Kan deze commentaar op protocol??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Kan deze commentaar op protocol??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:36

Je bedoelt dat je helemaal geen echt antwoord op je vraag wilt Oversized. Je wilt horen dat het niet goed was.
Ik zou zeggen: schrijf een verslagje van de dag. Uit je boosheid. En doe dan niet of het een discussie is.

Ik ga slapen. Fijne nacht nog Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:37

Anya schreef:
Als ruiter paard naar de hand kan rijden, had ze wel b kunnen starten. Nu deed ze trekken en zagen kennelijk. Dan kun je wel vragen aan je instructie, maar als dat kwartje niet gevallen is nog, dan duurt dat nog even. Is zo'n aha-erlebnis moment, want je hebt het over nageven hier. Ruiter is daar kennelijk nog niet aan toe. Ergo ruiter hoort geen B, maar bixie of onderling te starten. Of een lekker simpele pony te rijden.

Vind ik dan dus.
Maar goed, rij al jaren geen dressuur meer, rij western. En daar mag je de ring al uit als je je paard een seconde op twee handen pakt of een parcoursfout maakt. Dus dan vind ik de dressuur nog redelijk mild.

Dat klopt, dat kwartje kan heel langzaam vallen en als het dan gevallen is uiteindelijk, dan snappen ze het ook ineens!!
Maar toch vind ik dat geen rede omdat er niet neer te zetten.
als je het er niet neerzet en niemand verteld je dat zal het kwartje nooit vallen!
Ik probeer alleen maar te zeggen dat er meerdere manieren zijn om te vertellen dat je niet moet zagen en schoppen!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:37

oversized schreef:
BitchyWitchy schreef:
De commentaren vind ik wel meevallen, maar hoe omschrijf je vriendelijk maar duidelijk dan een nare proef?

DIDACTIEK heet dat!

Als je het een nare proef vindt zou ik er niet naar willen kijken en dus had ik de proef stil gelegd en dat netjes uitgelegd aan de amazone op een vriendelijke manier. Misschien was het dan trouwens na de uitleg een vriendelijker manier geworden dan voorheen. Je kunt niet weten he. Je kan het dan beter uitleggen aan zo'n meisje dan leert ze er wat van. Nu geeft het alleen maar een negatieve smaak over de gemiddelde jury en dan bedoel ik niet alleen van het meisje maar ook van de ouders en toeschouwers dat is voor jouw reputatie als jury ook niet echt bevordelijk zou ik zo denken.

Prima, ik heb ook al gezegd dat ik de ruiter bij me had geroepen...

Maar kom maar op met je didactiek en vertel mij hoe je het omschrijft op het protocol als het echt een nare proef was.... Welke zin had jij er dan op gezet?? Welke woorden zou jij gebruiken??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:39

@DAANTJE: ja klopt. Dat noemen ze les Ja
Dat leer je niet door een wedstrijd te rijden waar je niet aan toe bent.

Ik ga toch ook geen reining starten als ik nog geen sliding stop, geen roll back, geen galopswissel en geen spin kan??? Of alleen op twee handen rijdend, als op één hand gevraagd wordt.

Ik blijf erbij: kind had niet moeten starten. Jury wordt wel erg voor het blok gezet en vervolgens is iedereen verontwaardigd want zo zielig voor ruiter. Instructie is kennelijk slecht. Zet dat maar op het protocol.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:41

Anya schreef:
Je bedoelt dat je helemaal geen echt antwoord op je vraag wilt Oversized. Je wilt horen dat het niet goed was.
Ik zou zeggen: schrijf een verslagje van de dag. Uit je boosheid. En doe dan niet of het een discussie is.

Omdat ze het niet helemaal eens is met je wil ze geen antwoord op der vraag.
Zoals je dat daar nu neerzet lijkt het eerder andersom.
Omdat ze het niet met jou eens wil worden wil ze geen discussie??
dus omdat jij het niet voor elkaar krijgt dat ze jou mening overneemd is het geen discussie meer?
in een discussie is niet iedereen meteen overslag hoor en dat hoeft ook helemaal niet?
dat is juist het leuke aan discussie's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:41

Sommige mensen en dus juryleden zijn communicatief niet zo vaardig. Dus die kunnen regelmatig nogal niet constructief commentaar geven.

Misschien aan de jury in kwestie vragen of ze een cursus op volwassen wijze leren communiceren wil volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:43

Anya schreef:
Ik blijf erbij: kind had niet moeten starten. Jury wordt wel erg voor het blok gezet en vervolgens is iedereen verontwaardigd want zo zielig voor ruiter. Instructie is kennelijk slecht. Zet dat maar op het protocol.

