opmerkingen op het protocol (bij >=6)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Re: opmerkingen op het protocol (bij >=6)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 06:55

Citaat:
- 3, "springt in galop" (ja, dat merk ik zelf ook wel in de middendraf)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 06:59

panache schreef:
Citaat:
- 3, "springt in galop" (ja, dat merk ik zelf ook wel in de middendraf)

en dat bedoel ik dus precies. Dat vind ik volkomen nutteloos commentaar.

en het bokken en steigeren, maar ook verkeerd aanspringen vind ik voorbeelden van dermate grote fouten in een proef dat een ruiter die gewoon moet voelen; dat hoeft me niet meer uitgelegd te worden door de jury.

Als ik les heb, en mijn paard springt in galop in de middendraf zegt mijn instructrice toch ook niet `hij galoppeert, dat is niet goed.` Verward

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:06

een 8 met 'netjes' vind ik ook onzin
maar een 3 met 'springt in galop' vind ik niet onzin.
8 krijg je toch bíjna niet naar een 9
maar die 3 moet je ophalingspunt kunnen worden de volgende x. (trainingspunt)

ik ga toch ook niet zeggen bij:'5 niet genoeg souplesse'
oh dat wist ik al, wat een onnuttig commentaar..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:20

maar zie jij geen verschil tussen "niet genoeg souplesse" of "springt verkeerd aan"? Het eerste vraagt redelijk wat gevoel van de ruiter, het tweede hoor je al te merken na een half jaar manegeles.

Volgens mij gaat het erom dat je met het commentaar van een jury weet wat je de volgende keer moet doen om een beter punt te krijgen. En als het goed is, weet je dat zelf ook wel, ook voor de kleine foutjes, maar soms vergeet je wel dat mss de middendraf heel goed ging, maar dat het opvangen te weinig gesloten was. Dan kom je op een 6 uit, terwijl dat voor je gevoel te weinig is. In dat soort situaties heb ik graag commentaar, maar als mijn paard verkeerd aanspringt, in galop springt in de middendraf, volkomen in verzet gaat (waarom is het dan ineens niet nodig Verward ) etc voel ik me nogal kleinerend behandeld als de jury dat er nog bij zet. Ik heb inmiddels wel zoveel ruitergevoel dat ik dat zelf wel merk, en ik weet ook wel wat er in de training aan moet gebeuren.

Maar als jij dergelijk commentaar zinvol vindt, prima. Ik vind het onzin en eerlijk gezegd neem ik de jury er wat minder serieus door. Uiteindelijk doet hij dat met mij ook niet Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:58

Toch zijn er altijd nog mensen die zeggen: "Moet je kijken een 4 en er staat geeneens commentaar bij!!!"
Daarom laat ik er dan toch nog "mislukt" oid bijzetten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:10

En dat commentaar kan ik dan wel waarderen Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:23

maar goed, een 3 is dus vanzelfsprekend als je zelf al hebt aangevoeld wat er mis is.
en het ruitergevoel is zo goed.. dan moet je bij die 5 die lengtebuiging toch ook wel gemerkt hebben?? dan is dat commentaar toch ook onzin?? je weet immers door je ruitergevoel ook wel dat het niet helemaal goed was en dus geen 6?

het spreekt mekaar helemaal tegen. bij zoiets simpels als verkeerd aanspringen, ff bokken of wissels of in galop vliegen bij de middedraf dan zijn die cijfers logisch, want dat had je immers zelf ook al door...
maar als je zo'n goed ruitergevoel preekt te hebben.. behoor je fouten als lengtebuiging, taktfouten, impuls, souplesse en al die reutemeteut toch ook zelf te kunnen voorspellen. dan kan je toch ook zeggen 5 meer lengtebuiging.. duh! dat wist ik al...

nou ik mis nog een heleboel ruitergevoel en kom maar opmet al die commentaren. ookal is het nog zoiets simpels als verkeerd aanspringen of wegvliegen in de galop. er wordt ook vaak zat neergezet, jammer van het verkeerde aanspringen, maar netjes gecorrigeerd.. dus een 4 ipv een 3... dat zou dan wel goed commentaar zijn, terwijl iemand die alleen verkeerde galop neerzet en ook een 4 geeft hetzelfde meent, maar het niet expliciet uitschrijft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:36

gekke_koei schreef:
ookal is het nog zoiets simpels als verkeerd aanspringen of wegvliegen in de galop. er wordt ook vaak zat neergezet, jammer van het verkeerde aanspringen, maar netjes gecorrigeerd.. dus een 4 ipv een 3... dat zou dan wel goed commentaar zijn, terwijl iemand die alleen verkeerde galop neerzet en ook een 4 geeft hetzelfde meent, maar het niet expliciet uitschrijft.

