Punten Anky voor halthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vonkie2009

Re: Punten Anky voor halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:41

Tijdens de NK in Eindhoven werd de uitslag die op het scorebord stond pas een onderdeel later dan het betreffende onderdeel vermeld. Dat zou betekenen dat die 75% niet voor het halthouden zou zijn maar voor het onderdeel die Anky daarvoor heeft gereden. Zou dat misschien gebeurd kunnen zijn?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:08

De 75% is cumulatief, niet per onderdeel. Alleen het eerste onderdeel kan je dus echt zien op het scorebord. En ja, Anky begint vaak met een 4, maar in Maastricht dus niet. Anyhow, ze heeft geen 7.5 gekregen voor het halthouden bij het afgroeten, dus de discussie die hier gevoerd wordt is niet terecht.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:12

heb het wel gzien en inderdaad stond hij aan het eind te stuiteren maar ja... ik vond het wel een hele nette proef hoor, paard heeft er duidelijk zin in en die passage en piaf werkelijk geweldig...

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:20

nini_2008 schreef:
Ik hoop dat dit hier goed staat, maar ik heb vanaochtend via filmloop de grand prix op JIM gevolgd, en ik was een beetje verward over de punten toekenning bij sommige onderdelen.
Ik weet dat er op dit moment veel discussie is over het jureren bij dressuurwedstrijden, maar wat mij vandaag vooral opviel waren de punten voor het halthouden, en dan vooral bij de proef van Anky. Want als ik het goed zag kreeg zij voor het halthouden aan het eind van haar proef een score van ongeveer 75%, terwijl Salinero geen seconde echt stil heeft gestaan. Terwijl bijvoorbeeld Marlies van Baalen voor het halthouden maar 65% scoort, terwijl haar paard gewoon keurig stilstaat.
Ik heb niets tegen Anky, maar ik viel zowat uit mn stoel toen ik Anky dr punten zag voor dat onderdeel!
Hoe vallen die punten te verklaren? Ik loop er de hele dag al mee rond, maar ik snap er werkelijk niets van!

Bij de kur stond ie wel stil dus ze heeft blijkbaar geoefend! Ik was helemaal verbaasd dat ie het kon!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:55

Kon hij stilstaan, Zipje? Toch knap!

nini_2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 12:45

oversized schreef:
Tijdens de NK in Eindhoven werd de uitslag die op het scorebord stond pas een onderdeel later dan het betreffende onderdeel vermeld. Dat zou betekenen dat die 75% niet voor het halthouden zou zijn maar voor het onderdeel die Anky daarvoor heeft gereden. Zou dat misschien gebeurd kunnen zijn?

Het kan natuurlijk dat de scores nog niet klopten, maar er stond duidelijk op het scorebord:

halt immobility
75,..?%

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:46

Hij stond tijdens JIM inderdaad stil.
Ze liet hem zelfs nog extra lang stil staan Clown

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:53

Halthouden is halthouden, punt.

Zouden wij op deze manier "stilstaan" bij ht afgroeten dan zouden we een 1 te pakken hebben. Simpelweg omdat het niet getoont is.

En zo hoort het ook, maar ook voor iedereen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:58

Halthouden is inderdaad halthouden. Maar dat scorebord werkt anders dan je denkt. Er komt steeds een totaal te staan, die 75% is dus de score van de gehele proef op dat moment, op het moment dat er dan een punt bij komt, verandert dat percentage, maar dat is niet het punt. Een onderdeel wordt tenslotte ook met punten beoordeeld en niet met percentages.

Het percentage wat je dus op het bord ziet is een tussenstand, niet de beoordeling van het betreffende onderdeel. Je kan het wel ongeveer zien, omdat je het percentage voor, en het percentage na een bepaald onderdeel ziet.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:41

Ja precies, dus ze had daarvoor misschien een cumulatieve score van tegen de 80% en door het niet getoonde halthouden keldert de score dan naar 75% (bijvoorbeeld).

Dus b.v.
onderdeel 1 gemiddeld (van 5 juryleden) 8, cumulatief een 80%
onderdeel 2 gemiddeld 9, cumulatief een 85 %
onderdeel 3 gemiddeld 7, cumulatief een 80 %
onderdeel 4 (het halthouden) gemiddeld 4, cumulatief een 70 %

(Nu moet iedereen toch wel snappen wat met cumulatief bedoeld wordt.)
Dus de score die je ziet, is de score nadat het vermelde onderdeel (halt, immobility) is verwerkt in het punt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:52

Halt is halt, je kunt er van allerlei theorien op los laten maar dat dier hoort gewoon gehoorzaam stil te staan! AvG is tenslotte een grote amazone!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:03

detour schreef:
Halt is halt, je kunt er van allerlei theorien op los laten maar dat dier hoort gewoon gehoorzaam stil te staan! AvG is tenslotte een grote amazone!

