Kijk je als jury naar de afstamming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kijk je als jury naar de afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:31

Ik heb er ook superveel interesse in,zo kun je een beetje globaal beeld krijgen van wat voor een soort paarden sommige hengsten fokt.Natuurlijk mag het niet meewegen bij de beoordeling.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:17

Het is iig niet het eerste waar ik naar kijk, maar idd als ik een fijn bewegend paard zie verschijnen, is het interessant om te kijken welke hengst er achter zit.
Soms ook wel eens om een bevestiging te krijgen, van: hé is dat geen ferro (om een voorbeeld te noemen).
Maar het heeft absoluut geen invloed op het jureren zelf.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 02:18

mijn merrie is van Weltregnt H Knipoog
jury vroeg er na wie is Weltregent H?
ja een jonge Weltmeyer
ohh Weltmeyer Haha! Clown

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:02

Ik kijk altijd naar de afstamming,
maar als ik bijv. een goed bloedpaard in de ring zou krijgen, betekend dat niet dat ie ook hoger word
beoordeeld.
ik fok ook met 2 merries en zo zie je wel wat voor bloedlijn je leuk vind of niet, dus de hengstenkeuze word er ook makkelijker door

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:10

Als ik het paard interessant vind, kijk ik altijd wel even wat de afstamming is, maar neem dat niet mee in de beoordeling, maar vind het wel interessant om te weten omdat de fokkerij me ook trekt.

Ik heb nog zelden meegemaakt dat juryleden de afstamming mee laten tellen, maar ik heb wel eens bij een jury geschreven die ook steeds de afstamming vroeg en dan mede wist te delen dat het niks zou worden, want Gribaldi's waren geen flikker waard. Die Donnerhall, dat was een goeie. En ondanks dat ze even recht, met even veel impuls, aanleuning ed. en keurig over de middellijn binnenkwamen, kreeg de donnerhall een 8 en de gribaldi een 6... want dat zou toch niks worden Clown
Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel

Alke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:47

Ik ben geen jurylid, maar ik heb wel een keer meegemaakt dat een jury helemaal wild was van de vader van het paard dat ik toen reed. En of het toeval is of niet, ik haalde in 2 proeven 5 winstpunten (was mijn allereerste landelijke wedstrijd) en ik kon meteen door naar de L.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:04

Hier nog zo een afstammingkijker Bloos Ook ik laat hierdoor mijn beoordeling niet beïnvloeden. Waarom zou ik? Je beoordeelt wat je ziet. Ik vind het zelfs jammer dat nu de vaders niet meer terug te vinden zijn op de startlijsten van de lrv in België.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:29

Ik kijk alleen naar de afstamming als een paard me in positieve dan wel negatieve zin opvalt en meestal doe ik het dan nog aan het eind van de proef.
Ik zit niet zo in de fokkerij, dus vind het ook niet zo heel interessant.
Maar er zijn me in de loop der jaren wel bepaalde dingen opgevallen. *LOL*

ManonR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:34

ik heb zelf vaak geschreven bij jury's en je ziet vaak dat als er een paard binnenkomt met bijvoorbeeld een jazzkleur dat ze willen weten wat de vader is, maar ik heb niet het idee dat dat beinvloedt want ze knallen net zo makkelijk een 3 of 4 neer als het niet goed is, het is denk ik toch intresse. Ook jury's zijn paardengekken Tong uitsteken

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:05

ik heb een keer meegemaakt dat ik de ring in kwam met me haflinger, dat de juri gelijk verveeld begon te kijken.ik had echt het idee van wat doe ik hier eigenlijk want ze vind het toch niks dat ik hier met een haflinger kom. kon je dan ook wel zien aan mijn punten.. terwijl het gewoon goed ging.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:42

nilan8 schreef:
ik heb een keer meegemaakt dat ik de ring in kwam met me haflinger, dat de juri gelijk verveeld begon te kijken.ik had echt het idee van wat doe ik hier eigenlijk want ze vind het toch niks dat ik hier met een haflinger kom. kon je dan ook wel zien aan mijn punten.. terwijl het gewoon goed ging.

