Punt 25 de galop, hoe wordt dat beoordeeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Punt 25 de galop, hoe wordt dat beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:50

KarinvdM schreef:
Het cijfer voor de galop onderaan de coupon is voor de zuiverheid en de kwaliteit. Fouten die een paard maakt straf je af bij het betreffende onderdeel, zoals dus inderdaad verkeerd aanspringen. Onzuiverheden in oefeningen, bijvoorbeeld sprongverlies op een volte waardoor het paard de zuiver 3-tact verliest, die neem je wél mee in het cijfer voor de galop.

Ik ben wel jury.

Jep.
Daarom had ik laatst een 4 (in de L2) op het punt F-X-C wenden (in galop) tussen X en C overgang arbeidsdraf.
Mijn paard wisselde op de X terwijl ze daar een stukje contra moet doen.

En toch kreeg op de galop onderaan de coupon een 7.

Galop is de beste gang van mijn paard.
Ze heeft veel sprong!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:57

Urielle schreef:
Dat is heel fijn voor jullie maar blijkbaar zijn er andere juryleden die het anders opgepakt hebben en zo een heeft TS dus getroffen Knipoog

ach ik heb ook weleens 3 vijven voor de gangen gekregen, omdat mijn paard te diep liep Verward

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:25

Reactie van de KNHS op een mail van mij hierover:

Citaat:
In de juryopleidingen van de KNHS wordt hierover het volgende gedoceerd:

De gangen van het paard en de beoordelingscriteria

De kwaliteit van de gangen wordt beoordeeld naar de totaalindruk, zoals genoemd in het 'scala van de africhting', wat wil zeggen de regelmaat van de beweging, de ontspanning en de aanleuning, de impuls, het recht gericht zijn en waar gevraagd de verzameling. De veerkracht van de taktmatige passen, voortkomend uit een soepele rug en de goed ondergebrachte achterhand, en het vermogen hetzelfde ritme en natuurlijk evenwicht te behouden, ook tijdens en na een overgang van de ene gang in de andere, bevestigt de totaalindruk.

Fouten gemaakt tijdens de oefeningen dienen in de oefeningen beoordeeld te worden en niet in de gangen onderaan op het protocol.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:43

Spanning en te diep lopen kost dus wel, het aanspringen niet. Bedankt Ka, ik ga het printen voor het geval dat ooit... !
(en mocht ik dat ene jurylid nog eens tegenkomen Knipoog )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:03

Verkeerd aanspringen heeft geen invloed op het cijfer van de galop, dit gaat om de kwaliteit, de tact etc. Wel kan je een punt minder krijgen op rijvaardigheid en effect van de hulpen.