Ingevlochten staart of opgeschoren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte

Re: Ingevlochten staart of opgeschoren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:01

Nee, volgens mij niet.
Net als dat die geen knotjes hoeven. Maar het los mogen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:03

maar dat vind ik lelijk hoor die manen los, ik doe er een hengstenvlecht in, dan komt zijn nek ook veel beter uit Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:04

De staart van mn pony hing ook altijd los, nooit commentaar op gehad..

Andrea_Ringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:11

ik heb er nog nooit wat over gehoord op onze manege.
maar zelf doe ik het meestal gewoon invlechten. staat wel zo netjes vind ik. Haha!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:14

Ik dacht dat ik ook nooit commentaar had gehad.
Nu heb ik een vrij donkere schimmel en elke vlek die ik voor de wedstrijd tegenkom op de gedeeltes waar ze wel wit is moet er gewoon af. Mijn shabrak is wit, mijn laarsen glimmen, enz enz, jullie kennen de rituelen vast wel. Nu ben ik dus elke keer verbaast dat ik "maar" een 7 heb voor de verzorging. Toen ik dus die ene keer bij die jury reed die ik kende heb ik dus ook eens gevraagd waarom een 7 en geen 8 of zelfs een 9. Nou dat kwam dus door de staart die niet gevlochten is.
Het commentaar staat er dus niet bij maar de puntenaftrek is er wel!

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:22

ik heb er nog nooit van gehoord dat je er -1 voor kunt krijgen..
wel eens gehoord dat de meeste juryleden wel ingevlocthen of opgeschoren willen hebben.. heb ik ook wel ooit eens commentaar op gehad..
heb bij mij al mn paarden en mn pony staart opgeschoren.. net zo netjes en je hebt ook neit snel last dat ze haren 'in de kont' krijgen..

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:43

Ik schrijf best vaak bij verschillende jury's en ik heb nog nooit meegemaakt dat ze er naar keken, beetje flauw. In de M1 heb je er geen last meer van Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:43

Overigens is het echt niet zo dat als je de staart heb inevlochten je automatisch een 8 of een 9 krijgt.
Bij sommige misschien wel, maar het grootste gedeelte geeft gewoon hetzelfde cijfer Lachen
Ik rijd ook met een fries en ik vlecht de staart wel in, doe een mooie hengstenvlevcht, laat hem helemaal glimmen, mijn rijlaarzen glimmen, alles is netjes schoon. Ik zorg dat zijn voorpluk is uitgeplozen en enz enz enz, en soms krijg ik ook gewoon een 7, en soms een 8, het verschilt gewoon Lachen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:31

Ik heb meestal wel een 8, soms zelfs een 9 op verzorging.
En toch vlecht/scheer ik de staart niet.

Ze kunnen opzich een puntje aftrekken (als ze in een treiterbui zijn Knipoog ) voor de staart, dan maken ze er gewoon een 7 van ipv een 8, alleen zetten ze het er niet bij.
Daarom merk je er vaak niet zoveel van.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:41

Ik heb bij deze wedstrijd ook meegedaan Knipoog
Ik had deze jury al x eerder gehad en toen zeurde ze er wel over.
Deze keer had ik een 5 voor de verzorging omdat de staart niet was ingevlochten of opgeschoren Duivel Ik knip de staart altijd netjes bij, dus geen plukken links en rechts! Bij Djarada staat geen vlecht in de staart en bij opscheren wordt het een pierderig ding, mijn mening Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:16

Een volle staart van boven (dus niet gevlochten, bijgetrokken of geschoren) bedekt deels bepaalde spieren in de achterhand.

Het reglement laat al weten dat het niet mag en dat is niet om ´ruitertjes´ te pesten, maar gewoon om het paard volledig aan de jury te tonen. Daar stamt ook het maken van vlechtjes/ knotjes uit. Op die manier is de hals bovenin vrij waardoor de jury de bespiering van het paard in de hals kan zien tijdens de proef. een paard dat deels wordt bedekt door manen en staart vinden sommige jury´s moeilijker oordelen. Sterker nog, als je paard daarin zwakke punten heeft zou je evt. door de staart te laten groeien dit kunnen bedekken en verdoezelen.

