Starten als je instructeur de jury is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alanta

Re: Starten als je instructeur de jury is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:47

Lein87 schreef:
Het is wel toegestaan en als je en goede instructeur hebt jureerd deze gewoon eerlijk. Opzich kan het ook nog wle een voordeel zijn als je instructeur/trice je moet jureren want dan kan ze zien wat je fout doet in de proef en kan je daar mooi aan werken bij de volgende les. Maar natuurlijk heb je ook altijd instructeurs/trices die hun eigen klanten voortrekken... maarjah niets aan te doen.
Ik zie vaak pas welke jury ik heb wanneer ik me ga melden bij de ring Tong uitsteken En ik zou mezelf nooit hc op laten schrijven alleen omdat mijn instructeur er zou zitten... zonde van mn inschrijfgeld!

Lezen is moeilijk he?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:49

ik bedenk me trouwens net dat het hier bij die A/B pony's wel mag, maar ik denk eerder dat ze het gewoon doen...
Al lijkt me dat sterk want er doen maar een paar kinders mee in de A/B proeven, en die kent iedereen hier zo'n beetje, en vaak hebben hun als jury hun eigen instructrice...

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:12

Nogmaals, het mag dus niet!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:40

dat snappen we nu ook wel.....

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:47

Maar wat moet je er als vereniging aan doen? Bij ons is het zo dat ik de inschrijvingen regel en iemand anders de jury's. Ik woon nu 3 jaar niet meer in de plaats waar de wedstrijden verreden worden dus ik weet niet meer wie bij wie lest (bijvoorbeeld), laat staan wie familie van elkaar is.
Bij een van onze wedstrijden hadden wij een jury, mevr. X. Later komt er een meisje haar startgeld betalen met de dezelfde achternaam. Dus ik zei zo voor de grap: je bent toch geen familie van de jury he? Nou, dat was dus het nichtje... Heb gezegd dat het eigenlijk niet zo hoorde, maar ja... Wat moet je dan? Zeggen dat ze niet mag starten op haar eerste wedstrijd? Ze zou objectief oordelen had ze gezegd maar ik heb de betreffende proef gezien, paard liep stukken niet eens aan de teugel, en ze had toch netjes exact 180 punten waar ze bij een andere jury denk ik niet eens de 150 gehaald had...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:13

Het is natuurlijk wel zo..
Als leerling van de jury die in de auto zit weet je precies wat de jury (jouwn instructische) wil zien.
Je kunt je hele proef dus aanpassen aan haar wensen.
Ookal is de jury objectief, ze zal je sowiso hoger beoordelen omdat jij precies laat zien wat zij wil zien. Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:50

DresslOver schreef:
Bovendien kan een jury ook op de startlijsten kijken, en krijgen de juryleden vrijwel altijd nog een startlijst thuisgestuurd van het secretariaat. Dus het 'ik wist het niet' is onzin. daarnaast meen ik zelfs dat een jury verplícht is dit van te voren aan te geven.

Objection! Knipoog
Ik ben instructrice en jurylid en ik kan je zeggen dat het regelmatig gebeurt dat je als jurylid pas op het wedstrijdterrein zelf te horen krijgt welke ring (en soms zelfs klasse) je gaat jureren.
Hierdoor is het ook al eens voorgekomen dat ik iemand moest beoordelen die ik ook les gaf. Soms ontkom je er niet aan.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:11

@mies7; Oké, op die manier ontkom je er inderdaad niet aan. Maar je bent het vast wel met me eens, dat dit niet de manier is waarop het behoort te gaan. Mijn moeder regelt het wedstrijdsecretariaat van onze vereniging, mijn vader is voorzitter, en ik ben zo'n beetje manusje van alles Knipoog Ik zit dus regelmatig op het secretariaat en verwerk ook wel eens de inschrijvingen en de bevestigingen naar de juryleden toe. Ze krijgen van ons (en ik weet zeker dat dit op andere plaatsen ook zo gebeurd) altijd bij de bevestiging de startlijst van de ring die de betreffende jury moet jureren. Dán zouden evt. familieleden en lesklanten er door de jury al uitgehaald moeten worden. Het word dan gemeld bij ons (het secretariaat). Op dat moment ligt de verantwoording bij het desbetreffende jurylid. in het geval wat jij beschrijft, en er dus geen startlijst bekend word gemaakt, behalve net voor aanvang van de ring, ligt de verantwoordelijkheid bij het secretariaat.

