Vraagje doen de meeste jury s dit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Vraagje doen de meeste jury s dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:02

daffodil schreef:
Tijdens onze jurycursus heb ik onze cursusleidster gevraagd hoe ze in vredesnaam een 6 voor teugels op maat maken kan geven terwijl ze een 4 gaf voor halsstrekken??? Daar ontstond een discussie op en gaf ze me gelijk, als het halsstrekken onvoldoende is kan het teugels op maat maken nooit een voldoende zijn.....

Niet mee eens. Paard kan prima z'n hoofd in de lucht steken, of juist in dezelfde houding blijven lopen. Dan heeft de ruiter wel degelijke meet teugellengte gegeven, maar is het halsstrekken toch onvoldoende.

Als de ruiter dan toch op een rustige beheerste manier de teugels weer op maat maakt, kan dat best nog een 6 worden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:05

Anoeska schreef:
daffodil schreef:
Tijdens onze jurycursus heb ik onze cursusleidster gevraagd hoe ze in vredesnaam een 6 voor teugels op maat maken kan geven terwijl ze een 4 gaf voor halsstrekken??? Daar ontstond een discussie op en gaf ze me gelijk, als het halsstrekken onvoldoende is kan het teugels op maat maken nooit een voldoende zijn.....

Niet mee eens. Paard kan prima z'n hoofd in de lucht steken, of juist in dezelfde houding blijven lopen. Dan heeft de ruiter wel degelijke meet teugellengte gegeven, maar is het halsstrekken toch onvoldoende.

Als de ruiter dan toch op een rustige beheerste manier de teugels weer op maat maakt, kan dat best nog een 6 worden.

Als het paard in dezelfde houding door blijft lopen en de ruiter geeft teugellengte... dan is dat volgens mij het zelfde als teugels los gooien. Je paard moet 'je hand meenemen'.
Maar inderdaad alsie in de lucht gaat strekken... dan kan het wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:16

Ik ben geen officiele jury maar doe wel eens de onderlinge wedstrijdjes. Ik zit ook een beetje in mijn maag met dat onderdeel. Ik mag de manegepony's niet beoordelen op nageeflijkheid. Op het moment dat ze moeten gaan halsstrekken zijn er veel kinders die accuut de teugels losgooien en waarbij de hoofd-halshouding amper veranderd. Ik geef dan voor halsstrekken een zware onvoldoende (lijkt me terrecht). Vervolgens maken ze ze weer hun teugels op maat en de pony blijft daarbij braafjes in een onverandert tempo in dezelfde houding lopen als daarvoor. In zo'n geval geef ik dan ook een 6. Ik zou ook niet weten wat ik er dan bij moet zetten aangezien commentaar op losgooien en niet zakken al is gegeven daarvoor.
Misschien iemand een goede tip?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:22

Op zich vind ik het vrij redelijk om wel een voldoende te geven voor het teugels op maat maken wanneer dit netjes gebeurd en de pony/paard netjes blijft lopen. Aan de andere kant is het halsstrekken wel een belangrijk onderdeel en het teugels op maat maken hoort hier gewoon bij. Maar er is wel een verschil tussen een onderlinge wedstrijd met manegepony's of een officiele wedstrijd. Maar dat geldt eigenlijk voor alle onderdelen.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:39

Ik jureer dan wel FNRS en zie het misschien anders dan KNHS juryleden. Maar ik geef wel degelijk verschillende cijfers. Als iemand helemaal naar voren duikt of het onwijs rommelig gaat ga ik echt geen 6 of hoger geven. Daarintegen als iemand keurig blijft zitten en ze netjes doorhaalt of oppakt wil ik best een hoger cijfer geven.

Grietje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:51

Bacannie schreef:
Dus op je verzorging etc. mag je geen winst maken, op teugels op maat maken niet... straks mag je op een goed uitgevoerde 'gewone' volte ook al geen winst meer maken... Gestoord

Ik snap dit echt niet meer hoor... waar zijn al die onderdelen dan voor? Huilen van het lachen

Hier ben ik het wel mee eens, anders zou het toch geen oefening meer zijn? Clown

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:53

Ik moest laatst schrijven bij een wedstrijd, deze jury gaf ook standaard een 6 voor het teugels op maat maken. Zij was van mening dat je daar geen hoger cijfer voor kon halen..wel lager als je er echt een zooitje van zou maken.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:56

ik vind ook niet dat je wp hoort te kunnen halen op teugels op maat maken.. vind het ook niet echt iets waar je een punt voor moet kunnen krijgen.. kunnen ze dat niet beter bij het halsstrekken erbij doen?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:56

Das toch wel raar dat die jury nooit hoger dan een 6 geeft op teugels op maat maken! Het gaat nl niet alleen om het korter maken van de teugels, maar ook of het paard van halsstrekken weer vloeiend en niet tegen de hand, korter wil worden in de hals! Als dat mooi gaat dan kun je daar toch iig wel een 7 op geven?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:39

ik kreeg er gister in beide proeven een 7 voor Ja

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:41

waarom een 6 ?
als je het toch heel slecht doet kun je daar toch ook gewoon een 4 voor halen !
of alss het super gaat een 8 ?
een standaard 6 is toch erg raar hoor..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:49

ELpatcho schreef:
ik vind ook niet dat je wp hoort te kunnen halen op teugels op maat maken.. vind het ook niet echt iets waar je een punt voor moet kunnen krijgen.. kunnen ze dat niet beter bij het halsstrekken erbij doen?

Je haalt niet een wp op het teugels op maat maken.. Je haalt een wp omdat je hele proef winstpunt waardig is.

Ik vind het van de zotte dat er jury's zijn die helemaal van te voren gaan uitrekenen waar ze wel en niet een hoger punt kunnen geven, want stel je voor dat het eens een wp zou kunnen zijn. Rolleyes

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:48

vreemde redenering... van mij mogen ze de punten voor halsstrekken en teugels op maat maken wel weer samenvoegen... alhoewel... tikt wel lekker aan. Had vandaag voor halsstrekken en teugels op maat maken een 8!