Hals strekken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Hals strekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:01

Ik zou als het halsstrekken er zo uit zag als in je profiel ook niet naar een 6 gegaan zijn. Je paard moet nl. de hand volgen en niet achter de loodlijn gaan lopen. Het naar beneden komen is er wel maar het neusje eruit is ver te zoeken. Ik vind dit toch wel een behoorlijke fout.
Van mij had je niet meer dan een 5 gekregen.

Die 4 bij de pony's kan ik me wel in vinden. Vergeet niet dat de meeste juryleden bij de ponies toch wat soepeler zijn dan bij de paarden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:57

Fitzroy schreef:
Ik zou als het halsstrekken er zo uit zag als in je profiel ook niet naar een 6 gegaan zijn. Je paard moet nl. de hand volgen en niet achter de loodlijn gaan lopen. Het naar beneden komen is er wel maar het neusje eruit is ver te zoeken. Ik vind dit toch wel een behoorlijke fout.
Van mij had je niet meer dan een 5 gekregen.

Die 4 bij de pony's kan ik me wel in vinden. Vergeet niet dat de meeste juryleden bij de ponies toch wat soepeler zijn dan bij de paarden.

Tja ik starte een grote E-pony en was 16/17 toen die tijd ik vind de vergelijking gewoon totaal niet eerlijk. ik ben nu namelijk ruim 19 en voel me nog het zelfde als op die leeftijd Haha! (snap het wel als er een 12 jarige zit dat je dan wat liever ben maar mijn pony had gewoon een dikke onvoldoende moeten krijgen!)
al had ik voor mijn pony een 1 of een 2 gekregen had je er niks over gehoord .
maar een paardje wat met zijn 1ste wedstrijd goed zijn best doet (kom op het is B) alleen er nog net niet helemaal bij is vind ik wel erg laag gecijferd Bloos we gaan er 18 nov weer voor ben benieuwd Haha!
mensen bedankt allemaal Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:33

De jury kan niet weten dat het zijn eerste wedstrijd is en dat is ook geen maatstaf. Zou een mooie boel worden als je met al dat soort dingen rekening zou moeten houden.
Eerste wedstrijd, amazone ongesteld, o ja, het is een Haf dus het is eigenlijk heel goed enz enz.
Er zijn nu eenmaal bepaalde eisen waaraan je moet voldoen, ook in een B-proef.
Als jij zorgt dat je het neusje eruit krijgt heb je zo 8-en te pakken.
In feite is het achter de loodlijn zijn met hals strekken een basis fout want je paard volgt dus niet je hand waar jij naar toe wilt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 20:11

Fitzroy schreef:
De jury kan niet weten dat het zijn eerste wedstrijd is en dat is ook geen maatstaf. Zou een mooie boel worden als je met al dat soort dingen rekening zou moeten houden.
Eerste wedstrijd, amazone ongesteld, o ja, het is een Haf dus het is eigenlijk heel goed enz enz.
Er zijn nu eenmaal bepaalde eisen waaraan je moet voldoen, ook in een B-proef.
Als jij zorgt dat je het neusje eruit krijgt heb je zo 8-en te pakken.
In feite is het achter de loodlijn zijn met hals strekken een basis fout want je paard volgt dus niet je hand waar jij naar toe wilt.

Ik heb het ook niet over het feit dat het zijn eerste wedstrijdje is maar dat het toch wel een B proefje blijft en ik vind dat je naarmate met klasse vordert het er steeds perfecter uit moet zien.
en niet meteen goed als je nog maar *net* in de BEGIN klasse start?
Het zou dan eigenlijk voor een hoop mensen betekenen dat je pas moet starten als je alles echt helemaal kan ! en dat je met 5 wedstrijden al dik in de L1 zit Knipoog
Ik vond het commentaar terecht maar toch echt wat streng vergelijk ik het met mijn pony Bloos

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:49

Volgens mij wil je echt niet lezen wat ik schrijf. Ik heb het over een basisfout. Waarom zou je een basisfout niet mogen afstraffen in de B? Omdat het 'maar' B is ? Een kantelend hoofd straf ik ook gelijk af in de B.
Als je alles door de vingers gaat zien, komen er combinaties in klasses waarin ze niet thuis horen en krijg je weer dat je je afvraagt hoe bepaalde combinaties er zijn gekomen.
Overigens is een 5 nog steeds voldoende Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 08:27

Fitzroy schreef:
Volgens mij wil je echt niet lezen wat ik schrijf. Ik heb het over een basisfout. Waarom zou je een basisfout niet mogen afstraffen in de B? Omdat het 'maar' B is ? Een kantelend hoofd straf ik ook gelijk af in de B.
Als je alles door de vingers gaat zien, komen er combinaties in klasses waarin ze niet thuis horen en krijg je weer dat je je afvraagt hoe bepaalde combinaties er zijn gekomen.
Overigens is een 5 nog steeds voldoende Knipoog

