Vierkant halthouden in de M1!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femiaans

Re: Vierkant halthouden in de M1!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:25

Sammie schreef:
femiaans schreef:
Ik ga het na de laatste drie berichten nog even proberen samen te vatten. Wij als juryleden geven de punten die in de klasse thuishoren, dus beoordelen niet alsof je al een klasse hoger start. Maar als je de oefeningen in de desbetreffende klasse goed genoeg onder knie hebt, krijg je een winstpunt.

Dit was dus precies wat ik bedoelde, alleen jij legt het dus anders uit. Als de oefening naar desbetreffende klasse naar behoren is behoort dat met een 6> beoordeeld te worden, maar uit jou eerdere bericht begreep ik zou die oefening dus naar de hogere klasse beoordeeld worden. En dat vind ik dus niet correct.

Dat is het vervelende van geschreven woord, je kan dingen namelijk op twee manieren ( en soms meer Clown ) interpreteren. Maar ik hoop dat het nu duidelijk is hoe het werkt Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:59

femiaans schreef:
WinBinChes schreef:
Ik reageer even op femiaans. In mijn ogen als je 170 punten haalt ben je niet je klasse waardig. Je bent als jury niet goed bezig als je een B als L gaat beoordelen. Dan schieten we erg het doel voorbij. Het is aan de ruiter om te beorrdelen of het paard aan de andere klasse toe is. Niet de jury. Die beoordeelt alleen wat erop dat moment gezien wordt. Als je alle oefeningen op een nette manier laat zien hoor je nette punten te krijgen, geen slechte punten omdat je niet M2 klaar bent. Dat kan je in mijn ogen ook niet in een lagere klasse beoordelen, omdat er hele andere gevraagd worden en je hele andere moet laten zien.

Zo worden er in het L geen progesieve overgangen gevraagd, maar bij jou krijg dan dus geen WP, want in het M worden ze wel gevraagd. Ga AJB het boekje even lezen.

Daarbij als je 10WP hebt betekent dat niet automatisch dat je klaar bent voor de vollgende klasse, maar dat je de huidige voldoende beheerst, het is dan aan de ruiter en instructeur om te beoordelen wanneer je klaar bent over te gaan.

Ik ga jouw manier als persoonlijke aanvallen voelen,je weet namelijk totaal niet hoe ik jureer of punten geef.Komt dit omdat ik je inmiddels al drie keer heb moeten wijzen op het feit dat je het heel erg fout ziet? ( Dus niet alleen in dit topic)
En even voor de duidelijkheid, ik jureer en geef punten comform de regels van de KNHS. Als je niet tegen de regels van het spelletje kan, moet je ook niet starten. Als ik namelijk je profiel zo lees heb je nog erg weinig ervaring, en ik kan je op een briefje geven dat als je als je jezelf zo blijft opstellen je nog tegen een heleboel teleurstellingen gaat lopen.

Ik val je helemaal niet aan, maar dat ik 3 keer op reageer, zal er meer mee te maken hebben dat ik je berichten dus zodanig lees. Als je dat 3 keer hetzelfde gaat vertellen... Tja....

In het laatste berichtje zeg je veel duidelijker wat je bedoelt.

Citaat:
Wij als juryleden geven de punten die in de klasse thuishoren, dus beoordelen niet alsof je al een klasse hoger start. Maar als je de oefeningen in de desbetreffende klasse goed genoeg onder knie hebt, krijg je een winstpunt. Dat houdt dus in dat de jury vindt dat je een klasse hoger kan rijden.

Citaat:
Het is dus wél aan de jury om te bepalen of er iemand door mag. Daarvoor zitten we namelijk als jury. We beoordelen een combinatie en geven daarvoor punten. Helaas gaan de meeste teleurgesteld naar huis als ze in de 170 punten ( of lager) zitten, terwijl wij dan dus vinden dat ze in de klasse waarin ze rijden goed presteren, maar nog NIET GOED genoeg voor de volgende klasse.

Citaat:
Een combinatie krijgt een winstpunt als de jury vindt dat je een klasse hoger mag rijden. Je beheerst dus de oefeningen in de klasse waarin je rijdt zo goed, dat je het een klasse hoger mag proberen. Gelukkig moet je er dus eerst minimaal 10 WP rijden, zodat het oordeel van meerdere jury`s meetellen.

Niets meer, en niets minder.

Ik lees hier 3 heel verschillende dingen. Met het eerste kan ik het eens zijn, met de andere 2 niet.

