rare juri beoordelen op kampioenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Re: rare juri beoordelen op kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:04

Waarschijnlijk stapte het paard te kort bij de uitgestrekte stap, of werd het paard op 'n volte iets te veel tegengewerkt in z'n bewegingen waardoor hij korter ging stappen?

Ik ben 't één keer niet eens geweest met 'n jurybeoordeling, want er stond dat ik niet optijd terugging naar de draf, en ik was wel optijd terug naar de draf. Tot ik wat beter keek, en zag dat 't om de tweede keer terug naar draf ging, en toen was ik niet op de letter, maar er 2 meter na. Dus de jury had wel gelijk, ik had gewoon niet goed gekeken.

Het is veel makkelijker om de jury de schuld te geven, maar de jury heeft (gelukkig) een opleiding gevolgd om de dressuurproeven goed, eerlijk en rechtvaardig te beoordelen. En als die beoordeling binnen is, kun je daar met de jury over discussieren, of je kan het accepteren. Aan achteraf klagen heeft niemand wat. Is er één bepaald jurylid die "wel vaker gek jureert", dan kun je vragen waarom hij/zij dat doet, of je kan dit jurylid ontwijken.

Achteraf klagen helpt niemand.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:01

Hennutjuh schreef:
Tavanta schreef:
Als je een hele goeie stap hebt maar de figuren niet netjes rijdt (te klein/groot of zo) kan ik me voorstellen dat je voor de betreffende figuren lage punten haalt maar voor de stap opzich een 7.

ja maar stap is eigenlijk gewoon een rechte lijn van hand verranderen in middenstap.

Heb je die middenstap wel getoond dan?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:35

Hennutjuh schreef:
Maar dan is het toch vreemd als er in de stap onderdelen gesugereerd wordt dat hij te kort stapt en vervolgens wel een 7 gegeven wordt voor de algemene stap, waar wordt dat dan op gebaseerd?

Misschien dacht de jury aan het eind: "Ach, dat meisje heft nu al dusdanig weinig punten, dat ik op de eindcijfers wel wat hoger kan gaan zitten" (zieligheidsgedachte). Een paar 7-ens (ipv 5-en) kan ervoor zorgen dat de betreffende amazone een beetje lol in het rijden houdt....... Ja

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 07:50

CGJ12 schreef:
Hennutjuh schreef:
Maar dan is het toch vreemd als er in de stap onderdelen gesugereerd wordt dat hij te kort stapt en vervolgens wel een 7 gegeven wordt voor de algemene stap, waar wordt dat dan op gebaseerd?

Misschien dacht de jury aan het eind: "Ach, dat meisje heft nu al dusdanig weinig punten, dat ik op de eindcijfers wel wat hoger kan gaan zitten" (zieligheidsgedachte). Een paar 7-ens (ipv 5-en) kan ervoor zorgen dat de betreffende amazone een beetje lol in het rijden houdt....... Ja

zou het zo gebeurd zijn ik heb verder ook geen idee.
we hadden nog wel 184 punten het maakt ook niks meer uit maar ik vond dat gewoon raar.

gr

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 07:54

Hester schreef:
Waarschijnlijk stapte het paard te kort bij de uitgestrekte stap, of werd het paard op 'n volte iets te veel tegengewerkt in z'n bewegingen waardoor hij korter ging stappen?

Ik ben 't één keer niet eens geweest met 'n jurybeoordeling, want er stond dat ik niet optijd terugging naar de draf, en ik was wel optijd terug naar de draf. Tot ik wat beter keek, en zag dat 't om de tweede keer terug naar draf ging, en toen was ik niet op de letter, maar er 2 meter na. Dus de jury had wel gelijk, ik had gewoon niet goed gekeken.

Het is veel makkelijker om de jury de schuld te geven, maar de jury heeft (gelukkig) een opleiding gevolgd om de dressuurproeven goed, eerlijk en rechtvaardig te beoordelen. En als die beoordeling binnen is, kun je daar met de jury over discussieren, of je kan het accepteren. Aan achteraf klagen heeft niemand wat. Is er één bepaald jurylid die "wel vaker gek jureert", dan kun je vragen waarom hij/zij dat doet, of je kan dit jurylid ontwijken.

Achteraf klagen helpt niemand.

het is niet echt achter af klagen het is meer discusseren wat iedereen er nu van vind.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 07:56

bedankt voor jullie reacties.
ik weet genoeg als ik in het vervolg iets niet goed snap ga ik naar de juri toe.

BEDANKT er mag een slotje op

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:34

Hennutjuh schreef:
JA IK SNAP NIET DAT DAT DAN KAN ALLEMAAL.
OOK VIND IK PERSOONLIJK DAT DE JURY'S OP DE KAMPIOENSCHAPPEN UIT ANDERE PRIOVINCIES MOETEN KOMEN.

GR

En dat kunnen we ook lezen als je het met normale letters typt Knipoog

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:38

Scum schreef:
Hennutjuh schreef:
JA IK SNAP NIET DAT DAT DAN KAN ALLEMAAL.
OOK VIND IK PERSOONLIJK DAT DE JURY'S OP DE KAMPIOENSCHAPPEN UIT ANDERE PRIOVINCIES MOETEN KOMEN.