IK lees duidelijk wat je schrijft Knipoog
Alleen wat ik bedoel te zeggen is dat een hoop B-rijders nog moeite hebben met het halsstrekken( dit ook duidelijk zeggen/aangeven Bloos ) Ik vind dat als je dus in een B proefje rijd en het begin van het halstrekken is er *alleen nog het knikje er uit* zou ik een 5 en 6 mooier vinden als een 4 en 5.
Dit komt denk ik ook omdat ik het steeds vergelijk met mijn pony.(tja vind je het logisch? heb ik hier altijd 4en mee gehad.)
Kijk als het tempo ook gaat schommelen vind ik het wat anders maar mijnes blijft constant lopen Knipoog
(het gaat nu trouwens ook alweer een heel stuk beter we trainen hard !)
Dit omdat je zo dus kan groeien in de klasse omdat ze telkens ook strenger worden een soort Idols idee:o
Maar goed begrijp echt wat je bedoeld hoor vind het alleen toch wat aan de strenge kant met de nadruk dat B het begin is .
en dan kan je wel zeggen dat het je basis is maar je basis moet toch ook groeien en wordt als het goed is toch ook met de jaren beter en sterkerder .? Bloos

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:46

Storm76 schreef:
Om je paard meer met de neus eruit te rijden moet je eigenlijk hele andere dingen gaan oefenen. Overgangen, van voor naar achter toe rijden, achterhand erbij, basis dus!
Aan het einde van iedere training even het halsstrekken oefenen, en blijf daarbij drijven zodat hij zijn neusje naar voor toe brengt. Maar nogmaals, dat ligt al in de basis.
Hou wel contact op je teugels en blijf lichtjes vragen.
(of hou een worteltje voor zijn neus) Clown

Vraagje: er staat : van VOOR naar ACHTER rijden??? Is het niet slimmer om je paard van achter naar voor te rijden, oftewel de achterhand activeren, meer voor!waartse drang opwekken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:57

Je hebt helemaal gelijk, ik heb het verkeerd opgeschreven.
Goed gezien van je!

(ik denk wel dat de anderen het begrepen dat het verkeerd om stond, of er zelfs overheen gelezen hebben)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:40

Ik vind dat de jury terecht gejureerd heeft. Je paard doet geen halsstrekken, maar loopt gewoon heel diep.

Daarbij zien de meeste jury's het liever dat een paard de hand van de ruiter volgt, maar te weinig daalt. Dus wel halsstrekt, maar naar voren inplaats van naar beneden. Dan een paard wat heel erg daalt in de hals maar de neus op de borst brengt. Wat in feite jouw paard doet.

En niet vergeten. Een 5 is al een voldoende!! Dus de jury van de 5 heeft gezien dat het begin er wel is, maar de oefening wordt niet uitgevoerd zoals moet. Daarbij mist er nog wat in de africhting, paard volgt de hand nog niet volledig...

Een paard moet met halsstrekken de neus voor de loodlijn brengen, jouw paard zit erg ver achter de loodlijn. Paard moet met halsstrekken dalen in de hals en de hals lang maken, maar achteren blijven lopen. Jouw paard zakt wel, maar maakt zijn hals niet lang, hij blijft wel fijn achteren lopen!

Dus vind ik dat de jury terecht gepunt heeft.
Maar, dat wil niet zeggen dat je niet de goede kant op gaat! Overal is een begin en je kan niet verwachten en eisen dat je paard meteen je hand volgt. Daarbij vind ik halsstrekken gewoon een heel moeilijk onderdeel in de proef, vooral met jonge paarden! Als ze lang mogen is het voor hun gewoon nog niet zo standaard om ten alle tijden de hand te volgen en aangezien er op wedstrijd altijd wel veel te zien is, zullen de meeste (uitzonderingen daar bij nagelaten) toch proberen rond te gaan kijken.

Juist die basis fouten moeten in de B (BASIS) klasse af gestrafd worden! Basis wil zeggen dat de basis in orde moet zijn, dus als de basis nog niet in orde is, dan moet je gewoon nog niet startten.

Als die fouten niet afgestrafd worden, kom je jezelf in de hogere klasse (M/Z) toch wel tegen. Die B en L zijn gewoon hele belangrijke klasses, omdat daar de basis bevestigd moeten worden en in orde moeten zijn.

Satermo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:23

Het is niet voor niets dat het halsstrekken alleen in de B en de L voorkomt!
Mijn paard heeft hoog gelopen maar halsstrekken ho maar!
Zodra hij ook maar iets hoort of ziet is het gebeurd.
Sommige paarden zul je daarom ook nooit tot halsstrekken kunnen krijgen althans niet voor een hele volte.
Groetjes Jacqueline

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:06

Jaa, mij is het voor het eerste gelukt!! Had een 8 voor halsstrekken Haha!
Ging ook wel super! Alleen teugels op maat maken kwam ze erg ver om hoog, daar dus ook een 5 voor Bloos

Maar de 8 voor halsstrekken heb ik in ieder geval binnen! Haha!