Aan de juryleden, deur waait open onder proef, hoe te beoord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Re: Aan de juryleden, deur waait open onder proef, hoe te beoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:14

naomi_jamir schreef:
belachelijk vind ik t als juryleden daarom punt aftrek geven!

dat vind ik ook

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:22

Toen ik een jaar of zeven was reed ik een keer als eerste van een dag, ik kwam mooi binnen enz. wou ik van hand veranderen lukte dat niet, en ik tegen mijn moeder zeggen dat kan niet bij die letters! kwam de jury naar buiten stonden de bordjes verkeerd om! Clown Ik mocht gelukkig gewoon op nieuw beginnen..

Verder, als ik jury was geweest zou ik geen punten aftrek voor zoiets als met die deur of honden enz. oor geven jij kan daar immers niks aan doen! Knipoog

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:45

Wel flauw hoor om dan lager te punten. Ik zie ook wel eens situaties waar de ruiter helemaal niets aan kan doen en dan hoor je hier gewoon rekening mee te houden! (dit leer je ook letterlijk op de juryopleiding). Ik heb eens een keer gejureerd tijdens een proef waarbij een ander paard uit een andere ring, dwars door mijn ring sjeesde, knalde nog bijna tegen 'mijn ruiter' aan en sjeesde weer verder. 'mijn' ruiter reed met een ontzettend nerveus en wegspringerig paard dus ik hield mijn hart vast; maar de ruiter blikte of bloosde niet, hield haar paard keurig in bedwang (waardoor het figuur wel een beetje veranderde van een volte naar een driehoek) en zorgde dat haar paard bij de les bleef en reed keurig verder. Ze heeft gewoon dikke voldoendes gereden en bij rijvaardigheid heb ik er nog een compliment bijgezet. Het is al vervelend genoeg als er iets gebeurd waar je niets aan kan doen, dan moeten wij juryleden niet gaan miepen!!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 07:14

casperrr schreef:
Ik kreeg helaas een 5 voor deze volte, met als commentaar dat het begin niet mooi was...
Hoe bekijken jullie dat als jurylid? Als er een deur openwaait onder je proef en je daardoor je figuur minder mooi kan uitvoeren, geef je dan mindere punten of let je daar even niet op?

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe jij van de hoefslag afkomt, doe je dat abrupt of maak je er een mooie vloeiende lijn van, daar zal het aan gelegen hebben, niet aan de rest van je volte. Jij kunt er ook niks aan doen dat dat deurtje openwaait.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:57

Lesliedje schreef:
Toen ik een jaar of zeven was reed ik een keer als eerste van een dag, ik kwam mooi binnen enz. wou ik van hand veranderen lukte dat niet, en ik tegen mijn moeder zeggen dat kan niet bij die letters! kwam de jury naar buiten stonden de bordjes verkeerd om! Clown Ik mocht gelukkig gewoon op nieuw beginnen..

Hier in de kring hebben ze nog wel eens moeite met de extra letters in een 20x60 baan... Op een selectiewedstrijd stonden de bordjes verkeerd bij de eerste combinatie. Haar lezer was de weg daardoor kwijt, maar de amazone had in de gaten wat er aan de hand was en reed onverstoorbaar verder.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 20:34

Vippie schreef:
casperrr schreef:
Ik kreeg helaas een 5 voor deze volte, met als commentaar dat het begin niet mooi was...
Hoe bekijken jullie dat als jurylid? Als er een deur openwaait onder je proef en je daardoor je figuur minder mooi kan uitvoeren, geef je dan mindere punten of let je daar even niet op?

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe jij van de hoefslag afkomt, doe je dat abrupt of maak je er een mooie vloeiende lijn van, daar zal het aan gelegen hebben, niet aan de rest van je volte. Jij kunt er ook niks aan doen dat dat deurtje openwaait.

gewoon een vloeiende lijn Knipoog erder de hoefslag af en geprobeerd zo mooi en rond mogelijk de volte te maken, zoals het hoort maar daarvoor moest ik eerder die hoefslag af...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:08

Ik heb het een keer gehad bij een Indoor wedstrijd. Was in manege Heijligers Asten en daar heb je dan in de grote rijbak een ring en daar moeten de volgende combi's voor zowel de grote als de kleine rijbak stappen/draven om te wachtten voor ze de ring in mochten. Ik heb een keer gehad dat ik met mijn paard op X halt hield om af te groeten, precies op het moment dat ik halt houd gaat het paard in dezelfde rijbak bokken en volledig in verzet, de ruiter kon die dus niet meer onder controle houden en schoot de ring in, mijn paard verschoot toen en inplaats van op X groete ik pas bij G. Hier had ik ook geen punten aftrek voor gehad.

Het is overmacht, waar in principe niemand iets aan kan doen. Het enige wat je kan doen is het zo goed mogelijk proberen op te lossen of te herstellen.

Ik vind dus dat je er geen puntenaftrek voor mag krijgen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:01

Mijn dochter heeft twee keer zo'n situatie meegemaakt.

