Haflinger met losse manen, jurypunten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bentuh

Re: Haflinger met losse manen, jurypunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:21

ik vlecht altijd de manen..
ook toen ik nog een verzorg haflinger gehad altijd als ik ging rijden even een vlechtje er in..
vind het vervelend en even wat netter staan Haha!

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:11

Ik heb een tinker met lange manen, die overal en nergens zijn als ik ze niet vlecht dus met wedstrijden doe ik er een hengstenvlecht in. Normaal doe ik het in vlechten want dan heeft ze nog een "wapen"tegen de vliegen. Als ik dit niet doe moet ik haar zo lang plagen met gepluk aan haar manen. Vind ik een beetje zielig voor haar....

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:29

Ik maak altijd een hengstenvlecht eigenlijk voor de opmerking die ik hierboven ook al heb gelezen; de jury heeft een beter zicht op de hals ik vind het zelf ook mooi en verzorgd staan, ik vlecht zelfs zijn voorpluk. Zijn staart is zilverwit (net als mijn paard) maar meer dan een 7 heb ik nog nooit gehad, ja vorige keer een 6 en soms vraag ik me wel eens af waarvoor ik al die moeite doe want juryleden (een groot deel) hebben gewoon een vast cijfer hiervoor lijkt het wel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:38

miep1979 schreef:
Citaat:
Bij mij scoor je een 9 (of zelfs wel een 10) als je manen, voorpluk en evt. staart hebt gevlochten (of staart netjes bijgewerkt, al kan ik me voorstellen dat je bij een Haflinger de zijkanten niet weg gaat scheren) en er zelf ook keurig uitziet.

Volgens de reglementen mag een winstpunt niet "verdiend" worden middels het cijfer verzorging dus ik ben het hier als collega jury niet helemaal met je eens Mies7.

Ik geef standaard een 7 voor de verzorging, als iemand met lange manen de moeite niet genomen heeft om te vlechten geef ik een 6 omdat imo deze ruiter niet hetzelfde cijfer veredient als iemand die met veel pijn en moeite weer geprobeerd heeft mooie knotten te maken. Een 5 zoals TS hier aangeeft vind ik wel heel streng.

Als jury zie ik liever de manen vast zodat ik kan zien hoe de buiging en de aanleuning is en het beeld veel rustiger is.

En daar ben ik het als jury ook niet mee eens. Op de bijscholingen wordt al jarenlang verteld dat je voor de verzorging gewoon een 8 geeft als de combinatie netjes ingevlochten is. Mensen doen er veel werk aan, en dan wordt je weggestuurd met een 7. Dat vind ik niet kunnen.
Ik ga ook geen 6 voor een goed verzorgd paard geven omdat ze met een 7 anders een winstpunt zouden halen (en ik vind dat ze eigenlijk geen winstpunt verdienen). Dan had ik op de rijtechnische onderdelen maar iets scherper moeten punten. Goed verzorgd is een 8. En afstraffen kun je op de andere onderdelen doen als dat nodig is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:44

IndianLady schreef:
dan heb ikook even een vraagje tussendoor. Mijn fjord heeft lange manen en die kan ik onmogelijk invlechten, hij heeft simpelweg TEveel haar. Zou ik dan ook minder punten krijgen?

Een Fjord hoort volgens de stamboek regels rechtopstaande manen te hebben.
Als je ervoor kiest om ze te laten groeien moeten ze wel netjes naar 1 kant hangen of gevlochten zijn Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:55

ninavenya schreef:
Kiim schreef:
Ik vind het een beetje raar dat mensen hier zeggen dat ze puntenaftrek geven voor losse manen.. Het staat dat het mag dus lijkt me niet dat je dit kunt maken.
Als de manen nou geel zijn of slordig zitten kan ik het begrijpen maar anders vind ik niet dat je het kunt maken!

Ik ben het hier mee eens.. een haflinger hoort eigenlijk losse manen te hebben.

En soms is het niet mogelijk om manen te vlechten van een haflinger in een nette hengstenvlecht. Mijn verzorghaf heeft last van eczeem waardoor de helft van de manen dunner zijn dan de andere helft (de onderste laag van de haren is verdwenen, er over heen hangt een laag van ongeveer 20 cm manen). HIerdoor is het onmogelijk om een nette hengstenvlecht te maken. Gelukkig is er niets te zien van het eczeem als de manen los hangen.

Ik vind nette gewassen manen naar 1 kant een mooier beeld dan een hengstenvlecht die slordig zit en waar tijdens het rijden plukken uit los schieten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:57

Kaat18; met manen van 20 cm gaat knotten maken toch eventueel ook prima?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:59

NIbbit: dan krijg je hele rare dunne kleine knotjes vanaf halverwege de hals tot aan de schoft en veel te dikke knotten vanaf de oren tot aan halverwege de hals. Bovendien vind ik knotten niet bij een haflinger passen net zo min als bij bijvoorbeeld een fries, het is niet rastypisch.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:00

Oja de dikte van de manen was ik ff vergeten Bloos

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:26

Zoals ik al eerder reageerde over mijn andalusier, na de blamage van een 5 op verzorging,ben ik maar gaan vlechten, hengstenvlecht ging in 1e instantie slecht, niet netjes er bovenop, maar hangend, dus deed ik een stuk of 7 vlechten naar beneden laten hangen tot halverwege ingevlochten en de rest los, vond ik ook niet denderend, maar vooruit, de 7ens kwamen eraan........
Afgelopen zaterdag weer maar es een hengstenvlecht gedaan en deze zat mooi strak, alleen met het losrijden ging hij wat zakken, maar voor het zicht was het prima , staat hem wel mooi, z'n speknek komt er goed in uit.
Door het schuren van vorig jaar zijn z;n manen behoorlijk ongelijk, dus echt strak trekken is moeilijk, maar met een beetje geluk blijft het net een ochtendje /middagje zitten........