Er is dus gewoon een reden voor, dat ze je er minpunten voor hebben gegeven ipv een waarschuwing is wel erg jammer, maar zoals al gezegd is de opmerking van de jury zeker wel terecht.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:36

Maar ik heb de staart van mijn pony bijgeknipt en alles, ook aan de bovenkant en dan krijg ik een 5 en staat er hetzelfde commentaar bij Verward

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:43

Als in de reglementen staat dat je zwarte of blauwe laarzen moet aanhebben (en niet staat dat je géén bruine laarzen aan mag) dan denk ik dat deze discussie niet zo was gelopen..

Ik was er niet bij en kan het ook niet zien, licht het ook alleen maar teo hoor Knipoog Blijkbaar had de jury er reden voor om het neer te zetten..

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:47

Oke Knipoog Je mag toch ook leren chaps en schoenen aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:55

sinds kort, maar geen bruine

edit verkeerde kleur Bloos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-04-07 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:00

Okay, gelukkig Vork.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:13

Bienotje schreef:
Een volle staart van boven (dus niet gevlochten, bijgetrokken of geschoren) bedekt deels bepaalde spieren in de achterhand.

Het reglement laat al weten dat het niet mag en dat is niet om ´ruitertjes´ te pesten, maar gewoon om het paard volledig aan de jury te tonen. Daar stamt ook het maken van vlechtjes/ knotjes uit. Op die manier is de hals bovenin vrij waardoor de jury de bespiering van het paard in de hals kan zien tijdens de proef. een paard dat deels wordt bedekt door manen en staart vinden sommige jury´s moeilijker oordelen. Sterker nog, als je paard daarin zwakke punten heeft zou je evt. door de staart te laten groeien dit kunnen bedekken en verdoezelen.

Er is dus gewoon een reden voor, dat ze je er minpunten voor hebben gegeven ipv een waarschuwing is wel erg jammer, maar zoals al gezegd is de opmerking van de jury zeker wel terecht.

Wel gemeen dan dat het bij bepaalde rassen niet hoeft!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:14

waarom is dat nou weer gemeen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:28

Omdat je daar dan blijkbaar niet de kont hoeft te tonen of de gehele nek?
helemaal kloppend is dat niet:)

daar kun je natuurlijk ook verplichten om een hengstenvlecht in te doen (wat overigens de meeste zelf al doen) en de staart te vlechten Lachen

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:14

Ik wil graag de staart van m'n pony invlechten Tong uitsteken
Maar zou iemand foto's willen maken hóé je dat doet?
Ik ben telkens aan het prutsen maar het lukt voor geen meter! Tong uitsteken

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:14

In stapjes natuurlijk heh Tong uitsteken

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:27

persoonlijk vind ik een ingevlochten staart veel mooier.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:50

casperrr schreef:

Die hebben er dan minder werk aan Tong uitsteken Tong uitsteken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:30

AmonRe schreef:
casperrr schreef:

Die hebben er dan minder werk aan Tong uitsteken Tong uitsteken

Bij sommige rassen hoort het niet. Zoals fjorden, daarover zegt het stamboek regelement dat alleen de manen en de baart geschoren worden, en alleen de haren die uit de oren steken afgeknipt worden, en voor de rest word er niet geknipt en geschoren. Dus geen sokjes, geen kroonrandjes, en geen staarten.

Vlechten doen we eigenlijk helemaal niet aan, tenzij je lange manen hebt, en sommigen vlechten te kuif in. Maar omdat Fjorden dikker haar en meer haar hebben dan de gemiddelde KWPNer hoeft de vlecht in de kuif niet...

Enne, moet je kijken hoe lang het duurt voordat je je fjord netjes geknipt hebt Tong uitsteken. Is ook veel werk.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:06

Ik hoef dat door de raseisen van het stamboek ook allemaal niet, maar ik vlecht wel alles (hengstenvlecht, voorpluk + staart) Ja vind ik wel zo netjes en de jury waardeert dat volgens mij ook wel en idd de rest moet ook vlechten en kan dan niks verdoezelen.

Ben het wel met Runningkawa eens Ja

Mistie schreef:
In stapjes natuurlijk heh Tong uitsteken

Foto's maken in stapjes wordt moeilijk Bloos maar je moet zorgen dat je kleine plukjes pakt deze goed strak aantrekt en dan weer een volgend klein plukje bijpakken (evt met gel of haarlak verstevigen) en voor alles geldt OEFENEN OEFENEN OEFENEN Knipoog Resultaat http://www.mijnalbum.nl/Foto=W78CBF3G (bovenkant staart zijn de haren maar ca 10 cm Knipoog )