GR

En dat kunnen we ook lezen als je het met normale letters typt Knipoog

ow sorry ahaha
het spijt me

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:42

Tja, je kan er weinig aan doen. Ik had ook 22 punten verschil tussen beide jury's en bij de 1e jury stond ik 1e en bij de andere 11e. Maar ik denk dat je gewoon je middenstap niet goed getoond hebt dan, en de stap verder wel goed is.. Achja, ik was er niet bij dus ik heb het niet gezien..

Merel_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:19

Weet je wat pas een giller was?
Op de friese kampioenschappen waren de jury's het blijkbaar heel vaak niet met elkaar eens.
Een ruiter in het M2 had in diezelfde baan 167 en 193
En in de M1 was er ook puntenverschil namelijk een ruiter die had 194 en 233!!!!!!!!!!! Dat is toch niet normaal?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:11

Merel_90 schreef:
Op de friese kampioenschappen waren de jury's het blijkbaar heel vaak niet met elkaar eens.
En in de M1 was er ook puntenverschil namelijk een ruiter die had 194 en 233!!!!!!!!!!! Dat is toch niet normaal?

Die 194 / 233 kan ik beter begrijpen dan het eerste (kleinere) verschil..... Ja
In het tweede geval vinden beide jury's het namelijk (erg) goed........ Ja

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:17

CGJ12 schreef:
Die 194 / 233 kan ik beter begrijpen dan het eerste (kleinere) verschil..... Ja
In het tweede geval vinden beide jury's het namelijk (erg) goed........ Ja

Afgod

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:52

De amazone van de 193/167 heeft wel vaker een heel groot verschil aan punten, dat bevestigd alleen maar de verschillen van inzichten van de diverse jury's....

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:27

Iemand bij de pony's in het Z2 had bij de ene jury 203, en bij de ander 254..

Ik had ook een groot puntenverschil helaas.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:06

Verschillen in punten vind ik minder zeggen dan verschilin klassering.
Ik ken iemand die bij de ene jury eerste werd, bij de tweede jury als laatste geplaatst. (2 jury's, zelfde proef)
DAt vind ik meer zeggen dan verschil in punten.
(overigens zijn alle door hem behaalde punten in die klasse aan dat jurylid te danken........)

Gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:10

Het enige wat je kan doen is dat melden bij het wedstrijdsecetariaat, als er meer meldingen zijn dan kan het zijn dat ze die jury minder snel uitnodigen.. Dressuur rijden is gewoon een jury sport. Als de jury je paard niet mooi vind of niet van dat soort paarden houd, heb je meestal al pech. Maar wel raar, ik heb het gelukkig niet meegemaakt.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:20

Merel_90 schreef:

Op zich waren beide juryleden het wél met elkaar eens. Het jurylid met de hogere punten vond het paard vooral erg goed op achter lopen en tilde daardoor minder zwaar aan de taktfouten, het impulsverlies, de strakheid in het geheel dan het andere jurylid. Het niveau van de M2 die ochtend was gemiddeld en helaas waren er erg weinig vlotte, soepele en goed gereden proeven. De M1 finale die middag was veel beter wat niveau betreft.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:15

GeJe schreef:
Merel_90 schreef:

Op zich waren beide juryleden het wél met elkaar eens. Het jurylid met de hogere punten vond het paard vooral erg goed op achter lopen en tilde daardoor minder zwaar aan de taktfouten, het impulsverlies, de strakheid in het geheel dan het andere jurylid. Het niveau van de M2 die ochtend was gemiddeld en helaas waren er erg weinig vlotte, soepele en goed gereden proeven. De M1 finale die middag was veel beter wat niveau betreft.[/quote

Dan kende het jurylid met de lagere punten het Skala dus wel.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:51

[quote="raket] Dan kende het jurylid met de lagere punten het Skala dus wel.[/quote]

Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:05

Dat hoop ik voor hem..... Afbeelding

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:36

De vraag is natuurlijk welk jurylid gelijk heeft Pling
De ruiter schaart zich meestal achter degene die de hoogste punten heeft gegeven Cool

Persoonlijk denk ik dat een combinatie pas echt goed is, als hij/zij van meerdere jury's in meerdere proeven steeds gelijke punten krijgt (wel winst natuurlijk Bloos ). Dan is de prestatie in de ring namelijk onomstreden en zo hoort het ook Haha!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:37

oja, ik denk dat je er als jury nog erger dan de ruiter er mee zit, als jouw punten zoveel verschillen van die van je collega!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:46

Dan denk ik niet dat de ruiter goed is, maar het jurycorps.
Mijn blinde vertrouwen in jury's ging over toen ik op een bijscholing een collega jurylid hoorde vertellen dat de galop een 4 takt moest zijn, dit was geen verspreking.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:50

ROFL ( sorry, het is natuurlijk eigenlijk om te huilen)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:51

raket schreef:
toen ik op een bijscholing een collega jurylid hoorde vertellen dat de galop een 4 takt moest zijn, dit was geen verspreking.
Auw... Komt er dan niemand vragen waarom hij/zij een slecht cijfer voor de galop heeft gekregen? Dit jurylid zal de meeste galop's dan toch als slecht beoordelen?