@Gitta; wat jij zegt over objectief zijn. Ik denk dat de jury dat op dat moment ook was. Ik zal je uitleggen waarom.
Als instructeur/instructrice sta jij achter hetgeen jij je leerlingen verteld. Je bent er van overtuigd dat jouw manier de juiste is, anders vertel je het zo niet. Jij hebt een bepaald beeld van wat goed, en wat verkeerd is. Als jij daar dan als jury zit, heb jij nog steeds datzelfde beeld van goed en fout in je hoofd als wanneer jij aan het lesgeven bent. Dat beeld verandert niet. Als jij dan een leerling in de ring krijgt, die volgens jouw manier rijd. Zal deze inderdaad in jouw ogen goed rijden (of dit nu ook werkelijk de juiste manier is of niet, doet er hier nu niet toe. ) Dus zal je dit als jury zijnde ook op deze manier waarderen. Eigenlijk heel logisch.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:51

Gitta1977 schreef:
Bij een van onze wedstrijden hadden wij een jury, mevr. X. Later komt er een meisje haar startgeld betalen met de dezelfde achternaam. Dus ik zei zo voor de grap: je bent toch geen familie van de jury he? Nou, dat was dus het nichtje... Heb gezegd dat het eigenlijk niet zo hoorde, maar ja... Wat moet je dan? Zeggen dat ze niet mag starten op haar eerste wedstrijd?

Arabendu schreef:
Algemeen Wedstrijdreglement, artikel 11
De eigenaar van een deelnemend paard en de bloed- en aanverwanten in de rechte
lijn en echtgenoten of levenspartners, alsook de instructeur van de deelnemer en
omgekeerd, zijn niet gerechtigd als jurylid op te treden in de rubriek waarin het
paard en/of de deelnemer start(en).

Zoals je kunt zien uit de quote van Arabendu, is het jureren van bloedverwanten in de rechte lijn niet toegestaan, maar bij mijn weten is nicht-tante geen rechte lijn en dus wel gewoon toegestaan?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:59

Zou goed kunnen hoor, maar ik vond het op z'n zachtst gezegd vreemd dat die combinatie een winstpunt reed in vergelijking met de rest van het deelnemersveld en de punten die daar bij hoorden. Tel daarbij de wetenschap op dat het nichtje-tante is en je twijfelt nog meer... Maar goed, ik gok zomaar dat dit de enige winstpunt is die ze tot nog toe gereden heeft (of ze moet alleen maar wedstrijden uitzoeken waar haar tante jureert) dus wat dat betreft maakt het mij niet uit...

Maar was meer een 'overdenking' wat je er dan als organisatie aan zou moeten doen als je weet dat er een 'relatie' is tussen een deelnemer en een jury. In hoeverre tante-nicht rechtlijnige relatie is weet ik niet, maar dat kon nog best eens in de eerste lijn liggen...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 06:29

goed het mag dus niet en het gebeurt wel..... maar wanneer is iemand dan jouw instructeur?
de club instructrice die je 1 keer per week in een groepsles treft?
De man/jury die je eens een paar keer heeft geholpen met een specifiek probleempje?
De privé instructeur in wiens "systeem" jij rijdt en waardoor je in het voordeel bent, omdat je exact kan weten waar de nadruk in de training op ligt?

Zolang het begrip instructeur zo vaag is, kan het voorkomen dat je een goede bekende treft als jury, daar moet je tegen kunnen. Zolang het geen regio kampioenschappen zijn, zie ik( in de basis wedstrijden) geen probleem!

En hier in het noorden hebben ze het wel gepresteerd om iemand zijn eigen leerling te laten jureren, gevolg: jury bij A dubbel winst, jury bij C: geen winst.....
Dan is er een grens overschreden!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 07:48

Lijkt me vrij simpel Amondi: iemand waarbij je de afgelopen maand gelest hebt mag deze combinatie niet jureren.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:48

Zou je dat als maatstaaf kunnen houden? ik ben laatst gejureerd door de instructrice die ik met mijn vorige paard had.. is dus wel wat jaartjes geleden dat ik les van haar had. Leuk vond ik het niet toen ik het hoorde, (maar goed het is dan zo'n poos geleden dat het niks hoort uit maakt).

Voordeel had ik er trouwens niet aan Knipoog de jury's kwamen op 20 punten verschil, en die lage score kreeg ik dus wel van m'n vroegere instructie Knipoog nu was de ene proef wel beter dan de andere, maar zo groot was het verschil nou toch ook weer niet.

Maar wat als je jury wel een stalgenoot van je is? ik heb die situatie nog niet gehad, maar ik heb een enkele stalgenoot die jureerd. die vermijden expres de wedstrijden uit de buurt, maar het kan altijd eens gebeuren natuurlijk.

Je kan toch niet voorkomen dat je de jury's op den duur een beetje kent.... je komt soms dezelfde regelmatig op wedstrijden tegen, of schrijft een keertje bij ze als ze op je vereniging jureren... dan weet je ook weer wat beter waar ze erg op letten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:48

Stalgenoten mag wel maar als jurylid was ik er niet blij mee Knipoog
Je doet het nl. nooit goed. Je ontkomt er alleen niet aan.
(nu wel want ik heb geen stalgenoten meer Haha! )

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:31

Maar hoe zit het bijvoorbeeld met mensen die groepslessen geven? Ik ken juryleden die op een manege o.i.d. lesgeven en ook wel eens combinaties in de ring tegenkomen.

