Mag je in de L1 al 10m wijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Re: Mag je in de L1 al 10m wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:21

moi89 schreef:
Gisteren had ik een wedstrijd. Tijdens de proef deed ik op allebei de kanten 10 meter wijken. Na de proef stond er op de coupon. 5 meter is geen 10 meter wijken! Met uitroeptekens. Ik snapte het niet. In het boekje staat toch duidelijk minimaal 5 meter, dus ik ga ervan uit dat 10 meter gewoon mag. En ik heb het bij de voorgaande wedstrijden ook gedaan, toen stond er ook geen commentaar bij. Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven?

Hallo moi89,

Het is vooral belangrijk dat je aan beide zijden evenveel meters laat zien. Want het wijken is óók een oefening die laat zien dat je paard recht is: als een paard op de ene zijde 10 meter kan, en op de andere zijde 'maar' vijf meter, dan is dat een aanwijzing dat een paard niet goed recht is.
Dus vooral: beide zijden gelijk aantal meters aanhouden (minimaal 5).
Jouw twee keer 10 meter zouden voor een jurylid dus geen probleem hebben moeten zijn.

bertie
(IZ)

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:40

veraA schreef:
Tsja ik snap het ook niet, maargoed vond 't wel fijn dat ik de 2e proef een 8 had dus mij hoor je er niet meer over klagen Haha!

ja, en volgende keer tref je een jury die liever 10 meter ziet (of 6, 7 of 8) en je een 5 geeft.........

Mijn punt is dat een jury de oefening moet beoordelen zoals deze bedoeld is en ook omschreven staat in het boekje (en zoals hij uitgelegd wordt op de DVD), niet op wat ze zelf liever zien! Anders weet je nooit waar je aan toe bent, dan moet je je oefeningen gaan aanpassen op welke jury er zit, dat kan echt nooit de bedoeling zijn.

Zelfde soort voorbeeld, in de B (of L1, mag ik kwijt zijn) zit ergens een oefening 'arbeidsdraf, bij B afwenden en overgang arbeidsstap, bij E op de linkerhand en arbeidsdraf'. Overal bij de uitleg van de nieuwe proeven en op de DVD wordt aangegeven dat je de overgang in de wending moet rijden. Mijn dochter deed dat netjes, krijgt ze een 5 met daarbij de opmerking 'overgang na de wending rijden. Ik heb de jury gevraagd waarom dat erbij stond, als de KNHS uitlegt dat de overgang in de wending moet, kreeg daarop als antwoord 'ik vind het beter om de overgang na de wending te rijden', en dat was dan een Z jury! Ik vind het persoonlijk ook prettiger om eerst een wending te maken en pas daarna de overgang, maar dat wordt hier niet gevraagd, dus dat doet dan niet terzake.

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:36

Skygirl schreef:
Je moet toch enkele paardlengtes afwenden na A?Dan kan je toch sowieso nooit 10 m wijken? Misschien dat de jury dat bedoelt?

Nee, het is bij A afwenden en dan na enkele paardlengtes gaan wijken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:38

Vroeger moest je in de L1 idd zoveel meter na A afwenden als ik mij niet vergis. Dan haal je de 10 meter idd niet.

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 06:08

Als je dat al niet haalt? Hoe wil de dat dan gaan doen in de L2?