Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:44

op alle niveaus is 'Simon says' een leuk spelletje. Als je zegt draf en en er gaat er1, dan is die af. Als je zegt: Ilja zegt draf dan moeten ze allemaal in draf. Het gaat er dus om dat je zegt 'naam zegt' Gevorderden evt. beugels uit. Kan erg leuk worden!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:51

heej er komen echt leuke ideeen naar boven zeg! ik zie al zo twee/drie dingen die ik ook in de lessen ga proberen en die zeker goed gaan vallen Ja

Spelletje wat ik eigenlijk altijs speel is wedtrsijdje langzaam stappen/snelstappen.

Dus allemaal achter een 'lijn" en bv zo langzaam mogelijk naar de overkant van de bak stappen. stilstaan = 2 seconden draven. laatste aan de overkant heeft gewonnen.
is altijd een groot succes Clown

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:08

Ik geef ook les aan kinderen van 6 tot 66 Haha! jaar. Wat het bij mij ook altijd goed doet is "op buitenrit" gaan. Ik zet bij een aantal letters pionnen op de hoefslag, dat zijn bomen waar ze omheen moeten rijden. Sommige bomen hebben laag hangende takken en dan moeten ze bukken. Een balkje of twee liggende pionnen is een omgevallen boomstam waar ze overheen moeten draven. Soms veranderd een stuk hoefslag in een sloot en moeten ze binnenhoefslag rijden. Een lol dat ze hebben als er een de sloot in rijdt. Verder is de A-C lijn een kronkelpad waar ze zoveel mogelijk kronkels in moeten sturen.
Rijden op muziek is voor alle leeftijden leuk. Beginners laat ik eerst muziek luisteren en dan moeten ze zegggen of het stap of drafmuziek is. Dan verzinnen we er een leuk figuur op en rijden we die op muziek. Meer gevorderde mogen zelf figuren bedenken. Echte kür muziek is dan het leukst omdat daar veel wisselingen in tempo in zitten. Je kunt ook de groep in tweeën delen en naar elkaar laten kijken welke pony/ paard loopt het mooist op welke muziek.
Wat ook leerzaam is, is een kwis doen. Je stelt een vraag en geeft drie antwoorden A,B of C. De ruiters rijden naar de letter toe waarvan ze denken dat het antwoord goed is. Wie het goed heeft, krijgt een punt. Je kunt eventueel een bonusvraag stellen. Wie de meeste punten heeft mag als eerste kiezen of kiezen op wie degene met de laagste punten volgende week moet rijden.
Verder doen balkjes lopen zonder teugels (knoop erin) springen (voor de iets gevorderde) en rijden zonder zadel het altijd goed. Uitstappen naast de pony is bij mij een trend die regelmatig terug komt net als rijden in dameszit (stap/draf)
Hoop je zo weer een paar ideeën te hebben gegeven.
Groetjes

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:10

Ja idd het uitstappen naast de pony is soms echt een trend.
Apart is dat , je zou verwachten dat ze er liever op blijven zitten

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:40

dames zit komt bij mij met enige regelmatig met de benen naar binnen maar ook andersom. bij de beginners doe ik om de 4/5 week eens een voltige les om ze nog beter te laten zitten.

wat ook leuk is als je bv 4 kinderen hebt ze bij a b c en e neer te zetten en dan zo snel mogelijk te stappen een rondje wie het eerst is heeft gewonnen, dan een rondje in draf in galop etc. je kunt ze ook bv zo langzaam mogelijk laten draven etc

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:18

Ilja000 schreef:
Schipper mag ik overvaren?

= de absolute favoriet bij mijn kids Haha!

Ze kunnen lekker hard zingen, haha. Hoofd, schouders, knie en (bijna) teen doe ik met de kleuters ook af en toe. Kunnen ze zingen, balans bewaren & een dansje doen tegelijk: best pittig!

Voor de rest Tally-ho, rondje om de wereld (geïnspireerd door Renez Knipoog ), af en toe voltige, tonnetjesrace, estafette en tonnetjesrace Lachen Zelf heb ik veel in Engelse bladen getuurd, naar de Gymkhana-onderdelen.

