts gereden heeft en jij ook niet tenzij je op die wedstrijd was natuurlijk dan is de situatie weer heel anders.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:42

wat gaf de jury zelf aan?
ik neem tenminste aan dat je wel zo fair bent eerst je vrasg met de betreffende jury te bespreken alvorens je je moppers en public op internet zet.

ik vind trouwens niet dat wij als ruiters en/of jury moeten accepteren dat je niet de punten krijgt die je verdient. dit houdt ook veel te hoge pnt in. spreek hier altijd de jury op aan op een normale manier.
laatst hoorde ik dat een jury echt bedreigd werd omdat iemand het niet met de pnt eens was.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:55

KiWiKo schreef:
Weet je wat ik nou zo frappant vind......... in heel mijn boktcarriere ben ik nog niet een topic tegen gekomen met als titel......... "Jury gek geworden, ik heb gewoon een winstpunt" of Onterecht hoge punten.........

Jury's hebben schijnbaar geen balken voor hun ogen als er hoog gepunt wordt............. terwijl ik juist op dat punt van mening ben dat jury's soms maar wat aanviolen

Haha, dat heb ik wel eens. Lachen Maar daar open ik geen topic over, maar dat doe ik ook niet als m'n punten naar mijn idee wat aan de lage kant zijn.

@TS, laat je proeven eens opnemen en bekijk ze thuis eens kritisch.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:58

Ach, ik heb ook wel eens een 3 gehad in de B. Niets mist mee. Niet goed is niet goed. Maar met een 3 en ook nog een 4 in die proef kun je nog gewoon 2 wp rijden voor zo´n proef hoor! Moet je alleen ook wat 8en tegen over hebben Haha!

Ik vind, niet goed is niet goed. Maar de meeste ruiters kunnen en willen niet kritisch naar hun eigen rijden kijken.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 10:55

oke ik heb nu genoeg oliebol over mij heen gehad, ik weet heus wel wanneer ik een onvoldoende heb verdient en wanneer niet, er waren genoeg mensen die net als ik ook zeiden dat die 2 en 3 onterecht waren, verder maak ik me daar helemaal niet druk om het was gewoon een vraagje of jullie dat ook wel eens meegemaakt hebben, verder heb ik inderdaad al langer ervaring maar niet met dit paard want jaren geleden reed ik ook al wedstrijden met pony's maar met paarden gaat veel anders.
en om jullie nog even een beeld te geven wat voor punten er nog meer werden gegeven, ik was wel 6e op die wedstrijd waar 28 ruiters aan mee deden, er waren ruiters met 143 pt. tot 198 pt.ik had zelf 178 pt dus ik was echt niet ontevreden.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:00

ivar schreef:
Over een heel jaar genomen krijg je meestal wat je verdiend. Dat zal de ene keer te weinig zijn, een andere keer teveel en weer andere keren wat je verdiend.

Helemaal mee eens Knipoog

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 11:09

Slapen Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:11

Je opent een topic, maar je wilt alleen maar horen hoe belachelijk het is?

Ik vind lage punten, ook in de B niet belachelijk.
Gezien je nog hoge eind score heeft deze jury je dus ook hoge punten durven geven waar hij vond dat je dat verdiende Ja

denzelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:18

Als we het over lage punten gaan hebben: ik heb met mijn 3 jarige welshje wat ik zelf (net 9 jaar) beleerd heb, een 0 gekregen omdat zij in de verkeerde galop aansprong en ik dat twee keer heb proberen te herstellen op de volte, maar dat lukte niet en dus een 0 niet getoond!! Dan valt een 2 of 3 nog mee. Verder krijg ik als ik met mijn goed voorwaartse shetlander een nette proef rij, gewoon drie x een 5 voor de gangen, dat gebeurd gewoon en je kunt je er maar beter niet druk om maken want dat helpt echt niet!! Pling Pling gewoon blijven lachen!!! Pling Pling

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:18

Ik denk dat het niet zo zeer alleen aan de jury ligt dat je die 2 en 3 hebt gehad.Je zal ze kennelijk toch wel verdient hebben.Je moet niet vergeten dat die mensen vele combinaties zien op zo'n dag en soms wat kritisch zijn.Maar de jury zit er om je kunnen te beoordelen.Je weet nu waar je wat extra aandacht moet besteden in de training.Maar vergeet niet dat er zonder jury ook geen fatsoendelijke dressuurwedstrijden bestaan

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 11:25

oke nog een keer , ik vroeg mij alleen af of jullie dat ook wel eens meegemaakt hebben voor de rest kunnen jullie er verder eigelijk niet over oordelen en verder rij ik wedstrijden voor de lol en wil ik niet naar wedstrijden om perse iets te winnen, nogmaals het was gewoon een vraag, ik had niet verwacht
dat sommigen alles zo uit hun verband zouden trekken JAMMER. Verdrietig
en denzelle ik had dus wel de goeie galop te pakken, als mijn paard verkeerd was aangesprongen dan was ik het helemaal met de punten eens gweest maar mijn paard wou verkeerd aanspringen maar ging in de lucht goed aanspringen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:26

Urielle schreef:
Als je niet tegen de jurybeoordelingen kunt, moet je niet gaan dressuren.

Eens, maar ik denk dat je dit wel anders kunt brengen (beetje subtieler en meer onderbouwd) naar een ruiter die weinig ervaring heeft met wedstrijden (zie andere reacties in het topic) en naar mijn idee ook nog niet onwijs oud is..

Ts: probeer gewoon lekker te rijden in je proef en vooral met veel plezier en ontspanning. Naar mate je meer ervaring krijgt en weet waar de jury op let, kun je de puntjes op de i gaan zetten! En natuurlijk ben je altijd afhankelijk van wat de jury wil zien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:38

cadootje schreef:
oke nog een keer , ik vroeg mij alleen af of jullie dat ook wel eens meegemaakt hebben voor de rest kunnen jullie er verder eigelijk niet over oordelen

waarom vraag je dit dan op het JI forum?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:44

cadootje schreef:
ik had dus wel de goeie galop te pakken, als mijn paard verkeerd was aangesprongen dan was ik het helemaal met de punten eens gweest maar mijn paard wou verkeerd aanspringen maar ging in de lucht goed aanspringen.

Ja uiteindelijk in de goede galop maar het AANSPRINGEN daar krijg je het cijfer in eerste instantie voor en eerlijk is eerlijk een galop die zo aangesprongen wordt als dat jij het vertelt, krijgt bij mij toch ook echt geen vijf of zes maar daaronder, afhankelijk hoe jouw houding en de houding van je pony was op het moment van aanspringen is dat een vier of lager.

Als je geen commentaar van juryleden wilt hebben, moet je dus inderdaad hier geen topic openen. Ik jureer zelf ook en mensen zullen het regelmatig oneens zijn maar ik vraag altijd bij het secretariaat of er nog vragen en/of opmerkingen waren als ze de prijsuitreikingen tussendoor doen.

denzelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:07

Het zou voor veel combinatie een hoop duidelijkheid geven als een jury na afloop van een proef even een klein praatje zou houden met de amazone/ruiter. Vroeger bij mijn moeder en ooms gebeurde dat standaard en dan had je meer begrip voor het eindresultaat omdat duidelijk wordt waar deze jury speciaal op lette. Maar tegenwoordig ontbreekt het overal en iedereen aan tijd.... Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:43

alleen ben ik daar als ruiter helemaal niet blij mee omdat het dan hopeloos uitloopt. Je kunt dat ook na afloop in de kantine doen.