What to do-situatie:

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Re: What to do-situatie:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:39

Alane schreef:
Ruiter gaat naar jury met de raag of ze eerder mag starten (ruiter is er klaar voor en er is ruimte) klets even met de jury en de jury geeft akkoord.
Jury geeft startsein en voorlezer begint:"A-K-E-H-C binnenomen in arbeidsdraf" "M-F gebroken lijn 5 meter" "K-X-M van hand veranderen en .... " Túúúút Ruiter is vlak voor K...
Probleem: Paard heeft een engelse neusriem waaraan een lus is bevestigd voor een sperrriem (dus geen vaste lus maar een aparte lus) én dat zou niet mogen... (ik ben geen discussie aangegaan en heb lus en sperriem verwijderd) Jurylid vond dat we ter goede trouw hadden gehandeld (geen idee hoe ik dat had moeten opvatten, maar voelde niet lekker) en was van mening dat we deze "combi" niet meer moesten gebruiken op een wedstrijdterrein om "gezeur" te voorkomen...

Het resultaat: Dochter in de stress, peerd in de stress (= zeer gevoelig) vliegt de ring uit... (en ben best trots op dochterlief: heeft peerd niet laten winnen in de stress)

Maar wat te doen? Mag die "adapter" (en de sper maar ook de neusriem zitten niet strak) tig concoursen en nog mer starts nooit geen commentaar gehad

(edit: toevoeging en spelfout)

Waar men zich al niet druk om kan maken. Heel bijzonder dit verhaal. Jury heeft gewoon reglement gevolgd, niks mis mee. Te goeder trouw= positief bedoelde opmerking vd jury.
Kind in de stress......... da's wel erg snel in de stress, leer daar mee omgaan, want dat breng je over op je paard/pony.
Nooit commentaar gehad wil niet zeggen dat het toegestaan is! Net als te hard rijden, veel mensen doen het, maar het mag niet!
Oplossing voor dit non-probleem: gecombineerde neusriem kopen! Succes.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:40

Maar er zijn ook hoofdstellen te koop die je kan gebruiken als een engelse neusriem, met erbij een los lusje en een sperriem.
Zodat je deze als gecombineerde en als engelse neusriem kan gebruiken (weet dat Kieffer zo'n eentje heeft).

Mag dit dan ook niet? Want een vriendin van mij heeft zo'n hoofdstel (speciaal voor wedstrijden toen gekocht), en rijd ermee in de L2 met dat verwijderbare lusje en sperriem..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:22

CharleyT schreef:
Waar men zich al niet druk om kan maken. Heel bijzonder dit verhaal. Jury heeft gewoon reglement gevolgd, niks mis mee. Te goeder trouw= positief bedoelde opmerking vd jury.
Kind in de stress......... da's wel erg snel in de stress, leer daar mee omgaan, want dat breng je over op je paard/pony.
Nooit commentaar gehad wil niet zeggen dat het toegestaan is! Net als te hard rijden, veel mensen doen het, maar het mag niet!
Oplossing voor dit non-probleem: gecombineerde neusriem kopen! Succes.

Maar een hoofdstel met een lusje is toch ook een gecombineerde neusriem?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:06

Met zo'n los lusje is het een samengesteld hoofdstel dat is niet hetzelfde als een gecombineerde neusriem. Het is misschien slim om alle sperriemen te bannen in dressuur.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:14

Hoe kan een paard in de stress raken van een handeling n.a.v. oplettende jury???? Of raakt het paard door het kind in de stress. Hoe oud is het kind en is dan de combinatie wel zo gelukkig gekozen of rijd het kind op een pony. Of is de jury er debet aan. Ik weet wel dat het daar misschien allemaal niet om gaat hoor, maar ik begrijp eigenlijk ook niet waar het wel om gaat oftewel waar leidt dit topic ons naartoe.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:53

De jury zit fout, ik heb de reglementen nagespit en NERGENS staat dat er een vaste lus aan moet zitten. Ik moet zeggen dat ik het sowieso een onverstandige beslissing vind om dan uit te sluiten, zeker bij iets dat je niet eens zeker weet (en sterker nog, fout mee zit) en werkelijk van geen enkel nadeel voor ruiter of paard is. Je moet op een gegeven moment ook niet gaan muggenziften.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:32

Ik lees niet in het verhaal dat ze is uitgeloten wegens de neusriem. Ze heeft de kans gegeven om een en ander te veranderen. Wel heeft de jury alle recht om uit te sluiten waneer het paard de ring uitvliegt (wél in het verhaal te vinden).

