Hoe gaat de jury om met de eis om op eigen starttijd te star

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Hoe gaat de jury om met de eis om op eigen starttijd te star

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:16

Zou het niet een idee zijn om naar het secretariaat te bellen voor vertrek? Of zie ik dat nou helemaal verkeerd.

En wat Maris zei: dat lijkt me ook handig. Iedereen direct na melden bij het secretariaat naar de ringmeester, zodat deze beter in kan schatten wie er wel en niet zijn.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:17

erleyne schreef:
Ik organiseer best drukbezette wedstrijden, en wij lopen eigenlijk altijd wel op schema. Het enige waardoor we elke keer onwijs inlopen, is omdat mensen gewoon niet op komen dagen! En dat lijkt echt een trend te worden.
Twee weken geleden ergens wezen kijken, kwamen er in een ring van 12 combi's 8 niet opdagen. Tja , dan is er als organisatie ook weinig meer aan te redden.
Ik ben zelf ook altijd ruim van te voren aanwezig en probeer zo veel mogelijk mee te werken. En als je je een beetje fatsoenlijk opstelt en uitlegt waar de pijn zit, dan is er meestal wel wat te regelen.

Dat heb ik ook ja!

En mensen die inderdaad hun eigen starttijden aanhouden, terwijl er duidelijk vermeld staat: Starttijden zijn richttijden! Bij uitvallers schuift dit op, ruim van tevoren aanwezig zijn. (volgens knhs voor aanvang van de rubriek zelfs vroeger......

Zo frusterend dat mensen niet lezen Ziek Rolleyes

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:33

Hartstikke leuk, maar ik kan goed lezen en kom altijd ruim op tijd. Maar als het 45 minuten inloopt omdat de jury geen pauze houdt heb ik toch echt een probleem. Ik zou pleiten voor een max tijd dat iets kan inlopen. Uitlopen is geen probleem

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:37

Als de startlijst op nummer is, dan hou ik altijd ruim rekening met uitvallers, van bepaalde wedstrijden weet ik dat ze vaak uitvallers hebben of gewoon snel gaan waardoor je vaak eerder moet starten dan je zelf gepland had.

Als de startlijst op tijd is gemaakt, dan hou ik vast aan de tijd. Op de concoursen hier in de buurt gaat dat ook altijd zo, als er uitvallers zijn en je bent klaar, dan mag je eerder starten, maar je mag ook je eigen tijd aanhouden.

Ik heb dan ook het liefst ook startlijsten die met tijden werken.
Als ik zelf achter de C zit vind ik het ook prima als ruiters hun eigen tijd aanhouden.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:48

Egni schreef:
En mensen die inderdaad hun eigen starttijden aanhouden, terwijl er duidelijk vermeld staat: Starttijden zijn richttijden!

Daarom kies ik ook voor de wedstrijden waar op de startlijst staat: er wordt op de EIGEN tijd gestart. Nooit geen gemauw met te vroeg moeten starten, de hele voorbereiding tot de minuut te bepalen. Heerlijk Vork
(tja, en als de jury dat niet leuk vindt, dan jureren ze daar niet neem ik aan)

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:27

naar mijn mening moet je gewoon een uur voor jouw starttijd aanwezig zijn, daarom kijk ik altijd een dag voor de wedsttrijd nog even naar de startlijsten, als ik mij dan aanmeld op de wedstrijd vraag ik altijd even wie er op dat moment in de ring zit en of er ook uitvallers zijn. het is mij ook wel eens gebeurt dat ik op een wedstrijd kwam en ik direct moest opzadelen tja dan baal je wel even, toen heb ik met iemand geruilt die al een poosje aan het inrijden was dat was natuurlijk mooi opgelost maar anders heb je gewoon pech gehad en dan zie ik het wel.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:31

Ik erger me dood hoor als ik zit te jureren en het loopt vijf minuten in, dat er dan dus gewoon niet gestart wordt door de volgende combinatie. Afgelopen weekend was het weer zover, ik zit me dan op te vreten, als je losrijden nog afhangt van die vijf minuten ben je niet goed bezig.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:00

5 minuten OK.. dan ben je aan het mieren*euken dat je niet wil starten,maar soms loopt het 10/15 minuten in en dan hebben mensen zoals ik een probleem, die dus ongeveer 20 minuten inrijden en dan dus er nog maar 5/10 minuten opzitten Ja

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:07

Maar Lowara, vraag jij dan niet bij het betalen aan het secretariaat of het in of uitloopt?
Ik wel hoor, en tussendoor vraag ik het ook nog eens aan de ringmeester.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:09

