Ik zou zeggen: schrijf een verslagje van de dag. Uit je boosheid. En doe dan niet of het een discussie is.
Ik ga slapen. Fijne nacht nog
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anya schreef:Als ruiter paard naar de hand kan rijden, had ze wel b kunnen starten. Nu deed ze trekken en zagen kennelijk. Dan kun je wel vragen aan je instructie, maar als dat kwartje niet gevallen is nog, dan duurt dat nog even. Is zo'n aha-erlebnis moment, want je hebt het over nageven hier. Ruiter is daar kennelijk nog niet aan toe. Ergo ruiter hoort geen B, maar bixie of onderling te starten. Of een lekker simpele pony te rijden.
Vind ik dan dus.
Maar goed, rij al jaren geen dressuur meer, rij western. En daar mag je de ring al uit als je je paard een seconde op twee handen pakt of een parcoursfout maakt. Dus dan vind ik de dressuur nog redelijk mild.
oversized schreef:BitchyWitchy schreef:De commentaren vind ik wel meevallen, maar hoe omschrijf je vriendelijk maar duidelijk dan een nare proef?
DIDACTIEK heet dat!
Als je het een nare proef vindt zou ik er niet naar willen kijken en dus had ik de proef stil gelegd en dat netjes uitgelegd aan de amazone op een vriendelijke manier. Misschien was het dan trouwens na de uitleg een vriendelijker manier geworden dan voorheen. Je kunt niet weten he. Je kan het dan beter uitleggen aan zo'n meisje dan leert ze er wat van. Nu geeft het alleen maar een negatieve smaak over de gemiddelde jury en dan bedoel ik niet alleen van het meisje maar ook van de ouders en toeschouwers dat is voor jouw reputatie als jury ook niet echt bevordelijk zou ik zo denken.

Anya schreef:Je bedoelt dat je helemaal geen echt antwoord op je vraag wilt Oversized. Je wilt horen dat het niet goed was.
Ik zou zeggen: schrijf een verslagje van de dag. Uit je boosheid. En doe dan niet of het een discussie is.
Anya schreef:Ik blijf erbij: kind had niet moeten starten. Jury wordt wel erg voor het blok gezet en vervolgens is iedereen verontwaardigd want zo zielig voor ruiter. Instructie is kennelijk slecht. Zet dat maar op het protocol.
Anya schreef:@DAANTJE: ja klopt. Dat noemen ze les
Dat leer je niet door een wedstrijd te rijden waar je niet aan toe bent.
Ik ga toch ook geen reining starten als ik nog geen sliding stop, geen roll back, geen galopswissel en geen spin kan??? Of alleen op twee handen rijdend, als op één hand gevraagd wordt.
Ik blijf erbij: kind had niet moeten starten. Jury wordt wel erg voor het blok gezet en vervolgens is iedereen verontwaardigd want zo zielig voor ruiter. Instructie is kennelijk slecht. Zet dat maar op het protocol.
Anya schreef:@DAANTJE: ja klopt. Dat noemen ze les
Dat leer je niet door een wedstrijd te rijden waar je niet aan toe bent.
Ik ga toch ook geen reining starten als ik nog geen sliding stop, geen roll back, geen galopswissel en geen spin kan??? Of alleen op twee handen rijdend, als op één hand gevraagd wordt.
Ik blijf erbij: kind had niet moeten starten. Jury wordt wel erg voor het blok gezet en vervolgens is iedereen verontwaardigd want zo zielig voor ruiter. Instructie is kennelijk slecht. Zet dat maar op het protocol.
daantjuhhh schreef:@ BitchyWitchy.
Niemand zegt dat ze HOGE punten moet krijgen.
In tegen deel.
Absoluut geen punten geven die een proef niet waard is.
Ik zeg niet dat je dat kind 6en 7ens en 8ten moet geven..
Nee, een 4, 5 als iets slecht gaat of 6 als iets redelijk goed gaat en een 7 of 8 als iets wel echt goed gaat!!!
Je moet wel degelijk onderscheit maken in de punten!
BitchyWitchy schreef:daantjuhhh schreef:@ BitchyWitchy.