De jury had haar punt prima duidelijk kunnen maken op een totaal andere wijze waarbij kind en ouders precies wisten wat ze er van vond, maar wel gemotiveerd verder gaan om het beter te krijgen.

Het gaat niet zozeer om de boodschap maar wel om de wijze waarop deze soms gebracht word.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:43

Anya schreef:

Ik ga toch ook geen reining starten als ik nog geen sliding stop, geen roll back, geen galopswissel en geen spin kan??? Of alleen op twee handen rijdend, als op één hand gevraagd wordt.

Ik zie het ook vaak op onderlinge wedstrijden.

Kinderen krijgen, om ze zogenaamd te stimuleren, hoge punten....

Gevolg?? Over het paard getilde kinderen die denken dat ze heel erg goed kunnen rijden. Vaak ook met ouders die hun kroost helemaal geweldig vinden. Ze krijgen immers zulke mooie punten altijd???

En dan gaan ze echt wedstrijden rijden. Tjah, dan komt soms de waarheid hard aan....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:47

Anya schreef:

Klopt, dat moeten ze leren in een les, maar daarom kan je het nog wel aantippen...
Dat is GEEN reden om het niet te vermelden.

Punt 1 reining is een totaal anders iets, niet te verglijken met een dresuurproefje B niveau van een 12 jarige.

Punt 2: jury word niet voor een blok gezet, je moet als jury weten hoe je zoiets moet zeggen.
als een jury zich voor het blok gezet voeld, moet de jury eens naar zich zelf kijken.

Punt 3.
Of een kind wel of niet moet starten was niet de discussie...

DE discussie was of je dit kan maken als jury!

@ BitchyWitchy.
Niemand zegt dat ze HOGE punten moet krijgen.
In tegen deel.
Absoluut geen punten geven die een proef niet waard is.
Ik zeg niet dat je dat kind 6en 7ens en 8ten moet geven..
Nee, een 4, 5 als iets slecht gaat of 6 als iets redelijk goed gaat en een 7 of 8 als iets wel echt goed gaat!!!

Je moet wel degelijk onderscheit maken in de punten!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:50

daantjuhhh schreef:
@ BitchyWitchy.
In tegen deel.
Nee, een 4, 5 als iets slecht gaat of 6 als iets redelijk goed gaat en een 7 of 8 als iets wel echt goed gaat!!!

Dat zeg ik ook niet..........

Ik geef alleen een voorbeeld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:55

BitchyWitchy schreef:
daantjuhhh schreef:
@ BitchyWitchy.
In tegen deel.

Dat zeg ik ook niet..........

Ik geef alleen een voorbeeld.

Haha, oke, dan zijn we daar iig over uit! Vork

P.S. ik heb op onderlinge wel een keer hele hoge punten gegeven.
Dit waren echt nog bixie van de bixie kindjes...
6 jaar oud gemiddeld en wat geestelijk gehandicapte kindjes!
Ik heb in veel proefen zowel 4en als 10en gegeven!!
Maar dit waren echt nog zulke kleine kinderen.
En ik vind dat je bij die kinderen echt duidelijk het verschil moet laten zien tussen slecht en goed!

Zo had ik in de lessen een aantal keer duidelijk erop aan gewezen dat als je van de pony afstapt je BIJDE voetjes EERTS uit de beugels moet doen!
En als ze dat dan deden in het proefje kregen ze een hoog cijfer en als de pony dan ook op de juiste manier meenamen en de beugels opstaken kregen ze een 10!

Maar goed, ik wil er echt bij benadrukken dat dit echt nog de groentjes onder de groentjes zijn!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:59

En dan beoordeel je een onderlinge dus goed imo.....

Maar ik heb zoveel onderlinge gezien waar gewoon geen onvoldoendes werden gegeven terwijl dat wel terecht was geweest.

Net wat je zegt Daantjuhhh, je moet wel onderscheid maken tussen goed gedaan en niet goed. Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:01

BitchyWitchy schreef:

Maar ik heb zoveel onderlinge gezien waar gewoon geen onvoldoendes werden gegeven terwijl dat wel terecht was geweest.

Net wat je zegt Daantjuhhh, je moet wel onderscheid maken tussen goed gedaan en niet goed. Knipoog

Ja daar ging mij het ook echt om.
En lang niet iedereen had een 10 hoor Haha!... haha.
Maar ja echt puur om het verschil tussen iets goeds en slechts te laten zien!