Denk dat als je net als Lowara zo'n krappe inrijtijd aanhoudt, je altijd zelf wel heel erg achter je tijden aan moet vragen, want je hebt wel gelijk dat je dan wel heel erg kort losrijdt. Maar goed daar kan een vereniging geen rekening mee houden en inlooptijden van tien minuten vind ik dus heel normaal. Als ik zit te jureren streef ik er nameljk naar om het iets in te laten lopen....in plaats van uitlopen!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:55

Ik had ooit eens dat ik 's avonds om 22.00 en 22.15 moest rijden. Wij waren een beetje laat Bloos (trein kwam eraan en de brug ging nog is een keer open Rolleyes )
Dus wij komen daar aan om 21.00 uur. Kreeg ik te horen dat het 3 kwartier inliep(!!!) En dat ik een kwartier de tijd had om in de ring te verschijnen.
Kreeg bijna een hartaanval Bloos
Gelukkig waren er een hoop mensen die mij hielpen, en liep het net een klein beetje uit en had ik toch nog mooie de tijd om te kunnen starten ( was nog mooi 1e en 4e ook met 3 wp Haha! )

Had het overigens wel bij dezelfde vereniging dat er toen een hoop uitvielen, met als gevolg een gat van een half uur wat ze niet wilde doorschuiven Scheve mond

Gelukkig is dit mij maar 2 keer voorgekomen Vork

Overigens heb ik mazzel als het inloopt dat ik aan 15 tot 20 minuten genoeg heb om de ring in te kunnen.....

Voortaan ben ik er maar op tijd Vork Clown

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:14

GhostBuster schreef:
bel de msnege op

Verward

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:15

slaat idd nergens op, de manege weet meestal van niks, je zal toch echt het secretariaat moeten hebben... en of die het leuk zullen vinden als ze steeds gebelt worden met de vraag of het in of uitloopt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:55

meestal valt het wel te overleggen maar soms gaat het echt helemaal mis. Ik ga ook nog wel eens te voet naar een wedstrijd en dan kan je natuurlijk geen uren van te voren aanwezig zijn, want dan sta je daar een beetje suf met je paard. Ik fietste dus altijd na het toiletteren e.d (ongeveer anderhalf uur van te voren) naar de kantine om te vragen hoe het ervoor stond. Op een bepaald moment liep het toen al 40 minuten in en moest ik snel terug naar mijn paard racen om haar op te zadelen en naar de wedstrijd te rijden. Eenmaal daar aangekomen was het weer 15 minuten ingelopen en kon ik precies 5 minuten losrijden. Toen was ik wel flink sjaggo hoor! Zeker omdat het om mijn allereerste Z proef ging. Op het protocol stond: spanning, joh gek zeg!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:47

daffodil schreef:
Ik erger me dood hoor als ik zit te jureren en het loopt vijf minuten in, dat er dan dus gewoon niet gestart wordt door de volgende combinatie. Afgelopen weekend was het weer zover, ik zit me dan op te vreten, als je losrijden nog afhangt van die vijf minuten ben je niet goed bezig.

Vraagje: waar maak je je druk om? Wil je dan die vijf minuutjes eerder weg? Je kijkt eens om je heen, staat even op, strekt de benen, en hup, daar is de volgende combinatie, die terecht op de juiste tijd wil starten.
En nog wat, heet die juffrouw, die die vijf minuten gewoon gebruikt voor het laatste losrijden en jouw laat 'wachten' toevallig, Anky, Imke, Coby, Kirsten enz, dan zeg je zeker: Da's professioneel?!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:59

CharleyT, jij hebt zeker de post van femiaans niet gelezen op de vorige blz?
Het is helemaal niet terecht als deelnemers op hun eigen tijd starten, zie art 44 wedstrijdreglement.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:34

Fitzroy schreef:
CharleyT, jij hebt zeker de post van femiaans niet gelezen op de vorige blz?
Het is helemaal niet terecht als deelnemers op hun eigen tijd starten, zie art 44 wedstrijdreglement.

En wat staat daar dan: art.44 punt 3:Deelnemers moeten op het in het programma vermelde tijdstip Of op het door de fungerende ringmeester nader vastgestelde EN per omroep bekend gemaakte tijdstip in de ring of bij de start aanwezig zijn.
Dus als je niks hoort van de ringmeester is je niks te verwijten als je op je eigen tijd wil starten! En daarbij komt: probeer te handelen in de geest van de sport aub.
Dus niet je op vreten als je vijf minuten naar een lege ring kijkt door 1 uitvaller, dat was mijn punt. En niet van die opmerkingen plaatsten zoals Daffodil deed, over die vijf minuten eerder of niet, da's onsportief naar de deelnemers.
Vallen er grote gaten, dan heb ik altijd nog in overleg met secretariaat en deelnemers een prima oplossing gevonden, waarbij het uitgangspunt moet zijn een eerlijke sportieve wedstrijd! En niet een jury die opeens denkt, oh, uitvallers, beetje doorjagen dan ben ik opeens eerder klaar, da's geen correcte houding voor een official.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:38

Nikka schreef:
Dus je kan er niets van zeggen begrijp ik? Laatst ook een keer een probleem gehad. Jury wilde naar huis en nam niet een pauze tussen de Z1 en Z2 plus een paar uitvallers. Resultaat: inlopen 45 minuten. Daar is gewoon niet op te plannen.