Daarbij begin jij met aanvallen door mijn profiel erbij te pakken. Dat ik die niet vol heb met de wereld aan paarden betekent niet dat ik die ervaring niet heb. Ik start niet als mijn paarden er niet klaar voor zijn. Dat is aan mijn punten terug te zien. Met dit paard en dat was met alle (jaja) andere jonge dieren ook altijd al zo geweest. Ik ga niet tegen teleurstellingen lopen. Bedankt voor je bezorgdheid, maar ik weet donders goed waar ik mee bezig ben. Zou je de volgende keer niet op persoonlijk vlak willen aanvallen. Dat doe ik ook niet. Ik reageer enkel op je berichten. Doe hetzelfde. Dankjewel

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:10

WinBinChes schreef:
Ik reageer even op femiaans. In mijn ogen als je 170 punten haalt ben je niet je klasse waardig. Je bent als jury niet goed bezig als je een B als L gaat beoordelen. Dan schieten we erg het doel voorbij. Het is aan de ruiter om te beorrdelen of het paard aan de andere klasse toe is. Niet de jury. Die beoordeelt alleen wat erop dat moment gezien wordt. Als je alle oefeningen op een nette manier laat zien hoor je nette punten te krijgen, geen slechte punten omdat je niet M2 klaar bent. Dat kan je in mijn ogen ook niet in een lagere klasse beoordelen, omdat er hele andere gevraagd worden en je hele andere moet laten zien.

Zo worden er in het L geen progesieve overgangen gevraagd, maar bij jou krijg dan dus geen WP, want in het M worden ze wel gevraagd. Ga AJB het boekje even lezen.

Daarbij als je 10WP hebt betekent dat niet automatisch dat je klaar bent voor de vollgende klasse, maar dat je de huidige voldoende beheerst, het is dan aan de ruiter en instructeur om te beoordelen wanneer je klaar bent over te gaan.

Ik ga jouw manier als persoonlijke aanvallen voelen,je weet namelijk totaal niet hoe ik jureer of punten geef.Komt dit omdat ik je inmiddels al drie keer heb moeten wijzen op het feit dat je het heel erg fout ziet? ( Dus niet alleen in dit topic)
En even voor de duidelijkheid, ik jureer en geef punten comform de regels van de KNHS. Als je niet tegen de regels van het spelletje kan, moet je ook niet starten. Als ik namelijk je profiel zo lees heb je nog erg weinig ervaring, en ik kan je op een briefje geven dat als je als je jezelf zo blijft opstellen je nog tegen een heleboel teleurstellingen gaat lopen.[/quote]

Ik val je helemaal niet aan, maar dat ik 3 keer op reageer, zal er meer mee te maken hebben dat ik je berichten dus zodanig lees. Als je dat 3 keer hetzelfde gaat vertellen... Tja....

In het laatste berichtje zeg je veel duidelijker wat je bedoelt.

Citaat:
Wij als juryleden geven de punten die in de klasse thuishoren, dus beoordelen niet alsof je al een klasse hoger start. Maar als je de oefeningen in de desbetreffende klasse goed genoeg onder knie hebt, krijg je een winstpunt. Dat houdt dus in dat de jury vindt dat je een klasse hoger kan rijden.

Citaat:
Het is dus wél aan de jury om te bepalen of er iemand door mag. Daarvoor zitten we namelijk als jury. We beoordelen een combinatie en geven daarvoor punten. Helaas gaan de meeste teleurgesteld naar huis als ze in de 170 punten ( of lager) zitten, terwijl wij dan dus vinden dat ze in de klasse waarin ze rijden goed presteren, maar nog NIET GOED genoeg voor de volgende klasse.

Citaat:
Een combinatie krijgt een winstpunt als de jury vindt dat je een klasse hoger mag rijden. Je beheerst dus de oefeningen in de klasse waarin je rijdt zo goed, dat je het een klasse hoger mag proberen. Gelukkig moet je er dus eerst minimaal 10 WP rijden, zodat het oordeel van meerdere jury`s meetellen.

Niets meer, en niets minder.

Ik lees hier 3 heel verschillende dingen. Met het eerste kan ik het eens zijn, met de andere 2 niet.