Als je nou goed leest, zie je dat deze hele discussie niet aan de orde is.. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:04

Heb wel gelezen maar verbaas me er gewoon over dat dat dier dat amper kan! Thats all, los van de punten!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:06

ooh, oke op die manier. Nou verbazen doe ik er me niet over, als je ziet wat voor voer dat dier krijgt en hoe die getraind wordt snap ik het wel. wachten is nu eenmaal ook moeilijk. En ik moet eerlijk zeggen, ik zie ook liever in mijn paarden dat ze niet halthouden, als dat ik ze halverwege de proef steeds bij moet porren omdat ze zachtjes aan de pijp leeg hebben of het wel genoeg vinden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:07

Kan het niet beide dan? kan een paard niet En heet zijn En gehoorzaam en goed aan de hulpen?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:09

ik heb het niet zo zeer over goed aan de hulpen, dat is een kwestie van trainen. Maar het ene paard gaat er altijd voor de volle 100% voor en is soms te enthousiast, en de ander gaat er wel voor, mar zodra het moeilijk wordt haken ze af (even zwart-wit geschetst) ik denk dat het wel allebij kán, maar ik denk dat je op dat niveau toch wel de eerste nodig hebt. Dan maar een 3 of minder voor het halthouden, dat zijn maar twee onderdelen.

Kalien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:11

volgens mij heeft anky nog nooit (echt)stilgestaan Lips are sealed

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:15

Jawel, als ze in de kur in stap binnenkomt staat hij meestal wel stil hoor Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:15

Kalien schreef:
volgens mij heeft anky nog nooit (echt)stilgestaan Lips are sealed

MIsschien dat ze het zelf ook moeilijk vindt met haar paarden?...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:22

Als je paard écht goed aan de hulpen is, staat je paard stil als jij dat vraagt, en loopt het paard wanneer ij dat vraagt. Zo niet, dan is je paard niet aan de hulpen. Dus overenthousiamse is, naar mijn idee, niet aan de hulpen zijn.
Geschreven is dat een stuk makkelijker dat in werkelijkheid, maar ik geef dan ook toe dat mijn paard niet volledig aan de hulpen is. Maar halt houden kan mijn paard zeker. zelfbeheersing, verzameling, dát is een goed getraind paard.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:29

Black_White schreef:
Als je paard écht goed aan de hulpen is, staat je paard stil als jij dat vraagt, en loopt het paard wanneer ij dat vraagt. Zo niet, dan is je paard niet aan de hulpen. Dus overenthousiamse is, naar mijn idee, niet aan de hulpen zijn.
Geschreven is dat een stuk makkelijker dat in werkelijkheid, maar ik geef dan ook toe dat mijn paard niet volledig aan de hulpen is. Maar halt houden kan mijn paard zeker. zelfbeheersing, verzameling, dát is een goed getraind paard.

Dus Salinero is niet goed aan de hulpen? eh, ja. Ga er maar vanuit dat salinero meer zelfbeheersing heeft dan jij nu denkt. Ik vrees dat als anky er niet op zat, hij heel wat andere bewegingen zou maken Knipoog Zoiets is in dit verband zooo betrekkelijk.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:34

Dressuur is naar mijn idee perfectie. Als ik naar salinero kijk vind ik (maar, zeg er meteen bij ik ben geen uberkenner) dat hij er niet echt relaxed uit ziet. En dat vind ik bij de zelfbeheersing horen. Laat mij maar bent branderup zien, dát noem ik zelfbeheersing tot in de perfectie.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:37

Dit is weer een discussie die je tot in den treure kan gaan houden maar daar schiet niemand iets mee op. Feit is dat anky olympisch kampioene is, en dat is niet zonder reden.

en niemand is perfect, anky niet, maar ook bent branderup niet.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:44

Ze had er toch echt goed op geoefend vond ik. In de Kur van JIM stond hij echt ook eventjes netjes stil.

Trouwens, het gehele beeld vond ik wel beter en meer van achteruit, alleen de series kunnen nog iets mooier en 2 overgangen niet zo netjes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:51

DresslOver schreef:
Dit is weer een discussie die je tot in den treure kan gaan houden maar daar schiet niemand iets mee op. Feit is dat anky olympisch kampioene is, en dat is niet zonder reden.

en niemand is perfect, anky niet, maar ook bent branderup niet.

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener,dat ze Olypisch Kampioen is! Dat maakt het alleen maar belachelijker in mijn ogen dat ze dan niet eens kan halthouden! Koe

trouwens, de discussie begint juist interessant te worden. Ik denk dat zelfbeheersing en ontspanning hoger mogen scoren dan spannening, rillerigheid en uitstraling!