Zo'n jury is dus onsportief en egoistisch bezig, kan het niet anders verwoorden. Stop er dan met je juryhobby als het allemaal zo gehaast moet. En 45 min. inlopen is zelfs met een uur van te voren aanwezig zijn niet in te halen. Heel onsportief naar de deelnemers.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:35

Kijk, als het een kwartier inloopt kun je gewoon een pauzetje inlassen als jurylid, geen probleem.
Maar ik vind eerlijk gezegd als jurylid en ook als deelnemer btw, dat je niet moet gaan zitten miepen om 5 minuten hoor. Die laatste 5 minuten kunnen je echt niet meer redden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:06

5 minuten zijn nog veel, je kan nog een hoop erin krijgen in 5 minuten. Ík tenminste wel, dus niet iedereen over 1 kam scheren...
Want als ik nog 5 minuten heb, dan neem ik die ook, omdat ik die ook nódig heb.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:01

casperrr schreef:
5 minuten zijn nog veel, je kan nog een hoop erin krijgen in 5 minuten.

Als de training zo makkelijk zou zijn, reden we allemaal GP Clown
Sorry hoor, maar als jouw proef afhangt van je laatste 5 minuten vind ik dat eerlijk gezegd niet echt een pre voor je training. Het kan misschien net iets minder gaan dan je had gehoopt maar het maakt toch zeker geen 20 punten verschil of wel?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:51

Ik rijd áltijd 15 minuten in. Ik moet er geen meer doen want dan gaat het niet goed. Ik móét gewoon 15 minuten doen om los te rijden. 10 min. is té kort voor mij 20 min. is té lang. Dus zeg niet dat 5 min. veel uitmaken, want voor mij maakt dat héél erg veel uit.
Tis een aparte inrijmethode, beetje apart paard, maar zo gaat het, het beste. Dus die 5 min. maken voor mij zeker weten veel uit. En ik zou ook echt níet blij zijn als ik er 5 min. eerder in moet.

Overigens bedoelde ik met die 'hoop erin krijgen' niet dat je een nieuwe oefening aan leert Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:58

Ik rij soms maar 10 minuten los en dan is 5 minuten ineens de helft. Maar ik weet ook wel dat dat een risico is die ik zelf neem. Bovendien ga ik vaak dan wel vast wat langer stappen zodat ik kan oppakkken als ik zie dat het gaat inlopen.
Waar ik wel echt de pest aan heb is als 1 ring wel en de andere ring niet inloopt. Je komt dan je eerste proef uit en MOET meteen door. Dan geef ik toch wel vaak even de spreekwoordelijke vinger. Ik doe de proeven uit mijn hoofd en heb toch wel even een minuutje of 2 nodig om om te schakelen, laat staan het even laten afvloeien van de spanning van je paard.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:02

Sizzle schreef:
Waar ik wel echt de pest aan heb is als 1 ring wel en de andere ring niet inloopt. Je komt dan je eerste proef uit en MOET meteen door. Dan geef ik toch wel vaak even de spreekwoordelijke vinger. Ik doe de proeven uit mijn hoofd en heb toch wel even een minuutje of 2 nodig om om te schakelen, laat staan het even laten afvloeien van de spanning van je paard.

Daar heb ik ook echt de pest aan Scheve mond Zo moest ik op Outdoor Zeeland met 25 graden na mijn 1e proef gelíjk dravend naar mijn andere ring toe omdat die zo inliep. Nee ik móest gelijk door. Kon niet even op adem stappen, nee ik moest in volle draf opschieten naar de volgende ring. Die proef was niet veel meer waard Nagelbijten / Gniffelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:06

Casperr en die jury maar klagen tegen de schrijver dat er tegenwoordig zulke slechte combinaties zijn zeker Haha!
Ik snap niet waarom een jury dat wil. Er is toch niet aan om een oververhitte combinatie in de ring te hebben? Ik zulke gevallen negeer ik gewoon vaak de ringmeester heel even. Als ze te veel gaan dwingen start ik de tweede proef helemaal niet meer. Een beetje aanpassen vind ik geen probleem maar het moet wel binnen de normale grenzen blijven hoor.