Edit: oeh, leuke verhalen bedenk jij er omheen, Jonaas! Bij mij is 'schipper schipper' ( Clown ) deels megapopulair omdat een aantal mensen ook inderdaad niet genoeg tol betaalt enzo Haha!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:39

Misschien een hele stomme vraag hoor maar ik ben de spelregeltjes van 'schipper mag ik overvaren vergeten'. Hoe ging dat ook alweer?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:32

KimH schreef:
Misschien een hele stomme vraag hoor maar ik ben de spelregeltjes van 'schipper mag ik overvaren vergeten'. Hoe ging dat ook alweer?

ff van een site geplukt;

Citaat:
Benodigdheden:
- een grote ruimte waar kinderen in kunnen rennen
- zoveel mogelijk kinderen

Beschrijving:
Zorg dat je twee muren tegenover elkaar hebt staan. Laat de kinderen tegen de muur aan staan. Zet één kind in het midden neer. De kinderen tegen de muur zingen dan:
Schipper mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Het kind in het midden mag dan beslissen of de kinderen over mogen varen en of ze een cent moeten betalen. Is dat zo, dan mag het kind in het midden zeggen hoe ze dan naar de overkant moeten gaan. (dat kan zijn: rennen, lopen, huppelen, springen, rollen, kruipen, enz.) Het kind in het midden, moet dat dan ook doen en moet proberen een kind te tikken. Als het getikt is, dan komt deze in het midden en begint het overnieuw. Hoeven de kinderen geen cent te betalen, dan mogen ze gewoon naar de overkant lopen, zonder dat ze getikt worden.

Variatietip! Laat de kinderen in plaats van huppelen, springen en rennen, dieren nadoen. Zorg er dan wel voor dat het binnen wordt gedaan, anders slijtern de kleren heel snel!

Dit spel is echt heel leuk voor jong en oud. en het is heel leuk, omdat het geen competitie is. Er is geen winnaar en geen verliezer. Het is wel heel leuk om dit te zien!

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:07

haha kimh schaam me ook diep maar kweet et ook niet meer.
mijn beginners vinden het ook te gek om andersom op het paard te zitten en dan figuren sturen is best moeilijk.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:43

Ik geef gehandicapten kinderen les, dat is echt ontzettend leuk Ja
Ook begeleid ik trouwens

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:51

Hoi,

Ik geef kinderen les op een vereniging. Ze hebben allemaal een eigen pony en zijn ook ebst goed gemotiveerd en helemaal niet vervelend. Op een andere vereniging waar ik vroeger les heb gegeven was dit wel anders, daar vroegen ze na 20 minuten al of ze klaar waren!

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:35

ik heb ook een tijdje lesgegeven op een manege, kinderen van 5 tot 16 jaar. Ik vond de beginnertjes (die voor het eerst op pony zitten, jonge leeftijd) best wel moeilijk. Ook om ze allemaal achter elkaar te laten lopen, achter elkaar aan draven enzovoort..

Nu geef ik al een tijdje les op een ponyclub, dus ieder heeft zijn eigen pony. De leeftijd van 7 tot 16 jaar. Hier vind ik het wel moeilijker om spelletjes of iets dergelijke te doen omdat de ponys zo verschillen van karakter. Je weet niet wat een pony doet als je bijvoorbeeld tikkertje gaat spelen(racen, ervandoor gaan). Hoe doen jullie dat met clublessen op eigen pony?
Toch probeer ik zoveel mogelijk afwisseling in de lessen te houden; springen, balkjes lopen, slalommen, carrousel, annemarie koekoek. Maar zou idd ook wel wat andere dingen willen proberen. Er zitten wel al hele leuken tussen.
Ook als we dressuur doen ofzo doen we ook vaak een rondje zo langzaam mogelijk draven, zo snel mogelijk, a afwenden recht oversteken met de ogen dicht en veel overgangen.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:23

Ik geef geen club maar manegelessen. Maar ik vind dat je al een aardig afwisselend programma hebt!. De karakter verschillen zie ik ook erg bij manege pony's. Vooral bij de kleinere beginners probeer ik er voor te zorgen dat ze voldoende afstand hebben, en als we een wedstrijdje slalommen of iets dergelijks gaan doen kijk ik wel welke pony's ik 'naast' elkaar zet.