Misschien moet je je wat meer concentreren op je eigen rijden en wat minder naar de jury kijken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:14

Je wou zeggen dat zulke jury's er helemaal niet zijn, Karin? Dat lijkt me erg naief, want die zijn er wel degelijk. Er zijn ook anti-vos en pro zwarte jury's.
Net zoals als dat hier masaal geroepen wordt; Ja ik kijk wel (af en toe), maar het heeft geen invloed hoor! Echt niet. Kul, onbewust heeft het wel degelijk invloed, je hebt het vaak alleen zelf niet in de gaten. Als jij een hengst als vader ziet waarvan je een afkeer hebt of waar je 'niks' mee hebt dan neem je dat toch onbewust mee in je beoordeling. Het zal misschien of vaak geen hele punten schelen, maar invloed heeft het wel degelijk.

Van mij mogen de afstammingen er wel bij staan, maar kijk als jury na de proeven naar de afstamming. Je zult dan toch af en toe denken: oh dat had ik niet verwacht.. (zowel positief als negatief)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:21

Ik vind het heel interessant om de afstammingen van paarden te weten. Ik ben verder geen jury oid maar vind het leuk als ik aan een paard kan zien wat zijn vader evt. zou zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:50

Die zullen er vast wel zijn Sammie, maar ik stooor me aan de instelling "Ik had het idee van wat doe ik hier"... Ik zou er op zo'n moment juist extra voor gaan!

Ik vind het zelf interessant om te weten van welke hengst een paard afstamt als ik er eentje in de ring krijg die een mooi type heeft en fijn beweegt. Maar op het moment dat ik een paard met een vader die goed vererft hoger ga punten omdat hij die hengst als vader heeft, dan stop ik met jureren want dan ben ik niet meer goed bezig.
Als die mooie zwarte Jazz het niet goed doet krijgt hij de punten die hij verdient. Als de haflinger het wel goed doet zal hij boven de mooie zwarte Jazz eindigen.

Ik start nu zelf met een schimmel met een springpaard als vader. Ik rijd daar gewoon m'n punten mee en ik word niet afgestraft op z'n kleur of op z'n vader.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 10:17

Maar een nieuwe vraag zou de afstamming dan niet uitgebreid moeten worden. Op het moment staat alleen de vader erop waarom niet de moeder of moeders vader? Zodat een beter beeld van de afstamming gegeven wordt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:38

Maar zijn we nu bezig met fokkerij of wedstrijdsport?

Ik vind het prima zoals het is. En als een jury een opvallend paard in de ring heeft gehad, kan ie altijd na afloop aan de deelnemer vragen hoe de moederlijn is.

baukjerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:48

altijd leuk om te kijken wat er komt toch, ik kijk altijd even. En het zegt wel degelijk wat over het paard, en wat je kunt verwachten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:55

Een jurylid zóu zich niet mógen laten beinvloeden door de afstamming van het paard. Maar ja, je hebt met mensen te maken en mensen hebben emoties, en die zet je niet zomaar even uit.

Met mijn paard met afstamming 'NN' Haha! Clown heb ik niet echt ooit het idee gehad te zijn 'afgerekend' op het hebben van geen papieren en we hebben het ZZ-l met wp's bereikt... Wél ben ik regelmatig gevraagd naar 'het bloed'. Daarbij heb ik altijd netjes antwoord gegeven en een enkele keer uit een grapje eerst gezegd 'rood bloed'.

Het enige moment waarop het een nadeel is dat je paard geen papieren heeft, is als je het wilt verkopen. Zelfs bij een ruin geeft dat problemen.

Ik vind het niet erg als een jurylid met interesse naar de afstamming kijkt. Is gewoon ter extra informatie. Misschien is het zelfs wel zo dat ze van een goed papier ook een goed presterend paard in de ring verwachten en als dit wat tegenvalt, dat er nét dat ene puntje extra wordt afgehaald. En misschien is het ook wel zo dat ze van een paard met afstamming NN wat meer sec de proef gaan beoordelen...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:57

Ik vind het volstrekt oninteressant maar goed dat komt ook omdat ik me helemaal niet bezig hou met fokken en dergelijke.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:28

Fitzroy schreef:
Maar zijn we nu bezig met fokkerij of wedstrijdsport?

Ik vind het prima zoals het is. En als een jury een opvallend paard in de ring heeft gehad, kan ie altijd na afloop aan de deelnemer vragen hoe de moederlijn is.

Hier ben ik het mee eens.