Er staat niet in de reglementen dat het niet mag, maar ook niet dat het wel mag en dan is er vrije interpretatie mogelijk. Dat is natuurlijk niet leuk voor gedupeerde deelnemers. Vandaar mijn suggestie, gewoon alles wat met sperriemen te maken heeft, bannen. Heb je geen onduidelijkheid meer. Als je een beetje dressuur machtig bent, en ik mag hopen dat het zo is als je start, heb je helemaal geen neusriem nodig, dus waarom nog een extra riem?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:52

Ze is niet uitgesloten, ze moest m eraf halen en verder rijden.

Maar ik zou het zelf niet gedaan hebben, ik had niet zeker geweten of dit wel of niet toegestaan was want ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat het lusje perse vast moet zetten.

Wel had ik vorige week een combi in de ring, die één spoor ondersteboven had zitten. Dat zag ik bij onderdeel zes ofzo en heb dat aan het eind van de proef gemeld met het verzoek dit even te veranderen. Amazone kreeg een stikrood hoofd van schaamte en putte zich in verontschuldigingen.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:50

Citaat:
Het resultaat: Dochter in de stress, peerd in de stress (= zeer gevoelig) vliegt de ring uit...

Niet om neusriem, maar erna neem ik toch aan van wel, door ring uitspringen.
Ik begrijp de stress niet en zie dat ook niet verklaard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:29

Fitzroy schreef:
ElCamino schreef:
Tja... de jury heeft gelijk...

En waar staat dat dan? Er staat NERGENS in het reglement dat het een vaste lus moet zijn.

Alane, heb je al een mailtje gedaan naar de KNHS? Ben wel benieuwd naar het antwoord (als jurylid zijnde Clown )

Beetje problemen gehad met inloggen...

Volgens de KNHS mag het dus gewoon... want een engelse met lus = engels gecombineerd. (let wel als er een lus is moet je een sperriem gebruiken, wat we ook hadden) en nergens staat dat die lus vastgenaaid moet zitten.
Ik had dit al nagevraagd voor ze de eerste keer gestart is, maar vins het apart dat er zoveel verschil is in meningen en dan mn hoe een (jury) lid de reglementen leest...
Ik ben dan ook niet in discussie gegaan

Maar ook waar en wanneer begint het volgende onderdeel, als het vorige ophoudt of op de letter van het volgende onderdeel? in deze proef heb je een stukje tussen de onderdelen in, tussen F en K dus.

Britt kan haar paard ook rijden zonder neusriem, maar dat mag weer niet.
De sperriem wordt niet gebruikt om de mond dicht te snoeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:32

carmab schreef:
Hoe kan een paard in de stress raken van een handeling n.a.v. oplettende jury???? Of raakt het paard door het kind in de stress. Hoe oud is het kind en is dan de combinatie wel zo gelukkig gekozen of rijd het kind op een pony. Of is de jury er debet aan. Ik weet wel dat het daar misschien allemaal niet om gaat hoor, maar ik begrijp eigenlijk ook niet waar het wel om gaat oftewel waar leidt dit topic ons naartoe.

Het paard is concoursgroen, mijn dochter is 13.... paard is sensibel... en als je als ruiter geconcentreerd bezig bent je zeker weet dat je niet fout reed en de claxon gaat.... dat ging bij mijn dochter ten koste van haar concentratie.

@lusitana, een samengestelt hoofdstel bestaat niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 06:21

Nog bedankt voor je antwoord.
Goed om te weten dat ik het reglement hetzelfde zou interpreteren als de KNHS en het dus wel toegestaan is.
Van mij zou je geen last hebben Knipoog Haha!