Even een vraagje: Hoe gaan jullie om met ik-wil-niet-ik-kan-niet-kinderen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:03

Morgen moet ik weer les geven (ga met 1 groep sowieso springen mss met 2) dus vast bedenken wat ik zn beetje ga doen.
Ik heb nog geen wil/kan ik niet momenten gehad... maar ik denk dat ik zoiets zou hebben of meedoen of afstappen, zeker in een groep je verpest t dan ook voor de rest.
Wat ik bij de manegeruitertjes die ik les geef wel heel leuk vind is de vooruitgang, de 1e week was t een drama, maar de week erna ging t z'n stuk beter en lieten sommige die eerst de pony niet vooruit kregen een geweldige uitgestrekte draf zien (ok neusje teveel in de wolken, maar de reactie van de pony's was gewoon top)

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:16

Ik leg de kan niet kinderen uit dat als ze niet meedoen en het niet proberen de rest verder gaat met leren en die gene die zeurt niet.
met echt bange kinderen leg ik uit dat ze meer vertrouwen in zich zelf moeten hebben en dat je pas kan zeggen dat je het niet kan als je het geprobeerd heb.
Dus ze MOETEN het van mij 1 keer proberen en dan mogen ze zeggen of ze het wel of niet nog een keer doen.

ECHTE zeurders dreig ik mee dat ze weer een les lager gaan anders.
De echte beginners doen namelijk altijd wel alles. (tot nu toe haha)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:00

ik ga straks weer lesgeven Lachen heb veel de longelesjes, en een paar groepslesjes, (ook gehandicapten) , vind het heel moeilijk om iets leuks voor één groepje te verzinnen, 2 mama's hadden bedacht dat het wel leuk was als ze bij hun dochters (7 jaar) in de les zouden gaan rijden, maja vind dat je aan 7 jarigen andere dingen vraagt dan ouderen dus zit nu enorm te schipperen. maar zoals spelletjes hoef ik dan weer niet echt te doen (al denk ik als de moeders nog iets beter kunnen rijden, ik er wel wat in ga gooien Lachen )
en ja met de longelesjes veel rondjes in het zadel en andere voltige kunstjes, zonder zadel, zonder beugels, lenigheidsoefeningen , en dan ben ik ze alweer bijna kwijt. Huilen van het lachen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:03

devon04 schreef:
Ik leg de kan niet kinderen uit dat als ze niet meedoen en het niet proberen de rest verder gaat met leren en die gene die zeurt niet.
met echt bange kinderen leg ik uit dat ze meer vertrouwen in zich zelf moeten hebben en dat je pas kan zeggen dat je het niet kan als je het geprobeerd heb.
Dus ze MOETEN het van mij 1 keer proberen en dan mogen ze zeggen of ze het wel of niet nog een keer doen.

ECHTE zeurders dreig ik mee dat ze weer een les lager gaan anders.
De echte beginners doen namelijk altijd wel alles. (tot nu toe haha)

ze weten bij mij ook heel goed waar het gat van de deur zit Haha!
heb veel verwende kinders, die dan wel beter weten wat ze moetne doen, nou dan wordt ik heel duidelijk. je gaat luisteren of je kunt van het paard af en dan is daar het gat van de deur.
heb nu één meisje die doet alleen maar haar eigen zin, kan haar nog maar 1x lesgeven, want daarna kan ik niet meer i.v.m. school. maar daar ben ik echt niet rauwig om Bloos iemand anders mag het met haar proberen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:05

Ik heb het een hele tijd gedaan, maar het staat momenteel op een laag pitje. De jongste was 4 jaar, en de oudste 18, dus van alle leeftijden Haha! Binnenkort wil ik het weer gaan oppakken nu ik meer tijd heb.
Ik heb trouwens wel mijn diploma's (Orun)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:46

had er gister ook een, en maar commentaar leveren, gillen en met andere dingen bezig zijn dan pony rijden, dus op een bepaald moment toch maar duidelijk gemaakt dat ie zn mond moest houden en gaan rijden... aan t eind met uitstappen begon ie met zn zweep rond te slingeren, dus als ie dat nog 1 keer doet mag ie zn zweep inleveren (hij had mazzel dat ie zn lieve pony had zeg...)

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:42

Hey Cayenne, je oudste is wel ouder geweest hoor!!!!(hi hi)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:43

Van de kinderen dan he Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:44

Als ze in een groep meerijden geef ik ze eventjes wat extra aandacht. Als het drammen dan begint zeg ik heel duidelijk: "ik heb je geholpen, je kunt er nu mee oefenen. Het hoeft niet meteen te lukken als je maar oefent. Ik blijf je in de gaten houden, maar ondertussen ga ik ook de andere kinderen meer les geven". En dan negeer ik de ikwilnietikkanniet etc. Zo lang het niet storend is, gewoon negeren. Zo'n houding heeft vaak een achtergrond. Bij kleintjes is het vaak onzekerheid. Die laat ik dan vooral dingen doen die ze heel erg goed kunnen. Pubers hebben zo'n houding vaak door het puberen. Dan zeg ik vaak: joh, doe zo veel mogelijk mee, maar val mij niet lastig met je bui en de rest van de groep ook niet. Desnoods laat ik iemand een tijdje op de middenlijn staan of op de volte bij A (is handig, want wij hebben een 20x60 baan en dus genoeg ruimte).
Maar vaak is het onzekerheid en doe ik een stapje terug.