Ze was net met haar proef begonnen, M2.
De pony liep fijn...totdat er een aangespannen combinatie met veel lawaai over een landweggetje langsreed. Ijzers op de weg en belletjes is nou eenmaal vreselijk Clown
Haar pony begon te steigeren van schrik, een aantal keren.
Ze werd gediskwalificeerd, dat mocht absoluut niet gebeuren volgens de jury Huilen
Bedankt jury voor de twee verliespunten OK dan!

Ook met dezelfde pony, begon ze net haar proef, had gegroet en moest bij C rechterhand....gooie een jury naast haar ring opeens de deur open terwijl ze er net langsreed. De pony schrok zo, wilde zich omdraaien en viel op de grond boven op haar Ziek

De jury kwam gelijk uit de auto en vroeg hoe het ging, nou beetje gekneusd gevoel, maar verder ok. En mocht ze haar proef op nieuw beginnen OK dan!

Zo kan het dus ook Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:31

ik heb ook een keer iets bizars meegemaakt....

jaren geleden zat ik in mijn proef, midden in de winter en in de nok van het dak hadden ze van die luchtroosters zitten waar dus op dat moment allemaal sneeuw zat.
Tijdens mijn proef kwam er dus een plakaat sneeuw naar beneden en die viel precies op het hoofd van mijn paard...je raad het al...hij ging gigantisch aan de kletter, schrok zich echt een ongeluk!
de jury gaf een bel singaal en diskwalifiseerde mij omdat het "verzet" te lang duurde...ze had zitten klokken.. na een discussie met de jury gaf ze als argument dat je een paard in de hand hoort te hebben...ben ik het mee eens tot op zekere hoogte, er zijn situaties net als wat de TS beschrijft waar je erg weinig aan kunt doen.
Ikzelf als jurylid zou bij de bijzondere omstandigheden geen actie ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:40

zo zeg..hoe flauw van die sneeuw
daar train je een paard ook echt op, vallende sneeuw....

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:52

mirjamalvaro schreef:
Ik vindt het ook flauw dat je puntenaftrek krijgt voor zoiets. JE kunt moeilijk door een hek, paard of iets anders rijden. Verward

Blijkbaar moet je bij sommige jury's maar dwars door alles heen rijden? Ik zeg dus niet alle jury's he, als ik alles hier lees zijn er ook jury's die wél snappen waardoor iets wat minder goed/netjes ging of de proef even werd onderbroken.

Het ergste wat ik heb meegemaakt wat dat de E-B lijn scheef stond en ik dus geen mooie volte kon rijden en het afwenden bij E leek daardoor ook erg scheef. Na mn tweede proef werd t pas gezegd. Een vriendin moest na mijn proefje voorlezen en ik snel voor het proefje begon naar dr (hardpratend) roepen dat die EB lijn scheef was, snel rechtgezet hoppa! Clown Kon een andere vriendin die het proefje moest rijdne tenmiste wél een mooie volte, wending maken! Haha! (sociaaal!! Knipoog )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:05

wirona schreef:
Ze was net met haar proef begonnen, M2.
De pony liep fijn...totdat er een aangespannen combinatie met veel lawaai over een landweggetje langsreed. Ijzers op de weg en belletjes is nou eenmaal vreselijk Clown
Haar pony begon te steigeren van schrik, een aantal keren.
Ze werd gediskwalificeerd, dat mocht absoluut niet gebeuren volgens de jury Huilen
Bedankt jury voor de twee verliespunten OK dan!

Dat vind ik eigenlijk wel begrijpelijk. Ik heb vroeger nog concours gehad bij de NKB TUSSEN de aangespannen combinaties Knipoog
Door een poort kan hij gewoon niet heen, braaf blijven bij zoiets moeten ze maar leren.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:29

runningkawa schreef:
zo zeg..hoe flauw van die sneeuw
daar train je een paard ook echt op, vallende sneeuw....

Doe jij dat niet dan? Goh.. Scheve mond
Ik wel Vork
En op 'loop-door-de-bakdeur-heen' ook Ja

*Even zonder dollen
Tja als er iets je weg verspert vind ik dat datgene weggehaald moet worden en je dat figuur over nieuw moet doen. Of dingen als sneeuw op je hoofd. Maar een wagen die langsrijd of een paard wat naast je gaat bokken vind ik anders.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:42

Onze buitenbak ligt pal een de weg met na 20 meter een spoorwegovergang. Bij een buitenwedstrijd vorig jaar kwam er een motortoertocht langs die weg, spoorbomen gingen dicht, en dan staan daar dus zo'n honderd Harleys: bobobobobobobobobobbroemmbroemmm een hèrrie! Het leek wel of er een paar Harleys ìn de bak stonden zo'n herrie was het *LOL* *LOL*Meisje reed volkomen opverstoorbaar het proefje af (voorlezer was niet meer te verstaan), pony reageerde niet eens.
Later gaf de jury wel aan dat in geval van verzet van de pony zij hier de proef stilgelegd zou hebben.