Daarbij begin jij met aanvallen door mijn profiel erbij te pakken. Dat ik die niet vol heb met de wereld aan paarden betekent niet dat ik die ervaring niet heb. Ik start niet als mijn paarden er niet klaar voor zijn. Dat is aan mijn punten terug te zien. Met dit paard en dat was met alle (jaja) andere jonge dieren ook altijd al zo geweest. Ik ga niet tegen teleurstellingen lopen. Bedankt voor je bezorgdheid, maar ik weet donders goed waar ik mee bezig ben. Zou je de volgende keer niet op persoonlijk vlak willen aanvallen. Dat doe ik ook niet. Ik reageer enkel op je berichten. Doe hetzelfde. Dankjewel[/quote]
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ga verder ook niet meer in discussie met je, er is ook nog zoiets als niet goed wíllen lezen. Verder sta ik nog steeds achter mijn uitspraken. Dat ze niet in jouw lijn van verwachtingen liggen is niet mijn probleem lijkt me. En dat ik je erop wijs dat ik constateer dat je nog niet zoveel ervaring in de wedstrijdsport hebt , attendeer ik je dus eigenlijk alleen dat je nog een hoop teleurstellingen mee gaat maken. Ik proef verder je rancune nadat ik je in een eerder topic terecht wees. En daar ga ik verder ook niet meer op in.
Ik wens je verder veel succes toe, met zo weinig mogelijk frustraties.

Edit:Femiaans en quoten, die dingen lukken me dus nooit
Clown

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:19

Wat mij erg opvalt,.. is dat lezen voor sommige mensen hier een héél moeilijk punt is........
Ik snap wat femiaans bedoelt, ook al in het eerste bericht, mensen pakken dingen uit een bericht en parkeren deze in hun eigen straatje.

@WinBinChes: ik krijg het idee dat je erg graag je gelijk wilt hebben en hierdoor persoonlijk iemand aan gaat vallen, moet zeggen dat ik dat ook al in eerdere topics gezien heb. Respecteer ook een ander en profileer niet alles op jezelf, scheelt je een hoop frustraties!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:07

@ judithh: Femiaans en ik hebben het al via pb uitgepraat dus we kunnen nu gewoon on topic blijven

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:30

hahahahhaa, zat net hardop te denken he ...
een 5 is voldoende Ja dus als ik allemaal 5-en rij ... rij ik me hele proef voldoende Ja toch???

heb dan wel maar 150 punten, maar rij alle onderdelen voldoende dus ik hoor in die klasse thuis Go jij! Go jij!

dus als ik beter dan voldoende rij moet ik een 6 of hoger scoren ... toch??? en als mijn gemiddelde een 6 of hoger lig krijg ik 180 punten = winst ... = dus de gehele proef meer dan voldoende gereden en als ik dat nou een keertje of 10 volhoud .... dan mag ik over Go jij! Go jij!

Hoe vinden jullie hem??? ik vind hem leuk Ja Ja Ja

of vinden jullie dit weer TE simpel bedacht van me???? No Cheer No Cheer

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:31

Dat is idd wel een beetje apart.. Een 5 wordt gezien als voldoende, dus als je voor elk onderdeel voldoende haalt heb je 150punten.. En dan heb je dus een verliespunt..

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:52

nee Cardy, 149 is verlies, 150 is geen verliespunt

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:09

Otje schreef:

Klopt , dus heb je voldoende punten om in zonder gevaar in die klasse te blijven rijden... Kweetut, het is heel krom, maar zo is het dus echt.
Maar wat je eerder aanhaalde Otje, natuurlijk is 150 heel slecht, maar daarom zitten er ook 30 punten marche tussen, (150- 180)als je in de 170 punten rijdt weet je dat je er tegenaan zit om hoger te mogen starten. Zit je in de ondermoot, weet je dat je nog effe door mag blijven oefenen. Krijg je minder, tja, dan moet je jezelf toch even achter de oren gaan krabbelen..

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:27

en toch begrijp ik Femiaans helemaal, ben het er ook wel mee eens.

f ontopic. mijn paardje staat bijna nooit vierkant als het lukt is het geluk ja met trainen wel maar dan kan ik als het moet het tien keer opnieuw doen. de ene keer krijg ik een 4 en de andere keer een 6 heb er vrede mee als het een 4 is want persoonlijk vind ik dat tie gewoon vierkant moet staan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:37

Otje schreef:

haha Blond ... dat bedoel ik Vork

Hoe ik dan op 150 = verlies kom... Geen idee, volgens zijn er meer mensen die dit dus fout hebben

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:52

Ja.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:31

Ik kreeg vandaag in de L2 een 4 op halthouden omdat 'ie niet 4kant stond' Sigaar
nou toen zakte me broek toch wel even af zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:52

Ben ik dan zo streng op mezelf dat ik voor mezelf alleen in het B het goed genoeg vind dat hij alleen met de voorbeentjes naast elkaar staat...achter niet?
Ik heb in de L altijd gewoon geprobeerd vierkant te staan..(wat eigenlijk ook altijd wel zo was) in de M zeker weten Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:53

Kion99 schreef:
Ik kreeg vandaag in de L2 een 4 op halthouden omdat 'ie niet 4kant stond' Sigaar
nou toen zakte me broek toch wel even af zeg.