KimH schreef:
Ik geef geen club maar manegelessen. Maar ik vind dat je al een aardig afwisselend programma hebt!. De karakter verschillen zie ik ook erg bij manege pony's. Vooral bij de kleinere beginners probeer ik er voor te zorgen dat ze voldoende afstand hebben, en als we een wedstrijdje slalommen of iets dergelijks gaan doen kijk ik wel welke pony's ik 'naast' elkaar zet.

Even een vraagje: Hoe gaan jullie om met ik-wil-niet-ik-kan-niet-kinderen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:53

Wat een leuk topic! Zelf geef ik ook les aan kinderen van 6 t/m volwassenen Haha!

Wat momenteel bij mij een leuk spelletje is: "allemaal tegelijk...." Je laat de kids op een volte rijden en dan zeg je bv allemaal tegelijk...draven! De laatste die draaft is dan af. En erna bv allemaal te gelijk...stappen! Of allemaal tegelijk....met 1 hand rijden! De laatste is weer af. Je kan evt ook met minpunten werken, zodat er aan het eind een winnaar is.

Goed voor 'ik wil niet ik kan niet kids'!. Die zeggen dat de pony echt niet wil luisteren, terwijl ze zelf dan een beetje passief zitten. Met dit spelletje krijgen alle kids in ene wel de pony's in draf Nagelbijten / Gniffelen

Kan wel alleen gedaan worden met jonge beginners. Oudere kids zijn wat sterker en gaan dan te hard in de mond van het paard trekken als ze zo snel mogelijk willen halthouden ofzo.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:15

ik had zaterdag een kruispunt gemaakt in het midden van de bak met behulp van 8 balken en de kinderen waren op "buitenrit'" tja en dan moet je ook de weg oversteken etc. in draf vanaf c het kruispunt op en dan rechts, links, rechtdoor etc. het kruispunt op komen in stap en dan halthouden op een weg want er komt een grote vrachtwagen aan (lees kind in draf)
Erg leuk kinderen zaten op een gegeven moment te toeteren etc, ze zaten er echt helemaal in.
de ouderen kinderen hebben ik een parcour voor opgezet.

Had dinsdag een "brug" gemaakt hindernissen en springbalken in variaties bijelkaar waar kinderen links, rechts of rechtdoor konden kiezen. links ga je bv naar huis, rechts ga je naar het bos en rechtdoor blijf je inde bak rijden. als je in het bos rijdt moet je ook bukken in stap en draf voor bv laag hngende takken... ach en zo worden ze vertrouwd met alles.

Volgende week weer lekker dressuur Lachen

Wat ook leuk is is slalom in galop voor de iets gevorderde kun je gooed zien hoe ze hun zit gebruiken.

borstel estaffete is ook leuk om te doen.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:56

Mijn kindjes hadden afgelopen zaterdag een "stuurprobleem" , ik heb een slalomparcourtje uitgezet met aan het eind een hindernis balk met 2 pionnen die steeds dichter bij elkaar kwamen te staan. Nog een stukje verder heb ik een pion bij B en bij E neergezet en ben ik vragen gaan stellen en konden ze kiezen ( de pionnen bij B en E waren dan antwoord A of B). De vragen waren bijvoorbeeld, welk ras is is het kleinst: A een Falabella of B een Arabier? Ja ik heb echt de miniruitertjes hoor. Ze konden ook in eens naar de goede antwoorden sturen, de 'antwoordpionnen' heb ik ook steeds anders gezet. Ook erg leuk was een een testje naast de pony's. Ze moesten allemaal op de A-C lijn gaan staan en correct afstappen, netjes de beugels opsteken en een paar vragen beantwoorden. zoals waar zit de frontriem? ( ze wezen bijna allemaal de singel aan haha). En de leukste was: Waar zit de kruis van een paard/pony? mogen jullie raden wat ze aanwezen hahahaha.

Nu moet ik zeggen dat dit groepje kinderen wat ik nu lesgeef heel erg snel afgeleid is en dat ik alles spelenderwijs probeer te leren aan ze.