tong opbinden op wedstrijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Re: tong opbinden op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:33

Of het mag of niet, jullie lezen wel slecht zeg.

Iedereen heeft het over 'de tong over het bit slaan' en baseert daarop de 'oh wat zielig'-reactie.
Maar waar heeft de TS het over de tong om het bit slaan ?

De TS wil een kousje om de tong doen en die om het bit slaan, dat is heel wat anders. Ken die manier ook, net iets anders, kousje om de tong en dan onder de kin een knuppie erin. Wordt ook veel gebruikt bij tuigpaarden in de mensport.

Vraag eens op bij de KNHS of je hier vrijstelling voor kan krijgen of dat het idd echt zo erg is dat er zoveel punten aftrek worden gegeven.

Het hoe en waarom het paard het doet laat ik achterwege in mijn reactie, maar wil graag aangeven dat er toch echt beter gelezen moet worden

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:37

SANEX schreef:
Of het mag of niet, jullie lezen wel slecht zeg.

Iedereen heeft het over 'de tong over het bit slaan' en baseert daarop de 'oh wat zielig'-reactie.
Maar waar heeft de TS het over de tong om het bit slaan ?

De TS wil een kousje om de tong doen en die om het bit slaan, dat is heel wat anders. Ken die manier ook, net iets anders, kousje om de tong en dan onder de kin een knuppie erin. Wordt ook veel gebruikt bij tuigpaarden in de mensport.

Vraag eens op bij de KNHS of je hier vrijstelling voor kan krijgen of dat het idd echt zo erg is dat er zoveel punten aftrek worden gegeven.

Het hoe en waarom het paard het doet laat ik achterwege in mijn reactie, maar wil graag aangeven dat er toch echt beter gelezen moet worden

Wel eens de uitspraken van het tuchtcollege gelezen in de P & S ? Hier krijg je echt geen dispensatie voor. Mijn paard wil ook wel een zijn tong eruit hangen en dit kost echt veel punten als de jury hierop let.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:40

SANEX lees zelf dan ook even goed...het paard is al 19! Het zou wel een beetje...piep...zijn om op deze leeftijd nog een tong vast te gaan binden! Daarom nogmaals, lekker gaan starten zonder poespas!

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:48

Ik ken iemand waarvan haar paard het ook deed. Zij gaven hem soms een beetje tabak in zijn mond. Hij hield dan zijn tong mooi binnen en bleef lekker op die tabak sabbelen. Volgens mij gebruikten ze dus gewoon shag. Mss dit eens proberen. Verder zou ik het niet weten.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:48

Tabak Lips are sealed

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:49

Ik kan prima lezen, maar vind het écht ronduit belachelijk dat je zo'n vraag hier nog op bokt durf te stellen

Een kousje om z'n tong vind ik net zo dieronvriendelijk!
Dan maar een puntje minder, er zijn grenzen Scheve mond

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:51

snap jury hier eigenlijk niet in! zij sporen indirect blijkbaar aan tot dit soort ideeen.....

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:54

dees_daan Ik zeg ook niet dat ik het vind kunnen Knipoog
En tabak in de mond vind ik ook maar een raar idee :p
Das goor man! Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:54

Ik zeg niet wat ik er van vind of dat ze het moet doen of niet, ik geef alleen antwoord op haar vraag en meld de manier waarover zij het heeft, die hier verkeerd opgevat wordt.

Als je wil weten of iets toegestaan is of niet op wedstrijden, moet je de wedstrijdreglementen nalezen of bij aparte dingen (zoals dit ) de KNHS vragen.. dat is mijn antwoord. Er staat nergens dat ik het goedkeur .... Knipoog

puntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:55

Bij dravers gebeurt niet anders, er zijn zelfs riempjes te koop hiervoor !!!!!!

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:57

Nou , om het zo op te gaan lossen lijkt me een beetje vergezocht !
Ligt het niet aan je manier van rijden bv ?=> rijd je het paard wel fatsoenlijk nageeflijk ?

En je paard is al 19 , misschien zijn de tongspieren gewoon wat slapper of zo ?

Of die ene uitleg hier boven ergens ivm de kiezen ?

En als dat van de tong niet ophoudt dan zou ik ofwel gewoon zo gaan wedstrijden rijden (en het evt aan de jury uitleggen ofzo) oftewel gewoon lekker van je paardje genieten en die wedstrijden laten ?