Ik ben het echt helemaal met je eens. Maar je schrijfster moet dat ook allemaal aan kunnen. Ik heb zelfs weleens een volwassen persoon mee gehad als schrijver en die kon maar met moeite mijn punten bijhouden. Commentaar was niet aan te beginnen. Tja, dan kun je niks anders als wat algemeen commentaar erbij zetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:45

Gekke_koei, je komt wel erg aanvallend over, ik neem maar even aan dat je het zo niet bedoelt. Ik heb nl nergens beweerd zo enorm veel ruitergevoel te hebben, dat ik alles wat er mis gaat in de proef herken en onthoud. Maar een volkomen mislukt onderdeel (en een 3 vind ik dus volkomen mislukt) weet ik echt nog wel.

Wat ik probeer te zeggen is dat je voor een verkeerde galop of galop aanspringen in middendraf dus juist niet zo veel ruitergevoel nodig hebt, en ik vind dat je er als jury vanuit mag gaan dat een wedstrijdruiter dat merkt (met uitzondering van de A/B tjes die ik al eerder noemde.

Het opbouwende commentaar dat als je voorbeeld aanhaalt, vind ik dan wel weer super.

Ik heb toevallig een coupon naast me liggen (L sgw proef, dat is een L2 proef), met een paar mooie voorbeelden.

halthouden en achterwaarts: 5, in twee-en. Dat is terecht commentaar, paard stopte na 2 passen en ik wilde uit opvoedkundig oogpunt toch nog even corrigeren. Maar dit is dus wel iets wat IMO overduidelijk gemerkt hoort te worden door de ruiter, dus in zoverre niet echt nodig.

middendraf: 6, buiging bij F. Paard werd kijkerig in de wending en ging dus met verkeerde buiging door de bocht. Wsl heeft dat een punt gekost, en dit is dus iets wat ik wel zinniger vind (los van het feit dat ik dat ook echt al wel zelf gevoeld had).

middendraf: 4, galop Zoiets bedoel ik dus. Ik vang zelf al weer op voor het eind van de diagonaal, en probeer nog een paar passen te laten zien. Dan weet ik dus echt wel dat hij in galop heeft gezeten.

Maar volgens mij komt deze discussie ook omdat het commentaar voor meer doelen wordt gebruikt:
- tips aan de ruiter om de volgende keer hogere punten te halen
- geheugensteun voor de jury
- motivatiemiddel voor de ruiter bij een mislukt onderdeel
- een vorm van 'indekken' (kan even niet op de juist term komen) omdat ruiters bij onvoldoendes de reden ervan willen weten

Zelf ga ik uit van het eerste doel, en dan zijn opmerkingen als verzet e.d. dus minder interessant dan wanneer het bv als geheugensteun voor de jury dient.

Ik moet zeggen dat met die laatste conclusie het voor mij wel wat beter te begrijpen valt allemaal Haha!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:45

nina62 schreef:
Toch zijn er altijd nog mensen die zeggen: "Moet je kijken een 4 en er staat geeneens commentaar bij!!!"

indd.. als er een 4 zonder commentaar staat, is het okal niet goed.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:06

panache schreef:
nina62 schreef:

indd.. als er een 4 zonder commentaar staat, is het okal niet goed.

Soms wordt er op het wedstrijdsecretariaat ook nog weleens een beetje door de coupons heengekeken om të kijken wat er allemaal opstaat. Bij ons in de kring gebeurt dat ook weleens door iemand die nauw betrokken is bij de juryopleidingen en de selectie van juryleden voor de kampioenschappen. Dan komen 4-en zonder commentaar ook niet zo handig over. Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:08

HOW.. meiden... nou komt er door wat ik zeg een behoorlijke discussie op gang.

Ik heb het over mijn 3!
Ik ben L2 dressuur.
Ik sprong een keer verkeerd aan, ik neem meteen terug en spring op de goede galop aan.
(dan lijkt het mij overduidelijk dat ik zelf wel de fout weet)
Anders nam ik hem niet terug!

Als ik zou jureren en er zou een ruiter vrolijk in de verkeerde galop doorfluiten, tja dan is het duidelijk dat die niet voeld in welke galop hij zit!

Maar een volwassen vrouw in een L proef weet echt wel het verschil tussen de rechtergalop en linkergalop.
Weet een ruiter van mijn leeftijd en catogorie dat niet, dan zie je dat als jury ook wel!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:09

daantjuhhh schreef:

Ik heb het over mijn 3!
Ik ben L2 dressuur.
Ik sprong een keer verkeerd aan, ik neem meteen terug en spring op de goede galop aan.

Als ik zou jureren en er zou een ruiter vrolijk in de verkeerde galop doorfluiten, tja dan is het duidelijk dat die niet voeld in welke galop hij zit!