Niemand zegt dat ze HOGE punten moet krijgen.
In tegen deel.
Absoluut geen punten geven die een proef niet waard is.
Ik zeg niet dat je dat kind 6en 7ens en 8ten moet geven..
Nee, een 4, 5 als iets slecht gaat of 6 als iets redelijk goed gaat en een 7 of 8 als iets wel echt goed gaat!!!
Je moet wel degelijk onderscheit maken in de punten!
Dat zeg ik ook niet..........
Ik geef alleen een voorbeeld.
BitchyWitchy schreef:En dan beoordeel je een onderlinge dus goed imo.....
Maar ik heb zoveel onderlinge gezien waar gewoon geen onvoldoendes werden gegeven terwijl dat wel terecht was geweest.
Net wat je zegt Daantjuhhh, je moet wel onderscheid maken tussen goed gedaan en niet goed.
... haha.
hahah) doen wij dat ook anders hoor.daantjuhhh schreef:BitchyWitchy schreef:En dan beoordeel je een onderlinge dus goed imo.....
Maar ik heb zoveel onderlinge gezien waar gewoon geen onvoldoendes werden gegeven terwijl dat wel terecht was geweest.
Net wat je zegt Daantjuhhh, je moet wel onderscheid maken tussen goed gedaan en niet goed.
Ja daar ging mij het ook echt om.
En lang niet iedereen had een 10 hoor... haha.
Maar ja echt puur om het verschil tussen iets goeds en slechts te laten zien!
Bij de oudere kinderen of bij kinderen met meer ervaring.. (dus meer dan 10 lessenhahah) doen wij dat ook anders hoor.

russel schreef:Wij hebben de proef niet gezien dus moeilijk te beoordelen.
Misschien zag het er ook wel zo uit en dan kan je er alleen van leren. Ik persoonlijk vind niet dat een kind moet leren rijden op een pony waar ze bang van is en ook niet nog goed aankan. Toch zonde? Je doel is toch dat ze mooie proeven gaat rijden en veel plezier krijgt erin?
KarinvdM schreef:Ik probeer het bij jonge kinderen ook positief en opbouwend te houden, maar soms is dat best moeilijk.
Als het echt heel dramatisch is roep ik de vader/moeder/voorlezer na de proef bij me. Ik heb wel eens iemand gezegd dat het beter is om eerst thuis nog even te oefenen en als het beter gaat pas weer op concours te gaan (deze pony was in galop veel te sterk voor het meisje en ging een paar keer de ring uit).
Arabendu schreef:Als jurylid zitten we in onze schaarse vrije tijd voor het plezier in het juryhok om combinaties te beoordelen waarvan we verwachten dat ze bezig zijn met hun hobby, er veel tijd en geld in steken, maar wel voor hun lol bezig zijn (tenminste dat is mijn insteek). Dat houdt voor mij ook in dat ik tijdens het jureren wel rechtvaardig wil punten, maar die positieve instelling niet uit het oog wil verliezen.
Daarbij moet kritiek leveren kunnen, dit mag hard zijn, maar moet altijd rechtvaardig en opbouwend zijn. Mocht de manier van rijden van deze amazone zo erg zijn geweest dat het onrechtvaardig tegenover de pony was, dan had de overweging gemaakt kunnen worden om de proef te stoppen, de amazone en ouders erbij te roepen en na een uitleg hun de mogelijkheid te geven om de proef vrijwillig te beeindigen. Als dit niet het geval was, maar de rijkunst gewoon dramatisch dan had ik persoonlijk het commentaar gegeven "Amazone heeft nog veel les nodig, is niet klaar voor het rijden van wedstrijden, het advies is om om in de Bixies AA te beginnen"
Pipo schreef:Sommige mensen en dus juryleden zijn communicatief niet zo vaardig. Dus die kunnen regelmatig nogal niet constructief commentaar geven.
Misschien aan de jury in kwestie vragen of ze een cursus op volwassen wijze leren communiceren wil volgen?
Anya schreef:Je bedoelt dat je helemaal geen echt antwoord op je vraag wilt Oversized. Je wilt horen dat het niet goed was.