Koud?? Ik had het juist bloedheet! Kwam misschien ook doordat ik was gewaarschuwd van te voren, dus ik had skisokken aan, panty onder de spijkerbroek, thermoshirt, hemd en t-shirt plus vest en een jas. En voor de beentjes nog een fleece kleedje. Wat natuurlijk ook hielp was dat we onder de verwarming zaten, aangenaam!
Het was voor mij de eerste keer dat ik naar een bijscholing ben geweest, de twee eerdere kon ik niet heen omdat ik geen vrij kon krijgen, ook dit jaar was het lastig (wat een datum ook).
De lezing viel me iets tegen, had er meer van verwacht. Misschien was het leuker geweest als er een voorbeeld paard was geweest (stel die van mij beschikbaar!)
En ik moet zeggen dat ik het dressuurgedeelte best leuk vond om te zien, de paarden veranderden ten goede, maar sommige antwoorden op vragen vond ik minder beantwoord en beargumenteerd. Mijn eigen vraag over de behoorlijk bewegende ruiter bij de overgangen naar de stap (de 2e combinatie) werd verkeerd gesteld/uitgelegd door de man met de microfoon. Wat ik dus eigenlijk bedoelde was: in hoeverre stoort de ruiter het paard in zijn balans bij de overgang terug door zo enorm met het hoofd, rug en heupen te bewegen. Ik snap dat iemand ontspannen moet zitten, maar hier bewogen hoofd, rug en heupen haast onafhankelijk van elkaar naar mijn idee. Kan nooit lekker zijn voor je eigen lichaam, laat staan voor het paard. Overigens deed hij het niet elke keer, maar het viel me wel op.
Wat mij ook opviel is dat de beide 4 jarige paarden aardig aan het werk gezet werden, met naar mijn mening iets te weinig aandacht voor een hapje lucht tussendoor. Maar ja, das mijn mening.
En de opmerking die later uit het publiek kwam over het "arm" bespierde paard (die samengesteld liep) vond ik erg "grappig", ik vond het paard er juist prima uitzien! Alleen door de langgerektheid ziet het er misschien anders uit.
Het springen vond ik ook erg leuk om te zien. Eerst netjes de basis en dan weer een stapje verder. Het was dus ook de eerste keer dat ik Wim Bonhof aan het werk zag, maar hij weet het leuk te brengen. Ik ga me opgeven voor de instructieweken allround, zou hij dan ook lesgeven? Eens kijken of hij mijn paard relaxed over een hindernis kan loodsen. Jammer dat wij geen echte springlessen hebben, het is inderdaad leuk voor de afwisseling. Maar ook weer een leerzaam lesje.
Ben benieuwd wat ze volgend jaar doen (zal eerst wel weer vechten worden om een vrije dag).