Maar een volwassen vrouw in een L proef weet echt wel het verschil tussen de rechtergalop en linkergalop.
Weet een ruiter van mijn leeftijd en catogorie dat niet, dan zie je dat als jury ook wel!

Iki vinds het overigens niet erg als ze het er wel bijzetten, maar ik mis het ook niet!

Voor mij is z'n mededeling net zoiets als zeggen: Goh water is nat!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:10

Precies, daantjuh, dat bedoel ik dus ook. Maar met de opmerkingen van Nina62 snap ik iets meer van de redenen om het er toch op te zetten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:14

Lielle schreef:
Precies, daantjuh, dat bedoel ik dus ook. Maar met de opmerkingen van Nina62 snap ik iets meer van de redenen om het er toch op te zetten.

Ja inderdaad.
Dan is het voor de jury verstandiger!

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:23

ik probeer als jury meestal mijn vaste schrijver mee te nemen dat werkt handig en deze heeft maar een half woord nodig
ik geef enorm veel commentaar of benadruk in de tekst waar het om gaat een coupon zonder commentaar kun je net zo goed in de vuilnisbak gooien daar komt bij dat als men mij later benaderd met een vraag ik aan het commentaar kan zien wat er mis ging en deze situatie dan weer precies voor de geest weet te halen mijn schrijver schrijft bijna iedere wedstrijd zijn pen leeg

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:17

Ligt den ik ook aan je schrijfster,
als je er 1 hebt die niet zo snel mee komt, word het commentaar ook al snel minder

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:41

daantjuhhh schreef:

Ik heb het over mijn 3!
Ik ben L2 dressuur.

Is dat zo...? Enkele weken geleden jureerde ik de klasse L2-dressuur paarden. Ik heb maar liefst 4 combinaties in de ring gehad die in de verkeerde galop aansprongen, doodleuk een volte van 15 meter reden in 'contragalop', vervolgens bij C een grote volte reden in 'contra'-middengalop en daarna een overgang terugreden naar de draf. Heel erg knap als je dat allemaal kunt in contragalop (al werd de contragalop niet gevraagd en ook niet correct uitgevoerd) maar ik vind het wel diep triest als je L2 rijdt en niet voelt en merkt dat je paard in de verkeerde galop is aangesprongen en dit ook niet corrigeert...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:42

En nog even over het geven van commentaar: ik geef zoveel mogelijk commentaar, zowel bij onvoldoendes als bij 5/6/7/8. Ik deel namelijk ook wel eens een 9 of een 10 uit, dus is het wel fijn voor de ruiter die een 8 op een onderdeel scoort om te weten hoe hij daar de volgende keer een 9 van kan maken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:29

Grove fouten (verkeerde galop maar direct herstelt door de ruiter, in galop vallen, verzet etc) daar hoeft opzich geen commentaar bij, het cijfer zegt genoeg en de ruiter/amazone weet zelf ook genoeg want de fout was duidelijk voelbaar.

Ik vind veel commentaar prettig, zeker bij de onvoldoende's die veroorzaakt worden door kleine foutjes, die niet 'makkelijk voelbaar' zijn.
Ik heb bijvoorbeeld wel eens een 5 gehad zonder commentaar, wat ik fout had gedaan???
Ik heb niet iets vreselijk ongewoons gevoelt of opgemerkt.
Net als een 3 die ik kreeg bij de middengalop...
Er was geen verzet, ik voelde hem wegspringen en ik reed gewoon keurig mijn figuur waar komt die 3 vandaan???
Iets wat een 3 waard is moet ik toch zeker wel opgemerkt hebben.

Wat ik de laatste tijd veel tegen kom op mijn coupons is algemeen commentaar.
Voorbeeld: 'keurig voorwaarts gereden, iets meer aandacht besteden verschil in middenstap'. (ik noem maar iets)

Vind dit commentaar altijd erg handig en het geeft een algemeen beeld van 'hier laat je punten liggen, als je hier nog aan werkt heb je volgende keer nog betere punten'.
En een complimentje geeft je altijd een extra goed en aanmoedigend gevoel.

Commentaar bij cijfers boven de 6 is niet écht noodzakelijk, maar als je een super middendraf rijd waar je een 8 of 9 voor krijgt en er staat bij: 'heel netjes' dan is dat toch weer een leuk compliment.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:47

om even ontopic te blijven wil ik idd toelichten dat een 7 best commentaar verdiend ...

Mijn dochtertje rijdt een pony die kan strekken, dat ie bij wijze van spreken. zichzelf nog eens op zijn neus strekt Haha!

toch soms een 7 voor middendraf .... kind vraagt zich af waarom? OVergang niet goed getoond ???? wat was er mis ???