Bij de oudere kinderen of bij kinderen met meer ervaring.. (dus meer dan 10 lessen Vork hahah) doen wij dat ook anders hoor.

EDIT: @ BW, ik ga pitten.. moet morgen om 7 uur eruit!
Truste!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:03

daantjuhhh schreef:
BitchyWitchy schreef:

Ja daar ging mij het ook echt om.
En lang niet iedereen had een 10 hoor Haha!... haha.
Maar ja echt puur om het verschil tussen iets goeds en slechts te laten zien!

Bij de oudere kinderen of bij kinderen met meer ervaring.. (dus meer dan 10 lessen Vork hahah) doen wij dat ook anders hoor.

Dat vind ik dus super!!!

Jammer dat het niet vaker zo gaat!

Zo, ik lees morgen wel weer bij, het is nu eerst bedtijd Knipoog

*edit* Hahaha........ trusten Daantjuhhh Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:44

Ik heb nog niet zolang geleden een D-wedstrijd western georganiseerd. Daar zit (voor kinderen én volwassenen) een walk en jog klasse in. Ik heb voor die wedstrijd bewust een jury gevraagd die juist heel goed oplet en alles ziet. Maar ook bewust 5 minuten per beginnende ruiter ingeruimd voor jurycommentaar en tips. Dat werkte super.

Maar de overige officiele klassen zijn gewoon beoordeeld. En dus ook hard. Want zo gaat dat. Dan rij je 200 km (in ons geval) om na de eerste galopssprong al gediskwalificeerd te zijn. Dat moet je dus leren. Of je klaar bent voor je niveau of niet.
B is officieel bij de dressuur. Daar is ze dus niet klaar voor.

En nee dat was de vraag wellicht niet, maar hier wordt het niet kunnen rijden en dat leuk vertellen afgewenteld op de jury. Vind ik niet correct. Zo maak je boemannen van jury's, terwijl de hand in eigen boezem van de instructie/ouders had moeten worden gestoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:48

Wij hebben de proef niet gezien dus moeilijk te beoordelen.

Misschien zag het er ook wel zo uit en dan kan je er alleen van leren. Ik persoonlijk vind niet dat een kind moet leren rijden op een pony waar ze bang van is en ook niet nog goed aankan. Toch zonde? Je doel is toch dat ze mooie proeven gaat rijden en veel plezier krijgt erin?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:58

russel schreef:
Wij hebben de proef niet gezien dus moeilijk te beoordelen.

Misschien zag het er ook wel zo uit en dan kan je er alleen van leren. Ik persoonlijk vind niet dat een kind moet leren rijden op een pony waar ze bang van is en ook niet nog goed aankan. Toch zonde? Je doel is toch dat ze mooie proeven gaat rijden en veel plezier krijgt erin?

Dat is wat ik de hele tijd probeer te zeggen. Nu is het protocol het probleem. Maar het probleem zit veel eerder.

Blijven rijden op die pony... gaat nog veel beroerde protocollen opleveren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:39

Tja, als ik dit commentaar zo lees was het echt een dramatische proef.
En dan vraag ik me idd af of je wat bereikt met mild commentaar.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zoals het spreekwoord zegt.

Ik denk echt dat de jury zich groen en geel heeft zitten ergeren aan het gepluk, gezaag en getrek.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit zulk commentaar heb gegeven maar ook nooit zo'n dramatische combinatie in de ring heb gehad.
Ik vind het een lastig geval. Proef stilleggen wegens wreedheid is ook niet echt een optie, want het gebeurt niet met opzet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:48

Ik probeer het bij jonge kinderen ook positief en opbouwend te houden, maar soms is dat best moeilijk.
Als het echt heel dramatisch is roep ik de vader/moeder/voorlezer na de proef bij me. Ik heb wel eens iemand gezegd dat het beter is om eerst thuis nog even te oefenen en als het beter gaat pas weer op concours te gaan (deze pony was in galop veel te sterk voor het meisje en ging een paar keer de ring uit).

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:36

Als jurylid zitten we in onze schaarse vrije tijd voor het plezier in het juryhok om combinaties te beoordelen waarvan we verwachten dat ze bezig zijn met hun hobby, er veel tijd en geld in steken, maar wel voor hun lol bezig zijn (tenminste dat is mijn insteek). Dat houdt voor mij ook in dat ik tijdens het jureren wel rechtvaardig wil punten, maar die positieve instelling niet uit het oog wil verliezen.