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:02

en dan zeggen dat reacties is al wat zielig geen zin hebben.. ik kan er eigenlijk niet omheen een paard dat 19 is en met zijn tong uit de mond loopt. De tong uit een mond komt vaak door stress tijdens het rijden als je hem met een panty vast bind dan vraag ik me af of de stress hierdoor afneemt!
Suc6 met rijden ik snap dat het een probleem is maar zou het toch echt op een andere manier oplossen..
Misschien een tijdje iemand met een andere rijstijl erop laten rijden en kijken hoe het dan gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:17

Tabak vinden de paarden niet vies hoor dat vind ik vriendelijker dan een kous om de tong..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:20

Ja ach, er heeft een jaar of wat geleden nog iemand in de P&S gestaan die ijzerdraad in het paard zijn mond had zitten.....om het naar buiten gooien van de tong tegen te gaan!!!!

Het kan altijd erger, maar nee dit is niet toegestaand en neem van mij aan dat als ik je in de ring heb en ik kom erachter dat je inderdaad zo door kan naar het tuchtcollege.... en ik vrees met mij vele andere jury's. Denk ook niet van ach daar komt niemand achter want er komt altijd iemand achter!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:22

Tot vorig jaar mog het in ieder geval niet, tenzij ze het dit jaar hebben verandert (lijkt me niet erg waarschijnlijk) mag het dus niet. Ik ben wel eens uitspraken van het tuchtcollege over een afgebonden tong tegengekomen in de P&S.

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:24

wat is het tuchtcollege?(A)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:26

naomi_jamir schreef:

Knoop een panty om de tong van je paard en je krijgt vanzelf een uitnodiging om kennis te komen maken! Tong uitsteken

kolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:33

Hallo,

Mijn paard gooit ook haar tong uit haar mond tijdens het rijden en ze heeft toch Z dressuur gelopen.
Ze start nu in de L1 en we hebben 1 keer commentaar gehad van een jury maar verder nooit.
Vanaf 1 april mag de jury je ook niet meer afstraffen op tong uit de mond van je paard zolang dit niet voortkomt uit verzet of rijtechnische fout.
Dus gewoon starten en dan zie je wel wat er op je protecol staat.

P.s. Het betreft bij ons paard geen rijtechnisch probleem, waarom ze het doet weet ik ook niet misschien gewenning ofzo.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:36

Roxx schreef:
naomi_jamir schreef:

Knoop een panty om de tong van je paard en je krijgt vanzelf een uitnodiging om kennis te komen maken! Tong uitsteken

met prikkeldraad ben je dr nog sneller!!! Ja Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:37

xxxfhxxx schreef:
ik geloof dat ik een soort van oplossing heb:
ik heb nu nieuwe instructrice en die zegt dat als ze dr tong aan de rechterkant uitsteekt ik dan ook met mijn rechterbeen harder moet drijven. Ik probeer het dus en het blijkt ook nog te werken... niet gelijk helemaal naar binnen maar wel steeds minder hangt er buiten dr mond....

je instructeur zegt wat anders dan je DA, denk toch dat het rijtechnish is, als je instructeur dit zegt?

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:39

Roxx schreef:
naomi_jamir schreef:

haha okee;) neej ben ik niet van plan hihi
maar dat is dus iets als je de regelement overschrijd daar moet je dan heen?
of mag je geen wedstrijden rijden.. of boete?
wat zijn de gevolgen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:47

naomi_jamir schreef:

Als je de KNHS-regels zwaar overtreedt (en dat komt dan met name voor op wreedheid tegenover je paard) wordt je opgeroepen en dan krijg je een boete en/of een schorsing.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:50

celticpony schreef:
snap jury hier eigenlijk niet in! zij sporen indirect blijkbaar aan tot dit soort ideeen.....

heb je enig idee waarom? Tong uitsteken is in 99% van de gevallen een grove fout in de aanleuning en wordt dus zeer terecht afgestraft. Heb hier werkelijk geen woorden voor Lips are sealed

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:52

kolanda schreef:
Vanaf 1 april mag de jury je ook niet meer afstraffen op tong uit de mond van je paard zolang dit niet voortkomt uit verzet of rijtechnische fout.

waarop baseer je dat?

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:23

xxxfhxxx schreef:
Hallo,

Ik heb het probleem dat mijn paard dr tong uit haar mond laat hangen op het moment dat ze nageeft..... nu wil ik graag wedstrijden starten alleen trekken veel jurys per onderdeel 1 punt af vanwege die tong (dus min. 20 punten minder.). nu vroeg ik mij af of het toegestaan is een kous om dr tong te doen en die dan een keer om het bit te slaan. Ik weet dat dit niet heel diervriendelijk is maar als je bekijkt wat de andere opties zijn is dit nog de beste. Ik wil dus graag weten of het toegstaan is, in de regelementen staat er niets over.

Bedankt,

PS. aan reacties van ohh wat zielig heb ik niets

Ik heb hier maar een paard woorden voor:

Wat ben jij een ziek persoon sorry hoor! Ga aub een andere hobby zoeken, maar blijf uit de beurt van wat voor dier ook Boos! Boos! Boos!