Waarschijnlijk stond je paard niet in balans??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:59

Ach, d'r zijn juryleden die je in het B al een 4 geven als je paard niet vierkant staat. Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat je in het M (nagenoeg) vierkant moet halthouden voor een voldoende.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:04

ik kreeg vorige week ook een 5 omdat de mijne niet netjes op 4 benen stond bij het halthouden ( zucht.... ja hoor.. de mijne wilde bijna op rust gaan staan, hoezo teveel ontspanning Clown ),maar na overleg met instructrice besloten hier niet aan te gaan sleutelen nog behalve iets actiever aanrijden om stil te laten staan om het te voorkomen.
zolang de voorbenen naast elkaar staan en het paard rustig blijft staan,moet het goed zijn.
zodra je gaat pieren met beentje hier beentje daar krijg je teveel onrust in de proef en heb je veel kans dat je paard door die training niet meer stil wil blijven staan met alle gevolgen daarbij.
Ik rijdt zelf nog L1, maar hoop toch tot het M1 daar verder geen zorgen over te maken dat de mijne achter niet vierkant staan maar gewoon de benen neerzet waar ze staan. zou het ook apart vinden als jury's dat in de L klasses al zo zwaar zouden afstraffen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:07

Ik ben er al een tijd flink op aan het oefenen. Nog 3 wp en ik mag naar de M1. Hij staat voor altijd perfect, achter scheelt het iedere keer net 1 hoef. Daar staat hij dus niet perfect. En dat wil ik dus wel Lachen Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:10

Een paard moet wel in balans staan met het gewicht over 4 benen verdeeld.
Halthouden met een achterbeen dat te ver naar achteren staat, of eentje die er teveel onder staat kan dus geen hoog cijfer opleveren.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:10

En daarom oefen ik er dus ook op dat hij ook achter goed staat. Lachen

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:52

femiaans schreef:
En om ontopic te blijven, zuiver vierkant hoeft niet, maar het paard moet wel zijn benen onder de massa hebben en gesloten staan. Een beentje iets ernaast zal altijd een 6je geven, maar om te scoren zal je toch echt vierkant moeten staan. Staat er een been onder de massa vandaan gaan we toch richting de 4. Maar er zijn natuurlijk ook meerdere factoren dan alleen de beenzetting. Staat hij rustig stil, niet scheef, blijft hij in de aanleuning, vertrekt hij weer netjes etc etc etc.. Bedenk trouwens dat een 5 volgens de KNHS al een voldoende is Clown

hier ben ik mee eens, en ik had 2 weekende geleden gehoord dat ze vanaf het L1 met hun voorbenen vierkant moeten staan. of dit daadwerkelijk klopt durf ik dan weer neit zeker te zeggen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:54

In elke klasse hoort een paard toch vierkant te staan?
Of in ieder geval iets wat er op lijkt. Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:56

KsVrPy schreef:
In elke klasse hoort een paard toch vierkant te staan?
Of in ieder geval iets wat er op lijkt. Lachen

Nee hoor, in de lagere klassen moeten de paarden hun gewicht goed over 4 benen verdeeld hebben, dus nog niet vierkant.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:58

De mijne staan nooit perfect vierkant, voor wel, maar achter zit er meestal wel een verschilletje. Niet heel erg, maar dus niet precies gelijk.
Toch krijg ik bijna altijd 7ens voor mijn HH, zowel in de B als in de L en de M.
Denk dus toch dat de meeste juryleden gelukkig verder kijken dan alleen maar naar de voeten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:00

Dit staat er in de regelementen;

Artikel 106 - Het halthouden
Bij het halthouden staat het paard attent, gesloten, onbeweeglijk en recht, waarbij het
gewicht over alle vier de benen verdeeld is. Het paard blijft nageeflijk, met de neus licht
voor de loodlijn en is klaar om op een kleine aanwijzing van de ruiter voorwaarts te
gaan.... Vanaf de M2-klasse is vierkant halthouden wel vereist.