Word echt lastig dan...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:07

Elaine schreef:
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met mensen die groepslessen geven? Ik ken juryleden die op een manege o.i.d. lesgeven en ook wel eens combinaties in de ring tegenkomen.

Word echt lastig dan...

Tja dat mag dan volgens de reglementen ook niet. Bovendien volgt niet iedereen privelessen en kan de groepsinstructeur dus gewoon de enige en vaste instructeur van een combinatie zijn.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:10

Ik zie regelmatig op wedstrijden dat instructrices hun eigen leerlingen jureren.
Ik heb ook wel eens bij mijn proef bij mijn instructrice gereden. kan ik mijn geval niet echt zeggen dat het een voordeel is. Ik word meestal strenger gejureerd. wat zij wel doet is als ze op 203 uitkomt en ik heb verder goed gereden dat zij dan wel eens 204 wilt geven maar dat komt niet snel voor. Daarna met les kan ik nog wel eens de wind van voren krijgen als ik niet naar kunnen heb gereden. (heb ik dan ook wel nodig haha)

Ik weet ook dat er bepaalde mensen hun instructrice nareizen voor punten. Vind ik niet kunnen maar ja wat doe je eraan. Ik weet nooit waar mijn instructrice jureert dus krijg haar ook zelden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:50

Mijn instructrice jureerd ook erg veel, en ik weet dus ook dat ze geregeld leerlingen van haar in de ring krijgt. Maar het ligt er denk ik aan of ze gewoon eerlijk kan blijven jureren of niet.

Laatst was ik ergens foto's te maken waar zij jureerde en daar reed dus ook een leerling van haar mee. Dat meisje reed dus bij haar eigen instructrice mínder punten als in de andere proef.

Het ligt er denk ik gewoon aan of ze eerlijk kunnen blijven punten. Zoals dat meisje dat bij haar instructrice op miraculeuze wijze 30 punten meer rijd en een winstpunt haalt, dat is toch wel verdacht

PacinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:48

Bij mij op stal jureren ook 2 mensen.
Als hun mij toevallig moeten jureren zou dat wel toegestaan zijn maar ze blijven gelijkwaardig.
Ik wordt er heud niet anders op beoordeeld.

Je moet gewon vertrouwen hebben in de mesnen en het mag wel gewoon;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:50

Ben ook een keer gejureerd door mijn instructreur, merkte geen verschil met normaal, het was een slechte proef, en had dus ook eerlijke slechte punten, het enige voordeel was dat mijn instructeur het had gezien en we erin de les aan konden werken. Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:19

ik ben ook een keer gejureerd door mijn instrcutrice die sinds 6 maand niet meer aan mij lesgaf. even blij zwaaien,maar that's it. ze heeft gewoon netjes professioneel gejureerd en ik had hetzelfde puntenaantal als de proef er direct na ( ik heb een nogal constant paard)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:24

Lees nu dus dat het niet mag, maar zo ong. niemand weet van wie ik les krijg, dus dat is een nogal vreemde regeling, want dat is toch nergens bekend?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:33

VIPPIEKIPPIE schreef:
Lees nu dus dat het niet mag, maar zo ong. niemand weet van wie ik les krijg, dus dat is een nogal vreemde regeling, want dat is toch nergens bekend?

Jawel, want jouw instructrice die op dat moment jureert, weet dondersgoed dat ze jouw les geeft (lijkt mij). En als jury word je geacht de reglementen te kennen, wat betekent dat jouw instructrice die op dat moment als jury in functie is weet dat ze jou niet mag beoordelen volgens de reglementen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:34

PacinoLover schreef:
Bij mij op stal jureren ook 2 mensen.
Als hun mij toevallig moeten jureren zou dat wel toegestaan zijn maar ze blijven gelijkwaardig.
Ik wordt er heud niet anders op beoordeeld.

Je moet gewon vertrouwen hebben in de mesnen en het mag wel gewoon;)

Er is in dit topic al meerdere malen aangegeven dat het niet mag. Lees de reglementen maar eens door...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:35

Mies7 schreef:
VIPPIEKIPPIE schreef:

Jawel, want jouw instructrice die op dat moment jureert, weet dondersgoed dat ze jouw les geeft (lijkt mij). En als jury word je geacht de reglementen te kennen, wat betekent dat jouw instructrice die op dat moment als jury in functie is weet dat ze jou niet mag beoordelen volgens de reglementen.

O zo, nu snap ik hem, dankjewel. Lachen Mijn huidige instructrice jureert niet, maar het is in het verleden eenmaal voorgekomen, dus vroeg met het gewoon af. Lachen Thanx voor je uitleg Lachen