1x kreeg ze het commentaar, keurige middendraf, super maar probeer het wel vol te houden tot aan de K (was op diagonaal Tong uitsteken )

Kijk daar had ze nu wat aan ... het valt niet mee om die middendraf op het gehele diagonaal te tonen, zodta ie vanaf het begin tot het einde blijft gaan, zonder galop en wel op het einde ook netjes terug ...

maar nu wist ze waar ze nog even voor moest trainen om dat 8tje te halen ....

ik vind dus dat er best bij 6 of 7 commentaar gegeven mag worden Ja

en idd, bij een contraglop overspringen ... het kan er staan als geheugensteuntje maar ze voelen het zelf ook wel dat die galopwissel niet bij de pony's gevraagd werd Clown

Ook eens voor dit onderdeel simpel een 4 met 'oeps' gehad op het protocol ... kan mijn dochter heel hard om lachen Ja M.a.w. als iets gruwelijks fout gaat mag er het best met een stukje humor gebracht worden ...maar dat is heel persoonlijk Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:56

Heb wel eens bij een 8 commentaar gehad: zeer goede ruimte, goede tact, handen iets smaller houden, iets nageeflijker houden met terugrijden.

Voor de uitgestrekte stap. Weet je gelijk wat je moet doen voor een 9.

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:31

Venetia schreef:
Heb wel eens bij een 8 commentaar gehad: zeer goede ruimte, goede tact, handen iets smaller houden, iets nageeflijker houden met terugrijden.

Voor de uitgestrekte stap. Weet je gelijk wat je moet doen voor een 9.

das inderdaad een waarheid als een koe

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 00:14

Op mijn aller eerste wedstrijd had ik bij 1 proef helemaal geen commetaar, ik had wel hoge punten maar er zat nog wel een 4 tussen en een aantal 5-en. Hier kon ik dus weinig mee en dit vind ik dan ook jammer dat de jury dan niet wat meer commetaar geeft.

Laatst heb ik bij mijn club geschreven, 1 jurylid gaf echt onwijs veel commetaar, ook haast bij iedere 6 (ik had helemaal een lamme hand Knipoog), dit heb ik echt veel liever want dan heb je meer om aan te werken.

Dat er bij een 4 bijv komt te staan "valt in galop" (tijdens de middendraf), vind ik logisch, wat moet er anders bij? Niets?

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:04

Zeker nu ik een niveau hoger gestart ben is het commentaar vrijwel altijd correct/nuttig.Daarvoor was het ook wel correct, maar ik had er weinig aan.. Het commentaar komt ook vrijwel altijd overeen met de gereden proef, op een uitzonderingetje na natuurlijk.

Laatst had ik wel een erg grappige.Afgelopen weekend had ik wedstrijd, en het was daar een modderpoel, je wil het niet weten.De modder en het water vlogen je letterlijk om de oren als je door die baan reed Haha! Nu, tijdens mijn proef moest ik afwenden over de A-C lijn.Bij de X was er echt een mega-drassig stuk, ik lette heel even een seconde niet op en.. mijn pony loopt er doodleuk langs,in een boogje om die plas heen dus Nagelbijten / Gniffelen Haha! Nu stond er op dat protocol heel droog :'Recht richten.' Nou, serieus, ik wist niet meer waar ik het had ! *LOL*

Enneh, (inter)nationale juryleden zijn wel heel hard hoor Huilen van het lachen
Ik had een paar weken terug een nationale wedstrijd.De proef zat vol spanning (inrijden was compleet misgegaan) maar ik kon hem nog wel (net) tussen mijn benen geknepen houden.Tot aan de linkergalop, de aansprong gaat goed, daarna moeten we over de lange zijde de hoefslag volgen.Mijn pony krijgt weer een van zijn oh-zo-bekende tikken Rolleyes, pakt zn hummeltje en racet oncontroleerbaar over de lange zijde.Ik kon echt niets doen, alleen proberen hem tussen de hekjes te houden.Dus ik maak een volte, zodat ik hem terug heb, pech dan maar van de -2 voor die volte.En ik maak dan (op de gevraagde plaats) de overgang naar draf, een beetjegehaast nog, maar wel op de gevraagde plaats, en de gevraagde oefening.En daarna maak ik de proef af.

Punten;
Aansprong (die ging goed); 2
Hoefslag volgen; 1
Overgang naar draf (die ging ook nog vrij goed); 2
Onderaan het protocol
Gehoorzaamheid,ongedwongenheid,lichtheid; 1
En nog een -2 over het totaal voor die volte.

Nou dat kwam wel ff hard aan hoor Haha! Mijn pony liep wel heel netjes in de hand, en met schwung door zijn lijf voor de rest van de proef,ik had ook allemaal 6/7/8 tot dat stukje,en dat werd wel extreem erg afgestraft.Wel wat spanning dat ik hem bij me moest knijpen, maar een 1 over lichtheid, omdat er 1 onderdeel niet goed ging..