Daarbij moet kritiek leveren kunnen, dit mag hard zijn, maar moet altijd rechtvaardig en opbouwend zijn. Mocht de manier van rijden van deze amazone zo erg zijn geweest dat het onrechtvaardig tegenover de pony was, dan had de overweging gemaakt kunnen worden om de proef te stoppen, de amazone en ouders erbij te roepen en na een uitleg hun de mogelijkheid te geven om de proef vrijwillig te beeindigen. Als dit niet het geval was, maar de rijkunst gewoon dramatisch dan had ik persoonlijk het commentaar gegeven "Amazone heeft nog veel les nodig, is niet klaar voor het rijden van wedstrijden, het advies is om om in de Bixies AA te beginnen"

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:24

KarinvdM schreef:
Ik probeer het bij jonge kinderen ook positief en opbouwend te houden, maar soms is dat best moeilijk.
Als het echt heel dramatisch is roep ik de vader/moeder/voorlezer na de proef bij me. Ik heb wel eens iemand gezegd dat het beter is om eerst thuis nog even te oefenen en als het beter gaat pas weer op concours te gaan (deze pony was in galop veel te sterk voor het meisje en ging een paar keer de ring uit).

Thanx!! De vraag was dus of deze commentaar op een protocol gezet kan worden. Mijns inziens had dat anders ingekleed kunnen worden. De rest van de juryleden tijdens het concours was die zelfde mening toegedaan. Ik heb inmiddels de jury van de tweede proef gesproken die ook de eerste proef had gezien en ook zij zei dat het niet zo dramatisch was als nu op papier staat! Ze wilde hierdoor dus helemaal niet weer starten. Dat krijg je er dus van! Positief en opbouwend is toch wel iets waard vind ik en zo'n kind afbranden tot aan de grond vind ik niet nodig. Ben blij dat er meer zo over denken (ja jij ook Daantjuhh haha)

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:26

Arabendu schreef:
Als jurylid zitten we in onze schaarse vrije tijd voor het plezier in het juryhok om combinaties te beoordelen waarvan we verwachten dat ze bezig zijn met hun hobby, er veel tijd en geld in steken, maar wel voor hun lol bezig zijn (tenminste dat is mijn insteek). Dat houdt voor mij ook in dat ik tijdens het jureren wel rechtvaardig wil punten, maar die positieve instelling niet uit het oog wil verliezen.

Daarbij moet kritiek leveren kunnen, dit mag hard zijn, maar moet altijd rechtvaardig en opbouwend zijn. Mocht de manier van rijden van deze amazone zo erg zijn geweest dat het onrechtvaardig tegenover de pony was, dan had de overweging gemaakt kunnen worden om de proef te stoppen, de amazone en ouders erbij te roepen en na een uitleg hun de mogelijkheid te geven om de proef vrijwillig te beeindigen. Als dit niet het geval was, maar de rijkunst gewoon dramatisch dan had ik persoonlijk het commentaar gegeven "Amazone heeft nog veel les nodig, is niet klaar voor het rijden van wedstrijden, het advies is om om in de Bixies AA te beginnen"

Dit zou inderdaad een betere oplossing zijn... Ook jij bedankt!!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:27

Pipo schreef:
Sommige mensen en dus juryleden zijn communicatief niet zo vaardig. Dus die kunnen regelmatig nogal niet constructief commentaar geven.

Misschien aan de jury in kwestie vragen of ze een cursus op volwassen wijze leren communiceren wil volgen?

haha ja dat kunnen we nog wel eens doen..... misschien iets voor de KNHS?? haha

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:31

Anya schreef:

Ik ben helemaal niet boos dat maak jij er van. Ik wil weten wat een ander JURYLID er van vindt dat zo iets op een protocol wordt gezet. Ik weet niet wat ik met het betreffende jurylid had gedaan als het mijn dochter betrof. .....maar ehhhhh slaap maar lekker...... ik heb meer aan commentaar van iemand die niet zijn gelijk wil halen maar oprecht meedenkt of dit kan of niet...

weltrusten alvast voor straks

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:34

Het is misschien wat hard geformuleerd, maar als je dat niet zo neerzet heb je kans dat dat meisje gewoon blijft starten en dus zo nooit een winstpunt zal halen, ze kan beter gewoon nog een tijdje lesnemen en gewoon rijden en dan als de instructrice het zegt pas gaan starten, die kan dan het beste beoordelen of de combinatie er aan toe is om te gaan starten.

edit: als de huidige instructrice vind dat de ruiter er wel aan toe is dan zou ik serieus naar een andere instructeur gaan uitkijken.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 05-05-07 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt