bont paard wordt witter; commentaar jury!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

Re: bont paard wordt witter; commentaar jury!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:45

mijn pony is er ook zo een. hij is nu wit (8 jaar) maar is vosbont geboren. en in zijn paspoort staat bruinbont.
dat is eigenlijk nog wel het raarste, want hij is pas op zijn 7e jaar gechipt, dus vorig jaar heeft hij pas zijn paspoort gekregen. en ondanks dat hij toen al helemaal wit was (als hij nat is zie je zijn vlekken nog wel, en als hij heel dun in zijn vacht zit moet je goed kijken maar dan kan je het ook nog wel zien) staat er nog bruinbont in het pp en zelfs precies de vlekken die hij had toen hij werd geboren. 'signalement gemaakt aan de voet van de moeder' terwijl dat dus helemaal niet waar is....
maargoed we zijn (nog) niet gestart, dus ik zie het wel als ik ga beginnen....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:58

Maarja das hetzelfde als met mijn pony...Is dit een vos?
Afbeelding

Staat toch echt in het paspoort

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:42

Sappos schreef:
Maarja das hetzelfde als met mijn pony...Is dit een vos?
Afbeelding

Staat toch echt in het paspoort

Misschien leek hij vroeger op een vos Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:47

Wat een zeur die jury zeg! Je paard is schimmelbont, maar om nou meteen moeilijk te gaan doen.
één van de paarden die ik uitbracht had bruin in zijn paspoort staan, nou die was alles behalve bruin. Volgens mij was hij zilverappelvos. Ik heb er nog nooit commentaar op gehad ( als hij van mijzelf was geweest had ik het overigens wel even laten veranderen voor de zekerheid).

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:31

Het paard op de eerste foto's is zoals al eerder gezed nu echt schimmelbont. Om dit te veranderen moet je je paspoort aan laten passen. Dan ligt het eraan bij welk stamboek het paard dit paspoort heeft. Bij het KWPN was het voldoende een foto op te sturen, zie mijn verhaal hieronder. Daarna kun je met kopieen van dit paspoort een nieuwe startkaart krijgen.

De pony hierboven is vos-roan.

Niet alleen 'sommige' juryleden hebben moeite met het bepalen van de juiste kleur......

Toen ik mijn huidige paard kocht heb ik foto's op moeten sturen naar de KWPN omdat zij twee bonte ouders heeft. Het KWPN heeft toen terecht opgemaakt uit deze foto's dat mijn paard een zwarte sabino is (een onveranderlijke 'donkere' schimmel met 4 hoge witte benen en een brede witte bles welke over haar neus doorloopt tot in haar hele keelgang aangevuld met een witte vlek op haar buik).

Toen kwam het moment om de startkaart aan te vragen; dus papieren ingevuld en met kopieen van het paspoort opgestuurd. Kreeg ik vervolgens mijn startkaart thuis met als kleur ingevuld: zwart!!!!!

Daar krijg je dus geheid problemen mee op concours! En ja hoor omdat ik vast gestart was in afwachting van de nieuwe kaart kreeg ik de eerste de beste wedstrijd de jury al uit het hokje. (met een slimme opmerking; "jongedame jouw paard is niet zwart", dan wil je bijna zeggen 'hoera uw ogen zijn in orde') Deze stuurde mij er echter niet uit omdat duidelijk was uit brieven die ik had meegenomen dat ik er al achteraan was gegaan. Maar toch....

Wat was vervolgens het commentaar van de KNHS; wij kennen de kleur sabino niet! Na een hoop gezeur was ik zo kwaad dat ik ze heb gezegd dat ze dan maar schimmel zwart geboren op de startkaart moesten zetten.

Nu inmiddels een aantal jaartjes later rijd ik nog steeds met die startkaart welke dus niet matched met mijn paspoort. Gelukkig nog nooit problemen gehad maar de KNHS mag haar database wel een updaten want het is wel degelijk een erkende kleur.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:29

Lientie schreef:
Wat was vervolgens het commentaar van de KNHS; wij kennen de kleur sabino niet! Na een hoop gezeur was ik zo kwaad dat ik ze heb gezegd dat ze dan maar schimmel zwart geboren op de startkaart moesten zetten.

Verward Bij mij hebben ze wel gewoon sabino genoteerd

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 06:01

je hebt tegenwoordig toch allemaal een chip? Kunnen ze dat als redmiddel gebruiken als je kleur niet(meer) klopt met je startkaart!

Of ben ik nu verandert in blond?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:23

Dan moet er wel iemand aanwezig zijn met ee chiplezer. Die zijn er op veel (kleine) wedstrijden niet. Tja, je zou natuurlijk altijd de dienstdoende veearts kunnen bellen, maar dat kost je dan wel een weekendvisite ( en dat is meestal meer dan je startgeld Knipoog ).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:54

maar dan vraag ik mij af, is het probleem dan wat ik hier overal hoor dat de kleur niet matcht met het paspoort, of niet met het paard?
Want ik heb dus zowel in het paspoort als op de startkaart dat vosbont staat terwijl die van mij zo bruinbont is als de pest. dus Mogen ze je dan echt de ring uitgooien ook al klopt bv het chipnummer wel?

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 01:11

Heb ik ook met mijn bonte merrie.. op haar paspoort staat dat ze vosbont is, maar is dit:
Afbeelding
Nou echt vosbont?!
Dacht het niet haha Tong uitsteken

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:09

Orrie_VBW schreef:
Lientie schreef:

Verward Bij mij hebben ze wel gewoon sabino genoteerd

Hmmmzz, dan ga ik ze maar weer eens bellen! Het is inmiddels wel 5 jaar geleden dat ik met dit paard een startkaart heb aangevraagd, misschien zijn inmiddels wijzer geworden of werkte er op dat moment een enorm blond persoon bij de KNHS.

Gelukkig heb ik er nooit geen problemen mee gehad maar dat is meer omdat ik zelden gecontroleerd word, maar volgens mij kan je inderdaad deelname geweigerd worden als er een compleet andere kleur op je paspoort en startkaart staat. Ik zou hier voor de zekerheid even achteraan bellen om een en ander na te vragen of te laten veranderen. Juryleden hebben namelijk geen chiptransponder en kunnen dus niet controleren dat het paspoort bij dat paard hoort wanneer er een verkeerde kleur op staat. En het paard hierboven is toch echt niet vosbont!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:11

Ik heb zelf een shetlander, die is nu zwartroan maar was eerst in het stamboek zwart. Nu is het inmiddels geweizigd van die foto´s. Ik zie duidelijk dat jouw paard schimmelbont is.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:15

Dat je uitgesloten wordt bij een wedstrijd nog tot daaraantoe Bloos maar wat als je onderweg met trailer aangehouden wordt en papieren/registratie van paard/pony klopt niet Scheve mond
Zeker met MKZ weer "in the picture" zijn controles geïntensiveerd en daarbij worden ook paardentrailers enzo aangehouden Knipoog

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:39

Hmm zouden we morgen maar goed om denken om het paspoort mee te nemen Tong uitsteken